Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensorrengöring på verkstad. Varning!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Usch, man inser att man haft tur som aldrig behövt skicka en kamera för rep. Verkar vara trassligt och dyrt, i allafall på fel ställe. Jo, man vet ju vart man INTE skall skicka sin kamera efter att ha läst den här tråden.

Att reservdelar restar är ju iofs inget nytt. Förekommer nog i alla branscher. Det heter oftast att man får hem reservdelarna inom "24 eller 48 timmar om dom finns i lager". "OM" dom finns i lager, var det ja. Och det ser oftast inte den som beställer dom. Men leveransbesked därom borde komma från leverantören ganska snart efter beställning och ser man då att delar restar så kan man ju alltid ringa kunden och förklara. Så gör i allafall vi på vårt företag (vi verkar dock inte i kamerarep-branschen).

En annan fundering: I det här fallet är ju produkten utgången ur sortimentet. Kanske skall man då överhuvudtaget vara glad att det finns reservdelar även om dom restar? Nån som vet hur länge t.ex Nikon eller Canon tillverkar/lagerför reservdelar efter det att ett kamerahus eller glugg utgått ur sortimentet?

Hursomhelst - jag tycker att du skall stå på dej Carola! När du fått din kamera så skriv ett brev till Canons Svenska's VD och förklara hela historien på ett enkelt, sakligt och korrekt sätt. Det borde intressera en företagsledare på den nivån att se hur dåligt hans företags service kan fungera...

/john
 
Jag säger bara att detta är förjävligt o helt orelevant.

Jag jobbar själv på it firma och har flera ggr jobbat kvällar o nätter för att hålla dedlines. Utan förtjänst för man har en kund som måste ha program varor som fungerar eller maskiner som fungerar till nästa arbetsdag. Fattas man en del låt oss säga en server inte startar och hp inte kan skicka sin teckniker förrän nästa dag (de har 24 timmar på sig enligt avtalet). Då är det bara o rycka en annan burk osätta där sålänge.

Vad jag vill säga är att man gör inte såsom dessa tomtar får man in ett fel så fixarman det och det meddetsamma kunden skall alldrig bli lidande för då blir du utan kunder.

En så enkel sak som att göra det som blev beställt och inget annat hadde räckt i detta fall.

Och kan man inte fixa det på rimlig tid får man lånaut en kamera sålänge.
 
Håller med dej Carlos. Jobbar i samma bransch som du (också som tekniker ;-) känner igen mej i din beskrivning. Sen är det iofs hos oss lite olika från kund till kund vilka drifts- eller serviceåtaganden vi har, men generellt kommer kunden främst och vi gör mycket utöver våra åttaganden. Även om detta kostar pengar så är det, i allfall för oss, ett viktigt konkurrensmedel!!

Vet inte varför Carola råkat så illa ut. Kanske konkurrensen är för liten i kamerabranschen? Mja...

I detta fallet är det också MYCKET dåligt agerat av Canon.

Skall bli mycket intressant att läsa nästa nummer av K & B...

Håll oss underrättade hur det går, Carola!

/john
 
RGB skrev:
Hursomhelst - jag tycker att du skall stå på dej Carola! När du fått din kamera så skriv ett brev till Canons Svenska's VD och förklara hela historien på ett enkelt, sakligt och korrekt sätt. Det borde intressera en företagsledare på den nivån att se hur dåligt hans företags service kan fungera...

Just det; lugnt och sakligt. . . det är intressant för alla ledare för företag med överlevnadsreflexer. Ju sakligare och ju seriösare desto intressantare . .


cmgo skrev:
Vad jag vill säga är att man gör inte såsom dessa tomtar får man in ett fel så fixarman det och det meddetsamma kunden skall alldrig bli lidande för då blir du utan kunder.

Jag brukar säga: hur kan man lägga ut pengar på reklam och marknadsföring med ena handen och misshandla kunder med den andra. Det är ju att slänga pengarna i sjön. Överlevarna vet att nöjda kunder är bästa reklamen.

/Göran
 
Eftersom det är dödstyst från Infocare ringde jag dem nyss igen...
"Kameran kommer att skickas hem till dig idag" fick jag till svar. Så trots att jag bönat och bett och de lovat dyrt och heligt att höra av sig så snart de hade ny info om min kamera så kunde de alltså inte lyfta luren och ringa till mig och meddela detta.

