Annons

Ska Sony sluta tillverka spegelreflexkameror (DSLR/SLT)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är rubriken ändrad, så håll till det ämnet. Det finns massor av trådar för generella diskussioner kring A7-serien om det är den ni vill diskutera.

Refererar till mitt föregående inlägg och fortsätter med att en uppföljare till A99 med SLT-teknik sannolikt skulle kunna utgöra en bas för fortsatt utveckling av A-mount.

Sensorerna har blivit så pass bra att SLT:s ljusstjälande konstruktion skulle få mycket marginell betydelse för slutresultatet (beräknad till 0,3-0,6 EV ljusförlust beroende på hur man räknar enl vissa testare).

Det skulle i så fall bli en stor kamera (som dagens A99+1 vertikal/batterigrepp med extra batteri).

Vidare förutsättningar: AF i klass med 5DMkIII vad gäller irrationellt rörliga motiv, wi-fi, 4k video, Display rörlig i flera riktningar, högre upplösning i EVF med minimal laggning, bibehållen DMF.

Sedan 2 varianter: En med 50+ mp sensor bakbelyst och en liknande med 24mp som prioriterar snabbhet i såväl bps som AF där AF skulle ha fler tröghetsinstälningar.

Samtidigt kan jag känna att det tåget på något sätt redan gått, för min personliga del, men sannolikt skulle en sådan kamera göra en del Sonyanvändare nöjda och "rädda" A-mounts fortlevnad.

Så vi får se. Personligen tror jag att Sony tillverkat sin sista SLT i proklassen. Kanske det dyker upp en "mellanmodell" i FF-segmentet. Svårt att spekulera.

//Lennart
 
Man vet aldrig; den nya A68 har ju 4D-fokus som kanske revolutionerar marknaden (även om den i övrigt är rätt trist och inte kommer på marknaden ännu på flera månader) ;)

Nä, jag är inne på Lennarts linje att Sony troligen håller liv i A-fattningen med några lättare uppdateringar i mellanklassen för att hålla befintliga kunder om inte glada, så åtminstone inte arga (det finns uppenbarligen en del som är arga om man ska gå efter diverse forum).
 
Skulle väl iofs räcka med en uppgradering på adaptersidan där EA-3-efterföljaren inte får de restriktioner som gäller nu med A7RII jämfört med Sonys FE-objektiv. Kommer det dessutom en bättre EA4, helst utan spegel (om den inte är en fysikalisk nödvändighet), skulle övergången till E-mount bli betydligt smärtfriare och därmed knappast behov av ytterligare en A-mountkamera.
 
Skulle väl iofs räcka med en uppgradering på adaptersidan där EA-3-efterföljaren inte får de restriktioner som gäller nu med A7RII jämfört med Sonys FE-objektiv. Kommer det dessutom en bättre EA4, helst utan spegel (om den inte är en fysikalisk nödvändighet), skulle övergången till E-mount bli betydligt smärtfriare och därmed knappast behov av ytterligare en A-mountkamera.

Skulle nog kunna fungera under en övergångsperiod. Generellt tror jag att det finns mycket kvar att förbättra på adaptersidan, Inte bara för A-fattningen utan även andra märken.

Läste på annan sajt ett för mig otroligt inlägg (hittar tyvärr inte länken) där en person önskade en adapter som skulle möjliggöra att köra FE/E-objektiv på A-fattning. Där behövs ju i så fall än adapter som förkortar genom att kunna fällas in i kamerakroppen. Och där sitter ju en spegel eller "spegel" om vi nu pratar SLT.
Förefaller omöjligt.

Hur som helst: Enl den lokale fotohandlaren har ingen efterfrågat A-mountgluggar sedan i somras då han sålde några Sigmaobjektiv med A-fattning på beställning.

Vet inte hur det är i större städer. Där jag bor har Sony varit starkt underrepresenterat länge.

//Lennart
 
..................Hur som helst: Enl den lokale fotohandlaren har ingen efterfrågat A-mountgluggar sedan i somras då han sålde några Sigmaobjektiv med A-fattning på beställning.

Vet inte hur det är i större städer. Där jag bor har Sony varit starkt underrepresenterat länge.

//Lennart

Jag tror inte de säljer mycket A-mount inte.
Annars tycker jag det skett en markant uppryckning vad gäller Sony. På Mediamarkt i Gallerian i Stockholm så har de en hel del och det gäller den nya Scandinavian-lokalen på Sveavägen också. Jag är faktiskt förbluffad över hur mycket demokameror de har på Scandinavian och Mediamarkt idag.

Snubblade över en Canon G5X. Vilken fin liten kamera rent mekaniskt. Kändes nästan som på 70-talet på riktigt och inte bara nåt modernt retrotjafs när det gäller den mekaniska kvaliteten. Jag är verkligen ingen fan av Canon-kameror normalt men den där var helt underbar. Inte ofta man ser sånt idag.
 
Man vet aldrig; den nya A68 har ju 4D-fokus som kanske revolutionerar marknaden
Är det något annat än att beräkna var motivet kommer att befinna sig när nästa bild tas, baserat på hur motivet har rört sig? Sånt har ju annars funnits länge i en del AF-system.
 
Det verkar som att de kallar tiden för den 4:e dimensionen, i likhet med vad somliga vetenskapsteoretiker gör. I vår makrovärld har vi i alla fall inte mer än tre rumsdimensioner att hantera. :)

Och inte heller när det gäller bildstabilisering. Hur vi än kränger, så har vi inte mer än tre axlar att slingra oss runt. :)

Men vi har ytterligare tre frihetsgrader, vi kan utföra planparallellförflyttninngar i tre vinkelräta plan. Olympus började med att räkna in två av dessa när de lanserade sin 5-axliga bildstabilisering. När sedan Sony gjorde samma sak, så kunde de förstås inte komma efteråt med "bara" 3-axlig stabilisering, eftersom alla skulle tro att den var mycket sämre...
 
Det verkar som att de kallar tiden för den 4:e dimensionen, i likhet med vad somliga vetenskapsteoretiker gör. I vår makrovärld har vi i alla fall inte mer än tre rumsdimensioner att hantera. :)

Och inte heller när det gäller bildstabilisering. Hur vi än kränger, så har vi inte mer än tre axlar att slingra oss runt. :)

Men vi har ytterligare tre frihetsgrader, vi kan utföra planparallellförflyttninngar i tre vinkelräta plan. Olympus började med att räkna in två av dessa när de lanserade sin 5-axliga bildstabilisering. När sedan Sony gjorde samma sak, så kunde de förstås inte komma efteråt med "bara" 3-axlig stabilisering, eftersom alla skulle tro att den var mycket sämre...

Fast det har inte så mycket med det Sony kallar för 4D-fokusering (som mycket riktigt är ungefär samma sak som finns i ett helt gäng med andra kameror sedan tidigare). Vad detta över huvud taget har med ämnet att göra vet jag inte.
 
Min point var att såväl 4D Focus som 5-axlig stabilisering är klatchiga uttryck som hittats på av reklamavdelningar, men inte skulle användas av fysiker för att beskriva det dessa kameratillverkare menar. :)
 
Min point var att såväl 4D Focus som 5-axlig stabilisering är klatchiga uttryck som hittats på av reklamavdelningar, men inte skulle användas av fysiker för att beskriva det dessa kameratillverkare menar. :)

Visst, och jag tycker den här typen av desperata marknadsföringsknep är ett tydligt tecken på A-seriens förfall ;)
 
Är det något annat än att beräkna var motivet kommer att befinna sig när nästa bild tas, baserat på hur motivet har rört sig? Sånt har ju annars funnits länge i en del AF-system.
Ja det kan man fråga sig. "Predictive autofocus" har funnits ända sedan den allra första (generella) AF-systemkameran lanserades år 1985 (Minolta 7000), så man får väl förmoda att Sony menar någonting annat.

I begynnelsen hade man som bekant endast en enda AF-punkt, och man fick själv se till att hålla AF-punkten på objektet. Ifall detta rörde sig mot/från kameran kunde kameran följa med AF:en i djupled, och med hjälp av storleken på förflyttningen per tidsenhet beräkna var objektet skulle komma att befinna sig ögonblicket därefter.

Sedan kom det så småningom hela 3 AF-punkter. Därefter har det som bekant fortsatt för att idag ligga mellan 51 och 79 AF-punkter (för vissa tjockkameror). Större antal AF-punkter medgav utveckling av algoritmer som kunde följa objektet även när det virrade runt i sökaren.

Detta torde vara väl bekant, och har mycket riktigt använts av i princip alla kameratillverkare. Måste säga att jag inte är riktigt klar över ifall Sonys 4D Focus skiljer sig från vad andra (och Sony själva) har använt tidigare, men man får väl utgå från att det finns någon skillnad när de nu inför ett nytt begrepp (annars skulle det säkert snabbt komma spefulla kommentarer från andra tillverkare).

Tror att jag först såg begreppet 4D Focus när A6000 lanserades, och skillnaden kan vara att Sony i dessa modeller hämtar mer information ur mönsterigenkänningen, dvs att de inte enbart följer enstaka punkter i ett visst ögonblick utan använder mer information ur mönstrets ändring över tiden. Har sett några bilder tidigare där de projicerar olika punkter från objektet i perspektivfigurer som funktion av tiden, alltså att man tar med även förändringar i objektets storlek med tiden när det närmar/avlägsnar sig.
.
 
Senast ändrad:
Visst, och jag tycker den här typen av desperata marknadsföringsknep är ett tydligt tecken på A-seriens förfall ;)
Det var en slutsats baserad helt och hållet på okunnighet...

Ska det finnas någon logik i ditt påstående skulle det snarare tyda på Olympus m4/3-seriens förfall, eftersom 5-axlig bildstabilisering lanserades för flera år sedan där, samt A6000/A5100-seriens förfall, eftersom det var där som 4D Focus först presenterades.

Pallar du förresten att fortsätta köra med en kamera i förfall? :)
 
Olympus har redan passerat den fasen, i och med att de inte tillverkar några kameror för 4/3-fattningen (trots att de under många år hävdat att den inte är nedlagd).

Jag använder inte någon kamera i förfall, utan en kamera med E-fattning.
 
1) Vad som hände med Olympus 4/3-system har ju inte ett skvatt med ditt påstående att göra. Begreppet 5-axlig stabiliserig lanserades till deras nuvarande m4/3-system, så ditt påstående innebär att detta system visar tydliga tecken på förfall. Finns det många som skulle hålla med dig, tror du?

2) Nej, men du använder en APS-C E-mountkamera, och eftersom begreppet 4D Focus först presenterades där (just på den modell som du själv använder f.ö.), så kör du följaktligen med en kamera från ett system i förfall (ifall du vill fortsätta att tro på ditt eget påstående).

Behöver vi dra detta så mycket längre?

3) Jag kör som bekant med en A-mountkamera, som definitivt inte befinner sig under förfall. Vilket inte heller dess fattning gör, som du vill påskina (med okunnighet och galen logik som stöd). Men det kanske i någon mån kan tänkas ha med ämnet att göra...?
 
Ser dessvärre inte fullt så lovande ut för A-mount. Verkar som om det e iaf inte kommer några fler FF-hus för A-mount enligt Sony UK.

https://www.facebook.com/SonyUK/posts/1162463020433883

"We have no full-frame A-mount cameras planned.

We can recommend our Alpha 7 range, which is full frame and outstanding quality. It is E-mount but with an adapter (LA-EA4 or LA-EA3), A-mount lenses can be used."

Sedan kanske man inte skall ta en kommentar på Facebook av ett enda lokalkontor på allt för stort allvar iofs.

Men lite illavarslande känns det ju tyvärr (lite Samsung-känsla över det hela).
 
Det där skrevs i september av en engelsk Sonyanställd som förmodligen inte hade en aning om att Tokyokontoret hade för avsikt att släppa A68:an vid Fotomässan i Stockholm. När sedan sedan detta skedde har jag inte sett något mer om "A-mount is dead". Tvärtom, vid någon annan mässa intervjuas en hög Sonykamera-chef (minns inte vilken) och säger att A-Mountgrenen skall fortsätta.
 
Det där skrevs i september av en engelsk Sonyanställd som förmodligen inte hade en aning om att Tokyokontoret hade för avsikt att släppa A68:an vid Fotomässan i Stockholm. När sedan sedan detta skedde har jag inte sett något mer om "A-mount is dead". Tvärtom, vid någon annan mässa intervjuas en hög Sonykamera-chef (minns inte vilken) och säger att A-Mountgrenen skall fortsätta.

Nu gällde ju frågeställningen iofs specifikt om det är planerat för någon ny fullformats A-mount (A68 är APS-C). Dvs en efterträdare till A-99.

Det sagt så skall man som sagt säkert ta den typen av Facebook-inlägg ifrån de olika lokalkontoren med en nypa salt (även om det var Sony UK officiella konto som postade svaret).
 
Tycker det på många vis är en förbannelse med alla dessa utsagor/rykten. Det räcker med att någon ( i stort sett vem som helst) lägger ut en liten utsaga så förstärks ryktet allt eftersom.

De enda som bör tas på rimligt allvar är uttalanden från representanter för Sonys ledning (gäller andra kameramärken med).

Vet inte hur många gånger A-mount sagts ligga för döden de senaste åren.

Personligen tror jag inte A-mount riskerar någon begravning på ganska länge än. De längre brännvidderna i primeutförande liksom zoomarna behövs ff även för A7-serien (med adapter) och om nu dessa gluggar ff är under produktion och t o m sägs förbättras är det väl troligast att det då och då kommer ut en kamera med A-mount.

När A7-serien någon gång får en komplett line-up av bra dedicerade AF- objektiv med brännvidder från 18 till 400mm och BRA normalzoomar med FE/E-fattning passande för både FF och APS-C kanske det är läge för att utfasas.

Jag tillhörde dem som tidigare förutspådde en ganska tidig död för A-mount, men det var innan svårigheterna med att tillverka små, ljusstarka objektiv (främst vidvinklar) p g a det kortare registeravståndet uppdagades. Även längre gluggar med passande proportioner för A7-serien verkar ligga i framtiden (300-500mm).

Så A-mount lär vi inte få någon dödsruna över på ganska länge än, tror jag.

//Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.