Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Skärpedjup FF vs APSc
- Trådstartare rummet
- Start datum
rummet
Medlem
Tack!Närmaste helsteg är f/2,8, men rent matematisk är det ca f/2,5 eller f/2,6 beroende på om det är Canon eller övriga. Om du med "täcker samma yta", menar att du har samma bildvinkel och fokusavstånd.
Om jag nu förstått rätt så innebär det att om jag vill få samma fotoupplevelse med (Canon) APSc som med FF 24-105 f4 så bör jag använda 15-66 f2.5
poydan
Medlem
Om jag inte misstar mig så ska du multiplicera både brännvidd och bländar värdet med 1,5 på APS för att få motsvarande på fullformat.
Som ett exempel kan vi ta en fullformatskamera med bränvidd på 75mm och bländartal på 2,7 skulle med APS motsvara 50mm 1,8 för att få samma komposition.
Nu är det ett dåligt exempel med tanke på att både brännvidd på 75mm och bländare 2,7 inte är så vanligt på fullformat men bara för att illustrera matematiken bakom det.
Som ett exempel kan vi ta en fullformatskamera med bränvidd på 75mm och bländartal på 2,7 skulle med APS motsvara 50mm 1,8 för att få samma komposition.
Nu är det ett dåligt exempel med tanke på att både brännvidd på 75mm och bländare 2,7 inte är så vanligt på fullformat men bara för att illustrera matematiken bakom det.
Henrik:Andersson
Aktiv medlem
Eftersom jag gillar kvadratiska bilder brukar jag välja kortsidan på sensorerna när jag räknar ut bländare och brännvidd.
Först kollar jag på internet hur stor sensorn i min kamera är, och i fallet med min Nikon D7200 är sensorns kortsida 15,6 mm.
Ska jag då räkna ut i förhållande till FF gör jag så här.
15,6 mm / 24 mm x bländartalet. Dvs om bländartalet är 4 på FF-objektivet ska bländartalet på APS-C objektivet vara 2,6.
Ska jag räkna ut brännvidd byter jag bländartal till brännvidd, men för övrigt räknas det ut på samma vis.
Då motsvarar ett 24-105 mm-objektiv på FF 15,6 - 68,25 mm på min kamera
Enligt Canon är deras APS-c- sensorer 14,8 mm på kortsidan. Då blir bländartalat så här.
14,8 mm/24 mm x bländartal 4 = 2,467.
Brännvidden 24-105 mm motsvaras av 14,8 - 64,75 mm
Först kollar jag på internet hur stor sensorn i min kamera är, och i fallet med min Nikon D7200 är sensorns kortsida 15,6 mm.
Ska jag då räkna ut i förhållande till FF gör jag så här.
15,6 mm / 24 mm x bländartalet. Dvs om bländartalet är 4 på FF-objektivet ska bländartalet på APS-C objektivet vara 2,6.
Ska jag räkna ut brännvidd byter jag bländartal till brännvidd, men för övrigt räknas det ut på samma vis.
Då motsvarar ett 24-105 mm-objektiv på FF 15,6 - 68,25 mm på min kamera
Enligt Canon är deras APS-c- sensorer 14,8 mm på kortsidan. Då blir bländartalat så här.
14,8 mm/24 mm x bländartal 4 = 2,467.
Brännvidden 24-105 mm motsvaras av 14,8 - 64,75 mm
Falumas
Aktiv medlem
Om jag inte misstar mig så ska du multiplicera både brännvidd och bländar värdet med 1,5 på APS för att få motsvarande på fullformat.
1.5x för Nikon (och Sony tror jag)
1.6x för Canon
Canons APS-C är lite mindre än Nikons DX
Tonyeagle
Aktiv medlem
Samma bildvinkel ja, men fokusavståndet blir större och det är därför du får större skärpedjup om motivet avbildas lika stort med bägge formaten.Närmaste helsteg är f/2,8, men rent matematisk är det ca f/2,5 eller f/2,6 beroende på om det är Canon eller övriga. Om du med "täcker samma yta", menar att du har samma bildvinkel och fokusavstånd.
ztenlund
Aktiv medlem
Bildvinkel ≠ brännviddSamma bildvinkel ja, men fokusavståndet blir större och det är därför du får större skärpedjup om motivet avbildas lika stort med bägge formaten.
fotobollfoto
Aktiv medlem
Det finns flera simulatorer på nätet där man kan se själv.
Ex. https://dofsimulator.net/en/
Som ett tillägg till matematiken alltså.
Ex. https://dofsimulator.net/en/
Som ett tillägg till matematiken alltså.
Senast ändrad:
Falumas
Aktiv medlem
Det som folk i gemen numera kallar T, W och UW.Bildvinkel ≠ brännvidd
nbqr
Aktiv medlem
Sannolikt bara filmformat och brännvidd.Vilka parametrar har ändrats mellan bilderna?
Tonyeagle
Aktiv medlem
sJälvklart, men jag tror vi pratar förbi varandra så att TS blir förvirrad. Vad jag menade var att om man fotograferar med samma objektiv och samma bländare fast backar med cropkameran så att föremålet avbildas lika stort i förhållande till sensorn (föremålet ser lika stort ut på den färdiga bilden eller på skärmen) så har man ett längre skärpedjup med cropkameran. Står man på samma avstånd blir skärpedjupet identiskt men föremålet större på skärmen.Bildvinkel ≠ brännvidd
Senast ändrad:
Henrik:Andersson
Aktiv medlem
Sannolikt bara filmformat och brännvidd.
The ultimate portrait bokeh shootout - Crop vs full frame vs large format
The ultimate portrait bokeh shootout - Crop vs full frame vs large format
www.diyphotography.net
Bilden är hämtad från denna artikel som handlar om skillnaden mellan APS- C, FF och 4x5"
nbqr
Aktiv medlem
Ah, det förklarar varför storformatsbilden är suddig. De fotograferade mattskivan med en digitalkamera.The ultimate portrait bokeh shootout - Crop vs full frame vs large format
The ultimate portrait bokeh shootout - Crop vs full frame vs large formatwww.diyphotography.net
Bilden är hämtad från denna artikel som handlar om skillnaden mellan APS- C, FF och 4x5"
fotobollfoto
Aktiv medlem
"...För att få ekvivalent bildvinkel och skärpedjup ..." menar du tror jag.Givet att man vill ha likadana bilder så gäller:
För att få ekvivalent bildvinkel och bländartal och går från större sensor till mindre delar du brännvidd och bländartal med crop-faktorn. Går du från mindre till större sensor multiplicerar du med crop-faktorn.
Bengf
Aktiv medlem
Ah, det förklarar varför storformatsbilden är suddig. De fotograferade mattskivan med en digitalkamera.
Om crop kameran har 50mm objektiv och man står på samma plats, då trodde jag att FF kameran skulle ha ett 75 mm invalt. Cropen beskär väl 50 till 75 vore det en Canon skulle han ha ett 80mm.