Annons

Ska man låta nummerplåten sitta orörd?

Produkter
(logga in för att koppla)
tannler skrev:
Snälla Robin - läx läxorna, borsta tänderna, klä om till pyjamas, kissa och gå och lägg Dig.
World Wide Web vet jag att det kan stå för men tycker inte att det kan vara kränkande. Trodde det stod för något annat.
 
Re: Re: Problem för någon....

Mr_evo2 skrev:
Ja för föraren om nu polisen får se bilderna... Känns trist att ställa till problem i onödan för personen. Man vet aldrig vad polisen tas sig till.

Mötande trafik brukar inte jag va med om iaf inte på t.ex E4an eller liknande.

Fotografen får väll inge problem vad jag kan se.

Och polisen får väll heller inge problem tvärt imott dom kan rent av få det lätter.

Mvh Nicklas
Jag hade en smilis med..
Eftersom du skrev i slutet:
"Man får helt enkelt tänka lite på vad man egentligen fotar och om bilden på något sätt kan ställa till problem för någon..."

Om du då har skylten intakt, så drabbas föraren kanske om polisen kollar webben, om istället föraren kollar webben kanske du drabbas av föraren och om du har strukit över skylten så drabbas/ vet inte polisen vem som är ägaren.....
 
Re: Re: Re: Problem för någon....

Bofoto2 skrev:
Jag hade en smilis med..
Eftersom du skrev i slutet:
"Man får helt enkelt tänka lite på vad man egentligen fotar och om bilden på något sätt kan ställa till problem för någon..."

Om du då har skylten intakt, så drabbas föraren kanske om polisen kollar webben, om istället föraren kollar webben kanske du drabbas av föraren och om du har strukit över skylten så drabbas/ vet inte polisen vem som är ägaren.....

Ber om ursäkt jag missade din smilis ! börjar nog bli trött och måste nog kolla synen..

Mvh Nicklas
 
Skall försöka att ge lite seriösa svar.

Det finns en del sammanhang när man med hänsyn till ägaren inte publicerar nummerskylten i tidningar (talar då främst om biltidningar samt bilforum på Internet). En kan vara att någon samlare av bilar önskar vara anonym av något anledning. Det kan även vara om bilen inte är godkänd/besiktigad i sitt utförande eller om det rör sig "street racing" eller liknande.

Avsaknad av nummerskylt är ibland en estetisk aspekt. Vissa typer av bilar har inte en front avsedd för nummerskylt (Tex Jaguar E-type).

Anledningen till att nummerskyltar ibland täcks över vid försäljning är tex om säljaren även har ett hemligt telefonnummer och inte vill bindas till bilen eller om han vill göra det svårt för potentiella biltjuvar.

Skriver/plåtar själv åt biltidningar och har även sålt en hel del bilar. Har man en "intressant bil" till salu så finns det tyvärr ibland även intresserade tjuvar... Tro mig, jag har fått många samtal av folk som mest verkar vara mer intresserade av var bilen står och när jag (inte) är hemma...
 
Ok, men problemet är väl knappast fotografens eller hur?
Ta bilden, manipulera den inte, och låt bild-editorn eller ansvarig utgivare ta ställning till detta, det är inte vårat problem som fotografer om någon rättslig eller moralisk regel eller lag bryts, det är upp till den ansvarige utgivaren av det som publiceras (tidning, webb, TV eller vad som helst) att se till att allt sköts snyggt.
 
"Förare av 20 år gammal passat kombi anmäld för störande av streetrace"

Jag skiter i att det är streetrace, jag kör ändå.
Vill dom så får dom väll anmäla mig för nått, typ störande av olaglig tävling.


Pappa hade en BMW med BMW029 på plåten, tror den finns nånstans i sundsvall nu om den inte är skrotad.
 
Senast ändrad:
Mr_evo2 skrev:
Du vet inte mycket om streetrace ser jag...
Jag vet så mycket att det är olagliga tävlingar på allmän väg. Folk som kör tävling på allmän väg är en uppenbar trafikfara. Det kan det knappast råda något tvivel om.

men men det är inget vi behöver diskutera i denna tråd.
Starta gärna en ny tråd och försök förklara vad som är så bra och trafiksäkert med street race.
 
Simon_I skrev:
En traktor måste visa regnummer fram men behöver inte bak.

Den kan sitta på sidan också om det är lämpligare.




Edit: men det har jag ju redan skrivit en gång.


"Registreringsskylt skall vara anbringad på bil såväl framtill
som baktill, på traktor, motorredskap och terrängmotorfordon
framtill samt på motorcykel, moped klass I, släpfordon och
terrängsläp baktill. Skylt framtill skall vara väl synlig
framifrån och skylt baktill väl synlig bakifrån.

Om det medför avsevärd olägenhet att föra skylten framtill på
traktor, motorredskap eller terrängskoter eller baktill på
släpfordon, som dras av traktor eller motorredskap, får den
anbringas på annan utifrån väl synlig plats.
Förordning (1998:1262)."
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.