Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska Sony sluta tillverka spegelreflexkameror (DSLR/SLT)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, men som alltid så är det ju en "trade of" emellan storlek/vikt och funktioner. Fördelen som jag tycker med mindre sensorer som APS-C är just att få ett litet lätt kamerahus som är väldigt portabelt.

Gillar sensorbaserad stabilisering (på Sony kan det dessutom jobba tillsammans med stabilisering i objektiven), men det var ju tydligt hur mycket större och tyngre version 2 av A7-serien blev med detta.

Personligen så tar jag hellre en mindre och lättare APS-C-kamera, och det finns relativt gott om stabiliserade objektiv för E-mount (frågetecknet för mig är snarare objektivutbudet som helhet).

Det här med kakan... tycker Sony gör rätt val med A6300 här.

Ja och personligen hade jag uppskattat en 6300 med IBIS då det hade fått större funktionalitet med fler objektiv, mina t ex ;-). De slutna rum där diskussionerna fördes med tekniskt kunnande och vad som slutligen hamnade i slutprodukten hade varit intressant att ta del av. Olympus får ju då med mer av kakan men drar med sig andra kompromisser som Sony slipper.
 
Olympus har en mindre sensor och mindre objektiv passar, dom är duktiga att undan för undan förbättra sina ISO värden, men APS-C är större och får ökade möjligheter ( enligt logiken ju större sensor så......) A6300 får vara kvar som relativt liten modell, många gillar den valmöjligheten tycker jag man kan se, ja blir inte förvånad om det kommer en större A7000 med inbyggd ibis framöver med en 32mp sensor.


//Bengt.
 
Tror Bengt är inne på något här. Ju mindre sensorer, ju enklare och även relativt sätt mindre ökad plats/vikt brukar tillägget i form av sensorbaserad stabilisering ta.

Jag tror det är en del av förklaringen varför vi oftare ser detta på mindre sensorer, medans det är ovanligare ju större upp vi går: på småbild så är det väl enbart Sony och Pentax, och på mellanformat så finns ingen mig veterligen ingen stabilisering ifrån någon enda tillverkare (rätta mig om jag har fel).

Gällande APS-C (som är lite emellan småbild och m43) så hade det självklart varit bäst om Sony haft två serier, en med och en utan. Valfrihet för användarna är för det mesta inte fel. Däremot så förstår jag Sony om de vill behålla de framgångsrika konceptet med A6000-serien. Istället för att kraftigt bygga på A6300 så kanske de lägger till detta i en nya annan serie som Bengt föreslår.
 
Ja någon nämnde i en tråd att det är inte bara att stoppa in 4K hur som helst i en kamera utan att det krävs en del nya komponenter lite här och var, själv har jag ingen aning om hur det fungerar. A6300 fick samma hus, kan nog ligga lite ekonomi bakom det också plus att A6000 var populär som nyss har nämnts, vibrerande ibis och 4k då får nog inte huskroppen vara för liten. Det kan jag tänka mig att Sonygubbsen grubblade på i hemliga rummet, 4K var nog givet tror jag, IBIS fick vänta, det gick inte med båda.

Vete tusan om det kommer en A6100 ( ersätta A5100 ) men man vet aldrig, går inte att banta för mycket eller, konkurrensen är hård, en A9 byggd efter A900 med en ny hybridsökare, eller en kopia av Leicas super EVF, det vore grejer det, ljustappet måste bort så är det bara, fa...en vad tufft att kämpa mot D500 och 7DMKII om dom skall komma med en A78 APS-C, nä kör på E och FE.


//Bengt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.