Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensorrengöring på verkstad. Varning!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Rookie skrev:


Skulle vara som att såga hela VOLVO-koncernen för att EN verkstad gör ett dåligt jobb...

Hmrmm . . men det är ju det man gör . . . .

Som det varit hittills så har man ju haft auktoriserade verkstäder och oftast bara en sådan på en liten till medelstor ort (du vet, landet utanför Stockholm), alltså monopol.
Så när så man råkar illa ut så är ju systemet liksom sovietisk och man, den lille mannen, som sitter i saxen kan inge göra.
Fattar inte i dag att man har råd att inte vårda sina kunder, många sköna annonspengar till ingen nytta . . .

Jag personligen glömmer ingen sådan oförrätt. Jag byter märke (pratar bil nu).
 
Arleklint skrev:
När kamerorna var klara påstod teknikern skrattande att han sällan sett mer smuts på en sensor. Jag tror honom ;)

Bilfotografen Peter Gunnars lär ha rekordet. Han skulle rengöra sin D1X och råkade blåsa sensorn full med snus.... Sen försökte han själv rengöra det utan rätt prylar... Blev väl inte bättre av det.
 
Som ett förtydligande kan jag meddela att jag aldrig blåser sensorn med munnen, än mindre med inlagd prilla. Jag har en blåsborste som jag använder då och då.

Orsaken till all smuts är nog att jag flitigt använt kameran sen i mars, då jag köpte den. Jag har bytt mellan fasta gluggar väldigt ofta. Ofta mellan varje bild. Då och då krävs en verkstadsrengöring. I mitt fall kanske 4-6 gånger per år? Det har inte blivit gjort.
 
Arleklint skrev:
Prova att gå till Canons huvudkontor i Solna (Ni som bor i Sthlm). Där bör ni ha bra service.

Kan man , som glad amatör , få dammet borttaget där medans man väntar?
Skulle gärna köra 30 mil istället för att vänta 2-3 månader på kameran som jag gör nu...
 
Kontaktade Infocare idag igen för att få veta om kameran är klar och skickad...
Den är kvar i Malmö och de har beställt delar och väntar på detta. Så något har alltså gått sönder i kameran när de rengjorde den. Tjejen jag pratade med kunde inte säga vad det var som havererat men i mitt brev som jag skickade med Kameran så bad jag att få veta vad som var felet.
kameran kan inte skickas direkt till mig från Malmö utan måste via Växjö på tillbakavägen också....
Den är prioriterad sa hon. Vad det nu är värt kan man undra...

Nej fyyyyyy attan!!!
 
I nästa nummer av Kamera & Bild kommer en artikel om allt detta. Canon har iaf tydligen reagerat så att vissa förändringar gjorts.

Men ingen från vare sig Canon eller Infocare tar kontakt med mig och beklagar det minsta det som inträffat. Svagt tycker jag!

Hade hoppats kunna ta lite nya bilder till den utställning jag ska medverka i till våren men tiden är pressad och detta ser ju ut att fortsätta dra ut på tiden....
 
redrosie skrev:
Kan man , som glad amatör , få dammet borttaget där medans man väntar?
Skulle gärna köra 30 mil istället för att vänta 2-3 månader på kameran som jag gör nu...

30 mil är väl ingenting för dig som har blivit misshandlad av firman i Växjö, men alltid lätt med facit i hand.

Jag tycker att Canon får lösa det här på ett snyggt sätt. I annat fall skickas det ut fel signaler om Canons servicenätverk.

Hoppas att det går bra för dig.

Hälsningar

Robert
 
redrosie skrev:
Ja det är det.

Då lider jag verkligen med dig. Om det kan vara till någon tröst så får du troligen tillbaka den fungerande.

Själv skickade jag in min kamera till dem och det ledde i sin tur till en härva av lögner och fifflande mellan Intervision och Hans Wahlström på Canon. När det hela slutligen hamnade hos ARN så fastslog dom att det var svårt att säja om det var Intervision eller Canon som bara skulden och att jag där med inte kunde ersättas.
 
Kan verkligen rekommendera KameraTeknik i malmö. I många fall får man sensorn rengjort direkt o i andra fall på ett par timmar. Det kostar ett par hundra kronor. Dom har tom bjudit mig på ett par rengöringar (!), när jag lyckades få in damm igen redan efter ett par dagar.

Verkligen super. Trevliga oxå :)
 
scrappy skrev:
...så om det är FLERA Canon-verkstäder som gör ett dåligt jobb är det ok? Då fortsätter jag mitt sågande ;-)

Nja, kan väl säga som så att jag tycker Canon i det här fallet ska kolla sin verkstad och ställa lite KRAV. Verkstaden tjänar säkert bra pengar på att fixa med kamerorna. Då är det väl i Canons intresse att dom sköter sig oxå? Om inte för sitt eget rykte, som verkar få sig en känga just nu...

Canon kan juh inte heller rå för att det jobbar inkompetent personal där? (Inte i första skedet iaf...)
 
Rookie skrev:
Canon kan juh inte heller rå för att det jobbar inkompetent personal där? (Inte i första skedet iaf...)

Nu handlar tråden förvisso om Carolas problem, men jag kan av egen erfarenhet säja att problemet med verkstaden ligger mycket i att CANON har "ett ypperligt samarbete med Intervision" i Malmö (Citat av Hans Wahlström på CANON)

Faktum är att deras samarbeta har i mitt och många andra jag talat med här på FS, om att utföra reparationer och göra bedömningar som innebär att CANON inte ska behöva beröras av garantiärenden och dyl. Anledningen till att min kamera hamnade hos Intervision och inte i hos deras egen serviceverkstad i Mölndal, (600m från min bostad) var att CANON har "ett ypperligt samarbete med Intervision" i Malmö. :eek:(
 
Rookie skrev:

Canon kan juh inte heller rå för att det jobbar inkompetent personal där? (Inte i första skedet iaf...)

Jag hakar på här igen . .
Jämförelse med auktoriserade bilverkstäder är relevant tycker jag.

När jag köpte ny bil (OK de var en affär på 10x en proffskamera) så skickade generalagenten ut en enkät för varje servicetillfälle för att fråga hur verkstaden hade skött sej - tydligen ställer DOM krav på dem man auktoricerar.

Eftersom vi betalar ett överpris på kameror i Sverige (jämfört med världsmarknaden) och detta troligen har att göra med systemet med generalagenter och därmed åtföljande påstådd service/garanti, så tycker jag att man kan ställa krav:

-Prisuppgift och reservdelspris (jämför åter den komplexa maskinen bilen)
-Inga reparationer utförs utan att kunden tillfrågas.
-Inga förseningar som inte meddelas kunden
-O.s.v., o.s.v

Slutsats: Canon kan rå för vad deras återförsäljare/reparationsverkstäder gör och inte gör . . . ("Kan nån kan Canon")
 
Ska jag skicka in mina canon prylar på service kommer jag vända mig till Sthlm centralservice ingen annan och då bor jag i Växjö och har det där andra företaget väldigt nära.

Har anlitat sthlm centralservice tidigare med ypperligt resultat samt service :)

Pajade plastbiten som sitter för displayen på min 1dmk2 ringde till centralservice. De sa att det kommer kosta så och så mkt om du skickar in den. en tipsade han mig om ett företag där jag kunde köpa plastbiten själv samt även byta den vilket inte alls var svårt.

Har dock inte fått tummen ur ännu bara, haha.
 
Tog kontakt med Infocare nu i afton. Har väntat att de ska höra av sig men icke det icke. Hoppades på positivt besked idag men inte heller det fick jag.....
I Malmö väntar de fortfarande på delar. Canon säger att beställda delar ska de ha inom 2 dagar. Jag vet att dessa delar var beställda före nyår men de har allstå fortfarande inte fått dem och idag har vi den 9/1!!!!!

Säger bara usch,usch,usch,usch.........
 
Jag lider meddig men tackar så mycket för infon om var man INTE skall reparera något.

Förstår inte att vissa företag gräver sin egen grav på detta viset.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.