Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma DP1 på g

Produkter
(logga in för att koppla)
meLf skrev:
Vet inte om det är en stor grupp av dem som köper en kompaktkamera framtagen med marknadens omständigaste kontroller Som tycker det är för besvärligt att cropa en bild i datorn.

Besvärligt att beskära En bild är det väl inte! Men köper man en digitalkompaktkamera för över tio tusen kronor så lär man vilja använda den så mycket som möjligt! Och låt säga att du tar ett par tusen bilder iaf minst! Efter att du beskurit två tusen bilder i datorn så tycker du nog att det börjar bli lite tråkigt!

Johan Pihl skrev:
meLf skrev:
Vet inte om det är en stor grupp av dem som köper en kompaktkamera framtagen med marknadens omständigaste kontroller Som tycker det är för besvärligt att cropa en bild i datorn.

Besvärligt att beskära En bild är det väl inte! Men köper man en digitalkompaktkamera för över tio tusen kronor så lär man vilja använda den så mycket som möjligt! Och låt säga att du tar ett par tusen bilder iaf minst! Efter att du beskurit två tusen bilder i datorn så tycker du nog att det börjar bli lite tråkigt!

Visst tar man mkt bilder när man fotar digitalt, men av tiotusen tagna har jag svårt att se att man ens vill ha kvar 2000 av dem.
Och om man nu vill det och bestämt vill Cropa majoriteten av dem; Varför inte köpa en lämpligare kamera från början?

Vad gör man sen med sina 2000 beskurna bilder samt de övriga 8000?
Ingen tar så mkt bra bilder.

Av de hundratal ok bilder som blir per år så borde det inte vara så svårt att välja vilka man vill besklära. och själva jobbet kan knappast vara så betungande heller.
Sen kan det ju vara schysst att ha kvar bilden i orginalstorlek ifall man vill göra en annorlunda beskärning senare.

meLf skrev:
Visst tar man mkt bilder när man fotar digitalt, men av tiotusen tagna har jag svårt att se att man ens vill ha kvar 2000 av dem.
Och om man nu vill det och bestämt vill Cropa majoriteten av dem; Varför inte köpa en lämpligare kamera från början?

Därför att det inte finns någon lämplig kompaktkamera med en fast 35mm glugg, det är ju det diskusionen gällde!

Johan Pihl skrev:
meLf skrev:

Därför att det inte finns någon lämplig kompaktkamera med en fast 35mm glugg, det är ju det diskusionen gällde!

Då får man väl helt enkelt gilla läget..

Aww, gjorde jag dig besviken? :) Frågan är om det har tagits några bilder med den ännu! Någon som vet när den kommer att börja säljas i Sverige? Coolt iaf med en ratt på baksidan för manuell zonfokus!

Hej!

Nån som har hört nå nytt om denna kamera?

Själv så ska ja inhandla en kompaktkamera

det lutar starkt å Ricoh GR Digital men det kanske är dumt inte vänta lite till.

vad tror ni?

ghost102 skrev:
Hej!

Nån som har hört nå nytt om denna kamera?

Själv så ska ja inhandla en kompaktkamera

det lutar starkt å Ricoh GR Digital men det kanske är dumt inte vänta lite till.

vad tror ni?

Jag är i samma situation som du, funderar också starkt på GRD, men den här ser ju inte dum ut heller, men endast f4 får mig att tveka, sen kommer det ju en efterföljare till GRD senare i år också, och om den får bättre brusprestanda och eventuellt större sensor så är nog den mer intresant för mig, DP1 ser för plastig ut tycker jag, jag vill ha en välbyggd kamera.

Jag tror jag väntar ett tag till, åtminstånde tills jag sett tester på DP1 och specarna på GRD2, så man blir väl utan en bra kompakt ett tag till :)

/kent

Nackdelen med GRD är att den skriver raw långsamt, och att det inte går att tweaka svartvitt direkt i kameran.

Även GX100 lider av det sistnämnda, dock tar det endast 6sec för den att skriva raw-filer.

Även 6 sec är ju för lång tid, tycker jag! Blir att köra JPEG!

Förlåt, men tweaka svartvitt direkt i kameran, vad betyder det?

Lite kul att tråden Sigma DP1 på g, nu uteslutande handlar om Ricoh GX100! :)

Jag kunde inte hålla mig, har just beställd en Ricoh GRD och en Voigtländer 28mm sökare till min son och mig själv, han får överta den helt nästa år när jag eventuellt byter upp mig till GRD2.

Nu skall det bli gatufoto i sommar :)

/kent

Du får gärna visa dina Ricoh GRD på Gatufototråden sedan.
Skriv då också att det är den kameran sopm använts så man kan se hur bilderna bilr med den.

Bussmicke skrev:
Du får gärna visa dina Ricoh GRD på Gatufototråden sedan.
Skriv då också att det är den kameran sopm använts så man kan se hur bilderna bilr med den.

Det skall jag göra när jag väl lärt mig, är totalt nybörjare när det gäller gatufoto.

Du kan gotta dig åt den här killens bilder från GRD så länge, väldigt Gritty....

PS ! Sätt på ljudet också...

http://www.artouko.com/krumijunk/

/kent

De borde helt enkelt ge fan i att presentera saker som inte är i närheten av att vara klara...

Personligen tycker jag att man borde vänta med presentation tills man kan börja leverera. Något som de andra tillverkarna borde göra med för den delen.

Marknadsförarna håller nog inte med.

Önskedrömmen för förseningen är att Sigma fick kalla fötter med f/4-optiken och gjorde den ett steg snabbare. En kompakt med 28/2,8 på en större sensor skulle inte vara fel. Det som GRD skulle varit.

paco skrev:
Marknadsförarna håller nog inte med.

Önskedrömmen för förseningen är att Sigma fick kalla fötter med f/4-optiken och gjorde den ett steg snabbare. En kompakt med 28/2,8 på en större sensor skulle inte vara fel. Det som GRD skulle varit.

Jag hoppas att den önskedrömmen blir verklighet, även om jag tvivlar på det.

Om inte annat borde den här kameran få fart på Ricoh och andra tillverkare, dem kanske äntligen inser att det finns marknad för kompakter med vidvinkel och stor sensor.

Det är ju inte direkt så att folk köper avancerade kompakter med små brusiga sensorer för att dem vill ha det, snarare för att utbudet på bra alternativ knappt existerar ännu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar