ANNONS
Annons

Ska köpa objektiv till Nikon D60, vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där är ju ett jättefint objektiv och det är 50mm 1,8 också fast till lite lägre prislapp.
Men vad vill du få ut av ditt objektiv, ska du fotta porträtt eller landskap. Ska du fotta mycket utan blixt eller med.

Det är nog mest porträtt och utan blixt. Barnfotografering är det jag pysslar med mest och helst utomhus, men jag vill kunna ta bra bilder inomhus med.

Det där är ju ett jättefint objektiv och det är 50mm 1,8 också fast till lite lägre prislapp.
Men vad vill du få ut av ditt objektiv, ska du fotta porträtt eller landskap. Ska du fotta mycket utan blixt eller med.

Den lite lägre prislappen innebär avsaknad av autofocus i kombination med D60.

Skillanden är dock den att med 1,8:an blir det till att fokusera manuellt på D60 eftersom inbyggd fokusmotor saknas i den kameran.

Edit: Dubbelt upp...

Senast ändrad:
Men så ni tror att den jag länkade till blir ett bra objektiv för mig till det jag har tänkt mig? Mest porträttfotografering, ute i naturliga miljöer?

Det är jättemånga som använder 50 mm till porträtt. Och det objektivet du nämner har fått jättebra kritik.

Jag tror att du kommer bli väldigt nöjd. Jag kör fast 50 mm till Porträtt och tycker det passar mycket bra. Alternativet är ju 85 mm som också är bra brännvidd för porträtt.

Det objektivet du länkat till är dock en mycket bra Nikon glugg av senaste generetion.

Tack så mycket för hjälpen, har klickat hem ett nu, ska bli spännande att testa :)

Hittade dock en sida där det var mer än 1000-lappen blilligare!

Vilken sida då ? Och tänk på att det finna två varianter av 50 mm 1,4 där den "gamla" D-varianten kan vara ca 1.000 kr billigare.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto