ANNONS
Annons

Sensorrengöring på verkstad. Varning!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vagar faktiskt inte chansa pa att fa kameran fixad pa annat hall. Tillrackligt dyrt och mycker fel pa att fa den fixad i sverige...Skickar in den pa reklamation nar jag ar hemma.
Det nya felet maste ju bero pa den totalt isarskruvade kameran nar dammet skulle bort ...
Well, tack for all hjalp har. Aterkommer med information nar jag atervander till Svedala.

I do hope that all my vacation photos not are a mess.,.....

det verkar som att mattskivan skulle vara felmonterad, att den är vänd ett halv varv, det är inte så svårt att rätta till detta fel egentligen om nu mattskivan är felvänd, gör följande, ta bort objektivet, om du tittar klockan tolv under bajonetten precis framför mattskivan ser du en liten plåtbit eller liknande denna kan man försiktigt trycka litet inåt så lossnar den ramen som håller mattskivan den ramlar ned så att man försiktigt med en pinsett helst av plast kan ta ut mattskivan och sedan vända den, lägg sedan tillbaka mattskivan och fätt upp ramen tills den låser, men var försiktig det är mycket lätt att repa den, skulla det hända så ser du bara detta i sökaren det kommer inte att påverka bilden på något sätt
bara att man retar sig på skadan varje gång man tittar i sökaren, lycka till.

Zoso skrev:
Du har med all säkerhet skräp på din sensor du med, men du måste blända ner till minst 22 och exponera mot en ljus helfärgad yta för att se skiten. Tar man bara vardagliga bilder med måttlig nedbländning så dröjer det nog länge innan man upptäcker det.

Sist jag gjorde ren min till 100% så tog det 10 bilder och ett objektivbyte innan det var skräp på den igen, efter det konstaterandet så bryr jag mig inte längre fören jag ser skräp direkt på en vanlig bild innan jag skrubbar rent igen.

Gör inte detta, när man väl vet var skräpet sitter stör man sig på det i de flesta bilder... Jag har blivit lite rengöringsfreak sen jag testade min sensor första gången. Jag fotar mycket i fjällen och det är störande med diffusa fläckar på en blå himmel. Om du ska testa sensorn så ställ fokus på

Johan D20 skrev:
Gör inte detta, när man väl vet var skräpet sitter stör man sig på det i de flesta bilder... Jag har blivit lite rengöringsfreak sen jag testade min sensor första gången. Jag fotar mycket i fjällen och det är störande med diffusa fläckar på en blå himmel. Om du ska testa sensorn så ställ fokus på

Vad är det man inte skall göra ? Rengöra vid behov eller rengöra för att det är roligt ?

Borde vara så att man rengör när det behövs och när det finns skit på sensor. Man gör det ju såklart inte för att det är roligt....

Väntar på fraktsedel nu för attt skicka tillbaka kameran och få den åtgärdad. Lite snabbare denna gång förhoppningsvis...

Har fått slänga en massa kort från resan för det fungerade inte alls att ställa skärpan manuellt. En ren lyckträff när jag fick det att stämma.Svårast i dåliga ljusförhållanden.

redrosie skrev:
Väntar på fraktsedel nu för attt skicka tillbaka kameran och få den åtgärdad. Lite snabbare denna gång förhoppningsvis...

Har fått slänga en massa kort från resan för det fungerade inte alls att ställa skärpan manuellt. En ren lyckträff när jag fick det att stämma.Svårast i dåliga ljusförhållanden.

glöm inte att be dem tala om vad som är fel med kameran de nyss servat...

Så här i efterhand kan man ju tycka att en (enligt dem) oproffsig, blås och borstrengöring varit bättre än att någon som inte klarar att sätta ihop den rätt ska riva isär kameran för "proffsig"rengöring...

verkligen trist att du fått så mycket strul..

/b

redrosie skrev:

Glöm inte att kräva kompensation för din felaktiga kamera under semestern.

redrosie skrev:
Är det möjligt att få ut något sådant? Vad kan man kräva då ??

Visst är det möjligt.
Deras arbete gjorde att du inte kunde använda kameran som du tänkt. Verkstaden är ansvarig för sina arbeten.

Detta är klart värt att kompenseras.
Jag skulle kräva minst 1000kr alt låta ARN bedömma hur mycket du ska ha.

En och en halv vecka sedan jag skickade iväg kameran igen. Enda informationen jag kan få idag är att kameran är skickad vidare till Malmö. ( Fick ju inte skicka kameran gratis direkt till Malmö. Då hade jag fått betala frakten själv *grrr* ). Så kameran går alltså via Växjö även denna gång....

Hinner man plåta lite vitsippor till våren måntro..???

Carola ( deppig och uppgiven )

Jag tyckte det var dags att göra ren sensor på verkstad, så jag och Sonja åkte upp till Nikon i Upplands Väsby. Dom gjorde rent medans vi väntade.

När kamerorna var klara påstod teknikern skrattande att han sällan sett mer smuts på en sensor. Jag tror honom ;)

Bilagor

• smuts.jpg
    smuts.jpg
    21.8 KB · Visningar: 977
Arleklint skrev:
Jag tyckte det var dags att göra ren sensor på verkstad, så jag och Sonja åkte upp till Nikon i Upplands Väsby. Dom gjorde rent medans vi väntade.

När kamerorna var klara påstod teknikern skrattande att han sällan sett mer smuts på en sensor. Jag tror honom ;)
Oj oj oj, Janne, du ska inte blåsa ren sensorn med prillan under läppen. :)

redrosie skrev:
Nej det har jag inte. Ingenting alls. Inte ens ett löfte om att det skall gå snabbare denna gång...

Usch vilken mardröm Carola, man blir verkligen arg då man läser din historia.

Jag känner också att jag har hamnat i service-träsket. Kan man inte kräva förlängd garanti om kameran varit inlämnad på service flera månader? Det är ju inte klokt att Canon har så dålig service...

Hmm...känns lite fel att klandra CANON för dålig service, det är ju inte DOM som gör sevicen... Iofs auktoriserade av CANON, men iaf...

Skulle vara som att såga hela VOLVO-koncernen för att EN verkstad gör ett dåligt jobb...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar