Annons

Skapa enkelt en egen kameraprofil till 5d mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Fungerar profilen med Canon 40D? Det är mitt backup hus och jag hade med mig QP cardet och det huset på en semestervecka. Bilden laddas i programmet 0,96 men jag ser inte bilden. Skapar en profil men den syns inte i LR 2.7. Inte hela världen men jag undrar. Allt pekar på att programmet inte hanterar just det huset - eller?

hur har du döpt profilen? 40d skall inte vara några problem, jag skall ut på jobb, återkommer.
 
Jag har själv kört 40D med både mac och win-versionerna, så jag skulle nog gissa på att det är något med bilden som skapar ett problem... Framför allt eftersom du inte får upp en preview. Kan du lägga upp en liten 400x266 här på hur bilden ser ut om du framkallar den "som vanligt" med alla inställningar på "standard" i LR/ACR?

Magnus: när man sparar en icc har jag naturligtvis med ett mappval i nersparningen. Icc-profilen kan ju ha många olika mål - dcp-profilen har bara ett mål (Adobes produkter). Alltså sätter jag den mapp som Adobe rekommenderar.
 
Nu har jag hunnit testa lite mer. Av 5 bilder så fungerar 2. På en av de som inte fungerar döper programmet filen till "4j" + mitt namn. På de som fungerar så heter filen enligt standarden kameramodell + eget namn.

Översta bilden - FUNGERAR EJ

Undre bilden FUNGERAR
 

Bilagor

  • _MG_7155_bad.jpg
    _MG_7155_bad.jpg
    61.6 KB · Visningar: 303
  • _MG_7202_OK.jpg
    _MG_7202_OK.jpg
    60.8 KB · Visningar: 303
Glömde säga att huset är en 40D.

För min del är det inte så viktigt eftersom jag normalt använder ett annat hus (där profileringen fungerar klockrent) men det hade varit en bonus om det fungerar.
 
Om det är hela bilden du visar så får programvaran svårt att hitta kortet, se till att inte hålla för markeringarna = de runda ringarna ute i hörnen, se också till att hålla kortet så plant som möjligt och ge lite luft runt kortet, behöver inte täcka hela ytan. se inlägg 533
 
Japp det är hela kortet. Bra att få en förklaring. Lite för tajta kort m.a.o. Man lär sig så länge man lever...... (men jag försökte verkligen hålla kortet 90 grader mot linsen och att få solljuset lite snett bakifrån.)
 
Japp det är hela kortet. Bra att få en förklaring. Lite för tajta kort m.a.o. Man lär sig så länge man lever...... (men jag försökte verkligen hålla kortet 90 grader mot linsen och att få solljuset lite snett bakifrån.)

90° är inte så viktigt. Programmet kompenserar för perspektivfel till en viss gräns. Men det bär vara plant. Och det måste vara lite utrymme runt om kortet i bilden. Om de runda markeringarna döljs har heller inte så stor betydelse.
Alltså: plant kort, inga reflexer (kortet är lite känsligt för reflexer), horisontellt kort (landscape, inte portrait), en hel del "luft" mellan kort och bildkant, inte överexponerat.
 
J
Magnus: när man sparar en icc har jag naturligtvis med ett mappval i nersparningen. Icc-profilen kan ju ha många olika mål - dcp-profilen har bara ett mål (Adobes produkter). Alltså sätter jag den mapp som Adobe rekommenderar.

Hej !

Ok, det förklara saken, den hamnar hos mej på:
C:\Documents and Settings\<Datornamn>
vilket var lite överaskande.

Vad styr detta ?
Om det är en miljövariabel så får du gärna avslöja vilken
så jag kan plantera dcp´n där jag vill ha den.

//MW
 
Det som styr då är att Adobe's mapp inte finns, och då lägger programmet profilen i [roten för användaren], dvs då c:\documents....
Normalt sett hamnar den i Adobe's undermapp [Application data\Adobe...] och jag har satt programmet till att inte tillverka egna mappar om de inte finns.
 
Nu börjar i alla fall jag bli ganska nyfiken på hur det går med nästa version av programmet? :)

/Per
 
Det kommer snart information , Joakim har varit i Argentina på välbehövlig semester och är hemma i morgon.
 
Jag har förstått att både under-överexponering skall undvikas när testlkartan skall fotograferas.

Men hur är det med bilder som inte utntyttjar hela kontrastomfånget? Kan inte se att det tagits upp i denna tråd. Kanske för att det inte spelar någon roll?
Kom att tänka på det när jag såg att en av mina bilder på testkartan var ganska kontrastlös.Vitpunkten låg långt under 255

Till sist när kommer nästa version?
 
Kartan ÄR inte en så hemskt stor delen av kamerans omfång, så det är inga problem. Ca 1:50 finns i verkligt omfång (mätt med spektrofotometer) mellan det ljusaste och det mörkaste i kartan.

Eftersom råfilen alltid (representationen av den iaf) är i linjärt format har man alltså +1 > -2 Ev på sig i exponeringsomfånget för att få en bra mätning.

Stygga direktreflektioner i enstaka färgduttar är ett betydligt viktigare "problem" att hålla reda på.
........................

Eftersom vi fått så mycket konstruktiv feedback har vi haft en hel del rent praktiska saker att arbeta med också, färgkorrigeringen i sig självt är vi ganska nöjda med. Det vi tittar på just nu är de rent praktiska arbetssätten och hur vi ska sköta distribution av mjukvarudelen, samt att eventuellt uppdatera webshopen helt innan vi släpper v1.0. Den kan ju vara lite svår att hitta i nu.

Icc-versionen har fått stå tillbaka lite under tiden, men är nu tillbaka som prioritet 1 i utvecklingen. Såvida inte uppdateringen av webben tar för mycket av min tid kommer vi med en v1.0 innehållande det basala programpaketet väldigt snart.
 
Såvida inte uppdateringen av webben tar för mycket av min tid kommer vi med en v1.0 innehållande det basala programpaketet väldigt snart.

... och "snart" kan tänkas inträffa närdå?

"The latest Beta release (0.96) was April 05, 2011." står det fortfarande på hemsidan.
 
Vi arbetar med att byta leverantör för våra web-tjänster (shop, info osv), och detta tar lite tid nu under sommarmånaderna.

En omarbetning av mjukvaran, bland annat möjlighet för programmet att ta "plugins" som t.ex icc, finjustering av profiler och mycket annat kommer samtidigt som vi öppnar den nya webshoppen. Vi ska möta web-utvecklarna igen nu i slutet på veckan.

Den mjukvara som ligger ute nu är ju faktiskt fullt funktionell - begränsningarna den har är egentligen bara att man måste ha kortet liggande om man tar bilden liggande, samt att man måste lämna lite utrymme runt kortet när man tar sitt referensfoto. Båda dessa saker är tillrättade, men jag kan inte "gå tillbaka" för att inkorporera dem i den gamla mjukvaran just nu. Jag har arbetat på att få in detta i den nya versionen i stället - och den är inte identiskt upplagd "på programvarusidan" som den gamla, även om den kommer se identisk ut.

MVH/J
 
:)

Jag pratar med Jeff på DxO om lite detaljer ang. hur man kan anropa QPcard direkt inifrån DxO pro, men de vanliga icc-profilerna fungerar alldeles utmärkt att importera. Som jag sade är det svårt för mig (det skulle ta någon dag) att skriva om den nuvarande programvaran så att den bara går att "stoppa in" i den version som ligger ute nu, så .icc får vänta till vi kan släppa den nya webshoppen
 
problem vid nedladdning av qPcard202 med Norton 360 v 5

Jag har använt mig av profilprogrammet sedan flera månader utan problem. Det har varit till stor nytta i fotoredigeringen i LR3

PGa datorkrasch har jag varit tvungen att ominstallera en massa program. I samband med detta uppgraderade jag från Norton 360 v4 till v5. När jag sedan skulle ladda ner qpcard202 stoppade dock Norton 360 v5 nedladdningen. Programmet sa i princip att det var skadlig programkod.


Jag har inga skäl att tro att det faktiskt är skadlig programkod. Å andra sidan känns det olustigt att sidsteppa Norton.

Finns det andra som har upplevt liknande problem vid nedladdningen av qpcard202?. Kan programmakare justera programmet så att Norton godkänner det?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.