Annons

Ska Sony sluta tillverka spegelreflexkameror (DSLR/SLT)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker det på många vis är en förbannelse med alla dessa utsagor/rykten. Det räcker med att någon ( i stort sett vem som helst) lägger ut en liten utsaga så förstärks ryktet allt eftersom.

De enda som bör tas på rimligt allvar är uttalanden från representanter för Sonys ledning (gäller andra kameramärken med).

Nu var det ju iofs just mediarepresentanter för Sonys ledning och engelska huvudkontor som uttalade sig när de svarade en kund på sociala media (och påstod även att de checkat svaret internt på Sony innan de kom med det, och bad därmed om ursäkt att det dröjde lite), men dock som sagt Sony UK (och inte Japan).

Håller med om att det är Sony Japan som borde ta bladet ur munnen och tala om vad som gäller.

Samma sak med Samsung. Är enbart de olika regionala kontoren som uttalat sig att NX-systemet läggs ner, medans Samsung Korea inte riktigt kommer ut med svart/vit vad som gäller för framtiden (endast ganska vaga uttalanden att det i dagsäget inte är officiellt nerlagt).

Så A-mount lär vi inte få någon dödsruna över på ganska länge än, tror jag.

//Lennart

Jag hoppas att du har rätt, och är även beredd att tro dig här.

Samma sak med Samsung. Är enbart de olika regionala kontoren som uttalat sig att NX-systemet läggs ner, medans Samsung Korea inte riktigt kommer ut med svart/vit vad som gäller för framtiden (endast ganska vaga uttalanden att det i dagsäget inte är officiellt nerlagt)..

Samsung själva fortsätter sälja sina kameror, men i Tyskland och Holland har distributörerna slutat sälja dem. I Sverige är det Samsung som står för distributionen. Sony har slutat sälja kameror med A-fattning i Australien - det innebär inte att de har lagt ned systemet (även om jag tror att det för en tynande tillvaro).

Nu var det ju iofs just mediarepresentanter för Sonys ledning och engelska huvudkontor som uttalade sig när de svarade en kund på sociala media (och påstod även att de checkat svaret internt på Sony innan de kom med det, och bad därmed om ursäkt att det dröjde lite), men dock som sagt Sony UK (och inte Japan).

Håller med om att det är Sony Japan som borde ta bladet ur munnen och tala om vad som gäller.

Samma sak med Samsung. Är enbart de olika regionala kontoren som uttalat sig att NX-systemet läggs ner, medans Samsung Korea inte riktigt kommer ut med svart/vit vad som gäller för framtiden (endast ganska vaga uttalanden att det i dagsäget inte är officiellt nerlagt).

Jag hoppas att du har rätt, och är även beredd att tro dig här.

Ja, det är ju en starkare källa än "vem som helst". Men det beror kanske på att A-mount betraktas som så dåligt lönsamt i UK att man tar ett sådant beslut.

Likadant regionalt för Samsung. Fast det är ju i sådana här lägen som man tycker det borde höra till sunt förnuft för företagsledningarna att tala ur skägget. Klarspråk är nog mindre destruktivt än deluttalanden som späds på med rykten och då blir sjunkande försäljning en självuppfyllande profetia dom till sist leder till avveckling.

Mig ska du inte lita på då jag inte har någon kristallkula, men jag bygger teorin om A-mounts totala avveckling som liggande ganska långt fram p g a att FE/E-mount inte ger fullvärdiga alternativ i dagsläget.
Men det kan ske i framtiden när (om) objektivsidan blir mer komplett för FE/E-mount.

Den är ju ganska tunn, som vi konstaterat vad gäller ett antal brännvidder. Och det kan ta ganska lång tid att utveckla sådana objektiv. Då ser jag inget annat val för Sony än att låta A-mount leva vidare.

Dock i en tynande tillvaro för att citera Afe.

//Lennart

Fast det är ju i sådana här lägen som man tycker det borde höra till sunt förnuft för företagsledningarna att tala ur skägget. Klarspråk är nog mindre destruktivt än deluttalanden som späds på med rykten och då blir sjunkande försäljning en självuppfyllande profetia dom till sist leder till avveckling.

Håller med. Borde gynna dem själva att bringa klarhet i detta om de verkligen har tänkt att forsätta satsa på systemen. Är ryktena felaktiga så borde de skynda sig att bemöta dom för att skydda sig emot att potentiella kunder avstår köp pga osäkerhet.

Mig ska du inte lita på då jag inte har någon kristallkula, men jag bygger teorin om A-mounts totala avveckling som liggande ganska långt fram p g a att FE/E-mount inte ger fullvärdiga alternativ i dagsläget.
Men det kan ske i framtiden när (om) objektivsidan blir mer komplett för FE/E-mount.

Den är ju ganska tunn, som vi konstaterat vad gäller ett antal brännvidder. Och det kan ta ganska lång tid att utveckla sådana objektiv. Då ser jag inget annat val för Sony än att låta A-mount leva vidare.

En ganska god poäng som jag kan instämma i.

A-mount har nog en betydligt större framtid, eller iaf längre överlevnadspotential, än vad NX troligen har.

Samsung själva fortsätter sälja sina kameror, men i Tyskland och Holland har distributörerna slutat sälja dem. I Sverige är det Samsung som står för distributionen. Sony har slutat sälja kameror med A-fattning i Australien - det innebär inte att de har lagt ned systemet (även om jag tror att det för en tynande tillvaro).

Jo, så kan det säkert förhålla sig.

Som jag sa nyss angående Sony så tycker jag dock att även Samsung skulle kunna minska osäkerheten kring NX om de kom med lite mer tydliga besked gällande framtiden. Annars riskerar de att förlora ännu mer kunder. Vilket är väldigt synd då det ju är ett riktigt fint system i grunden.

FYI: Är i Norge på jobb denna veckan, och i Japan Photo-butikerna så rear de just nu ut NX-kamerahusen för halva priset, men det kan ju vara lokala beslut fattade i butikerna (så man skall nog inte extrapolera det allt för mycket).

Ja det kan ju vara ett vanligt misstag att tolka sånt fel. När jag jobbade på Esselte så hade Esselte en mycket framgångsrik Toshiba division. Toshiba trodde väl de kunde tjäna pengar på att ta över den när de gjorde det men sedan tog det inte lång tid innan det PC-märket marginaliserades helt från att ha ägt den bärbara marknaden som man själv i princip uppfunnit. Men det var ju en massa andra aktörer som också började bygga bärbart och gjorde det billigare. Så genomsnittspriserna på bärbara droppade väldigt snabbt och Toshiba hade svårt att parera detta i tid.

Så ska Samsung köra detta själva så blir det spännande att se hur det går.

Men Anders, är inte det här väl OT?

Ja det kan ju vara ett vanligt misstag att tolka sånt fel. När jag jobbade på Esselte så hade Esselte en mycket framgångsrik Toshiba division. Toshiba trodde väl de kunde tjäna pengar på att ta över den när de gjorde det men sedan tog det inte lång tid innan det PC-märket marginaliserades helt från att ha ägt den bärbara marknaden som man själv i princip uppfunnit. Men det var ju en massa andra aktörer som också började bygga bärbart och gjorde det billigare. Så genomsnittspriserna på bärbara droppade väldigt snabbt och Toshiba hade svårt att parera detta i tid.

Så ska Samsung köra detta själva så blir det spännande att se hur det går.

Men Anders, är inte det här väl OT?

Ditt ständiga prat om Esselte är OT, men jämförelsen mellan Samsungs tillbakadragande från vissa marknader och Sonys tillbakadragande från Australien tycker jag är synnerligen relevant i en tråd som handlar om huruvida Sony ska fortsätta sälja kameror med A-fattning.

Har du synpunkter på vad som är OT ber jag dig rapportera inlägget och inte ta det i tråden (enligt forumreglerna).

Ditt ständiga prat om Esselte är OT, men jämförelsen mellan Samsungs tillbakadragande från vissa marknader och Sonys tillbakadragande från Australien tycker jag är synnerligen relevant i en tråd som handlar om huruvida Sony ska fortsätta sälja kameror med A-fattning.

Har du synpunkter på vad som är OT ber jag dig rapportera inlägget och inte ta det i tråden (enligt forumreglerna).

Toshiba var också en agentur som leverantören lagt ut försäljningen på och det är inte ovanligt att det går till så att leverantörerna drar tillbaka en agentur när någon annan jobbat upp den. Det behöver ju inte innebära att man lägger ned bara för att en agentur sägs upp och det kan faktiskt vara just det som skett med Samsung, så det är väl i högsta grad relevant som exempel. Att det var Esselte som hade den agenturen råkar bara vara ett faktum.

Men vad har nedläggning av Samsung-agenturer i Tyskland med eventuell nedläggningen av A-mount att göra. Det är ju bara en av Sonys produktlinjer där det idag är så att Sony ibland hänvisar till den nyare produktlinjen om folk börjar tröttna på att vänta på nya A-mounthus. Det är ju verkligt OT.

När det gäller Samsung så är det väl bara att vänta och se. Det kanske t.o.m. förbyts i sin motsats om Samsung själv tar över ansvaret för sin egen försäljning eller säljer sitt kunnande vidare som Minolta ju gjorde till Sony (alltid en beröringspunkt).

Det där skrevs i september av en engelsk Sonyanställd som förmodligen inte hade en aning om att Tokyokontoret hade för avsikt att släppa A68:an vid Fotomässan i Stockholm. När sedan detta skedde har jag inte sett något mer om "A-mount is dead". Tvärtom, vid någon annan mässa intervjuas en hög Sonykamera-chef (minns inte vilken) och säger att A-Mountgrenen skall fortsätta.

Nu hittade jag källan. Det var Kenta Honjo, Product Manager, Sony Camera Div vid PIX2015 nånstans vid 31:00:

https://www.youtube.com/watch?v=lghhEiTwwsg#t=1969

A-mount lever!!

Nu är jag väl inne på fel forum ( A7serien) men ändå.
Sonys kamera avdelning har nu officiellt sagt att A-mount lever ( de tänker inte ge upp A fattningen)

Bra tycker jag! kanske A99II i år?

http://www.sonyalpharumors.com/sony...-up-a-mount-it-is-a-promise-to-our-customers/

"A-mount future:
Yutuka says there are two reason to keep A-mount:
The first is that the A-mount has certain advantages over the E mount and, for now, we can not have all the same functionalities between A and E mount.
The second reason is that they “we have many customers that we can not give up. It is a promise to our customers.“"

Ja, men upp till bevis då Sony plze! Den senaste modellen A68 var en nedgradering av A77II. I övrigt har ingenting hänt på två år. I en högst eventuell A99II har jag svårt att tänka mig att den "hemska" genomsläppliga spegeln blir kvar. Kanske just därför utvecklingstiden blir extra lång om de ö h t satsar på detta.

Senast ändrad:
Nu är jag väl inne på fel forum ( A7serien) men ändå.
Sonys kamera avdelning har nu officiellt sagt att A-mount lever ( de tänker inte ge upp A fattningen)

Bra tycker jag! kanske A99II i år?

BULLSHIT!

De har redan "bevisat" att den är passé. Så långa cykler mellan uppdateringar osv. gör att de som på allvar trodde på systemet tidigare redan har övergett det och att återvända är som en hund som går tillbaka och äter upp sina egna spyor.

För att börja om på nytt med det så behöver Sony skaffa sig en trovärdighet som de redan förlorat. Att återuppbygga det förtroendet kommer att ta lång tid och det räcker inte med att släppa en snik-kamera med plastbajonett och sen vänta 3 år och sedan en värstingkamera osv.

De kommer säkert hålla liket sprattlande med små nyheter då och då, men någon långsiktig kontinuerlig satsning är det definitivt inte och det är vad som krävs för att få folk att igen börja investera i systemet. Sony är idag rejält akterseglade av både Canon och Nikon som har state-of-the-art DSLR-kameror. Fördelen på sensorsidan som Sony har mot Canon äts upp av ljustappet i SLT-spegeln. Canon har ju dessutom sin dual-pixel AF-teknik som gör att de också får fungerande AF vid filmning och i Live-View. Dessutom i kombination med touch-display för val av fokuspunkt som faktiskt är helt suveränt.

De fördelar som SLT-tekniken ger har Sony aktivt visat att de istället kan nå med sina spegellösa system förutom med teleobjektiv och att ge sig in i nishbranshen för professionella sportkameror klarar de helt enkelt inte av, det är så mycket kringverk i form av service och ÅF-nät osv. som behövs för det.

En spegellös A99 II då?
Vad skulle vitsen vara? Robustare hus för telefoto och större och bättre hus med mera processor och batterikraft och bättre värmeavlednng kanske, så att de kan få till 8K video med lokal lagring eller nåt? Men varför då i så fall göra det i A-mount? Bättre i så fall med E-mount och skicka med en LA-EA3 i paketet så finns det större objektivutbud.

Nåja, framtiden får utvisa, men med facit i hand de senaste åren så kan inte ett enstaka kamera- och/eller objektiv-släpp väcka liv i systemet. Det krävs att de under en längre tid visar på kontinuitet, så först om 2-3 år kan de i så fall med någon form av trovärdighet göra ett sådant uttalande som de nyss gjort

Visst finns det säkert en och annan övervintrad A-mount hippie som går på det, men det beror i så fall på brist på verklighetsinsikt (vilket iofs. inte är så sällsynt nuförtiden).

Så är det med den saken. Snacka går ju, men ingen vettig människa går på det. De måste upp till bevis och det kommer i så fall att ta flera år.

/Mats

Väldigt belysande och bra synpunkter Mats! Ja, utan att jag känner till de fysikaliska o/e optiklagar som hindrar den spegellösa tekniken att få till fungerande af till längre objektiv (nånting med att man inte kan göra af-pixlarna lika stora som i DSLR-kameror?) måste det nu vara pinsamt för Sony när, om man nu får tro Rishi på DPR, Sigma tillverkar en adapter bättre än de Sony prånglat ut. Ska de helt överge A-mount måste de ju få till adaptrar som funkar bättre än konkurrenternas. Lyckas man med det blir övergången A till E mindre kännbar för A-mounthippisarna. Om så lutar nog det mer åt en A9 under 2016 än en A99II. Det som inger visst hopp för mig som gillar naturfoto OCH spegellöst är att Sony med den nya TC:n och GM 70-200 faktiskt är uppe i 400 mm 5,6, nativt. Väntar ivrigt på tester med den kombon. Sigmas 150-600 finns också med kompatibiltetslistan med MC-11-adaptern och på en A6300 blir motsvarande räckvidd hela 900 mm. Olympus har ju redan ett 300 2.8 med vad jag förstår bra fungerande af motsv 600 mm i FF. MFT är dock for dåligt i hög-ISO området men portabiliteten är ju oslagbar. Hur som helst 2016 ser ut att bli ett spännande år även om man är kritisk till Yutukas utfästelser om A-mount.

De som köper Sigma-objektiv och deras adapter har en parameter till att hålla koll på och det gäller bildstabilisering. A6300 har ju tyvärr inget IBIS och det kan ställa till det med långa brännvidder om man inte ser upp.

Alla deras objektiv har inte inbyggd stabilisering. (OS)

De som köper Sigma-objektiv och deras adapter har en parameter till att hålla koll på och det gäller bildstabilisering. A6300 har ju tyvärr inget IBIS och det kan ställa till det med långa brännvidder om man inte ser upp.

Nej, jag vet men det var mer fungerande af till långa objektiv jag tänkte på. Enligt Yukuta hade IBIS i A6300 gjort kameran för tung. Antar att det kommer i någon gen II precis som i A7-serien.

En spegellös A99 II då?
Vad skulle vitsen vara? Robustare hus för telefoto och större och bättre hus med mera processor och batterikraft och bättre värmeavlednng kanske, så att de kan få till 8K video med lokal lagring eller nåt? Men varför då i så fall göra det i A-mount? Bättre i så fall med E-mount och skicka med en LA-EA3 i paketet så finns det större objektivutbud.

Tror att du är någonting på spåren här Mats.

En sådan kamera i form av en A99II med E-mount tror jag hade kompletterat Sonys utbud väldigt väl. De får en bra kamera för deras större telen för E-mount, och genom att skicka med adapter som du föreslår (och som fungerar riktigt bra) även tilltala och ge en övergångsmöjlighet för tidigare A-mount-användare.

Faktiskt ingen dum idé alls, och inte heller ett omöjligt scenario att Sony faktiskt gör något liknande.

Flera E-objektiv (för APS-C) har bildstabilisering. Det var när andra generationen av småbildsversionen av E-kamerorna kom som Sony införde sensorbaserad bildstabilisering i dessa.

Finns väl en nisch för spegellös APS-C med IBIS? Såvida inte E-objektiven har OS. Jag har dålig koll på det.

Jo, men som alltid så är det ju en "trade of" emellan storlek/vikt och funktioner. Fördelen som jag tycker med mindre sensorer som APS-C är just att få ett litet lätt kamerahus som är väldigt portabelt.

Gillar sensorbaserad stabilisering (på Sony kan det dessutom jobba tillsammans med stabilisering i objektiven), men det var ju tydligt hur mycket större och tyngre version 2 av A7-serien blev med detta.

Personligen så tar jag hellre en mindre och lättare APS-C-kamera, och det finns relativt gott om stabiliserade objektiv för E-mount (frågetecknet för mig är snarare objektivutbudet som helhet).

Det här med kakan... tycker Sony gör rätt val med A6300 här.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar