Annons

Sensorrengöring på verkstad. Varning!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja jag kan bedyra att jag varit mycket trevlig tills det strulade till sig totalt. Det finns ju gränser. Har väl eg inte varit otrevlig heller men bestämd och mycket besviken.
När man först frågat om pris och inte får veta ett exakt pris för att de inte säger sig ha det men säger att"det blir inte dyrt". Och så får man bekräftelsen på att man skickar in och där står inget heller om pris. Ja då tror jag ju fortfarande på detdär att "det blir inte dyrt" gäller. Sen börjar de svänga hit och dit om pris. Ingen kan väl påstå att de agerat speciellt seriöst...
Men har lärt mig en dyrköpt läxa.
KO är dock kontaktad igen och vi får se vad som händer.
Idag kom ingen kamera....kommer den på onsdag tro??

redrosie skrev:
Ja jag kan bedyra att jag varit mycket trevlig tills det strulade till sig totalt. Det finns ju gränser. Har väl eg inte varit otrevlig heller men bestämd och mycket besviken.
När man först frågat om pris och inte får veta ett exakt pris för att de inte säger sig ha det men säger att"det blir inte dyrt". Och så får man bekräftelsen på att man skickar in och där står inget heller om pris. Ja då tror jag ju fortfarande på detdär att "det blir inte dyrt" gäller. Sen börjar de svänga hit och dit om pris. Ingen kan väl påstå att de agerat speciellt seriöst...
Men har lärt mig en dyrköpt läxa.
KO är dock kontaktad igen och vi får se vad som händer.
Idag kom ingen kamera....kommer den på onsdag tro??

nej nej... jag säger inte att du har varit otrevlig men att smöra för kundtjänst är sällan fel... tro mig... ^^

Särskilt med tanke på att det bara finns tre (3) auktoriserade canon verkstäder i landet.......

en i malmö och den där i växjö (eller var det nu var) och en någon annanstans

Finns inte så många att välja på.... :)

Auktoriserad=Bra ?????

Det tror inte jag på.

Den auktoriserade verkstaden tror sig helt enkelt vara bra bara för att de har "märkets välsignelse"!

En bra verkstad är bra för att den har duktig och service inriktad personal och därigenom ett gott rykte på stan det ryktet är dessutom viktigt för
rörelsens existens.

Detta gäller såväl bilarverkstäder som annan serviceverksamhet.

Re: Auktoriserad=Bra ?????

greggan skrev:
Det tror inte jag på.

Den auktoriserade verkstaden tror sig helt enkelt vara bra bara för att de har "märkets välsignelse"!

En bra verkstad är bra för att den har duktig och service inriktad personal och därigenom ett gott rykte på stan det ryktet är dessutom viktigt för
rörelsens existens.

Detta gäller såväl bilarverkstäder som annan serviceverksamhet.

Hej

En auktoriserad behöver ju inte vara bättre. Säkerligen dyrare. Om något går snett, så kan man kontakta tex Canon och i sin tur tar de kontakt med den auktoriserade verkstaden så de får fixade det igen. Verkstaden vill ju inte förlora sin auktorisering, de förlorar de mycket pengar på, får tex inte utföra garantireperationer och liknande. Sedan kan man tänka sig att en auktoriserad kanske får mer hjälp och får gå på kurser hos märket och på så sätt har mer kunskaper.

Om en icke auktoriserad verkstad tex strular till det och tex pajar bildstabilisatorn, vem skall man då vända sig till? Canon kommer nog säja att man skulle ha gått till en auktoriserad verkstad.

Det är nog lite beroende vad man lämnar in grejen för, är det något avancerat och man har en dyr pryl så hade jag försökt lämnat in den till en auktoriserad verkstad.

Hälsningar
Omar Brännström

Senast ändrad:
Stefan Lindgren....

Du hade rätt. Det finns inte tre auktoriserade service verkstäder.... Det finns faktiskt fyra...

http://www.canon.se/support/support_forhem_mindre_kontor/serviceverkstader.asp

Sen finns det ett X antal icke auktoriserade verkstäder... men det var inte det som mitt inlägg handlade om.... Om den auktoriserade är bättre än den som inte är det vet jag inte. Men den auktoriserade vet vart man ska ta betalt och hur mycket... kanske bara för att man just har stämpeln "Auktoriserad"....

Senast ändrad:
nu har man äntligen läst hela tråden.

lär inte lämna in min kamera för sensor-rengöring i första taget.

tycker det låter skitskumt att inte kunna ge åtminstone en ungefärlig prisuppgift på förhand om kunden har beskrivit problemet. Fast det är klart, det kan ju vara svårt att uppskatta hur lång tid det tar att plocka isär och sätta ihop kameran, men då måste man väl för tusan upplysa om att man tillämpar en extrem metod som alltså blir DYR???!

redrosie skrev:
J
Canon tycker ju att jag fått det billigare eftersom de gått ner från den obegripliga summan 2278 till 1618 kronor och att jag ska känna mig nöjd med det. Det gör jag dock inte

lite "spännande" och "intressant" är det ju att den enda auktoriserade Canonverkstaden i Malmö tar enligt sin hemsida:

# Fråga: Vad kostar det att rengöra CCDn på min systemkamera?
# Svar:

* Digitala systemkameror ca 1300 kr

Så om inte infocare får någon rabatt från sin underleverantör så antar jag att priserna 2278 eller 1618 reflekterar de fraktkostnader och pålägg som infocar gör på det man lämnar dit...

/b

Bertil Lindgren skrev:
lite "spännande" och "intressant" är det ju att den enda auktoriserade Canonverkstaden i Malmö tar enligt sin hemsida:

# Fråga: Vad kostar det att rengöra CCDn på min systemkamera?
# Svar:

* Digitala systemkameror ca 1300 kr

Så om inte infocare får någon rabatt från sin underleverantör så antar jag att priserna 2278 eller 1618 reflekterar de fraktkostnader och pålägg som infocar gör på det man lämnar dit...

/b

Javisst. Så hade jag fått informationen att de skickade kameran vidare från Växjö hade jag ju givetvis tagit kontakt med Malmö direkt . Växjö är ju en ren mellanhand .

Det borde ligga i deras intresse att tala om för kunden att det kan vara klokt att ta kontakt med Malmö själv. Iofs förlorar de några hundralappar på det men de vinner i trovärdighet och visar på så vis att de kör med "öppna kort". Att de vill kundens bästa. Att tala om hur saker och ting fungerar är rakryggat och ger ett seriöst intryck. Nu känns det som om de lurat sig till de hundralappar extra jag får betala....

davidvpt skrev:
...Det är faktiskt så att om man lämnar in en sak för reparation får de inte ta betalt för något annat, inte ens om det hamnar inom 10%-marginalen. De får däremot ta mer betalt om det skulle visa sig att den ursprungliga servicen skulle visa sig att bli <= 10% dyrare, men efter det måste de kontakta uppdragsgivaren.
När det gäller bilverkstäder och bromsar eller annat som är viktigt (vilket inget på en kamera är direkt) så finns det en möjlighet för dem att ge sig på att reparera om det är uppenbart livsfarligt...
Eftersom du verkar "tvärsäker" på ditt påstående, vore det intressant att få veta varifrån du har fått dina uppgifter.
Tex så gäller 15% enligt Konsumentverkets sida.

Ett rop pa hjalp fran Thailand.

Kameran har blivit mysko. Nar jag sjalv staller in skarpan sa det ser bra ut i sokarfonstret sa blir bilden helt suddig. Har forsokt korrigera med hjalp av installningen for synfel men det blir inte battre.
jag maste lite pa autofocus. Bilderna ser da skarpa ut pa skarmen pa kameran.

Finns det nagot jag kan gora?? Detta har uppkommit efter sensorrengoringen.

Tacksam for hjalp! // Carola

redrosie skrev:
Ett rop pa hjalp fran Thailand.

Kameran har blivit mysko. Nar jag sjalv staller in skarpan sa det ser bra ut i sokarfonstret sa blir bilden helt suddig. Har forsokt korrigera med hjalp av installningen for synfel men det blir inte battre.
jag maste lite pa autofocus. Bilderna ser da skarpa ut pa skarmen pa kameran.

Finns det nagot jag kan gora?? Detta har uppkommit efter sensorrengoringen.

Tacksam for hjalp! // Carola

Bilderna blir alltså skarpa vid Af men suddiga vid MF?

Det är i så fall mattskivan som är felmonterad/justerad.

Det är ingenting du kan göra någonting åt själv utan den måste justeras på en verkstad. Du kanske kan hitta någon Canonverkstad i thailand?

Tack for ett snabbt svar!!
Far val lita till autofocusen under denna resa och sen ta kontakt med Vaxjo igen. Skit alltsa!!

Tjugoattagradiga halsningar fran Thailand :)

Carola du har Canon center nere på Sathorn road, skytrain till Chong Nonsi (Silomline) gå over Sathorn road på gangbron och ga snet in i det hoghuset pa hornet van 10 finns Canon serice center. Hoppas att du kan fa hjalp dar.
Mvh Christer

scootaker skrev:
Carola du har Canon center nere på Sathorn road, skytrain till Chong Nonsi (Silomline) gå over Sathorn road på gangbron och ga snet in i det hoghuset pa hornet van 10 finns Canon serice center. Hoppas att du kan fa hjalp dar.
Mvh Christer

Och glöm inte ta kvitton och felbeskrivningar och dyligt så du kan få ersättning för det sen ifall felet nu beror på något som den förra verkstaden orsakat.

kameraroffe skrev:
vad jag glömde att skriva vid koll av sensorn
ställ bländaren på 22 innan ni kollar det måste
vara minsta bländaren annars syns det ej.
Har detta någon betydelse? Dammet ligger ju på sensorn och har ju inget objektiv mellan sig och sensorn. Borde väl vara största bländare för att inte få det fokuserade "motivet" att störa märket från dammet?

det skall vara minsta bländaren, vet ej varför men om du har bl. 2,8 ser du inget har själv provat och det stämmer allt ser bar ut vid största bländaren, men vid 22 kommer skiten fram

Infocare är ett av de bättre serviceföretagen !!!

"Infocare är ett av de bättre serviceföretagen i Sverige. Synd att du har haft oturen och inte fåt den infon alla andra får vid inlämnandet ;-)"

Om en har fått bra service så betyder det inte att dom bäst!!!

bäst blir dom, om dom behandlar alla kunder lika

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar