meLf
Aktiv medlem
adamhaglund skrev:
Om det visar sig vara en användbar kamera så låter inte 800 euro så mycket. Att jämföra med är Leica M8 som utan objektiv kostar 40 000 kr...
Eller Epsons/Cosina/Voigtländers digitala M-hus för 17 000 kr
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
adamhaglund skrev:
Om det visar sig vara en användbar kamera så låter inte 800 euro så mycket. Att jämföra med är Leica M8 som utan objektiv kostar 40 000 kr...
Jag tycker att det låter jättemycket. Vad i den där burken kostar mer än den billigaste systemkameran? Sensorn då kanske, men resten måste ju vara oerhört mycket billigare. Ett rimligt pris hade varit hälften ungefär, men det kan man ju glömma tills fler tillverkare hoppar på tåget. Tekniken är ju densamma som hos systemkamerorna men med ett fast och dessutom ljussvagt objektiv. Tokbilligt borde det bli, tycker jag.adamhaglund skrev:
Vad är det som säger att kvaliteten är hög? Jag tycker att kameran ser mycket plastig ut.eon skrev:
Kvalitet kostar mer än kvantitet.
Vad är det som säger att den ska tillverkas i liten serie?Små tillverkningsserier kostar mer per enhet än stora serier.
Den har åtminstone metallhus. Men visst är det dyrt.Ricoh GR Digital kostar 5000kr med skruttsensor. Lika mycket kostar en D50.
adamhaglund skrev:
Det är kanske den klassiska tillgång/efterfrågan-ekvationen som sätter priset? Efterfrågan efter en användbar digitalkompakt är stor, tillgången är minimal...
Ja, men just därför bör ju en dylik kamera kunna produceras i stora serier och därför bli billig. Om den skulle ha samma pris som GR så skulle den antagligen locka många köpare från detta segment. Kostar den uppåt 8000:- så blir det en väldigt smal produkt för ett fåtal proffs som vill ha den för speciella syften. Den initiala prissättningen avgör ju efterfrågan delvis. Därför verkar det korkat att försöka sälja den så dyrt.adamhaglund skrev:
Det är kanske den klassiska tillgång/efterfrågan-ekvationen som sätter priset? Efterfrågan efter en användbar digitalkompakt är stor, tillgången är minimal...
Makten skrev:
Vad är det som säger att kvaliteten är hög? Jag tycker att kameran ser mycket plastig ut.
Vad är det som säger att den ska tillverkas i liten serie?
Makten skrev:
Edit: Om jag satt på marknadsavdelningen hos Sigma så skulle jag vilja lansera den med detta argument: "Alla andra tillverkare gör kompakter med brusiga skitsmå sensorer, det gör inte vi. Varför välja en liten sensor för samma pris?" ...och alltså vända sig till ALLA kompaktköpare som kan tänka sig en fast brännvidd. Jag tror att sensorerna kommer att bli större, och varför inte ha det som försäljningsargument? När folk väl fattat att fler megapixlar är ointressant (det kommer de nog att göra) så vänder man raskt på steken.
Problemet är kanske att Fuji redan har hyfsat lågbrusande kompakter och har fått rätt mycket PR för det. Deras hus har ju zoom och verkar i övrigt mer avancerade än Sigman så den vägen ligger inte precis fri för Sigman...Makten skrev:
JOm jag satt på marknadsavdelningen hos Sigma så skulle jag vilja lansera den med detta argument: "Alla andra tillverkare gör kompakter med brusiga skitsmå sensorer, det gör inte vi. Varför välja en liten sensor för samma pris?" ...och alltså vända sig till ALLA kompaktköpare som kan tänka sig en fast brännvidd.
Makten skrev:
...och alltså vända sig till ALLA kompaktköpare som kan tänka sig en fast brännvidd. Jag tror att sensorerna kommer att bli större, och varför inte ha det som försäljningsargument? När folk väl fattat att fler megapixlar är ointressant (det kommer de nog att göra) så vänder man raskt på steken.
Jo, jag också. Men det torde inte behöva kosta så mycket när det redan finns sensorer av bra kvalitet i produktion som funkar i systemkamerorna. Snabbhet är kanske inte så viktigt hos en kompakt heller, så där kan man ju spara in på processorkraft och sådant.eon skrev:
Den höga kvaliteten förväntar jag är i form av objektiv, sensor och bildkvalitet.
Om inte tillverkarna börjar med vettiga argument, som nedan. Vem i helvete behöver motsvarande 400 mm brännvidd i småbildsformat i en kompaktkamera?? Vad ska man ha det till?De flesta som köper kompaktkamera vill ha en mindre kamera och zoomobjektiv. De är insnöade i en schablonbild av hur det ska vara. De ser heller ingen fördel med en stor sensor.
Därför kommer kameran inte sälja i stora serier.
Precis. Det är löjligt att ingen vågar "lära upp" kompaktköparna genom vettig marknadsföring. Jag är ganska säker på att de flesta amatörfotografer som kör med kompakt använder kortaste brännvidd hela tiden. Zoom är ju bra, men det finns väl heller inget större hinder att göra en kompakt med lite större sensor OCH zoom?Detta är en mycket intressant frågeställning. Jag anser att ingen kameratillverkare har haft modet att marknadsföra sina produkter på detta sätt hittills. Snarare väljer de samma fega och destruktiva marknadsföring som alla altid har gjort. Dvs att de okunniga köparna tillåts att styra marknadens utveckling.
Motivprogram har jag aldrig förstått mig på heller. Bättre då med ett enda auto-läge där kameran bestämmer själv. Skillnaderna brukar inte vara direkt enorma mellan programmen ändå. Med en större sensor så börjar dock skärpedjup bli intressant att mecka med.meLf skrev:
Ett av problemet är nog att de flesta kameraägarna vill ha Så mkt zoom som möjligt, även om de knappt använder och i de flesta fall inte vet hur de ska använda den. Därtill antiskak, en uppskö av motivprogram och en massa annan skit.
dJb skrev:
Jag tror helt klart det finns en marknad för kvalitétskompakter. ...
Makten skrev:
Jo, jag också. Men det torde inte behöva kosta så mycket när det redan finns sensorer av bra kvalitet i produktion som funkar i systemkamerorna. Snabbhet är kanske inte så viktigt hos en kompakt heller, så där kan man ju spara in på processorkraft och sådant.
Om inte tillverkarna börjar med vettiga argument, som nedan. Vem i helvete behöver motsvarande 400 mm brännvidd i småbildsformat i en kompaktkamera?? Vad ska man ha det till?
Man lär ju få bättre resultat med exempelvis en Nikon D50 + Billig skitzoom 70-300 ändå. Priset blir då ändå lägre. Visserligen blir det en stor kamera, men vid långa brännvidder behöver man ändå lite att hålla i tycker jag. Självklart har alla olika behov, men det märkliga är att det är såpass vanligt med enormt långa brännvidder på kompakter och noll vidvinkel. Det de flesta använder kompakter till är ändå troligen att fota "händelser", bl a inomhus, då vidvinkel är klart bäst lämpat. Varför ska man behöva en "proffskompakt" för sådant? Helt vansinnigt.Bussmicke skrev:
Man kanske inte har råd att köpa feta hästzoomar så då är det ett bra alternativ..
Jag använder ofta mycket zoom..