Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska man undvika höga bländartal?

Produkter
(logga in för att koppla)
Teodorian skrev:
Hur påverkar mellanringar/close up lenses bildkvaliteten?

Inget av dem har väl någon påverkan på diffraktionen. Men mellanringar ger en mindre ljusmängd till sensorn än utan vid en given belysning, så vid höga bländartal ökar exponeringstiden.

Teodorian skrev:
Hur påverkar mellanringar/close up lenses bildkvaliteten?
I många fall använder man närbildslinser som "fattigmans makroobjektiv". Då ligger det i sakens natur att man använder en billig lösning, och kvaliteten blir därefter. Själv är jag fullt nöjd med min +2 noname som jag köpte för en femtiolapp, men riktigt bra närbildslinser kostar 1500kr, och då är steget inte så långt till riktiga makroobjektiv.

Ju starkare lins, desto svårare att få hög bildkvalitet. +10 lär vara riktigt dåliga.

BengtJohnsson skrev:
I många fall använder man närbildslinser som "fattigmans makroobjektiv". Då ligger det i sakens natur att man använder en billig lösning, och kvaliteten blir därefter. Själv är jag fullt nöjd med min +2 noname som jag köpte för en femtiolapp, men riktigt bra närbildslinser kostar 1500kr, och då är steget inte så långt till riktiga makroobjektiv.

Ju starkare lins, desto svårare att få hög bildkvalitet. +10 lär vara riktigt dåliga.

En investering i en försättslins av hög kvalitet kan dock ge gott resultat för den som är macro-intresserad. Själv har jag erfarenhet av Canons 500D (+2 dioptrier). Jag ser ingen märkbar kvalitetsskillnad med den på.

Den fungerar utmärkt tillsammans med ett macroobjektiv, och ger då en avbildningsskala större än 1:1. Den fungerar också med objektiv för andra system än Canons, bara filtergängans diameter stämmer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar