ANNONS
Annons

Service av Canongluggar

Produkter
(logga in för att koppla)

fotojerka

Aktiv medlem
Jag undrar vart man kan lämna in sina Canonobjektiv för service, rengöring, kallibrering och/eller liknande. Jag har inga direkta fel på mina (vad jag vet) men ändå... Vet ni vad det kostar och vart man vänder sig (bor i Uppsala)?

Senast ändrad:
Intervision i Sthlm är väl numera auktoriserad canonverkstad. Eller ja... Dom har väl alltid servat Canon. Men nu har dom dessutom samarbete med Canon NPS.

Ring o hör med dom. Det är inte fel att lämna in hela utrustningen för kalibrering och rengöring. Jag tycker det är värt vartenda öre. Och visst - skarpare blir det! =o)

Mvh /Peter

Tack Peter

peter_wahlström skrev:
Intervision i Sthlm är väl numera auktoriserad canonverkstad. Eller ja... Dom har väl alltid servat Canon. Men nu har dom dessutom samarbete med Canon NPS.

Ring o hör med dom. Det är inte fel att lämna in hela utrustningen för kalibrering och rengöring. Jag tycker det är värt vartenda öre. Och visst - skarpare blir det! =o)

Mvh /Peter

Jag slår dem en signal efter semestrarna, tack!

Jag lämnade nyligen in tre saker för fokuskontroll/justering - 1Ds Mark II, 70-200 och 300/3.8 - till Intervision och dom tog 3.125:-

Räkna en tusenlapp per objektiv, så fundera på om du verkligen behöver göra det om du som du säger egentligen inte upplever att det är något fel.

Anders Östberg skrev:
Jag lämnade nyligen in tre saker för fokuskontroll/justering - 1Ds Mark II, 70-200 och 300/3.8 - till Intervision och dom tog 3.125:-

Räkna en tusenlapp per objektiv, så fundera på om du verkligen behöver göra det om du som du säger egentligen inte upplever att det är något fel.

Men du är NPS-medlem va, Anders? Det är lite högre timpris för oss. Jag lämnade själv in en ds2 + 4 gluggar. Det visade sig att fokusmotorn i ett av objektiven var defekt (24-70/2,8) vilken dom bytte ut. Tror jag betalade nånstans mellan 5-6000. Värt varenda krona för hela utrustningen var ju som ny när jag fick tillbaka den. Till och med objektiven jag inte trodde kunde bli skarpare spetsade dom till.

Erik - Klokt att lämna in efter semestern eftersom man får räkna med mellan 2-6 veckors servicetid beroende på belastning. Vet inte om det kan påverkas ytterligare negativt under OS eftersom många servicetekniker finns på plats.

mvh /Peter

Jag är CPS-medlem, ja. Och jag som tyckte att det var dyrt, kostar det mer för icke-CPS-medlemmar menar du?

Anders Östberg skrev:
Jag är CPS-medlem, ja. Och jag som tyckte att det var dyrt, kostar det mer för icke-CPS-medlemmar menar du?

Vart fick jag NPS ifrån? Det är Nikons motsvarighet va?! =o/ CPN heter det väl numera.... skit samma. Det är ju inte relevant i frågan.

Ja, CPS/N Medlemmar har en högre timdebitering. Anledningen är väl att den extra servicen kostar. Vi får ju i gengäld tillbaka våran utrustning inom 48 timmar och får låna motsvarande utrustning (eller annan utrustning) gratis under servicetillfället. Är man yrkesutövande är det ju svårt att vara utan sin utrustning och kostnaden är inte heller lika påtagligt smärtsam.

Privatpersoner servar sin utrustning för en timpeng som är ett par hundra billigare.

Mvh /Peter

Hmm, visste inte att det skilde i timpris. Kan kanske vara bra att veta om man vill välja mellan snabb service eller lägre pris.

peter_wahlström skrev:
Vart fick jag NPS ifrån? Det är Nikons motsvarighet va?! =o/ CPN heter det väl numera.... skit samma. Det är ju inte relevant i frågan.

Ja, CPS/N Medlemmar har en högre timdebitering. Anledningen är väl att den extra servicen kostar. Vi får ju i gengäld tillbaka våran utrustning inom 48 timmar och får låna motsvarande utrustning (eller annan utrustning) gratis under servicetillfället. Är man yrkesutövande är det ju svårt att vara utan sin utrustning och kostnaden är inte heller lika påtagligt smärtsam.

Privatpersoner servar sin utrustning för en timpeng som är ett par hundra billigare.

Mvh /Peter

Hej Peter,
var har du fått denna information ifrån ?

/TC

Anders Östberg skrev:
Hmm, visste inte att det skilde i timpris. Kan kanske vara bra att veta om man vill välja mellan snabb service eller lägre pris.

Tja - Vad finns det för anledning att vara med i CPN om du inte är yrkesfotograf? Då finns det inget alternativ. Det är uteslutet att vara utan sin utrustning i en månad. Om man nu inte besitter dubbla kamerauppsättningar. Men det känns lite för lyxigt...

Mvh /Peter

peter_wahlström skrev:
Tja - Vad finns det för anledning att vara med i CPN om du inte är yrkesfotograf? Då finns det inget alternativ. Det är uteslutet att vara utan sin utrustning i en månad. Om man nu inte besitter dubbla kamerauppsättningar. Men det känns lite för lyxigt...

Mvh /Peter
Det är klart att man oftast vill ha snabb service, men det är väl inte omöjligt att man kan lämna in t.ex. ett mer sällan använt objektiv som man kan vara utan ett tag, mot att det kostar lite mindre att serva det.

Och, jo, är man yrkesfotograf (eller entusiastisk hobbyist som har ungefär samma prylar och arbetssätt som proffsen) så har man inte sällan både mer än ett kamerahus och en del överlapp i ojbektiven också.

Anders Östberg skrev:
Och, jo, är man yrkesfotograf (eller entusiastisk hobbyist som har ungefär samma prylar och arbetssätt som proffsen) så har man inte sällan både mer än ett kamerahus och en del överlapp i ojbektiven också.

Fast är inte den hobbist som är berättigad till CPS rätt överentusiastisk. Minst två stycken 5D och tre L-objektiv (ca 8000 för det billigaste) har väl med god marginal passerat definition som enbart entusiast. Cirka 75000 spänn är ju en del pengar :D

Jag tror inte på att man skulle betala ett par hundra mer i timmen om man är CPS medlem.
Jag är CPS medlem men lämnar i regel in mina grejor i Bangkok. Där vet jag med säkerhet att det är billigare när jag visar mitt CPS kort än det är för ej CPS medlemmar.

fjalstal skrev:
Fast är inte den hobbist som är berättigad till CPS rätt överentusiastisk. Minst två stycken 5D och tre L-objektiv (ca 8000 för det billigaste) har väl med god marginal passerat definition som enbart entusiast. Cirka 75000 spänn är ju en del pengar :D
En del väljer villa, sommarstuga eller segelbåt, andra väljer kamerautrustning. Vad som är rätt eller fel val, eller "överentusiasm" vad gäller ens hobbys det kan inte jag avgöra. Jag passerade 75000 för länge sedan, ett 1D-hus och ett 500/4 för fågelfoto tar snabbt hand om det. Om någon tycker att det är dåligt använda pengar så är det inte mitt problem, jag har jobbat ihop dom alldeles själv och jag trivs utmärkt med mina prioriteringar. ;-)

Anders Östberg skrev:
En del väljer villa, sommarstuga eller segelbåt, andra väljer kamerautrustning. Vad som är rätt eller fel val, eller "överentusiasm" vad gäller ens hobbys det kan inte jag avgöra. Jag passerade 75000 för länge sedan, ett 1D-hus och ett 500/4 för fågelfoto tar snabbt hand om det. Om någon tycker att det är dåligt använda pengar så är det inte mitt problem, jag har jobbat ihop dom alldeles själv och jag trivs utmärkt med mina prioriteringar. ;-)

Hoppas du såg smilyn, men...

75000 spänn är mycket att lägga på en hobby. Att jämföra med villa, sommarstuga eller segelbåt funkar inte heller. Sånt har passerat gränsen för "normalt" hos allmogen, vilket fotoutrustning inte har på långa vägar. Segelbåtar brukar dock inte gå att försvara med investeringsargumentet, men anses tydligen ändå som en vettig sak att lägga pengar på. En "normal" människa kan i vanliga fall utan kritik från omgivningen köpa t ex en motorcykel för 75000 spänn, men samma tolerans finns inte för vår hobby hos de flesta.

Fast du blir ju inte CPS på bara de där grejerna. Hoppas du har mer utrustning :D

Anders Östberg skrev:
Som sagt, det är deras problem, inte mitt. :)

Problemet är ju att dom har problem. Personligen är jag inte så vidsynt att jag stillatigande kan ta eventuella kommentarer om hur mycket det ena eller andra får kosta enligt "svennekriterier". Det är ofta som att diskutera med en måttligt begåvad chimpans när nån som tror sig tillhöra mittfåran anger nivåerna... :D

Jag antar att du inte köper fotogrejer för 75000 per år(eller?), men det verkar som att folk har börjat tro att teknikprylar som kameror MÅSTE bytas varje år likt mobiltelefoner.

fjalstal skrev:
Problemet är ju att dom har problem. Personligen är jag inte så vidsynt att jag stillatigande kan ta eventuella kommentarer om hur mycket det ena eller andra får kosta enligt "svennekriterier". Det är ofta som att diskutera med en måttligt begåvad chimpans när nån som tror sig tillhöra mittfåran anger nivåerna... :D

Jag antar att du inte köper fotogrejer för 75000 per år(eller?), men det verkar som att folk har börjat tro att teknikprylar som kameror MÅSTE bytas varje år likt mobiltelefoner.
Jag byter prylar när jag tror att det är relevant för att förbättra någon del av mitt fotograferande. Jag bytte t.ex. från 1D Mark II till 1D Mark III framförallt för att få mindre brus och därmed bättre möjligheter att ta hyfsade bilder i lågt ljus, både för inomhussport och fåglar. Många tycker säkert att det är vansinnigt att lägga så mycket pengar på detta men då får dom väl göra det då. Det var ett tag sedan jag handlade något nytt nu och jag ser inte något behov på ett bra tag framöver.

Det finns inget MÅSTE i detta för mig, jag behöver ingen kamera överhuvudtaget egentligen eftersom jag inte lever på foto. Däremot får jag ut oerhört mycket av den här hobbyn och det är något som förmodligen håller mig någorlunda vid mina sinnens fulla bruk som terapi från mitt dagliga arbete och livet i allmänhet. Att sitta på en stubbe ute i skogen med en 500/4 och vänta på fåglar är mycket rogivande men samtidigt spännande. Vad det är värt för mig vet jag, och vad andra tycker det sk-ter jag som sagt fullständigt i. Jag får också kommentarer ibland men jag tycker bara synd om dom som fäller dom, det visar bara att dom har egna problem och frustrationer som dom borde ta tag i. Kanske fotografi vore bra terapi för dom också. :)

För att någorlunda komma tillbaka till trådens ursprung så är min erfarenhet att den enda servicefirma man riktigt kan lita på är Canon RCC i Mölndal, jag har provat tre-fyra olika i Stockholm och min uppfattning är att dom inte är lika kunniga som RCC. Jag skickar helst mina saker dit trots att det då tar lite längre tid och med den risk det är att blanda in Posten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar