Annons

Skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

Hanna333

Medlem
Hej, jag är relativt ny på just systemkamera och efter att jag gick en fotokurs i augusti har jag har vid flera tillfällen försökt ta bilder med suddig bakgrund/kort skärpedjup. Jag får inte till det tycker jag. När jag kollar på bilderna i kameran syns det inte alls och när jag får upp de på datorn är de bara svagt suggiga i bakgrunden. Jag antar att jag kanske gör något fel med fokuseringen eller så? eller behöver jag använda stativ för att det ska bli bra? Eller är det något annat som jag inte tänkt på alls??

Kom gärna med mycket tips, jag vill gärna komma över den här tröskeln...

MVH
Hanna

Hej,

för att få ett kort skärpedjup så behöver du ha en relativt stor bländare på objektivet. Ju större desto bättre egentligen.

För bästa möjliga effekt så behöver du alltså ställa in din kamera på slutarprioritet och välja största möjliga bländare (det minsta talet), exempelvid 3.5. Vilket är lite i minsta laget. Sen får man gå så nära motivet som möjligt.

Det framfår inte vad du har för kamera samt objektiv, men jag chansar på att det kanske är någon form av 18-55 du använder dig av, och dessa (så tillvida det inte är dyrare f/2.8 eller motsvarade) kan vara lite svårt o få till det med.

Det är som sagt stor bländare (litet bländar-tal) som gäller.
Skillnaden mellan stor och lite bländare blir dock inte så stor som man kan tro.

För att få riktigt suddig bakgrund behöver man förstoring. Fota något alldeles inne på närgränsen ska du se att det bli suddig bakgrund.

Med teleobjektiv blir det lättare suddigt, men då kan man istället få problem med att det blir för kort skärpedjup.
Ofta när jag fotar fåglar på nära håll har jag problem att få hela fågeln skarp, då skärpedjupet blir för kort. Det är ofta dåligt ljus och att minska bländaren, för att få mer djup, ger då för långa slutartider.

Fotar du macro med riktig makrooptik får du ännu värre problem med detta. Då blir skärpedjupet bara ett par millimeter.

Summa summarum.
Bländaren kan du justera litegrann med, men den stora skillnaden blir när du fotar någonting som befinner sig nära kameran.

tack till er båda, jag har precis som du sa provat med ett objektiv på 18-55 mm. Jag har ställt in på största bländare och varit nära (jag kanske behöver gå ännu närmare). Gör det skillnad om jag zoomar??

//Hanna

Testa att gå nära som närgränsen tillåter.
Ju mer du zoomar in, desto mindre bländare får du, den skulle i ditt fall gå upp till runt f/5 eller så. Fast det enda sättet att få något skärpedjuo o tala om tror jag att du behöver zooma in i alla fall.

Testa, det skadar inte :)
Men här har du fått lite tips o ta med dig på vägen i alla fall.

tack till er båda, jag har precis som du sa provat med ett objektiv på 18-55 mm. Jag har ställt in på största bländare och varit nära (jag kanske behöver gå ännu närmare). Gör det skillnad om jag zoomar??

//Hanna

Ja det bli skillnad när du zoomar. Det är enklare att få kort skärpejup med längre brännvidd.
Ställ in 55mm och fota något som är så nära som det bara går.
Ställ i manuell fokus och vrid i botten åt "närmare-hållet". Gå sedan sakta mot motivet tills det bli skarpt. Då är du så nära du kan komma.
Redan i sökaren kommer du se att bakgrunden bli suddig.

Läs även den här artikeln så kommer du förstå hur det fungerar.
http://www.fotosidan.se/cldoc/3659.htm.htm

EDIT:
Såg att det kom ett svar emellan som jag vill smida vidare på.

Det är sant att bländaren minskar är du zoomar (på de flesta billiga objektiv) och då tror många nybörjare att det blir mer sudd i bakgrunden om man inte zoomar.
Det är rätt i teorin, men eftersom att du står kvar på samma avstånd kommer motivet fylla upp en större yta på bilden och bakgrunden kommer ändå framstå som suddigare.
Ställer du dig dock längre bak, så att motivet upptar lika mycket av bilden, DÅ kommer du få mindre skärpedjup (pga mindre bländare).
Alltså. Zooma in, och det blir suddigare bakgrund.

Finns två bilder ganska långt ner i artikeln som jag länkade till. Desa två illustrerar detta.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar