ANNONS
Annons

Skapa enkelt en egen kameraprofil till 5d mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Det vet jag inte om vi kan - för jag vet inte vad exakt som skulle kunna orsaka en "false positive" i detta fall. Det kanske har med sajt-certifieringar osv att göra, jag får fråga vidare...

Kan du dumpa exakt vad varningen säger?

MVH/J

fel på beta 099 win-ver OP-crad 202

Fel: Man får följande meddelande: "card recognized as qp-card 203". Filen blir inte inläst

Det betyder med ganska stor säkerhet att kortet inte blivit igenkännt alls, ett misstag från min sida. Texten BORDE lyda "card not recognized", men ett par flyttningar från mac>pc och sedan tillbaka senare hade detta försvunnit. Kan du lägga upp en liten 400x270 här av bilden som du försöker läsa in?

det är inget fel på filen!. Jag har använt mig av samma fil då jag skapade en profil i föregående software-ver från april. Alltså ligger felet i software 099. Skall jag skicka rawfilen via sprend så du själv kan konstatera att felet uppstår?

Fel: Man får följande meddelande: "card recognized as qp-card 203". Filen blir inte inläst

Har Pentax K7 ochsamma problem både med .PEF och .DNG Oftast krashar programmet. När jag klickar bort krashmeddelandet kommer "card recognized as qp-card 203" upp men filen läses inte in. I vissa fall identifieras QPCard 202, men läspunkterna placeras helt fel. I några fall fungerar det!

Win XP Pro SP3

Lennart:

Jag har mycket svårt att garantera att sökfunktionerna fungerar som de ska när man fotograferar ett kort utskrivet i en bläckstråleskrivare, i skala 1:2.

Bläckstrålepunkterna ger en helt annan ytstruktur, som stör kantsökningarna. Jag kör K5, K7, K200D utan problem i OSX, WIN7 (32 och 64), Vista (64) och XP (32).

Det jag vet är att DCraw, vars kameraidentifiering jag lånar en del av ger problem med vissa DNG-filer i senaste uppdateringen. PEF fungerar här alldeles utmärkt (med ett verkligt kort då).

Lennart:

Jag har mycket svårt att garantera att sökfunktionerna fungerar som de ska när man fotograferar ett kort utskrivet i en bläckstråleskrivare, i skala 1:2.

Bläckstrålepunkterna ger en helt annan ytstruktur, som stör kantsökningarna. Jag kör K5, K7, K200D utan problem i OSX, WIN7 (32 och 64), Vista (64) och XP (32).

Det jag vet är att DCraw, vars kameraidentifiering jag lånar en del av ger problem med vissa DNG-filer i senaste uppdateringen. PEF fungerar här alldeles utmärkt (med ett verkligt kort då).

Jag har svårt att tro att bläckstråleutskriften skulle störa detta. Testade med max brusreducering i Lightroom och exporterade som .DNG. Finns då ingen struktur kvar i fälten. Kanterna blir visserligen något mjuka, men stör detta programmet stör även en liten oskärpa programmet. För övrigt borde väl programmet fungera även på bilder med lätt brus i?

Jag har svårt att tro att bläckstråleutskriften skulle störa detta.

Programmet är självklart framtaget för att fungera tillsammans med originalkorten. Det hoppas jag att du förstår Lennart. Körde precis en dng-fil tagen med Pentax K5 i halogenljus. Fungerar utmärkt. Jag har lite svårt att förstå ditt resonemang. Jag tycker att det är utmärkt att det inte går att köra en kopia av kortet genom programmet. Vore inte så bra om det användes profiler framtagna på det sättet.
Hela konceptet med QPcard 203 bygger på noggrant framtagna pigment för färgfälten. Och självfallet noggrant utvalda färger som avslöjar maximalt om kamerans färgegenskaper i olika ljus. Den spektrala responsen i färgfälten är väldigt viktig.
Tips: Köp ett riktigt kort och fortsätt med dina tester så ser vi fram emot resultaten här på Fotosidan.

Tips: Köp ett riktigt kort och fortsätt med dina tester så ser vi fram emot resultaten här på Fotosidan.

Självklart är profiler från en bläckstråleutskrift helt värdelösa! Man måste naturligtvis ha den uppmätta orginalbilden för att göra en användbar profil. Jag ville bara testa hur lätt det var att använda programmet och hur lätt programmet identifierade testbilden.

Merarbetet med att klicka på hörnmarkeringarna manuellt verkar minimalt tycker jag.

Jag ville bara testa hur lätt det var att använda programmet och hur lätt programmet identifierade testbilden.

Vi jobbar för fullt med en ny hemsida. När den öppnas, vilket sker mycket snart, kommer vi att där erbjuda nedladdningsbara exempelbilder som kan användas i det syfte som du efterlyser.
Merarbetet med att klicka på hörnmarkeringarna manuellt verkar minimalt tycker jag.

Vi har redan talat om att lägga till möjligheten att markera tre eller fyra punkter manuellt för att hjälpa sökfunktionen på traven. Anledningen är att man ska kunna "rädda" referensbilder som annars inte fungerar. Detta är dock en funktion som inte prioriteras just nu. Vi har flera andra funktioner som står högre på önskelistan.

Hur pass bra fungerar Windowsversionen av programmet nu för tiden? Jag är lite sugen på att testa det då jag ibland fotograferar för jobbets räkning i miljöer med mycket orange (vår "firmafärg"), och det är ganska kinkigt att det blir rätt orange ton.

Kommer ni att finnas på fotomässan?

Hur pass bra fungerar Windowsversionen av programmet nu för tiden? Jag är lite sugen på att testa det då jag ibland fotograferar för jobbets räkning i miljöer med mycket orange (vår "firmafärg"), och det är ganska kinkigt att det blir rätt orange ton.
Windowsversionen ligger (nästan) hela tiden lite före Macversionen, så svaret är att den fungerar alldeles utmärkt. Faktum är att den fungerar helt otroligt bra ;-). Att det sedan ändå kan bli problem med blandljus och ljus som färgas av reflekterande ytor är en annan sak.
Kommer ni att finnas på fotomässan?
Jag är där, i Focus Nordics monter.

Windowsversionen ligger (nästan) hela tiden lite före Macversionen, så svaret är att den fungerar alldeles utmärkt. Faktum är att den fungerar helt otroligt bra ;-). Att det sedan ändå kan bli problem med blandljus och ljus som färgas av reflekterande ytor är en annan sak.

Jag är där, i Focus Nordics monter.

Ah, det verkade tidigare i den här tråden som att Macversionen låg före, men det har alltså ändrats.

Kommer det att gå att köpa qpcard 202 på mässan för ett bra pris, och fungerar det med Fuji X100?

Så länge den inte innehåller enorma mängder distortion är X100 inte ett problem vad jag vet. Det sista problemet jag egentligen har kvar är vissa kompaktkameror, som tar den ganska naturliga genvägen att tillåta optiken att lämna ganska stora mängder geometrisk distortion.

Genom att göra detta kan de tillverka skarpare, mer kompakta linssytem, vilket ju är viktigt i en kompaktkamera. Att korrigera distortion är ju ganska lätt i efterbehandling, så länge den är "enkel", dvs enbart godartat tunnformig eller kuddformig. Komplex distortion, när man får vågformiga linjer är en annan sak. Men det är ovanligt förutom i vissa snabba supervidvinklar till 36x24-formatet...

MEN jag har ingen distortionskorrigering i mina sökrutiner, de förutsätter en plan projektion - perspektivförvrängning, men inget mer.

X100 är så vitt jag vet en rectilinjär konstruktion. Får ladda hem en råfil och dubbelkolla.

Du kan skicka ett qpcard till mig så kan jag testa med min X100 :)

Den här skräpmojängen är väl ungefär samma storlek som ett qpcard, och jag tycker kanter och sådant ser rakt ut. Du kan ladda ner råfilen från http://dl.dropbox.com/u/5717357/samsung.RAF om du vill se hur den ser ut obeskuren och obehandlad.

_2011-11-11.jpg

Vet du om det kommer att gå att köpa qpcard på mässan (er sajt är hemsk)?

Det verkar inte vara något problem med kameran. Har du den med dig kan ni ju kolla "på plats".

Jag tror säkert Lars kan fixa det på plats, fråga efter honom i Focus Nordics monter.

varför kommer uppdaterat software "expire" per 30/11?

Programmet består av flera olika delar, eller funktioner. Vi har för avsikt att lägga till fler funktioner senare. Själva grundfunktionen, att skapa en välfungerande profiler för Adobe- och icc-program, är gratis. Man köper kortet och hämtar programmet. Extrafunktioner, som Adjust och Inspect (det kommer fler senare) kommer att kosta en slant. I denna beta-version ingår alla funktioner fram till den siste november. Efter detta datum kan man inte längre spara profilerna. Under november kommer denna version att bytas ut mot en skarp 1.0-version. I den skarpa versionen fungerar alla funktioner fritt i fem dagar. Efter fem dagar fungerar endast grundfunktionen. Användare som vill inspektera och justera profiler köper en nyckel i vår webbshop.

Ingen Fotomässa

Tyvärr finns det ingen plats för mig och QPcard i Focus Nordics monter på Fotomässan. Sitter hemma och jobbar vidare i stället.

Lars Kjellberg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar