Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sensorrengöring på verkstad. Varning!!
- Trådstartare redrosie
- Start datum
PITCH
Aktiv medlem
redrosie skrev:
Tror inte du läst tråden ordentligt. Gör det ser du vad som hänt.
Jo jag har läst tråden. Okularet var det inget fel på från början. Felet på detta har ju uppkommit efter rengöringen (precis så som du säger). Vad jag förstår så är det därför som du inte har haft fokus när du har tittat igenom det.
Trots detta så har bilderna blivit bra.
Då verkstan hade plockat ner hela kameran så är det väl rimligtvis under denna tid som okularet har blivit förstört, då är det också lämpligast attd et är verkstan som ska hållas YTTERST ansvariga för detta. Minns jag inte helt fel så finns det även garanti på själva reperationen.
Det verkar dessutom som om verkstan inte har testat kameran ordentligt innan de skikcade den tillbaka till dig. Isåfall så borde det också ha upptäckt det fel som du själv upptäckte när du olyckligtvis var på semester.
För jävligt att du heller inte, trots överenskommelse, blivigt fortlöpande informerad om läget med din kamera.
Dessutom så tycker jag att du har blivit för jävligt dåligt behandlad och detta är någonting som ingen kund ska behöva stå ut med....
Tråkigt att säga det.. men jag tror inte att du är den sista iheller.
Fidolido
Ny medlem
Badwill för Canon
Detta är ju helt absurt. Om jag varit i din sits Carola, hade jag skrivit ett skarpt brev till Canon och ifrågasätta om Infocare är rätt leverantör när det gäller reparationer av deras produkter. Onekligen drabbas Canon av badwill, då många med mej står i valet och kvalet att välja märke som man tänkt "gifta" sig med. Man skall aldrig köpa, vad det än må vara, om inte det finns en riktigt uppbyggd serviceorganisaton bakom ett märke. Förr eller senare händer något, då står man där besviken med skägget i brevlådan!
Detta är ju helt absurt. Om jag varit i din sits Carola, hade jag skrivit ett skarpt brev till Canon och ifrågasätta om Infocare är rätt leverantör när det gäller reparationer av deras produkter. Onekligen drabbas Canon av badwill, då många med mej står i valet och kvalet att välja märke som man tänkt "gifta" sig med. Man skall aldrig köpa, vad det än må vara, om inte det finns en riktigt uppbyggd serviceorganisaton bakom ett märke. Förr eller senare händer något, då står man där besviken med skägget i brevlådan!
dumbo
Aktiv medlem
I detta fallet har ju Infocare bara varit mellanhand och faktiskt inte gjort reparationen och även om de kunde agerat smidigare och informerat kunden (Carola) bättre så är det ju inte de som gjort fel vad gäller själva reparationen. Det är inte de som plockat isär kamera och haft sönder okularet.
Därtill så kan det ju, i den del fall, gå illa, av en slump eller av ren tillfällighet, även om serviceorganisationen fungerar bra i övrigt.
Det händer alla företag lite då och då, tyvärr, och ett enda fall är, IMO, inte något att haka upp sig på. Jag har läst om liknande fall för andra kameramärken åxå...
Därtill så kan det ju, i den del fall, gå illa, av en slump eller av ren tillfällighet, även om serviceorganisationen fungerar bra i övrigt.
Det händer alla företag lite då och då, tyvärr, och ett enda fall är, IMO, inte något att haka upp sig på. Jag har läst om liknande fall för andra kameramärken åxå...
Fidolido
Ny medlem
Länkar och Förslag
http://www.canon.se/support/support_forhem_mindre_kontor/serviceverkstader.asp
http://www.intervision.se/common/faq.htm
Det svarta fåret i denna berättelse verkar vara INTERVISION MALMÖ
Det grå fåret som har handlagt ärendet är:
INFOCARE
Kontakta VD (Helmut) på Intervision det bör ju ligga i hans intresse att ha nöjda kunder.
[email protected]
Ttn: 040 - 672 88 44 (Ej direktnummer)
http://www.canon.se/support/support_forhem_mindre_kontor/serviceverkstader.asp
http://www.intervision.se/common/faq.htm
Det svarta fåret i denna berättelse verkar vara INTERVISION MALMÖ
Det grå fåret som har handlagt ärendet är:
INFOCARE
Kontakta VD (Helmut) på Intervision det bör ju ligga i hans intresse att ha nöjda kunder.
[email protected]
Ttn: 040 - 672 88 44 (Ej direktnummer)
PITCH
Aktiv medlem
dumbo skrev:
I detta fallet har ju Infocare bara varit mellanhand och faktiskt inte gjort reparationen och även om de kunde agerat smidigare och informerat kunden (Carola) bättre så är det ju inte de som gjort fel vad gäller själva reparationen. Det är inte de som plockat isär kamera och haft sönder okularet.
Därtill så kan det ju, i den del fall, gå illa, av en slump eller av ren tillfällighet, även om serviceorganisationen fungerar bra i övrigt.
Det händer alla företag lite då och då, tyvärr, och ett enda fall är, IMO, inte något att haka upp sig på. Jag har läst om liknande fall för andra kameramärken åxå...
Kameran är inlämnad till Infocare... därför är det på deras ansvar att kamera fungera och att den reperation/rengöring är utförd och dessutom på ett korrekt sätt SAMT att inget på kameran är skadat av verkstade. Carola i detta fall ska INTE bli lidande för vad Infocare gör med kameran (skickar den till Malmö).
Det jobb som Infocare i detta fall har gjort hade jag kunnat göra minst lika bra.
T.o.m. jag skulle kunna startat en firma för att rengöra folks kameror... om jag sedan gör det själv eller väljer att skicka kameran till tredje-part är väl upp till mig.
dumbo
Aktiv medlem
Jag antar att du även, i detalj, är insatt i de avtal som respektive företag har med Canon.
Det kan ju mycket väl vara så att Infocare inte besitter den kompetens/auktorisering som krävs för att reparera/fixa systemkameror och därför är intruerade av Canon att skicka vidare till annan instans i de fall de får in dylik utrustning. Då faller helt plötsligt ansvaret på Canon istället att antingen på sin hemsida förklara att man inte ska skicka sin systemkamera till Infocare, eller att se till att Infocare får den kompetens som krävs, om nu Infocare är intresserade av denna verksamhet.
Om infocare inte har den kompetens som Canon kräver för jobbet ifråga kan man inte heller förvänta sig att de ska kunna avgöra om okularet är trasigt när den kommer från Intervision.
I detta fallet är Infocare att likställa med vilket företag som helst som säljer Canon, tex Dustin eller Datorbutiken. De bara vidarebefodrar kameran. Du kan inte ställa krav på Dustin att kontrollera att kamerans fokus är korrekt justerad när den kommer tillbaka från verkstaden.
Infocare har heller inget att göra med de rutiner som Intervision använder, vilket tydligen innefattar en demontering av hela kameran för att rengöra sensorn.
Det finns inte ens någon anledning för Infocare att verifiera att okularet är helt, eftersom kameran inte lämnats in för att får detta åtgärdat.
Det kan ju mycket väl vara så att Infocare inte besitter den kompetens/auktorisering som krävs för att reparera/fixa systemkameror och därför är intruerade av Canon att skicka vidare till annan instans i de fall de får in dylik utrustning. Då faller helt plötsligt ansvaret på Canon istället att antingen på sin hemsida förklara att man inte ska skicka sin systemkamera till Infocare, eller att se till att Infocare får den kompetens som krävs, om nu Infocare är intresserade av denna verksamhet.
Om infocare inte har den kompetens som Canon kräver för jobbet ifråga kan man inte heller förvänta sig att de ska kunna avgöra om okularet är trasigt när den kommer från Intervision.
I detta fallet är Infocare att likställa med vilket företag som helst som säljer Canon, tex Dustin eller Datorbutiken. De bara vidarebefodrar kameran. Du kan inte ställa krav på Dustin att kontrollera att kamerans fokus är korrekt justerad när den kommer tillbaka från verkstaden.
Infocare har heller inget att göra med de rutiner som Intervision använder, vilket tydligen innefattar en demontering av hela kameran för att rengöra sensorn.
Det finns inte ens någon anledning för Infocare att verifiera att okularet är helt, eftersom kameran inte lämnats in för att får detta åtgärdat.
redrosie
Aktiv medlem
Den enda kontakt jag haft är ju med Infocare. (Fick ingen info om att de inte själva kunde utföra den sensorrengöring som jag ville ha hjälp med) Hur de sen förhåller sig gentemot verkstaden i Malmö i detta fallet ska ju inte drabba mig. Kameran är inlämnad till Infocare och de har sagt att det var bara att skicka in kameran så skulle jag få detta fixat. Hur de sen beter sig mot verkstaden i Malmö bör stå mellan dom.
Jag har sökt, och söker,Magnus Fröderberg som skrev artikeln i K&B för att få höra mer i detalj vad som sas när han kontaktade cheferna på Canon, Infocare och Intervision. Vill ha mer detaljer där innan jag kontaktar någon vidare.
Jag har sökt, och söker,Magnus Fröderberg som skrev artikeln i K&B för att få höra mer i detalj vad som sas när han kontaktade cheferna på Canon, Infocare och Intervision. Vill ha mer detaljer där innan jag kontaktar någon vidare.
PITCH skrev:
Vad finns det på omslaget.. så att jag känner igen den
Nikon D200.
Nu ska jag svara på Carolas mejl.
Dajo
Aktiv medlem
redrosie skrev:
Ja det gör den. Prenumererar och fick den förra veckan så finns den inte ute så kommer den vilken dag som helst.
Nästa nummer kommer den 17:e Januari dvs imorgon.
vaxjofoto
Medlem
PITCH skrev:
Har nu köpt OCH läst artiklen om sensor rengöring i Kamera & Bild.... Vågar nästan påstå att Infocare´s kundkrets har krympt med mer än hälften.
Och du vet det genom att vad?
Jag vågar nästa påstå att så är INTE fallet. men jag har lika lite att stå på som du i ditt inlägg.
bEPH
Aktiv medlem
20 min tycker jag låter som minimum för en kvalitativ rengöring.Zoso skrev:
Läste tidningen nyss, vad menar Canon RCC när dom säger att en normal sensorrengöring tar mellan 20 min och en timme ?
Det tar 5 minuter för mig, då är drygt 4 minuter förberedning, själva svabbet tar högst 10 sekunder.
Snacka om att lura folk på pengar.
Särskilt som det kanske inkluderar lite pappershantering.