De har nu iaf bytt avtryckaren (det är väl någon gest som plåster på såren...eller en säkerhet för dem på att jag inte ska återkomma kanske...)och ett okular. Så det måste vara okularet som gått sönder vid rengöringen.

Kan någon lite snabbt förklara okularets uppgift i kameran så vore jag tacksam. Ska leta info om detta.

När jag frågade vad jag skulle få för ersättning efter allt detta så satt den mannen som skulle handha ärendet i möte hela dagen idag så han hör förhoppningsvis av sig imorgon....

Skönt att nu äääntligen kameran ska vara på väg hem igen. Hade nästan gett upp hoppet..

Fortsättning följer....
 
redrosie skrev:
Eftersom det är dödstyst från Infocare ringde jag dem nyss igen...
"Kameran kommer att skickas hem till dig idag" fick jag till svar. Så trots att jag bönat och bett och de lovat dyrt och heligt att höra av sig så snart de hade ny info om min kamera så kunde de alltså inte lyfta luren och ringa till mig och meddela detta.

De har nu iaf bytt avtryckaren (det är väl någon gest som plåster på såren...eller en säkerhet för dem på att jag inte ska återkomma kanske...)och ett okular. Så det måste vara okularet som gått sönder vid rengöringen.

Kan någon lite snabbt förklara okularets uppgift i kameran så vore jag tacksam. Ska leta info om detta.

När jag frågade vad jag skulle få för ersättning efter allt detta så satt den mannen som skulle handha ärendet i möte hela dagen idag så han hör förhoppningsvis av sig imorgon....

Skönt att nu äääntligen kameran ska vara på väg hem igen. Hade nästan gett upp hoppet..

Fortsättning följer....

Glöm inte att ersättnignen ska vara dels för att du fått vara utan kamera orimligt länge och dels för att dina semesterbilder trån resan blev förstörda pga deras bristande kontroll av kameran.
 
redrosie skrev:
E
Kan någon lite snabbt förklara okularets uppgift i kameran så vore jag tacksam. Ska leta info om detta.

Snabbt, okularet är första steget i sökaren som du tittar igenom. Okularet fixar så att du ser hela bilden i prismat.
 
Voxa skrev:
Jag hakar på här igen . .
Jämförelse med auktoriserade bilverkstäder är relevant tycker jag.

När jag köpte ny bil (OK de var en affär på 10x en proffskamera) så skickade generalagenten ut en enkät för varje servicetillfälle för att fråga hur verkstaden hade skött sej - tydligen ställer DOM krav på dem man auktoricerar.

Eftersom vi betalar ett överpris på kameror i Sverige (jämfört med världsmarknaden) och detta troligen har att göra med systemet med generalagenter och därmed åtföljande påstådd service/garanti, så tycker jag att man kan ställa krav:

-Prisuppgift och reservdelspris (jämför åter den komplexa maskinen bilen)
-Inga reparationer utförs utan att kunden tillfrågas.
-Inga förseningar som inte meddelas kunden
-O.s.v., o.s.v

Slutsats: Canon kan rå för vad deras återförsäljare/reparationsverkstäder gör och inte gör . . . ("Kan nån kan Canon")
Helt klart, det är tillverkarens skyldighet att hålla koll på att hela servicenätet fungerar efter deras krav. Bilmärket jag kör har hållt på så i många år idag & är därmed bland de mest krångelfria bilarna på marknaden samt har flest nöjda kunder både vad det gäller bilarnas funktion & servicen.

Om någon kamerafabrikant skulle kunna hålla denna koll så är det ju Canon med dess resurser, dom har dock en lång väg att vandra då det tar lång tid att bygga upp denna typ av kvalitetskontroll. Rent generellt så tycker jag att service & reparationer av elektronik idag ofta (inte alltid) är under all kritik!

//Larsa
 
geronimo13 skrev:
Ska jag skicka in mina canon prylar på service kommer jag vända mig till Sthlm centralservice ingen annan och då bor jag i Växjö och har det där andra företaget väldigt nära.

Har anlitat sthlm centralservice tidigare med ypperligt resultat samt service :)
Det verkar som om de flesta företag har sina bra och dåliga stunder.
Jag lämnade en canonkamera till Stockholms Centralservice för slutarbyte. Det skulle ta ca tre veckor sade de. Det tog tre och en halv månad!!!
Hela tiden fick jag svaret att de håller på med den, men inte varför det dröjde.

Jag kommer inte att anlita dom något mer.
 
Inte helt förvånad blev jag väl över att ingen ringde från Infocare som de utlovat att göra igår...
Ingen kamera igår heller men skickade de den i förrgår SKA den komma idag. Men jag har mycket svårt att lita på det...
 
Förundrad

Har följt denna tråd och får säga att man blir förvånad över att det finns företag som behanlar sin kunder så illa, får hoppas att du får din kamera nu och att du inte behöver lämna in den mer
MVH SGÖ
 
Summering:

Många kunder (fotografer), iaf de här på FS, som har haft med aktuellt företag att göra har inte fått vad det har blivit lovade. En rengöring som skulle ta en viss tid har helt plötsligt tagit mycket längre tid. Alternativt inte blivigt rätt/bra utfört.

Reperation/rengöring har kostat mer än vad som var avtalat/förväntat. Företaget håller på kameran för att invänta reservdelar, varför ? Kan det finnas reperatörer på företaget som lyckats ha isönder kameran under tiden för rengöringen. Det kallar jag för dåliga reperatör.. eller iaf så har de inte kunskap/utbildning på produkten.

JAG personligen tycker, efter dessa inlägg i denna tråd, att Canon ska se över detta ovannämda företag och vad de har för rutiner OCH hur de behandlar sina kunder som även är Canons kunder.

Det är Canons varumärke som de gör skit för. Hade jag varit ansvarig på Canon så hade jag krävt mycket mer av företaget. Hade de inte kunna hålla detta så hade jag sagt upp bekantskapen med dem.

Konsumenten kanske till sist istället väljer att köpa en kamera från konkurenten istället, just för att Canon har så dålig service på sina produkter (kameror).

Om Jag själv mot förmodan skulle behöva anlita Infocare (om det nu var så de hette) så skulle jag kräva skriftligen på när jag ska ha kameran i min hand igen samt vad de skulle ersätta mig med om jag inte skulle få den på avtalad tid.

JAG som konsument ska väl inte bli lidande för att ett företag inte kan hålla vad de lovat/sagt och för att de har personal med dålig/obefintlig utbildning på Canons produkter.

Svordomar bör man inte skriva här men jag tycker att vi konsumenter ibland kan bli behandlade som om vi vore något annat.

Ni som är berörda av deras service: Ring upp chefen och berätta att ni kommer att kontakta Canon och berätta hur ni har blivit behandlade !!!
Jag kan tänka mig och hoppas på att detta har ett strot värde för Canon.

OCH vad lika värre är att.... Canon endast har tre (3) auktoriserade service verkstäder i hela landet, SKAM åt Canon på detta. Hade varit bättre med många fler verstäder som prismässigt hade fått konkurera med varandra. Ännu en gång SKAM.


Nu har jag fått skriva av mig i ämnet, TACK för ordet.


PS
Någon som håller med eller ?
DS


- UPPRÖRD och jevlit mycket också !!! -
 
Ja Peter jag tycker att du uttryckte dig förnämligt där.

Idag kom nu äntligen kameran. Har inte hunnit kolla den än men läste papprerna som följde med. Avtryckare och okular bytt. Men där står också att verkstaden inte är skyldiga till att detta gått sönder utan att reparationen är gjord som goodwill...Avtryckaren kan jag gå med på men okularet har jag inte haft det minsta bekymmer med innan detta.Skulle den då ha pajat precis när kameran var på väg tillbaka till mig...hmmm...

Jag gissar att detta är orsaken till att fortfarande ingen ringt mig från Infocare för att prata om ersättning....
 
redrosie skrev:
Ja Peter jag tycker att du uttryckte dig förnämligt där.

Idag kom nu äntligen kameran. Har inte hunnit kolla den än men läste papprerna som följde med. Avtryckare och okular bytt. Men där står också att verkstaden inte är skyldiga till att detta gått sönder utan att reparationen är gjord som goodwill...Avtryckaren kan jag gå med på men okularet har jag inte haft det minsta bekymmer med innan detta.Skulle den då ha pajat precis när kameran var på väg tillbaka till mig...hmmm...

Jag gissar att detta är orsaken till att fortfarande ingen ringt mig från Infocare för att prata om ersättning....

"Avtryckare och okular bytt" Om dessa nu fungerade när du lämnade kameran ifrån dig så finns det väl ingen anledning till att byta. Om inte Canon har sagt till "sina" verstäder att "FEL på avtryckarna, byt när kamerorna kommer in på verkstan" så är det väl verkstäderna som har haft isönden dem OCH DÄRMED SJÄLV SKA betala aktuella reservdel.

Märkligt att ett okulär bara går isönder då man skickar in sin kamera. Känns (och inte lite iheller) som om verkstaden "hittar på fel" för att få ut mer pengar av Canon.

Jag skulle kunna spy på verkstäder som håller på så här.

----------------------------------------
Härmed Upplyser jag ALLA till att inte skicka sin kamera till Infocare. Skicka den direkt till verkstaden i Malmö samt att kräva en garanti för när kameran återfinns i din hand. Om du inte får den på avtalad tid så kräv ersättning SAMT kontakta Canon på direkten och berätta din historia om att du har varit utan din kamera.

Du kan säkert kräva allt möjlligt.. rimligtvis så borde det vara: (ev likvida medel), jackor, väskor.. finns säkert och garannterat massor av reklam-material som Canon kan skicka till dig.

Man ska absolut inte kräva mindre.

Det kan ibland kännas som att man som kund inte är mer värd än en hög med grus...

Därför ska man sätta hårt mot hårt.... iallafall i sådana här ärende.
---------

Som exempel kan jag nämna min skrivare.. en just nu gammal sådan förvisso.
När den var hyffsat ny så gick skrivarhuvudet sönder. Jag tog kontakt med säljare (där jag köpte den) som sa att den inte ingick i några som helst garanti frågor.
Detta tyckte jag var märkligt och tog omgående kontakt med en polare som just då jobbade på Canon. Hon gav mej ett telefonnummer till någon som jag skulle prata med. Jag ringde upp denna person och berättade hela storyn. Han sa då följande. //Citat//: "Det borde jag känna till eftersom att det är jag som bestämmer vad som ska ingå i garantierna på våra produkter, denna produkt ingår faktiskt i garantin på denna produkt hälsa buriken detta". //Slut Citat//

Åter tillbaka till butiken, där jag hänvisade till mitt samtal med Canon. Butiken gav sig inte utan hänvisade till sin leverantör, jag tjafsade på men vi kom inte fram till någonting. Återigen så ringde jag kontakten på Canon. Han tyckte att jag hade haft mycket problem med skrivaren och buriken och bestämde på stående fot att skicka hem ett nytt skrivarhuvud till mig, GRATIS DESSUTOM. Skrivarhuvudet kostar normalt 600-700:-.

TACK för detta...

Kort & gott.. det finns både hyggligt folk SAMT rötägg som inte borde få hålla i Canons grejjer...
 
PITCH skrev:
"Avtryckare och okular bytt" Om dessa nu fungerade när du lämnade kameran ifrån dig så finns det väl ingen anledning till att byta. Om inte Canon har sagt till "sina" verstäder att "FEL på avtryckarna, byt när kamerorna kommer in på verkstan" så är det väl verkstäderna som har haft isönden dem OCH DÄRMED SJÄLV SKA betala aktuella reservdel.

Märkligt att ett okulär bara går isönder då man skickar in sin kamera. Känns (och inte lite iheller) som om verkstaden "hittar på fel" för att få ut mer pengar av Canon.

Jag skulle kunna spy på verkstäder som håller på så här.


Det finns info att läsa om detta i tråden. Att okularet var trasigt var orsaken till att jag tvingades skicka iväg kameran till dem igen.

Mvh Carola
 
Den var trasig när den kom från verkstan. Men verkstan skiver nu när jag fått hem kameran att det är inte dom som har orsakat felet...
 
Säjj till dom att där inte fanns något fel på okularet när du skickade iväg kameran och förväntar dig att inte finna några iheller ... säjj till dom de SKA fixa problemet annars så kontaktar du ARN och Canon.

Jag blir bara så förbannad när jag hör sånt här och hur verkstäder benhandlar folk.. tror dom att vi är idioter eller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.