Annons

Inställning i Lightroom Classic 12.4

Produkter
(logga in för att koppla)

22365

Medlem
Hej Alla!
jag har version 12.4 av Lightroom Classic. När jag ska till att fixa till en bild så tycker att jag jobbar mycket i onödan . Jag undrar därför hur jag får, under ”Verktyg” - ”Proportioner” och ”Beskär och Räta upp” att ..från Orginal vara t.ex. 5 x 7 och vara låst där. Jag vill ha just den proportionen då jag måste "croppa" bilderna så jag får bort ovesentligheter runt själva motivet.
Jag vill inte hålla på att ändra detta hela tiden.
MVH
Christer

När du använder beskä/rätaupp-verktyget ställer du in vad du vill att verktyget ska ha för dimensioner. Menyn vid låset.

När du använder beskä/rätaupp-verktyget ställer du in vad du vill att verktyget ska ha för dimensioner. Menyn vid låset.
Tack för ditt svar...jag har varit på resande fot så jag har inte kunnat svara förrän nu.
Ny fråga...Innebär det att jag varje gång jag klickar på en ny bild så måste jag klicka där och ställa in storleken på bilden? Det finns inget i inställningar som jag kan använda, inte vad jag sett i alla fall!?
Till slut går det av bara farten har jag märkt men det vore praktiskt i alla fall.

Nu vet jag inte om beskärning ingår i ”Förinställningar”, men gör den det så kan du redigera en bild såsom du alltid vill starta en bild och spara denna inställning under + vid Förinställningar.

Jag börjar alltid min redigering från en sådan inställning, där jag har gjort de flesta inställningar med bara en knapptryckning.

Det går säkert att lägga detta redan vid importen men det har jag inte gjort

Tack för ditt svar...jag har varit på resande fot så jag har inte kunnat svara förrän nu.
Ny fråga...Innebär det att jag varje gång jag klickar på en ny bild så måste jag klicka där och ställa in storleken på bilden? Det finns inget i inställningar som jag kan använda, inte vad jag sett i alla fall!?
Till slut går det av bara farten har jag märkt men det vore praktiskt i alla fall.
Jag har min instäld på "som orginal". Jag har aldrig behövt ändra den när jag kroppar bilden. Så jag tror att den behåller "senaste inställningen".

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto