** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska Sony sluta tillverka spegelreflexkameror (DSLR/SLT)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon fördel med spegellös kamera?

Är det någon fördel med spegellös kamera jämfört med vanlig systemkamera? Är det storleken enbart eller är det även bildmässigt?

Låter verkligen kul om det kommer en ny A-mountkamera även om även jag fastnat i A7-träskets förlovade land med såväl en A7R som A7S, trots att alla mina objektiv är A-mount. Rätt häftigt att kunna byta R- till S-hus när solen gått ner och få ytterligare nästan två timmars fotograferande... Köpte t o m EA-3-adaptern men den är värdelös till mitt Tamron 150-600 här funkar EA-4:an mycket bättre. Kanske behåller 3:an till en ev A7RII så småningom.
Om ryktet är sant blir det väl samma sensor som i RII:an och med de stora hus A-mountkamerorna har, kanske plats för två minneskort, snabbare serietagning m m.

Sony A68

Läste på sonyalpharumors att En ersättare till A65 ( inte a77) skall utannonseras i november.
Sony a68

Läste på sonyalpharumors att En ersättare till A65 ( inte a77) skall utannonseras i november.
Sony a68

Jag såg också det - mycket märkligt tycker jag eftersom det inte var många som köpte A65 (åtminstone inte här). Jag gissar att de plockat komponenter från A77 II, och att det är en del av de sista dödsryckningarna för A-fattningen ...

Alla väntar på A99II och så kommer den här. Låter som ett skämt.

Ännu så länge är det ju bara ett rykte, men om det stämmer och tillsammans med att Sony slutar sälja SLT-kameror i Oceanien tycker åtminstone jag tyder på att de inte lägger jättemycket energi på den fattningen och att den är på väg att tyna ut på samma sätt som Olympus 4/3.

Jag såg också det - mycket märkligt tycker jag eftersom det inte var många som köpte A65 (åtminstone inte här). Jag gissar att de plockat komponenter från A77 II, och att det är en del av de sista dödsryckningarna för A-fattningen ...

Det är det säkert, den verkade ju inte vara allt för dyr heller

Alla väntar på A99II och så kommer den här. Låter som ett skämt.

Jag har inte väntat på a99ii. En a68 skulle passa mig betydligt bättre. Inte något skämt alls.
Jag är snarare väldigt glad eftersom det tidigare har ryktats om att A-mount bara ska bli high-end, och det har jag varken råd med eller behov av.

En a99ii kommer så småningom, till betydligt högre kostnad än a68. Läs t ex vad Gustav (aka ijsvogel) skrev på Dyxum förra veckan.
http://www.dyxum.com/dforum/a99ii-early-2015_topic108698_page42.html

Förutom a99ii antydde han en efterföljare till a65, det trodde jag var för bra för att vara sant då.

Riktigt trevliga nyheter om det här ryktet visar sig vara sant :)

Jag har inte väntat på a99ii. En a68 skulle passa mig betydligt bättre. Inte något skämt alls.
Jag är snarare väldigt glad eftersom det tidigare har ryktats om att A-mount bara ska bli high-end, och det har jag varken råd med eller behov av.

En a99ii kommer så småningom, till betydligt högre kostnad än a68. Läs t ex vad Gustav (aka ijsvogel) skrev på Dyxum förra veckan.
http://www.dyxum.com/dforum/a99ii-early-2015_topic108698_page42.html

Förutom a99ii antydde han en efterföljare till a65, det trodde jag var för bra för att vara sant då.

Riktigt trevliga nyheter om det här ryktet visar sig vara sant :)

Hmm. Ligger mycket i vad du skriver och en A99II blir säkert svindyr om den nånsin kommer. Jag tvivlar på det. Det är ändå väldigt glädjande att A-mount lever fortfarande. Kanske kan bra (jul-)försäljning av en god APS-C modell skaka liv i något som många sedan länge dödförklarat. Själv är jag nöjd med mina A7R-S-hus med adapter. De kan hittas billigt nu när de nya modellerna kommit.

Aj då
Vad ska alla a-mount begravare säga. Den dödsdömdes ju för nästan 2 år sedan........
(troligen att det är en uppföljare av en gammal version bara nytt nr, precis som inta alla andra ärdet typ mk1. mk2 etc....)
Lite roligt att det inte bara är en II utan en ny modell. Kommer kanske en 7x okså?

Ska Sony sluta tillverka vanliga systemkameror och bara satsa på kompakta systemkameror och kompaktkameror? Eller var det bara ett rykte?

Tråden lever sitt eget liv och när man läser trådrubriken så står det spegelreflexkameror. I intromeddelandet så pratas det om vanliga systemkameror i en fråga om Sony ska sluta tillverka vanliga systemkameror.

När man läser det som står så inser man ju att det vara ett bra tag sedan Sony tillverkade "vanliga" systemkameror eller spegelreflexkameror. Även Sonys tjockkameror (som ju är konstruerade med fast spegel = SLT-teknik) är ju ovanliga i sin design och avviker rätt ordentligt i jämförelserna med konkurrenternas traditionella DSLR:er.

Spegelreflex har de väl slutat med för drygt 4 år sedan (A580 var väl den sista om jag inte helt har fått hjärnsläpp).

Spegelreflex har de väl slutat med för drygt 4 år sedan (A580 var väl den sista om jag inte helt har fått hjärnsläpp).

Det stämmer väl på ett ungefär vad gäller tidsaspekten. Egentligen var ju tråden redan dödare än DÖ (decemberöverenskommelsen) från start om man tolkar ämnet dogmatiskt.

"Ska Sony sluta tillverka tjockkameror med A-mount" hade kanske varit mer korrekt benämning. Eller "Ska Sony börja tillverka spegelreflexkameror igen"

Därmed är tråden bara en avläggare till tråden om A-mounts eventuella gravsättning. Och A-mount lever ju fortfarande.

Personligen tror jag på att vi får se flera A-mountkameror. Fast då "äkta" spegellösa (inte SLT-teknik). Grundar detta på svårigheten att tillverka tillverka tillräckligt små och ljusstarka gluggar (främst normalzoomar, telen och telezoomar) som verkligen matchar storleken (eller litenheten) hos exempelvis A7-serien.

En A9 med A-mount, normalt registeravstånd, 42 mp, IBIS, EVF mm tycker jag inte verkar otrolig att vi får se. I alla fall i ett övergångsläge under X tidsenheter.

//Lennart

Precis det borde handla om A-mounttjockisar eller inte. Jag tror också på någon form av A9 som i så fall kommer ha en helt annan formfaktor. Stor bulkig med massor av batterikraft så alla kritiker av batterikraft kan somna om, möjligen i extra batterigrepp men inte A-mount utan spegellös E-mount.

Men Stenis...

.
Nu du Gunnar!

Nu tycker tydligen Sony Australia att det inte är någon idé att ens låtsas att A-mount lever och de väljer t.o.m. att vägra A-mount när det nu äntligen flaggas för ett nytt A-mountkamerahus. Inte ens det hjälpte alltså.

Det här måste väl vara en rätt tydlig signal för de flesta. Det är ju inte någon trött ÅF-kedja det handlar om utan om Sony Australia trots allt.
---
... hojtar du på mig bara för att det skulle vara något nytt att Sony Australia inte ska satsa på Sony A-mount? :)

Det har de ju ALDRIG gjort! Sony Australia har inte bara varit trötta när det gäller A-mount, man kan väl snarare säga att de drabbades av likstelhet samma dag de började. Är Sonys ABSOLUT SÄMSTA kameradistributör, och med absolut sämst kundsupport. Sony A-mount finns knappt i Australien.

Att Sony Australia inte klarar sitt jobb är inte på något sätt ett bevis för att det skulle vara likadant för ALLA Sonys distributörer.

---
Varför skulle någon satsa på ett A-mounthus när det finns bra E-mountalternativ?
För många ändamål, javisst! Men inte för mig, med mitt sätt att fotografera. Och jag är faktiskt inte fullständigt unik...

För att bedöma framtiden för A-mount måste man dels se hela spektrat, och dels vikta de olika företeelserna. Jag har följt A-mount noggrannt under åtskilliga år, och granskat högvis av A-mountdödgrävarinlägg. Jag har inte funnit ETT ENDA som på ett trovärdigt sätt påvisat att Sony vill lägga ner A-mount. Det har handlat om extrapolering (vilket innebär att man kan ha hur fel som helst), okunnighet, och citering av påhittade rykten.

Jag har inte funnit något skäl att avvika en enda millimeter från min hittillsvarande ståndpunkt - Sony VILL INTE lägga ner A-mount. Tvärtom, detta koncept har framtida potential som vare sig OVF/DSLR eller rena spegellösa system har.

Och någon kostnadsbesparing skulle en nedläggning av A-mount inte medföra, men däremot givetvis en markant minskning av E-mountförsäljningen (med rejäla intäktsminskningar som följd).

Har du redan glömt att det hittills i år kommit ut 2 uppdaterade A-mountobjektiv från Sony och 3 nya från Tamron (där Sony är näst största delägaren). Skulle Sony ha beslutat om att lägga ner A-mount, och sedan ha ljugit för sig själva om detta???

Dessutom har det lanserats ytterligare 6 A-mountobjektiv från olika tredjepartsobjektivtillverkare. Dvs totalt 11 A-mountobjektiv i år.

Förefaller mig anmärkningsvärt spralligt för en förment "döing"... :)
.

Har du vaknat nu Gunnar? det där är väl yesterdays news. Att det kommer lite A-mountobjektiv kan väl bero på att de fanns "i röret" redan.

Det spelar faktiskt inte så stor roll om A-mount dör eller ej. Jag tror det bleknar bort men lever kvar fossilt under många år och när folk tröttnat på sina uråldriga gamla kamerahus så skaffar de väl en adapter och kör vidare med de hus som är mer moderna. Det är väl inte konstigare än så.

Man ska nog inte dra så stora växlar på A68:an. Förr hade den lanserat bredvid A77 II:an men det blev väl aldrig av förrän nu.

Det är ju riskfritt för Sony att släppa A-mountobjektiven. Med de nya A7:eek:rna så funkar de ju fin fint utan EA4-adaptern. Det räcker med 3:an.

Det är ju riskfritt för Sony att släppa A-mountobjektiven. Med de nya A7:eek:rna så funkar de ju fin fint utan EA4-adaptern. Det räcker med 3:an.

Håller inte med! Däremot tar man en "mindre risk", men inte är man fri från risk. Jag tror att så snart dedicerade FE-gluggar kommer i större omfattning (inte 47 st i brännvidd 50-55mm :) utan komplett med fasta AF.gluggar d v s fasta brännvidder för FF från minst 21 mm till längre telen , "fungerande" normalzoomar, telezoomar med bra ljusstyrka och alla i passande storlek till A7-serien så börjar svanesången för A-mount.

Men du har sannolikt delvis rätt i det korta perspektivet fast jag tror inte folk är så sugna på att nyinvestera i A-mountgluggar.

Ska Sony KUNNA fortsätta med större och ljusstarka gluggar och med FE/E-fattning är jag däremot säker på att det fordras ett större o maffigare kamerahus med vassare AF än nuvarande A7-serien (gäller även II-serien).

Fasiken, det är ju inte konstigare än att utgå från en A900, flytta inkråmet från en A7RII till den, förse med EVF och...det kanske svåraste: få ordning på harmoniseringen mellan registeravstånd och de kortare brännvidderna. Att hybrid-AF kan utvecklas tvekar jag inte alls över. Till en större kamera går det lättare att tillgodose strömförsörjning genom större batterier.

När man sedan en tid har kollat på vilka telen och telezoomar som Nikon och Canon samt även Sigma tagit fram blir man närmast spökrädd över hur fasiken Sony ska kunna konkurrera med de monstren utan större kamerahus och en säkrare AF.

Tror att det är NU som Sony står i det verkliga vägskälet: Man har i A7RII kanske världens absolut bästa kamera vad gäller upplösning och DR och även 4k som även den vanliga II-varianten liksom s-varianten har.

Att lägga tid på nya A-gluggar istället för att gå hela vägen med det man nu påbörjat tror jag är helt fel.

//Lennart

Håller med! Uttryckte mig lite slarvigt. Klart Sony tar en ekonomisk risk att släppa nya dyra telezoomar som bara dubblerar det som finns eller kommer till E-mount.

Det jag menar att man inte tar någon större teknisk risk att få en svekdebatt så länge adaptrar finns som ger hyfsad funktionalitet även med E-mount. Men så fort det kommer riktiga FE-alternativ så kommer folk vilja dessa istället och då står man där. Jag vet inte om ni såg den video som jämförde olika E-mountadapters för E-mount för Canon-objektiv. Där såg man ju klart att E-mountorginalobjektiv klarade sig klart bättre i dåligt ljus. Men det kan ju bero på att det inte verkar som om IR-fokusstödet funkar med adaptrarna. Frågan är om det är någon skillnad på A-mounts med adapter (utan fast spegel och dedekerad af-sensor) än om man kör med original FE.

Det är inte bara Sony med sina A-mounts som tappar på tjockismarknaden. Om ni såg hur sensormarknaden utvecklats så har ju Sony vuxit och dominerar klart med en marknadsandel som ökat ordentligt trots dalande A-mountförsäljning (man har 27% av sensormarknaden idag tror jag). Även andra tappar i tjockissegmenten. Canon hade väl 9% tidigare och hade tappat till 7 om jag inte missminner mig. Det måste ju spegla problem även för Canon. Nikon har bara någon procent av sensormarknaden och köper sitt från Sony så där kan man ju inte se några sådana samband.

Vi får väl se hur det utvecklas men ofta räcker inte vår fantasi till när vi försöker förutse framtiden. Det var väl ingen som för bara några år sedan kunnat tro att Sony skulle nå dit de faktiskt gjort med sin hybrid-AF i spegellöst de senaste åren. Vi underskattar också att effektivare sensorer (BSI m.m.) faktiskt gjort det möjligt att fokusera i ljus vi inte trodde möjligt tidigare (exv. med A7s II). Det går inte att använda pareto-resonemang där bara en parameter studeras och allt annat är lika. Det sker massa saker parallellt. Ljusstarkare bakbelysta sensorer, ljusstarka skarpa objektiv, fler fokuspunkter, snabbare processorer och smartare algoritmer m.m. - allt på en gång. Det finns självfallet gränser men är det verkligen så att vi tror att vi åkt in i väggen redan?

Se bara vilket lyft det är på många plan från den första generationens A7:eek:r till den andra. Sonys förändringstryck verkar snarast tillta än avta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar