Det här handlar mycket om den utbredda men fullständigt meningslösa jakten på drömkameran - den som är bäst på allting i alla sammanhang.
Gunnars lag.
Den har aldrig funnits, den finns inte, och kommer aldrig att finnas!
Vem som helst kan direkt konstatera att man inte ska välja A7R II ifall man vill ha en aktion/sportkamera. Det är inte bara AF:en eller för lågt antal bild/sek, EVF:en har ett tydligt "lag" vid seriebildstagning. Detta besvär har inte ordinära OVF/DSLR kameror, och inte heller A77 II.
Den här villfarelsen gör att man dissar A7R II, trots att den för VISSA fotografer och för deras sätt att fota, är i en klass helt för sig själv jämfört med alla andra kameror på marknaden.
Och detta gäller även AF:en under vissa omständigheter, där den viktigaste är att objektet INTE rör sig blixtsnabbt, utan måttligt. Jag har själv använt A7R II:ans ögon-AF, och den fungerar förbluffande! AF-punkten är hela tiden låst på ögat, inte på ögonbrynet eller någon annanstans. Skulle säga att det finns ingen annan ögonfokus som fungerar...
Och när det gäller AF-noggrannhet kan jag inte se att det finns någon kamera som slår den på fingrarna. Eller när det gäller att fokusera ljusstarka objektiv, som 1:1,2 eller 1:1,4.
Samt att det väl knappasst är någon som ifrågasätter att A7R II f.n. har den bästa sensorn på marknaden. Tills denna sensor kommer i A99-efterföljaren, vilket jag förväntar mig kommer att ske under nästa år. Ingen död A-mount här inte.