Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpedjup FF vs APSc

Produkter
(logga in för att koppla)

rummet

Medlem
Om jag fotograferar i FF och använder f:4 så får jag ett visst skärpedjup.
Om jag istället vänder APSc och täcker samma yta, vilken bländare krävs då för att få motsvarande skärpedjup?
/Christer

Närmaste helsteg är f/2,8, men rent matematisk är det ca f/2,5 eller f/2,6 beroende på om det är Canon eller övriga. Om du med "täcker samma yta", menar att du har samma bildvinkel och fokusavstånd.

Närmaste helsteg är f/2,8, men rent matematisk är det ca f/2,5 eller f/2,6 beroende på om det är Canon eller övriga. Om du med "täcker samma yta", menar att du har samma bildvinkel och fokusavstånd.
Tack!
Om jag nu förstått rätt så innebär det att om jag vill få samma fotoupplevelse med (Canon) APSc som med FF 24-105 f4 så bör jag använda 15-66 f2.5

Om jag inte misstar mig så ska du multiplicera både brännvidd och bländar värdet med 1,5 på APS för att få motsvarande på fullformat.
Som ett exempel kan vi ta en fullformatskamera med bränvidd på 75mm och bländartal på 2,7 skulle med APS motsvara 50mm 1,8 för att få samma komposition.
Nu är det ett dåligt exempel med tanke på att både brännvidd på 75mm och bländare 2,7 inte är så vanligt på fullformat men bara för att illustrera matematiken bakom det.

Eftersom jag gillar kvadratiska bilder brukar jag välja kortsidan på sensorerna när jag räknar ut bländare och brännvidd.

Först kollar jag på internet hur stor sensorn i min kamera är, och i fallet med min Nikon D7200 är sensorns kortsida 15,6 mm.

Ska jag då räkna ut i förhållande till FF gör jag så här.

15,6 mm / 24 mm x bländartalet. Dvs om bländartalet är 4 på FF-objektivet ska bländartalet på APS-C objektivet vara 2,6.

Ska jag räkna ut brännvidd byter jag bländartal till brännvidd, men för övrigt räknas det ut på samma vis.

Då motsvarar ett 24-105 mm-objektiv på FF 15,6 - 68,25 mm på min kamera

Enligt Canon är deras APS-c- sensorer 14,8 mm på kortsidan. Då blir bländartalat så här.

14,8 mm/24 mm x bländartal 4 = 2,467.
Brännvidden 24-105 mm motsvaras av 14,8 - 64,75 mm

Om jag inte misstar mig så ska du multiplicera både brännvidd och bländar värdet med 1,5 på APS för att få motsvarande på fullformat.
Som ett exempel kan vi ta en fullformatskamera med bränvidd på 75mm och bländartal på 2,7 skulle med APS motsvara 50mm 1,8 för att få samma komposition.
Nu är det ett dåligt exempel med tanke på att både brännvidd på 75mm och bländare 2,7 inte är så vanligt på fullformat men bara för att illustrera matematiken bakom det.

1.5x för Nikon (och Sony tror jag)
1.6x för Canon

Canons APS-C är lite mindre än Nikons DX

Samma bildvinkel ja, men fokusavståndet blir större och det är därför du får större skärpedjup om motivet avbildas lika stort med bägge formaten.

Bildvinkel ≠ brännvidd
sJälvklart, men jag tror vi pratar förbi varandra så att TS blir förvirrad. Vad jag menade var att om man fotograferar med samma objektiv och samma bländare fast backar med cropkameran så att föremålet avbildas lika stort i förhållande till sensorn (föremålet ser lika stort ut på den färdiga bilden eller på skärmen) så har man ett längre skärpedjup med cropkameran. Står man på samma avstånd blir skärpedjupet identiskt men föremålet större på skärmen.

Senast ändrad:
Givet att man vill ha likadana bilder så gäller:
För att få ekvivalent bildvinkel och bländartal och går från större sensor till mindre delar du brännvidd och bländartal med crop-faktorn. Går du från mindre till större sensor multiplicerar du med crop-faktorn.

Givet att man vill ha likadana bilder så gäller:
För att få ekvivalent bildvinkel och bländartal och går från större sensor till mindre delar du brännvidd och bländartal med crop-faktorn. Går du från mindre till större sensor multiplicerar du med crop-faktorn.
"...För att få ekvivalent bildvinkel och skärpedjup ..." menar du tror jag.

Ah, det förklarar varför storformatsbilden är suddig. De fotograferade mattskivan med en digitalkamera.

Om crop kameran har 50mm objektiv och man står på samma plats, då trodde jag att FF kameran skulle ha ett 75 mm invalt. Cropen beskär väl 50 till 75 vore det en Canon skulle han ha ett 80mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar