Annons

Ska man låta nummerplåten sitta orörd?

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Om man lägger ut en bild på en bil måste man då ta bort nummerplåten eller ska den sitta kvar?
 
Ja, är bilens förare misstänkt för att till exempel ha begått ett brott så är det inte särskilt bra att skylta med reg-uppgifterna. Likaså om det bara skulle vara någon form av "vanlig" trafikolycka där föraren hamnar på sjukhus en tid. Mindre moralkänsliga personer med långa fingrar, kan ju med reg-uppgifterna få fram information om var personen bor och länsa ett eventuellt tomt hem.
 
Jag brukar låta plåten sitta kvar men ändra kombinationen på den alt. byta ut siffror och bokstäverna på den.
den hör juh liksom till bilden oftast.
 
Kijana skrev:
Ja, är bilens förare misstänkt för att till exempel ha begått ett brott så är det inte särskilt bra att skylta med reg-uppgifterna. Likaså om det bara skulle vara någon form av "vanlig" trafikolycka där föraren hamnar på sjukhus en tid. Mindre moralkänsliga personer med långa fingrar, kan ju med reg-uppgifterna få fram information om var personen bor och länsa ett eventuellt tomt hem.

Så om det är några som har skrivit något fult på den skitiga bakrutan så är det inte kränkande att lägga ut?
 
Robin Gyllander skrev:
Så om det är några som har skrivit något fult på den skitiga bakrutan så är det inte kränkande att lägga ut?

Kanske dags att omformulera din fråga till något som bättre passar frågeställningen?

Det kan vara helt okej juridiskt sett att fotografera bakrutan och publicera detta, så länge texten på bakrutan inte är rasistisk, sexistisk eller diskriminerande på andra sätt. Samma tröskel som att publicera bilder här på FS med andra ord.

Så vill du lägga ut en bild där texten säger "dumma djurgårdare" händer förmodligen inget så länge du inte kopplar ihop bakrutetexten med registreringsuppgifterna. För då måste det ju ses som kränkande mot bilägaren.

Jag kan förstå om man tar en bild på sådant klotter i rent dokumentärt syfte, för att visa tidsandan. Men vilket värde finns det annars i att vidareförmedla kränkande tillmälen?
 
Om jag tar kort på ett fordon som inte är mitt på privat mark som inte är min får jag publicera bilden?
 
Robin Gyllander skrev:
Om jag tar kort på ett fordon som inte är mitt på privat mark som inte är min får jag publicera bilden?

Tveklöst ja. Du får alltid publicera bilder på nummerplåtar så länge som du inte gör ett register med bilder på nummerplåtar och personuppgifter.
 
Robin Gyllander skrev:
Jag tänkte mest på bilen.

Plåta på.

Vem som äger bilen är ointressant.

Var bilen står är ointressant (utom om den står på skyddsområde)

Var du står spelar bara roll om det rådet fotoförbud. Du får inte fotografera på område med fotoförbud, men väl in på område med fotoförbud.

Fotoförbud råder bara om det är skyltat eller efter att du blivit upplyst om det. Kan dock vara skyltat fotoförbud trots att det är allmän plats utan fotoförbud.
 
En vänlig gest (men ingen skyldighet) mot ägare av stöldbegärliga bilar är att radera regplåten, så att Lasse Långfinger inte kan med hjälp av bilden söka upp bilen för att lägga vantarna på den.

Lasse Långfinger kan i och för sig söka upp bilen på annat sätt, men om bilden finns sökbar på nätet med texten "Skruttomobil -57" och regplåten synlig så underlättar det Lasses arbete väldigt mycket.
 
Jag har ofta undrat varför folk som vill sälja sina bilar på blocket.se, ofta tar bort regskyltarna på sina bilbilder.

Varför gör de så? Säljaren vill väl att man ska veta vems det är?
 
Det finns folk som tar reda på vem ägaren är och sedan åker dit och hämtar bilen/cyklen utan ägarens vetenskap.

Är väl mest aktuellt för mer exklusiva fordon.
 
hasse lundberg skrev:
Det finns folk som tar reda på vem ägaren är och sedan åker dit och hämtar bilen/cyklen utan ägarens vetenskap.

Är väl mest aktuellt för mer exklusiva fordon.

Kan även fungera som reservdelsbil, dvs man snor kylarprydnader, backspeglar och andra "lösa" delar.
 
Det går även att ur bilregistret beställa fram upp gifter om alla röda Köningsegg av 2003 års modell registrerade i Sverige, med uppgift om registrerad ägare och adress och vilket registreringsnummer bilen har.
 
perstromgren skrev:
Jag har ofta undrat varför folk som vill sälja sina bilar på blocket.se, ofta tar bort regskyltarna på sina bilbilder.

Varför gör de så? Säljaren vill väl att man ska veta vems det är?

Det är väldigt enkelt att genom Vägverket t.ex. ta reda på hur många ägare den aktuella bilen har haft.
En bil som haft 25 ägare sen 1980 är kanske inte riktigt lika eftertraktad (eller är den det:), även om den ser fin ut på bild.
Du kan också få reda på en massa annan intressant information om fordonet på vv.se eller via fax. Om det finns uppgifter som kan tolkas så vill säkert säljaren informera en eventuell köpare om det i en direktkontakt.
 
Lite ot men jag såg en fin Ferrari 1:a maj och den hade ingen regplåt fram behöver man inte ha regplåt fram?
 

Bilagor

  • img_4338.jpg
    img_4338.jpg
    56.4 KB · Visningar: 814
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.