Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensorrengöring på verkstad. Varning!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har haft åtskilliga telefonkontakter med Infocare. De har inte gett mig den info jag borde fått. Det är ett faktum.
Hade jag fått rätt info i början så hade det inte blivit på detta viset. Ingen hade hellre än jag sett att det sluppit bli såhär.Jag pratar inte illa om Infocare för mitt höga nöjes skull utan för att jag känner mig lurad på en massa hundralappar.
Hoppas på detta vis upplysa andra så att de inte går i samma fälla.
 
Jepp förstår din situation, inte alls roligt, dåligt av dem att inte kontakta sina kunder... Man kan hoppas att det är en engångsföreteelse.
 
Jag tycker att det är uruselt av Infocare i Växjö att göra så mot en kund. Är det så att man inte har kunnandet själva att utföra en rengöring ska detta klart och tydligt framgå. Att skicka iväg kameran till Malmö utan att först kontrollera att detta är okey med kunden är oacceptabelt. Jag tycker att du ska stå på dig och inte betala hela summan, Infocare har brustit i sin relation med dig och bör därför också ta ett ekonomiskt ansvar för detta. Gör de inte det så KO anmäl dem, det finns klara och tydliga lagar och etiska regler som man måste och bör följa. Jag förstår inte hur man som affärsman kan låta det gå så långt som detta ärendet gjort när det handlar om en så liten summa. Nog måste det vara viktigare och mer värt att ha en nöjd kund än att envisas att man har rätt och låta kunden stå för hela kostnaden.

Jag läste för en tid sedan att Cyberphoto hade lämnat felaktiga prisuppgifter på Canons nya 24-105. Priset man lämnat var runt 8000-9000 kr och det korrekta priset är ett antal tusingar över detta. Trots det så fick kunden ändå köpa optiken till det lägre priset, det kallar jag att vara mån om sina kunder! Tror inte en sekund att Cyberphoto har förlorat några pengar på det, snarare tvärtom de har nog fått en större kundkrets.

Stå på dig Carola!
 
Hoppas alla tar lärdom av det här och gör ren sina sensorer (eller ska vi säga filter i fortsättningen) själva ! Varför är så många rädd att göra denna struntsak själv ? Det är ju hur enkelt som helst, en 10 åring skulle klara det utan problem. Kan inte begripa att så många skickar in kameran för att göra ren en glasskiva, skickar ni in era objektiv för rengöring av glasen också ?
Man kanske skulle öppna en firma som har som specialitet att rengöra sensor-filter, verkar finnas en stor marknad för det i allfall :)
 
Nu bor jag en bit ifrån Växjö.....
Men jag kommer INTE (aldrig) att lämna in min kamera till Infocare inte ens för det minsta felet som kan uppstå på en kamera ... vill inte riskera att den kommer hem i delar eller att få en saftig räkning.

Det finns bara ett ord för sånna som de... jag vill inte ens här på FS ta detta ord ur min mun.
 
Jag måste skriva en sista reflektion på detta...

Om jag fått veta att det kommer att kosta 900 kr (felsökningsavgift) + kostnaden för renörningen så hade jag naturligtvis kollat vad de anda verkstäderna som finna på Canons sait tar för samma jobb.

Om jag sen gör en reflektion som om jag jobbade på infocare hade jag tänkt såhär:
Vi har missat i en hel del viktig information till denhär kunden. Hon visar ett starkt missnöje och vi förstår att vi kommer att få mycket negativ publicitet pga detta. Då visar vi "good will" och tar ej den felsökningsavgift som är brukligt.Vi vill ju inte få ett dåligt rykte. Nio hundra för oss som företag är ju inte någon gigantisk summa. Billigt för att slippa dålig reklam.
Vi lovade också att hon skulle ha sin kamera om en vecka med ny avtryckare monterad. Nu missade vi även där och kunde inte hålla vårt löfte. Då erbjuder vi henne att hon får skicka ner sin kamera igen efter resan och få avtryckaren bytt utan kostnad.

Canon tycker ju att jag fått det billigare eftersom de gått ner från den obegripliga summan 2278 till 1618 kronor och att jag ska känna mig nöjd med det. Det gör jag dock inte

Dessa verkstäder lever ju gott på att reparera proffsfotografernas utrustningar och vi amatörer ska väl vara jädrigt glada att vi får våra fixade överhuvudtaget.Att vänta 6 veckor ska man kanske vara himla tacksam över???...

En tanke spirar i mitt huvud. Vilka summor betalar proffsfotografernas firmor för jobb som egentligen inte behöver göras.....

Hoppas jag får napp hos Sverker i Plus!!
 
.Z. skrev:
Varför rengör folk så ofta! Sök inte så förbaskat! Har vänner som sitter & särskådar testbilder på himlar nån gång i veckan, suck...
Om man använder sin kamera i taskiga miljöer, måste byta objektiv ute fast det blåser, så garanterar jag dig att att sensorn (ofta) blir skitig. Håller man sedan på med t.ex. macro, så behöver sensorn inte ens vara "synligt skitig" vid vardagsfoto för att den skall se ut som en soptipp när du bländar ned till f22-f45.

Kalla mig rengöringsfreak om du vill ;-), men för mitt fotograferande anser jag det inte acceptabelt med prickiga bilder. Hellre lägger jag 10min på att rengöra sensorn, än att sitta och "reparera" varenda bild i PS efteråt... Tror du förresten folk hade haft en lika avspänd attityd till smuts om "prickarna" funnits med direkt på diafilmen de köpt?
 
redrosie skrev:
denhär kunden. Hon visar ett starkt missnöje och vi förstår att vi kommer att få mycket negativ publicitet pga detta. Då visar vi "good will" och tar ej den felsökningsavgift som är brukligt.

Utan att kommentera just detta fallet:

Om ett företag skulle stå för alla kostnader som "missnöjda kunder" gapar om skulle deras lönsamhet snabbt minska till ett minimum eller helt försvinna.
Det kan vara så att företaget gör en bedömning att kunden själv gjort åverkar på produkten och därför nekar garantireparation, kunden blir vansinnig och ylar att "Det är för jävla dåligt detta! Jag ska ha det på garantin!", ska man då falla till föga för att kunden ska bli nöjd? Visst kan man gör det i enstaka fall, men om det sprider sig att det hjälper att gapa lite för att få reparationen gratis...
Det kan ju tom vara så att kunden misstolkat saker, eller inte läst vad som eg står i den information han/hon har fått...

Sedan kan det ju, såklart, ske misstag, och det kan ske från båda parter, och då bör man ju försöka resonera om saken och komma fram till en lösning som känns så lite dålig som möjligt för båda parter.

Vem som gjort fel i detta fallet tänker jag inte uttala mig om. Det finns saker som inte finns publicerade här i tråden att ta hänsyn till, IMO.
 
Jag har hittills bara en gång fått synligt skräp i mina bilder. Det var i september i år. Ändå har jag haft kameran snart i ett år (nästa vecka) och exponerat strax under 6000 ggr och ofta bytt objektiv både inomhus och utomhus.

Hur jag blev av med skräpet? Jag tog den lilla blåsbälgen jag har i kameraväskan och blåste några ggr på sensorn. Dammpartikeln försvann och hittills har jag inte behövt upprepa det.
 
Eeros skrev:
Jag har hittills bara en gång fått synligt skräp i mina bilder. Det var i september i år. Ändå har jag haft kameran snart i ett år (nästa vecka) och exponerat strax under 6000 ggr och ofta bytt objektiv både inomhus och utomhus.

Hur jag blev av med skräpet? Jag tog den lilla blåsbälgen jag har i kameraväskan och blåste några ggr på sensorn. Dammpartikeln försvann och hittills har jag inte behövt upprepa det.

Du har med all säkerhet skräp på din sensor du med, men du måste blända ner till minst 22 och exponera mot en ljus helfärgad yta för att se skiten. Tar man bara vardagliga bilder med måttlig nedbländning så dröjer det nog länge innan man upptäcker det.

Sist jag gjorde ren min till 100% så tog det 10 bilder och ett objektivbyte innan det var skräp på den igen, efter det konstaterandet så bryr jag mig inte längre fören jag ser skräp direkt på en vanlig bild innan jag skrubbar rent igen.
 
Zoso skrev:
Du har med all säkerhet skräp på din sensor du med,

Möjligen, men jag skrev synlig skräp. Så länge det inte inverkar synligt på bilderna, vad har det för betydelse om det finns där? Jag har då ingen lust att i onödan börja pilla på sensorn.
 
Om jag lämnar in min bil för motortvätt förväntar jag mig, alldeles oavsett hur många proffs verkstaden jobbar med, att de tvättar motorn utvändigt - inte att de plockar isär den i sina beståndsdelar och rengör dem var för sig. Jag förväntar mig heller inte att de byter däck, då de ändå kommer att behöva bytas om ett par hundra mil.

Att plocka isär kameran för att ta bort damm känns minst sagt som overkill, eftersom dammet ändå kommer att vara där igen efter några objektivbyten ...
 
Eeros skrev:
Möjligen, men jag skrev synlig skräp. Så länge det inte inverkar synligt på bilderna, vad har det för betydelse om det finns där? Jag har då ingen lust att i onödan börja pilla på sensorn.

Nej det har ingen betydelse, precis som jag skrev.
 
Hej

nu har jag läst hela tråden, den var lång. Det är mycket prat om hur man rengör sensorn och annat teknisk tjafs som i och för sig är matnyttiga kunskaper.

Vad jag förstått så har Carola Lundmark ingått ett muntligt avtal, där priset uppges inte bli så högt (pris enligt vems tolkning). I normala fall så har den part som inte konstruerat avtalet tolkningsföreträde, hur det blir här vet jag inte, kanske någon med juridikutbildning kan reda ut den frågan.

Enligt en annan starkare lag, som konsumentköplagen så har näringsidkaren inte rätt att utföra tjänster som höjer uppgjort pris med mer än 15 % utan kundens medgivande.

Det stora dilemmat här tycks vara vilket är uppgjort pris. En annan sak jag reagerade på var att konsument vägledaren inte kunde ge dig dessa uppgifter, men å andra sidan verkar ju inte personen från Infocare inte heller läst konsumentköplagen.

Lagtexterna finns att ladda hem via riksdagens hemsida.


/Mikael
 
sensorrengöring i det här fallet skulle kosta ca 50% av vad kameran är värd! Inte dåligt!.Men plåtar man digitalt så får man offra lite!
 
mpa skrev:
sensorrengöring i det här fallet skulle kosta ca 50% av vad kameran är värd! Inte dåligt!.Men plåtar man digitalt så får man offra lite!
Offra och offra... Normala verkstäder tar 200-400kr för rengöring. Gör man det själv, så springer notan fort iväg till...2-3kr. ;-)
 
Det är bara att beklaga men du Carola (man måste vara misstänksam): DU har faktiskt visst ansvar. Man ska kolla upp vilka priser osv som gäller. KOLLA UPP KOLLA UPP KOLLA UPP.

Som Callcenterförsäljare vet jag att ingenting är vad det verkar. Kolla upp och kräv ett rakt svar. Då spelar det ingen roll om jag ska tjacka en hamburgare. JAG SKA HA SKRIFTLIGT på mängden nötkött i min hamburgare (!). Liten överdrift men ni fattar.

PS: RING OCH TJATA TJATA TJATA. Du tar upp företagets tid = inte bra = dom sätter fart. Det funkar vare sig det är statsägda vattenfall det gäller eller småputtiga bredbandsbolaget. Den enskilda *individen på varje företag har större möjlighet att påverka än du tror. PS2: Trevligt bemötande är viktigt... kundservice gillar trevligt folk helt enkelt som är trevliga och sakliga medans otrevligt folk som skäller ut folk som egentligen inte direkt bär ansvaret för problemet kan surna till (Se *)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.