Annons

skadas min kamera av att error 99 visas ofta?

Produkter
(logga in för att koppla)

emzon

Aktiv medlem
har läst en hel del diskussioner om varför error 99 visas i displayen. o vad jag har förstått det som så är det främst då man använder sigma objektiv. visst jag använder 2 st sigma objektiv, men err 99 visas oftast då jag använder mina canon objektiv. dels objektivet som följde med min eos 350 d, men också mitt EF 50 mm f/1.8 II...
de senaste månaderna så dyker felmedelandet upp allt oftare när jag sätter igång kameran.


min fråga lyder, Kan kameran ta skada av att error 99 visas ofta??
 
Nej,din kamera skadas inte av att error99 visas,men det indikerar på att din kamera inte fungerar som den skall!
Den borde inte visa det när du har på Canonobjektiven åtminstone!
Tycker du borde börja med att göra rent objektivkontakterna på både kamera och objektiv!
 
JojjoGbg skrev:
Den borde inte visa det när du har på Canonobjektiven åtminstone!
Det har väldigt lite med om det är Canon-objektiv eller inte att göra. Den visar det när den får ett fel som den inte har någon annan felkod för. Enda kopplingen till andra objektiv är att tidiga Sigma-gluggar som inte följde Canons protokoll till 100% också kunde orsaka sånt.

Skulle också börja med att göra rent kontakterna men har Emma ett andra batteri kan det vara läge att testa det också. Jag hade en period med Err99 som försvann i samband med att jag gjorde mig av med ett batteri som gått länge, antar att det helt enkelt inte levererade tillräckligt med ström.
 
tack för era svar!

jag tycker inte att mitt batteri har gått speciellt mycket, men det kan ju bero på det. har nyligen skaffat ett batterigrepp och ska köra med det ett tag och se om jag märker skillnad.

annars får jag väl lämna in den...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.