Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma DP1 på g

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Sigma DP1 på g

Fogel70 skrev:
Varför kommenteras utseendet på en kamera så ofta? En kamera är ju ett verktyg för att ta bilder, och verktyg brukar ju i regel fungera bättre utan "bling bling".

Men det var inte "bling-blng" jag menade. Inte alls! Det jag kommenterade är den oerhört fula överrocken på objektivet. Jag tycker också att extrakosmetika är enbart i vägen.

[ot]Att utseende inte betyder något är en ren myt, skulle jag vilja påstå. Leica säljer nog på lika delar användningskvalitet, rykte och utseende. Det är ingen slump att en designeravdelningen hos de stora tillverkare har väldigt mycket att säga till om.[/ot]

Per.

Någon som vågar spekulera om priset? Jag tror den kommer vara dyrare än DSLR instegsmodellerna. Sigma vet att de flesta som köper den här antagligen också redan har en systemkamera. Precis som med Ricoh GRD's köpare.

Jag tror den blir en flopp.

-"Fel" brännvidd, gatunissarna vill nog hellre ha 35.
-Ful som stryk, ser plastig ut.
-Ljussvag.
-Ingen riktig sökare (fast nu finns det visst en till blixtskon).

28mm är väl hur bra som helst?

vill man har 35 eller 45mm är det väl bara att beskära, eller är det fusk?

upplösningen räcker väl ändå hur långt som helst.

Den första versionen såg riktigt ful ut, nu ser den mycket bättre ut. Ska bli intressant att se testbilder så småningom. Det var ju såhär man ville att GR Digital skulle varit från början, med större sensor. Det enda jag inte förstår mig på är varför f/4-optik?

Har du sett den gamla bilderna från i höstas med det abnormt fula geppet, och det synerligan plastiga utseendet på finishen?

Eller de nya bilderna på dpreview?

Jag tycker den ser mycket intressant ut och kommer säkert vara spekulant om inte priset drar i väg allt för mycket. 28mm tycker jag är rätt perfekt i en kompakt och det är skönt att det inte är zoom. Ljusstyrkan kunde naturligtvis vara något bättre men det får man ta. Intressant att den även har raw-high, medium, low.

Här finns lite mera högupplösta bilder på den NYA modellen.

http://www.dpreview.com/news/0703/07030807sigmadp1.asp

Är inte riktigt med på kopplingen mellan Stor/snabb optik.

Kollar man på lite liknande storlekar bland analoga kompakter så finns det ju massor av ljusstarka objektiv i mkt små hus.

ex.
Ricoh GR1 2,8
Minolta repo s 1,7 (Halvformat. men det är ju lite liknande DX formatet)
Ricoh GR21 3,5 ioförsig, men då ska den ju teckna ut dubbla filmytan med.

Det kanske inte blev nog skarpt med en snabbare lins?

Skulle tippa någonstans 8000:-
Det är nog få som kan rättfärdiga ett pris som ligger lång över vad en dslr går på spec med tanke på att det är en väldigt nischad produkt.
Och att bildkvaliteten troligen är något lägre.

För att ta ut helt orimliga priser behöver man Tysk påbrå...

Vad är det för jädra stuprör till motljusskydd de satt på?? Det ser ju åt helsike för långt ut för att tillåta motsvarande 28 mm. Är det händelsevis så att gluggen kommer att skjuta ut en bra bit när man slår på kameran? Ännu fulare!

Edit: Men jösses så lätt den var då. 240 gram! :-O Det är verkligen ingenting.

Senast ändrad:
Makten skrev:
Vad är det för jädra stuprör till motljusskydd de satt på?? Det ser ju åt helsike för långt ut för att tillåta motsvarande 28 mm. Är det händelsevis så att gluggen kommer att skjuta ut en bra bit när man slår på kameran?
Så måste det vara, i kombination med att motljusskyddet av allt att döma är monterat direkt på en ickerörlig del, d v s med motljusskyddet monterat påverkas inte kamerans yttermått ett dugg av om objektivet är inskjutet eller inte. Verkar som om motljusskyddet kommit in på ett mycket sent stadium i utveckligen av kameran. Personligen har jag sedan tidigt 70-tal önskat mig hopfällbara motljusskydd (t ex i stil med ljuschakt till mellanformatare) som tjänstgör som både objektivskydd i väskan och fullgoda motljusskydd på kameran, jag lär nog få fortsätta vänta :)

En annan konstig sak med motljusskyddet är att det ser ut att vara kvadratiskt trots att sensorn har 2.3-proportioner, med en så här liten ingångspupill (4,15 mm) ska ett optimalt utformat motljusskydd i denna storlek ha nästan samma proportioner som sensorn. Man skulle nästan kunna misstänka att sensorn vore vridbar för att kunna snabbväxlas till stående format, men sedan ser man hur vanvettigt placerad tillbehörsskon är och inser att man är på helt fel spår :-(

Det är ju jättebra med en tillbehörssko och ordentlig sökare, men hur kan man komma på tanken att placera den så att näsan hamnar mitt på displayen om man är högerögd och på knappsatsen om man är vänsterögd ? VARFÖR i himlens namn inte sätta dit TVÅ tillbehörsskor när man ändå höll på (d v s en på vardera sidan av kameran), de tar ju ändå ingen plats!!! (Blixten kan man flytta, den är ju ändå bara en nödlösning med långt lägre prioritet än en bra sökare).

Sedan är det ju synd att man inte satsat på ett ljusstarkare objektiv, då hade ju fördelen med den större sensorn blivit ännu mer markant, men det är ändå ett rejält kliv åt rätt håll så trots allt får vi hoppas att den finner många nöjda köpare så att tillverkarna blir uppmuntrade att fortsätta på den inslagna vägen med större sensorer även i kompaktkameror.

Tråkigt att Sigma sabbat fördelarna med stora sensorn i en kompakt genom att välja den brännvidden och ljusstyrkan på gluggen. Gissar att en Fujikompakt med deras SuperCCD kommer bli ett bättre alternativ både brusmässigt och ungefär likvärdigt skärpedjupsmässigt (ingen av dem kommer uppnå kort skärpedjup på normalt fotoavstånd för kamerornas respektive gluggar).

Vore intressant om Pentax gjorde en storsensorkompakt, de har ju viss erfarenhet av att göra tunna DSLR-linser med bländare på runt f2.8.

Jag har funderat lite mer över kameran, och allt beror ju på priset. Med tanke på att en enkel dSLR kostar nedåt 5000:- med objektiv så borde en sån här kamera kunna vara ännu mycket billigare än så. Om Sigma är smarta så sätter de ett mycket lågt pris. Då är det där med ljusstyrkan och allt inte så pjåkigt ändå, och man får en kompakt som säkerligen ändå ger mycket trevliga bilder. Även om den är ful så är den mindre ful än 99% av övriga kompaktkameror. Den ser ju trots allt ut som en kamera, inte ett rymdskepp.
Motljusskyddet verkar mest en plojgrej som de klämt dit för sakens skull. Det hade varit betydligt smartare att begåva gluggen med en filtergänga, så att man kan klämma dit motljusskydd och t ex IR- och polfilter.

Kameran ser inte ens färdig ut i mina ögon. De kommer nog slipa till det innan den släpps. Ser mycket intressant ut om priset blir rätt.

Tänk om det kunde komma en 12x zoomkamera med denna sensor, det skulle vara intressant.
Tänk er Panasonics FZ50 med en DSLR-sensor. oj oj.

Bussmicke skrev:
Tänk om det kunde komma en 12x zoomkamera med denna sensor, det skulle vara intressant.
Tänk er Panasonics FZ50 med en DSLR-sensor. oj oj.

Den skulle ju inte bli direkt kompakt, då kan man ju lika gärna köpa en systemkamera.

Nejmen hade varit toppen om bländaren hade varit lite större, men man får väl hoppas att man sparar in ett bländarsteg på bättre sensor än tex ricoh gr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar