Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensorrengöring på verkstad. Varning!!

Produkter
(logga in för att koppla)
dumbo skrev:
...Även ett företag på sköter sig exemplariskt i normala fall kan ha otur att råka ut för omständigheter och tillfälligheter i enstaka fall som gör att det inte flyter så smidigt...

Visst, och då får de faktiskt stå för konsekvenerna.
Det finns ingen anledning att en enskild konsument ska lida för ens enskilda fall, eller hur!

Jag är helt övertygad om att den kommunikation vi fått genom Internet, som www o mejl o även news, kommer att ställa högre krav på företag.
Och jag ser det som enbart positivt. Du?
 
redrosie skrev:
Måste till sist fråga något som jag länge undrat över... Jobbar du på Infocare Robert P.??

Nej, men jag har, till skillnad från många i denna tråden, både förmåga och en drift att se nyanserat på saker.

Edit:
Jag är ganska van att ha kontakt med kunder dock, även om det i största utsträckningen inte varit just vad gäller service, så jag vet ganska bra vad det innebär och har sett saker strula till sig på de allra mest osannolika sätt, även om man gjort allt "rätt".
Därför har jag kanske åxå en viss förståelse för att saker faktiskt KAN strula.
Sen har jag personligen alltid haft som måtto att tala om hur saker ligger till, även om man kanske får linda in det lite ibland. Det är alltid bättre att kunden får veta att det är problem än att man inte hör av sig. Och det är i just detta jag tycker att det brustit i ditt fall.
 
Senast ändrad:
FILM) (ulltand skrev:
Visst, och då får de faktiskt stå för konsekvenerna.
Det finns ingen anledning att en enskild konsument ska lida för ens enskilda fall, eller hur!

Jag är helt övertygad om att den kommunikation vi fått genom Internet, som www o mejl o även news, kommer att ställa högre krav på företag.
Och jag ser det som enbart positivt. Du?

Jodå, det gangar givetvis konsumenterna. Men vad som åxå kommer att ske är att konsumentera kommer att ställa oresonligt höga krav, vilket i slutändan kommer att leda till högre priser.
 
dumbo skrev:
...Jodå, det gangar givetvis konsumenterna. Men vad som åxå kommer att ske är att konsumentera kommer att ställa oresonligt höga krav, vilket i slutändan kommer att leda till högre priser...

Så vi konsumenter ska alltså inte ställa krav?
Är det så du menar?

Varför tror du det leder till högre priser?
Kanske bara leverantörerna får lägre marginaler?
Ungefär som nu händer på livsmedelssidan.

Jaja, i vilket fall ska ingen konsument råka ut för det som hänt i tråden här. Oavsett marginaler, vinst eller intressen.
Om du tycker så är det väl ok för dig, men knappast för mig.
 
Det är klart att man ska ställa krav men...

Om vi tar foto/optik som är ett utmärkt exempel på det hela, så sitter folk och detaljgranskar bilder och driver upp struntsaker som man får ta fram lupp/mikroskop för att se i en utskriven bild i normalt format så till den grad att man tror att världen kommer att gå under om en vecka.

Man kommer likaledes att se att om man skriker högt (jag menar inte detta specifika fallet) så får man sin vilja fram, även om man har helt orimliga krav. Då kommer fler att göra likadant. Vad kommer att hända om kunder kräver kortare och kortare servicetider? Man får anställa fler och även ha en buffer med folk för arbetstoppar, vilket ger en högre kostnad.

Det finns ju krav som är rimliga att ställa och krav som är helt orimliga och det verkar gå mer och mer åt att kunder/konsumenter ställer helt orimliga krav. (Åter igen så syftar jag inte på detta specifika fall.)
 
dumbo skrev:
...Det finns ju krav som är rimliga att ställa och krav som är helt orimliga och det verkar gå mer och mer åt att kunder/konsumenter ställer helt orimliga krav. (Åter igen så syftar jag inte på detta specifika fall.)...

Men är det inte ganska enkelt för företagen att berätta för oss kunder vad de ställer upp på, innan vi handlar?
Jag tycker det är ganska rimligt att vi som konsumenter ska kunna kräva det - och kan inte företaget leva upp till våra krav så är det väl rimligt att det diskuteras i olika fora, eller?
 
dumbo skrev:

Det finns ju krav som är rimliga att ställa och krav som är helt orimliga och det verkar gå mer och mer åt att kunder/konsumenter ställer helt orimliga krav. (Åter igen så syftar jag inte på detta specifika fall.)

Om du inte syftar på trådskaparens krav (som inte alls verkar orimliga) vad syftar du då på?
Menar du att hon skall hålla käften för att det finns många som snackar skit?

Skall vi som konsumenter acceptera att företag ljuger och bluffar och tar betalt för tjänster som inte är beställda för att skydda sin egen inkompetens och fylla sina kassakistor med ohederliga metoder?

Vem är det som du försöker skydda Dumbo?
Jag tänker fortsätta att skrika när jag är missnöjd och jag hoppas att mina kunder gör det när jag gör fel; vilken händer.

Kunder som inte vill, orkar, vågar säga ifrån är precis den mylla där skiten växer allra bäst.

Jag kommer inte ihåg om det var du ”som började tröttna” på debatten. Dina argument känns faktiskt ganska jobbiga. Speciellt som du hela tiden hävdar att de inte gäller det som tråden handlar om.
 
froderberg skrev:
Man kan aldrig skylla ifrån sig på underleverantörer.

De flesta supportorganisationer skulle behöva upplysas om att de aldrig skall skylla på sina underleverantörer. Det är väldigt oprofessionellt. Det är företaget som valt underleverantörer framför egna resurser för att minska sina egna kostnader.

Även om det är återförsäljaren/serviceverkstaden som ansvarar för kunden inför konsumentlagen, tycker jag att Canon borde visa lite action.

Efter att ha läst diverse erfarenheter från läsare här på FS samt Canons egen sajt tycker jag att det framstår som om Canon enbart bryr sig om sina lagliga skyldigheter, dvs 12 månaders garanti.

Efter att detta ärende dragits både på sveriges största fotosajt samt en stor fototidning, tycker jag att Canons marknadschef visat sig väldigt flat. Något ljud borde komma från Canon för att visa att de bryr sig.
 
arneri skrev:
[B
Efter att detta ärende dragits både på sveriges största fotosajt samt en stor fototidning, tycker jag att Canons marknadschef visat sig väldigt flat. Något ljud borde komma från Canon för att visa att de bryr sig. [/B]

Kan nån mejla en länk till den här tråden till Canonfolket så får vi höra vad de har att säga.
Det vore kul.
 
hornavan skrev:
Om du inte syftar på trådskaparens krav (som inte alls verkar orimliga) vad syftar du då på?
Menar du att hon skall hålla käften för att det finns många som snackar skit?

Den växling av inlägg som skett det senaste, mellan mig och Ulf (framför allt) är en rent allmän disskussion. Därför poängterade jag att det inte var det specifika fallet jag pratade om. Annars hade jag fått en lynchmobb över mig (och "vissa" vaknade visst ändå).

Vem är det som du försöker skydda Dumbo?

Jag försöker inte skydda någon. Jag blir bara aningen trött när folk uttalar sig rent generellt utifrån ett specifikt fall, som därtill kanske är mycket ovanligt. Jag vet inte hurvida det är ovanligt eller inte och det vet uppenbarligen ingen annan här heller eftersom ingen påvisat att en stor del av Infocares uppdrag resulterar i fall som Carolas.

Jag tänker fortsätta att skrika när jag är missnöjd och jag hoppas att mina kunder gör det när jag gör fel; vilken händer.

Det finns kunder som är missnöjda precis oavsett vad man gör. Om man så bjuder på en betald semester till söderhavet så kommer nån gnällspik ändå att klaga på att det var kallt i vattnet.
Det var det jag menade med att ställa orimliga krav.
Men alla bilverkstäder som inte gör ett "chassibyte" medan man väntar, trots att man droppar in oanmäld, är är ju värdelösa och borde jämnas med marken.

tröttna” på debatten. Dina argument känns faktiskt ganska jobbiga. Speciellt som du hela tiden hävdar att de inte gäller det som tråden handlar om.

Du får gärna visa på att jag har skrivit i fler än ett par av mina allra senaste inlägg att jag inte kommenterar det specifika fallet.
Varför är mina argument jobbiga förresten.
Argument brukar upplevas som jobbiga om de är korrekta. Om de inte är det så är det ju lätt att kasta omkull dem.
 
hornavan skrev:
Kan nån mejla en länk till den här tråden till Canonfolket så får vi höra vad de har att säga.
Det vore kul.

Vi lär aldrig se ett stort företag som Canon argumentera i ett webbforum.
De vet att de inte kan vinna en sådan diskussion - och avstår därför hellre.
 
FILM) (ulltand skrev:
Vi lär aldrig se ett stort företag som Canon argumentera i ett webbforum.
De vet att de inte kan vinna en sådan diskussion - och avstår därför hellre.

Denna tråd läses av de flesta inblandade företag. De har de berättat för mig.
 
Ringde precis Canon RCC i GBG.

500 SEK + moms för en rengöring på en D30 samt att om jag ringer innan jag dyker upp så kan de ev. fixa det samma dag.

Känns som det är värt att testa =)
 
Undrar hur det går för Infocare med det nya i bromma. Med CPS så är det ju dessutom extra viktigt att allting flyter. Men jag gissar att de gör jobbet själv där.
 
dumbo skrev:
Jag blir bara aningen trött när folk uttalar sig rent generellt utifrån ett specifikt fall, som därtill kanske är mycket ovanligt.
Det är precis därför som ett serviceföretag måste anstränga sig för att alltid ge god service, även under olyckliga omständigheter bortom företagets kontroll. En enda missnöjd kund kan rasera det goda rykte man har byggt upp genom hundratals (eller t.o.m. tusentals) nöjda kunder.

PD
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.