ANNONS
Annons

Seriös svensk webbutik?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag handlar av gammal vana och närhet till butiken i Mölndal på Scandinavian Photo. Jag brukar kunna förhandla mig till rabatterade priser och tycker att jag blir bra bemött när något inte fungerar som det ska.
 
Kontokortsköp är bra upptäckte jag nyligen. Jag testade Adobes photoshop-prenumeration ett år, men blev ovän med dem då de inte kunde fixa ett problem med momsredovisning. Så när mitt kontokort blev utbytt pga ålder tänkte jag att prenumerationen upphör då Adobe inte kan dra pengar från det gamla kortet.

Men det kunde de! Jag ringde SE-banken och frågade hur det var möjligt och fick veta att prenumerationer löper på trots att kortet blivit ogiltigt.

Jag mailade då in kopior på mina (20 timmar) chatkonversationer med Adobe och sa att de inte lyckats lösa mitt problem och att de inte borde få dra några pengar från kortet. Det kändes dock inte som att jag hade tillräcklig grund för att få rätt.

Men det fick jag! Pengarna sattes in på mitt kort, och prenumerationen verkar löpa på ett år till. Så det är väl banken som ersatt mig med sina pengar. Nästa år blir det i alla fall ingen fortsättning, för nu har jag beställt ett nytt kort med annat nummer, vilket enligt banken ska stoppa prenumerationen.
 
Kontokortsköp är bra upptäckte jag nyligen. Jag testade Adobes photoshop-prenumeration ett år, men blev ovän med dem då de inte kunde fixa ett problem med momsredovisning. Så när mitt kontokort blev utbytt pga ålder tänkte jag att prenumerationen upphör då Adobe inte kan dra pengar från det gamla kortet.

Men det kunde de! Jag ringde SE-banken och frågade hur det var möjligt och fick veta att prenumerationer löper på trots att kortet blivit ogiltigt.

Jag mailade då in kopior på mina (20 timmar) chatkonversationer med Adobe och sa att de inte lyckats lösa mitt problem och att de inte borde få dra några pengar från kortet. Det kändes dock inte som att jag hade tillräcklig grund för att få rätt.

Men det fick jag! Pengarna sattes in på mitt kort, och prenumerationen verkar löpa på ett år till. Så det är väl banken som ersatt mig med sina pengar. Nästa år blir det i alla fall ingen fortsättning, för nu har jag beställt ett nytt kort med annat nummer, vilket enligt banken ska stoppa prenumerationen.

Det är väl OT men Adobe drar ingen moms om man kan visa upp ett momsredovisningsnummer.
 
I mitt fall ville jag ha bort momsredovisningsnumret och betala moms direkt på fakturan. Trots dyra löften och eskaleringar till "chefer" blev det aldrig så.

Får man fråga varför? Om de gör fel med momsen om tex du inte längre är momsregistrerad är det väl deras problem.

När jag någon gång haft problem med dem (fel kreditkort) har jag inte mailat, det blir alltid fel, utan ringt och löst det på en gång.
 
Jag har köpt en hel del prylar från Jörgen/Kreativ fotografi. Alltid snabba leveranser och en chokladbit. (När jag började handla av honom var jag vanlig människa, numera diabetiker jag också, inte Jörgens fel).
 
Cyberphoto har det mesta och till hyfsade priser. Jag har alltid varit nöjd med dem. Svea eller Klarna kvittar. Det är ju bara att betala och jag har aldrig fått några överraskningar. Man kan betala via faktura, det är bra. Kollade på Goecker, där fanns ju inte faktura för privatperson????
 
Jag har alltid handlat på CyberPhoto då de leverar hög kvalitet och har utmärkt service. Dock har jag slutat handla där då de använder Svea Ekonomi för deras fakturor, en företag som gör allt de kan för att få lägga till extraavgifter och har inget som helst intresse av att hitta en gemensam lösning (har bekanta som råkat riktigt illa ut hos dem).

Så min fråga är helt enkelt om det finns någon annan svenska webbutik som håller samma kvalitet som CyberPhoto?
Jag löste det med att köpa på postförskott. Upp till 20tkr tror jag.
 
Ok! Inte lätt det här med betalningen. Jag brukar betala direkt när jag fått varan. Då är man av med det, så att säga. Har ALDRIG fått ngt extra att betala, då jag handlat på Cyberphoto. Handlade förr på Scandinavian Photo, men de har inte samma utbud som CP. Dessutom när jag hade en bra handlare, som jag brukade kontakta där. Men sen gick han i pension. Jag väljer alltid Faktura. Inget extra. Postförskottsavgiften kan man lägga på annat.
 
Ok! Inte lätt det här med betalningen. Jag brukar betala direkt när jag fått varan. Då är man av med det, så att säga. Har ALDRIG fått ngt extra att betala, då jag handlat på Cyberphoto. Handlade förr på Scandinavian Photo, men de har inte samma utbud som CP. Dessutom när jag hade en bra handlare, som jag brukade kontakta där. Men sen gick han i pension. Jag väljer alltid Faktura. Inget extra. Postförskottsavgiften kan man lägga på annat.

Jag betalar alltid med kort, helst AmEx. Då samlat jag SAS-poäng. Har tagit mig runt världen flera gånger i businessklass på det viset.
 
Jag betalar alltid med kort, helst AmEx. Då samlat jag SAS-poäng. Har tagit mig runt världen flera gånger i businessklass på det viset.
Just Amex är ju dock lite knepigt eftersom det är en hel del butiker på nätet som inte tar det. Även en del mindre fysiska gör det ju inte heller och ibland vissa större. Nu verkar Biltema enligt hemsidan ta Amex igen, men för ett antal år sedan hade de plötsligt slutat. En del bensinmackar har inte heller tagit det, medan andra istället haft avtal med en mindre rabatt på bemannade stationer.

Men visst, kredit/betalkort i allmänhet är ju ett enkelt sätt att få saker på faktura om man har tillräckligt stor kredit.
 
En bra grej med cyber är att man får öppna lådan och börja använda, och sen ändå ha chansen att lämna tillbaka om man ändrar sig. Så får man inte göra hos mattsson t ex.
 
Jag har alltid handlat på CyberPhoto då de leverar hög kvalitet och har utmärkt service. Dock har jag slutat handla där då de använder Svea Ekonomi för deras fakturor, en företag som gör allt de kan för att få lägga till extraavgifter och har inget som helst intresse av att hitta en gemensam lösning (har bekanta som råkat riktigt illa ut hos dem).

Så min fråga är helt enkelt om det finns någon annan svenska webbutik som håller samma kvalitet som CyberPhoto?

vad är det för extraavgifter du menar ?
 
En bra grej med cyber är att man får öppna lådan och börja använda, och sen ändå ha chansen att lämna tillbaka om man ändrar sig. Så får man inte göra hos mattsson t ex.

Det är väl distansavtalslagen som gäller men den används på lite olika sätt. Grundprincipen är att du skall kunna öppna förpackningen, se över din vara samt ev använda den försiktigt utan spår. En del kanske tolkar det som att använda varan en månad och sedan lämna tillbaka, men så är det ju inte tänkt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.