Annons

Ska Sony sluta tillverka spegelreflexkameror (DSLR/SLT)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du vaknat nu Gunnar? det där är väl yesterdays news. Att det kommer lite A-mountobjektiv kan väl bero på att de fanns "i röret" redan.
---
Hehe, det handlar inte så mycket om att jag vaknat, utan om att jag en längre tid varit ganska risig. Mycket sängliggande och sjukhusinläggning (där man ännu inte har nåt Internet-åldern...)


---
Man ska nog inte dra så stora växlar på A68:an. Förr hade den lanserat bredvid A77 II:an men det blev väl aldrig av förrän nu.
---
"Förr" såldes det väldigt mycket mer tjockkameror än det gör nu. Vi kan nog inte förvänta oss mycket mer än en ny A-mountmodell vartannat år framöver (omväxlande APS-C och FF).
 
---
Om ni såg hur sensormarknaden utvecklats så har ju Sony vuxit och dominerar klart med en marknadsandel som ökat ordentligt trots dalande A-mountförsäljning (man har 27% av sensormarknaden idag tror jag). Även andra tappar i tjockissegmenten. Canon hade väl 9% tidigare och hade tappat till 7 om jag inte missminner mig.
---
Håller med om din beskrivning, men du har nog lite gamla sifferuppgifter. Marknaden är snabbrörlig... De senaste jag sett har visat ca 50 % av sensormarknaden för Sony, och ca 6 % för Canon.
 
Håller med om din beskrivning, men du har nog lite gamla sifferuppgifter. Marknaden är snabbrörlig... De senaste jag sett har visat ca 50 % av sensormarknaden för Sony, och ca 6 % för Canon.

Det stämmer, 27% är den totala sensormarknaden. Allt från webbkameror till mellanformat. För high end sensorer ligger Sony på 40-50 %, vad jag sett.
 
Riktigt, det behöver förtydligas. 27 % för Sony och 7 % för Canon gällde hela sensormarknaden under år 2014. Min uppgift om 50 % marknadsandelar för Sony är av senare datum (från juli i år ungefär), men den gällde kamerasensorer.
 
Jag blev också vilsen där ett tag, för 40% har jag läst vid flera tillfällen, så jag undrade var det var för tabell. Angående A-mount så känns det inte så lockande faktiskt att köpa en ny A-mount kamera, man blir bara mer och mer präglad av alla skriverier om E-mount kamerorna. Den som har flera objektiv hemma för A-mount är det nog inga fel att kanske köpa, dom håller nog bra många år också. Har ju kvar min gamla A77 och den duger bra för mig och dom objektiv jag har.

Men det är några punkter som inte riktigt är färdigt med A77II eller, Lock On fungerar inget vidare och man når inte riktigt upp till Nikonnevå vad gäller vad gäller brus eller DR.

Fotosidans Magasin har testat A7RII av Fröderberg och den var bra tycker jag, han kommer fram till samma som DPR vad gäller autofokusen, fast DPR har en längre AF-test, då dom bara redovisar just autofokusen. 55f/1,8 var tydligen långsammare än 70-200f/4, visserligen så fins det andra tester där A7RII hänger med D810 bra, men Fröderberg jämförde med Canons MKIII.

DPR skriver att DSLR har utvecklats under 30 år vad gäller autofokus, så på den relativt korta tiden har Sony ändå lyckats bra, och så skiljer man på spegellöst och SLR, spegellöst har det lite besvärligare med just AF om man skall jämföra med dom bästa.

Men jag har svårt med Sony-reklamen om 399 fokuspunkter, det ser ju inte ut att fungera särskilt bra, det målas ju upp en fantastisk bild att den skall kunna nagla fast vad som helst av kvicka motiv, vad har dom själva gjort för konstiga tester kan man undra.

//Bengt.
 
Det här handlar mycket om den utbredda men fullständigt meningslösa jakten på drömkameran - den som är bäst på allting i alla sammanhang.

Gunnars lag. :)
Den har aldrig funnits, den finns inte, och kommer aldrig att finnas!

Vem som helst kan direkt konstatera att man inte ska välja A7R II ifall man vill ha en aktion/sportkamera. Det är inte bara AF:en eller för lågt antal bild/sek, EVF:en har ett tydligt "lag" vid seriebildstagning. Detta besvär har inte ordinära OVF/DSLR kameror, och inte heller A77 II.

Den här villfarelsen gör att man dissar A7R II, trots att den för VISSA fotografer och för deras sätt att fota, är i en klass helt för sig själv jämfört med alla andra kameror på marknaden.

Och detta gäller även AF:en under vissa omständigheter, där den viktigaste är att objektet INTE rör sig blixtsnabbt, utan måttligt. Jag har själv använt A7R II:ans ögon-AF, och den fungerar förbluffande! AF-punkten är hela tiden låst på ögat, inte på ögonbrynet eller någon annanstans. Skulle säga att det finns ingen annan ögonfokus som fungerar...

Och när det gäller AF-noggrannhet kan jag inte se att det finns någon kamera som slår den på fingrarna. Eller när det gäller att fokusera ljusstarka objektiv, som 1:1,2 eller 1:1,4.

Samt att det väl knappasst är någon som ifrågasätter att A7R II f.n. har den bästa sensorn på marknaden. Tills denna sensor kommer i A99-efterföljaren, vilket jag förväntar mig kommer att ske under nästa år. Ingen död A-mount här inte. :)
 
Det här handlar mycket om den utbredda men fullständigt meningslösa jakten på drömkameran - den som är bäst på allting i alla sammanhang.

Gunnars lag. :)
Den har aldrig funnits, den finns inte, och kommer aldrig att finnas!

Vem som helst kan direkt konstatera att man inte ska välja A7R II ifall man vill ha en aktion/sportkamera. Det är inte bara AF:en eller för lågt antal bild/sek, EVF:en har ett tydligt "lag" vid seriebildstagning. Detta besvär har inte ordinära OVF/DSLR kameror, och inte heller A77 II.

Den här villfarelsen gör att man dissar A7R II, trots att den för VISSA fotografer och för deras sätt att fota, är i en klass helt för sig själv jämfört med alla andra kameror på marknaden.

Och detta gäller även AF:en under vissa omständigheter, där den viktigaste är att objektet INTE rör sig blixtsnabbt, utan måttligt. Jag har själv använt A7R II:ans ögon-AF, och den fungerar förbluffande! AF-punkten är hela tiden låst på ögat, inte på ögonbrynet eller någon annanstans. Skulle säga att det finns ingen annan ögonfokus som fungerar...

Och när det gäller AF-noggrannhet kan jag inte se att det finns någon kamera som slår den på fingrarna. Eller när det gäller att fokusera ljusstarka objektiv, som 1:1,2 eller 1:1,4.

Samt att det väl knappasst är någon som ifrågasätter att A7R II f.n. har den bästa sensorn på marknaden. Tills denna sensor kommer i A99-efterföljaren, vilket jag förväntar mig kommer att ske under nästa år. Ingen död A-mount här inte. :)

Klart att det finns en drömkamera för många vid en given tid givet ett visst utbud med vid en viss teknisk utvecklingsnivå och upplevda behov eller personliga preferenser. Annars skulle det inte säljas många kameror. Vem behöver de kameror de köper? Det pågår en våldsam överkonsumtion av kameraprestanda Gunnar. Var du aldrig nöjd med dina analoga kameror då det begav sig?. Jag var så nöjd med min Pentax ME att jag behöll den och använde den i 20 år +. Men på den tiden fanns det ju ingen sensorutveckling eftersom man ju använde film.

För mig har det varit tre saker som fått mig att köpa nya kameror och det hart varit sensorutveckling och AF-utveckling samt bildstabilisering. När det gäller AF mer precision än snabbhet. Äntligen levererar Sony där för de nya kamerornas AF-precision är någonting helt annat än det elände vi hade i exv. KonicaMinoltas D7D som ändå kostade 15.000 spänn 2005 redan. Vi har kommit en lång väg sedan dess.
 
Visst finns det många drömkameror - men jag definierade ju drömkamera i betydelsen att man skulle kunna ersätta alla andra kameror med en enda modell, som är bäst på allting, och i alla situationer. DETTA är och förblir en helt ouppnåelig dröm!

Och jodå, jag var nöjd med prestanda på mina tidigare analoga kameror. Och under avsevärt längre tid än man har chans att vara nu när den tekniska utvecklingen är så "våldsamt" snabb...

Eländet med justering av AF:en är inte specifikt för Konica Minolta D7D-modellen (hade inte några problem med min D7D och de objektiv jag använde), utan är ett genereltt elände för OVF/DSLR-kameror. Beror som du känner väl till i första hand på att denna kameratyp har tre olika strålgångar som måste justeras ihop så att de blir lika, vilket aldrig går att göra exakt. De spegellösa har ju bara en enda strålgång, och BF/FF-felen är därmed helt eliminerade. Givetvis finns det andra AF-fel som kan uppstå, men problemen är ju storleksordningar mindre.
 
Min gamla KMD5D som har 10 år på nacken fungerar bra fortfarande och med mittpunkten invald så har den aldrig trixat något med autofokusen, det var väl minst problem med dom enklare AF-systemen, tror vi kom fram till det för många år sedan, Risedal besökte väl intervision jämt och ständigt med sina objektiv och kameror vill jag minnas för justeringar, det var så vanligt så proceduren blev en normal arbetsgång för dom mera etablerade fotograferna.


Det blir jobbigt i alla fall med A-mount kamerorna och SLT-systemet, som uppfattades som en jättemöjlighet med snabb autofokus och ingen spegel som for upp och ner, men det pågår väl ingen större utveckling av det här systemet längre nu när mycket fokus ligger på E-mount.


Sony själva gör ingen som helst reklam över att dom nya A7-kamerorna ändå har en bra säkerhet av att ta fokus, det kanske är för att kamerorna har begränsningar att fungera bra vid lite längre tele objektiv hur skall Sony lösa det. ANG EVF och laggning så fungerar det alldeles utmärkt med Nikons J5 kamera, trots 20bps så fins där ingen laggning över huvud taget, så det går tydligen att lösa.


Det har aldrig varit så populärt med sport och fågel fotografering som det är i dag, de är tydligen den starkast växande intresset bland dagens fotografer, så dom flesta spegellösa kamera modellerna har väl hamnat i bakkant och förlorar kunder, hur skall dom lösa det.

//Bengt.
 
Det har aldrig varit så populärt med sport och fågel fotografering som det är i dag, de är tydligen den starkast växande intresset bland dagens fotografer, så dom flesta spegellösa kamera modellerna har väl hamnat i bakkant och förlorar kunder, hur skall dom lösa det.

//Bengt.

Tycker du har lite fel här. Sport/action/fågel-fotografering har väl alltid varit populärt och utmanande sedan Eldkvarn brann.

Vad som hänt är att dessa grenar blivit en typ av måttstock för kameraprestanda som det fokuseras mycket hårt på i tester.

Men lika mycket fokus ligger det på lågljusegenskaper, upplösning, DR mm. Och här ligger Sony verkligen i framkant med sina A7-kameror.

Jag tycker mig se att intresset för dokumentärfoto, stilleben, macro, konstnärliga bilder, landskap, porträtt mm är minst lika stort som sport/fågelfoto.

Och här kan ju verkligen Sony briljera idag. Men den perfekta allroundkameran som kan allt med spets finns inte och kommer nog aldrig att finnas.
Däremot finns den perfekta kameran just för dig, mig och andra beroende på vad vi mest fotograferar om vi väljer rätt.

Sant är dock att Sonys AF i de spegellösa modellerna inte är perfekt för snabbrörliga motiv. Å andra sidan förefaller Sony lyckats väl med pricksäkerhet på lite lugnare motiv och även snabba motiv som är förutsägbara.

Men sådana egenskaper fanns även i gamla A900. Fast här brast det en del i lågljusegenskaper.

Jag tror för min del att hybrid-AF kommer att utvecklas och uppfylla kraven för sport/fågelfoto på ett bättre sätt. Värre är det i dagsläget med gluggar med E-fattning och långa brännvidder (samt även korta=vidvinklar). Här får väl Sony ägna sig åt utvecklingsarbete.

//Lennart
 
Jag har nog både fel och rätt, dom dyrare pro-modellerna då pratar vi C/N var tidiga med den bättre autofokusen, alla fall relativt tidiga, men lite för dyra även för fotografer under yrkesfolket. 40D-50D var kameror som var lika bra om inte lite,lite bättre än till och med gamla A77 så där var Canon på gång till vanliga konsumenter, sedan kom 7D 2009 som slog knock med sin avancerade AF tillsammans med D300.

Men så många kameramodeller bland annat D90 som såldes hinkvis av hade väl ingen märkvärdig följande autofokus, inte eller en 500D, det handlade mera om kvick fokus på stilleben, inte mycket av tester vid fågelsjöar där inte, eller dåligt upplysta innehallar, dom konsumenterna kan inte ha varit fågel fotografer om man skall döma av dom krav som önskas i dag, minst 8bps oftast ännu högre bps, och det fans bara sedermera endast två tillverkare där man kunde få möjlighet till en sådan kamera.

Så nog tror jag att uppsvinget bland fågelfolkets stora intresse har ökat med tiden, men visst har man kunnat fångat fågelbilder i alla tider även med alla möjliga modeller men dom har inte haft så många keepers som dagens bästa.

Personligen har jag aldrig varit någon som razzlat högvis med bilder, man förfokuserade, tittade om man hade skapligt skärpedjup och knäppte bilden, där kunde mycket fastna, fast det inte var så effektivt för dom med högre krav så klart.


A7 serien har väl inte ens vid första ritningsstrecket av tillverkarna varit tänkt som någon sportkamera, den faller ju redan omedelbart man snäpper in batteriet, för man får ladda det efter 10 minuter igen om man försöker på en sportarena, dessa tester blir mest förnedrande tycker jag, man vet i förväg att ett sådant lite batteri inte har skuggan av någon möjlighet.


//Bengt.
 
---
A7 serien har väl inte ens vid första ritningsstrecket av tillverkarna varit tänkt som någon sportkamera, ...
Korrekt.


---
den faller ju redan omedelbart man snäpper in batteriet, för man får ladda det efter 10 minuter igen om man försöker på en sportarena, ...
10 minuter? Det måste vara en feltolkning, en gissning från din sida eller något annat fel. Så är det INTE ALLS. Att ta en bild förbrukar inte särskilt mycket av batterikapaciteten. De stora strömslukarna är EVF och skärm, så tiden kameran är påslagen har mycket större betydelse.

Jag har testat massiv seriebildstagning med A77 II. Dess batterikapacitet är ca 450 bilder per laddning mätt enligt CIPA-standarden. När kameran var ny testade jag 12 bild/sek-kapaciteten. Jag drog iväg 600 bilder på en kvart. Sedan stängde jag av kameran under ytterligare en kvart medan jag åkte spårvagn till ett annat ställe. Där drog jag iväg ytterligare 400 bilder under 10-15 minuter.
OCH!
Till min stora överraskning hade jag då fortfarande 81 % kvar av batterikapaciteten(!) Extrapolerar man detta (vilket man i och för sig aldrig ska göra) så indikerar detta att jag skulle kunna få ut 5.000 bilder på samma batteriladdning, ifall jag hade fortsatt på samma sätt. Har dock inte testat detta praktiskt, eftersom jag inte har något som helst behov av det. Borde sannolikt gå att få ut 2-3.000 bilder på en laddning i alla fall, alltså under förutsättning att man öser iväg massor av bilder snabbt.


---
... dessa tester blir mest förnedrande tycker jag, man vet i förväg att ett sådant lite batteri inte har skuggan av någon möjlighet.

//Bengt.
Så tycker "alla", men i själva verket är denna typ av tester förnedrande enbart för testarna, som vitt och brett annonserar ut att de inte vet vad de håller på me! Lika korkat som att ta en kvalitetsskruvmejsel från t.ex. Bahco och sedan använda denna till att försöka slå i spik med. Därefter Facebookar och Youtubar man vitt och brett om hur värdelösa skruvmejslar Bahco gör!. Vilken simpel lågprishammare som helst är ju bättre!

De har inte begripit "Gunnars lag" (se mitt inlägg nr 66).

Men det finns hopp, enstaka kloka människor har kommit på "Gunnars lag" på egen hand:

---
Och här kan ju verkligen Sony briljera idag. Men den perfekta allroundkameran som kan allt med spets finns inte och kommer nog aldrig att finnas.
---

:)
.
 
Senast ändrad:
Här tänkte jag A7RII som provades av DPR på sportarena, tydligen så vill man ta ruskigt många bilder i alla fall enligt testaren som sade sig vara mycket van vid att fota vid sportarenor, specialtesten med A7R fins där hos DPR Gunnar, han körde på hårt och hade flera batterier med sig. DPR har delat upp testerna med A7RII i olika avsnitt ser det ut som, och nu fick sig autofokusen en omgång.

Hur det än är med spegellösa och autofokus så är det så klart riktigt att prova autofokusen, det är elementärt för att kunna ta bilder, fast små kameror med små batterier blir inte idealiskt vid sportarenor om det är enbart action bilder man vill ta. så även om autofokusen vore ännu bättre, faller små kameror på batterikraften, det är så uppenbart att små batterier där man vet på förhand antalet ml/amp jämfört med dom stora tunga kamerorna, att det blir besvärligt, kameran får ju inte eller ta evigheter på sig lagra till minneskortet innan man kan kolla resultatet på skärmen.


//Bengt.
 
.. att det blir besvärligt, kameran får ju inte eller ta evigheter på sig lagra till minneskortet innan man kan kolla resultatet på skärmen.

//Bengt.

Jag tog nyss en bild med min "gamla" A7R. För att kolla resultatet av bilden tog det inte längre tid att se resultatet än motsvarande tiden att ta kameran från ögat, trycka på pilknappen så fanns bilden där för granskning på displayen.

Upprepade och det tog ingen tid alls (som jag uppfattade sm tid) att se bildresultatet i EVF utan att ta ögat från sökaren. Så snabbt jag kunde använde jag tummen att trycka på förstoringsknappen för fingranskning. Kom upp på en gång.

Då körde jag ändå Raw+jpeg. Upprepade detta snabbt 7 ggr. Samma resultat, Ganska långt från begreppet "evigheter".

Det enda som händer genom förfarandet är naturligtvis att batteriet töms snabbare om jag ska granska varenda bild.

Oavsett värdet i mAh är batteriet gjort för att klara transfereringen. Men ett batteri med större värde mAh räcker naturligtvis längre innan det är urladdat.

Jag använde ett billigt, mellansnabbt SD-kort.

//Lennart

PS. Det går att granska bilden redan när den befinner sig i mellanlagringsminnet på väg att lagras på minneskortet eftersom previewläget ligger öppet medan filen laddas till kortet. Därför kan du även betrakta en bild du tagit utan att ha minneskort i kameran.

//Lennart
 
Läste också DPR-artikeln med RII:an på am fotboll. Största problemet är väl att det finns inga långa nativa sportobjektiv till huset dvs med de gluggar som AF:en funkar bäst. Liiite orättvis jämförelse med Nikon när de köper upp världens då bästa sensor och sätter den i ett hus med separat af-modul (D810) INNAN Sony använder den till någon av egna (a7R första gen). Att sedan prislappen blir 10 000 kr lägre än det Nikonhus bryr sig inte Northrup m fl om. Nikon pressar sedan sonysensorn så bra att de får ut 64 ISO nativt. Undrar om N gör samma eminenta hantverk med RII:ans sensor om de nu tillåts köpa även denna gång. Man kan ju undra om Sonys kamera- och sensoravdelning talar med varandra? Den senare lär ju vara en fristående affärsdrivande enhet.
När det sen gäller den utskällda batteritiden tycker jag också den är kort men man får ju ut så oändligt mycket mer ur EVF:n än OVF som Photocon är inne på och ett par extrabatterier i fickan är väl inte hela världen?
 
PS. Det går att granska bilden redan när den befinner sig i mellanlagringsminnet på väg att lagras på minneskortet eftersom previewläget ligger öppet medan filen laddas till kortet. Därför kan du även betrakta en bild du tagit utan att ha minneskort i kameran.

//Lennart[/QUOTE]


Jag var lite otydlig, DPR som körde A7RII på sportarenan med 5 bps fick väl vänta lite om jag fattade honom rätt, A6000 som klarar 11 bps tar väl en stund på sig innan man kan kolla på bilderna, Northrup var ivrig och ville se resultatet mycket kvickare när han testade A6000 ( dom har samma batteri, har dom inte det tro )

En av många delar som kritiken handlar om med A7-serien handlar om antalet bps som dom då anser för lågt i kombination med att följande låsande funktion inte är så bra, och att den har svårt med Teleobjektiv över 200mm.


Så Sony måste nog hitta på något med A7-serien så att man kan få fram modeller till en bredare kundkrets, sportfotografer är visserligen nöjda med Canons MKIII som ligger på 6 bps, man får väl flera keepers med den kameran.


//Bengt.
 
Jag anser ff att det bästa är att klargöra för sig själv vad man bäst behöver. Dagens A7-serie är väl oöverträffad vad gäller total IQ (DR, lågljusegenskaper, pricksäkerhet, möjlighet att hantera en mängd olika objektivfabrikat, extremt bra MF etc...etc) när det gäller mer allmän fotografering och klarar även hyfsat snabba förlopp med sin AF. Här är väl Nikons 8x0-kameror de enda som kan konkurrera.

Om det är vad man mest använder kameran till finns det ingen anledning till att reta sig på om vissa testare hänger upp sig på vissa tillkortakommanden på snabb actionfotografering.

För om det verkligen är just det man mest fotograferar ser jag ingen anledning att leta efter något som inte finns på A7-serien.
Man väljer helt enkelt en annan kamera som har de fördelarna och avhänder sig A7-seriens fördelar.

Vi är återigen där: Ingen kamera är bäst på allt!

Man engagerar inte en tungviktsbrottare för att dansa balett eller vice versa.

MEN A7-seriens kameror har inbördes lite speciella egenskaper som skiljer dem åt. Längre fram får vi sannolikt se en modell som är en dedicerad actionkamera med en utvecklad AF och dessutom i ett större kamerahus. Kanske en A9?

//Lennart
 
Läs gärna trådrubriken och försök att anknyta till ämnet. De senaste sidorna har det varit väldigt mycket snack som inte har ett dyft med ämnet att göra ...
 
Läs gärna trådrubriken och försök att anknyta till ämnet. De senaste sidorna har det varit väldigt mycket snack som inte har ett dyft med ämnet att göra ...

De har redan slutat tillverka rena spegelreflexkameror. Jag tror det vore mer adekvat om trådämnet benämndes annorlunda.

Själv gick jag och väntade i över ett år på att Sonys roadmap skulle peka mot en uppföljare till A900 med spegel och OVF.

Kändes som om det fanns mer att hämta ur den konstruktionen som byggde på samma bassensor som Nikon D3x. Sedan aviserades D800 och man förväntade sig att samma sensor skulle dyka upp i en uppföljare till A900 med LV, videomöjlighet och utvidgade AF-funktioner fast med den fina OVF.

Kameran jag förväntade mig skulle finnas i 2 varianter: En för hög upplösning primärt och en för snabb framrate och action.

Så jag skulle vilja ändra frågeställningen till "Kommer Sony någonsin att börja tillverka en konventionell dslr med A-mount igen?"

Tror nämligen att A-mount är beroende av att en sådan kamera finns på marknaden.

//Lennart
 
Nu är rubriken ändrad, så håll till det ämnet. Det finns massor av trådar för generella diskussioner kring A7-serien om det är den ni vill diskutera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.