Annons

Service/Översyn

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias80

Aktiv medlem
Hej, har en Nikon D70 som exponerat runt 40.000ggr och funderar över om den behöver servas eller liknande?

Finns det nån mening att låta någon titta på den? Ringde till en "känd" fotoaffär och fråga om de kunde utföra service på min kamera och fick som svar: "ta med den in så regör vi sensorn på den".

Är det allt man gör vid service av digital systemkamera?
 
Har själv en D70 med strax under 30k bilder tagna.
lämnade in den i en lokal affär och dom rengjorde och ställde in den mot ett gråkort , nu tycker jag att den tar bättre kort, blev bäättre stuns i färgerna.
Klart värt 395:- som jag gav.

Mvh Peder
 
min D80 är uppe i 70000 nu, och jag kommer lämna in den på rengörning på Lasses tänkte jag, samt kanske en grundlig kontroll då jag känner att den blivit slö och grinig den sista tiden.
 
Lasses kameraservice kommer jag lämna in min kamera hos nu någon av dom närmsta dagarna. Blivit mycket motorsport i dammiga miljöer så de känns rätt lämpligt att göra de nu innan vänner tar studenten och så.

Lasses har den bästa servicen jag någonsin upplevt men de kan ju bli knepigt med tanke på att du bor i skåne..
 
tack

Tack för alla svaren. Man kan kolla om de kan ställa in den mot "gråkort". Någon som vet vad lasses gör mer än ställa in mot gråkort och rengör sensorn? Så jag kan kontrollera om någon kameraaffär i närheten kan göra detsamma.
 
Swewoody skrev:
Har själv en D70 med strax under 30k bilder tagna.
lämnade in den i en lokal affär och dom rengjorde och ställde in den mot ett gråkort , nu tycker jag att den tar bättre kort, blev bäättre stuns i färgerna.
Klart värt 395:- som jag gav.

Mvh Peder

Kan du förklara vad de ställde in mot gråkort och vad de rengjorde de för 395 kr?
 
Har inte hunnit lärt mig allt ännu, är väldigt ny :)

Men vad jag förstått så ställer man in kameran så den stämmer överens mot en speciell grå färg så vitt blir vitt och svart blir svart.
Nån får gärna rätta mig här om jag förstått det fel.

Sen tror jag dom rengjorde sensorn och spegeln.

han sa att den inte var speciellt smutsig, men tyckte det var lika bra att få det gjort.

Mvh peder
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.