Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensorrengöring på verkstad. Varning!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Blir upprörd när jag läser tråden.
Att man som kund kan på ett "seriöst" företag bli behandlad på dehär sättet är för mig helt sanslöst.

Att man som privatperson inte känner till skillnaden mellan sensor-rengöring och filter-rengöring är inte konstigt, man kan tycka att det är verkstadens uppgift att upplysa om denna.

Likaså är det givetvis inte acceptabelt att man får andra "fel" reparerade på eget initiativ taget från verkstaden, lite som att lämna in en bil med punktering och få topplockspackningen bytt.. och till råga på allt en saftig faktura.

Helt klart INTE acceptabelt.
De har gjort bort sig bigtime, och man kan hoppas att de kompenserar dig väl.

Ha en trevlig resa förrästen!
 
Nedan följer en respons på inlägget av Carola Lundmark från Infocare Workshop AB

Hej,

Låt mig börja med att beklaga att reparationen hos oss och våra samarbetspartner inte uppfyllt de löften du fått. Det finns ingen anledning att sticka under stolen med att ditt ärende har dragit ut på tiden. Det finns egentligen inga ursäkter för detta, bara förklarningar.

Kameran felanmäldes till oss den 18:e Oktober och anlände till Infocare Workshop AB den 24:e med felbeskrivning "Skräp i kameran som sedan syns på bilderna". Efter en undersökning av kameran har man konstaterat att kostnaden för att åtgärda problemet hamnar man slutligen på 1618kr varav 105 kr av detta är för frakten. Väljer man att inte acceptera detta betalar man som kund en avgift felsökningsavgift vilket inte på något sätt är ett ovanligt förfarande. Vi som företag har utfört en tjänst och väljer man som kund att inte godta förslaget betalar man för det arbete som ledde fram till kostnadsförslaget.

Anledningen till att vi inte kan lämna kostnadsförslag över telefon är just att vi inte kan konstatera ett fel på kameran utan att titta på den först. Information om felsökningsavgiften bör du ha fått då detta är ett fast pris beroende på vilken produkt man vill skicka in. Att du sedan har en vän som fått löfte från en verkstad i Mölndal på 500kr och omedelbar åtgärd kan vi naturligtvis inte ta ställning till iom att man omöjligt kan säga om det var samma problem på kamerorna eller om reperation utförs med samma metod. Därför anser jag att man inte kan jämföra händelserna med varandra.

Anledningen till att vår kostnad kan verka dyrare än andra verkstäder går inte att förklarar utan att jämföra arbetssätten. Den Canon auktoriserade verkstad vi arbetar med har en "Noll tolerans" policy. Dom arbetar, förutom med oss, i stort sett enbart med professionella fotografer och att göra ett jobb med den metod som användas av övriga verkstäder skulle aldrig accepteras. Vår verkstad monterar ner kameran för att uppnå 100%-igt resultat medan övriga verkstäder rengör framifrån (blåser) och därmed inte kan uppnå samma kvalitet.

Vad det gäller avtryckaren handlar detta om ett pro-aktivt arbete från verkstad. Avtryckaren är en två stegs avtryckare och pga slitage såg man att det inom en snar framtid skulle uppstå problem. Ett problem man inte skulle ha upptäckt vid en vanlig rengörning. Inga egna initiativ har tagits och vi har inte utför arbetet utan lov utan har noterat detta i kostnadsförslaget som skickats till dig som kund.

Jag ser i forumet att du uppmanas starta fler trådar och jag ber dig då att bära med dig svaret från oss då vi av naturliga skäl inte följa de trådar du har för avsikt att starta.

Med vänliga hälsningar
Henrik Fagelberg

Teamleader Kundcenter
InfoCare Workshop AB
 
Re: Nedan följer en respons på inlägget av Carola Lundmark från Infocare Workshop AB

Infocare Workshop AB skrev:
Anledningen till att vår kostnad kan verka dyrare än andra verkstäder går inte att förklarar utan att jämföra arbetssätten. Den Canon auktoriserade verkstad vi arbetar med har en "Noll tolerans" policy. Dom arbetar, förutom med oss, i stort sett enbart med professionella fotografer och att göra ett jobb med den metod som användas av övriga verkstäder skulle aldrig accepteras. Vår verkstad monterar ner kameran för att uppnå 100%-igt resultat medan övriga verkstäder rengör framifrån (blåser) och därmed inte kan uppnå samma kvalitet.
Så, ståndpunkten är alltså "allt eller inget"? Canon anser alltså att hög som låg, proffs som amatör, vid *varje* rengöring, är i behov av en svindyr djuprengöring där hela kameran monteras ned? Något annat "skulle aldrig accepteras"? Visst, i extrema fall behövs kanske en djuprengöring, men att i *varje* enskilt fall göra det, gränsar ju till geschäft!

Jag upprepar mitt råd: lär er göra rent era sensorer själva! Billigt, ingen väntetid, tämligen riskfritt och ni klarar att få *helt* rent i säkert 99,5% av fallen (rent nog för macro och f45). Har faktiskt aldrig ens hört talas om en sensor som skadats av rengöring!

[IRONISK MODE ON]
Och, so what förresten, om man skulle ha sönder en sensor? Man kan väl knäcka sin sensor sådär var femte-sjätte rengöring, få den utbytt, och ändå "gå jämnt ut" jämfört med kostnaden för samma antal av Canons "djuprengöringar"? Eller också köper man helt enkelt en beg. 10D/D70/etc för de insparade "rengöringspengarna"...
[IRONISK MODE OFF]
 
Enligt Per Karlsson på Canon tillhandahåller även Canonverstäderna filterrengöring för ca 300 spänn. Fast det vill verstäderna visst inte kännas vid.
 
jag jobbar på en kameraverkstad i Jönköping.
Jag har haft inne flera digitala systemkameror
för rengöring av sensorn då kunderna klagat på att dom fått konstiga fläckar/prikar på sina
bilder, detta har varit både på Canon/Nikon
Pentax/Fuji,vad har jag då gjort, jo följande
sätt i nätadaptern ställ kameran på /Buld/ alltså
B håll kameran med framsidan nedåt en kraftig gummiblås behövs och blås mot sensorn ett flertal
gånger, tag sedan en bild mot blå himmel eller en
ljus vit yta. om smuts finns kvar synns detta direkt, vid alla de tillfällen har jag fått sensorn ren, visst det kan finnas smuts som sitter hårt då får man säkert ta till andra metoder, detta har ej hänt mig ännu, så ett gott råd kolla med jämna mellenrun om sensorn är snutsig , ju mndre smuts det finns ju enklare är det att blåsa bort detta, jag kollar minst med
en fjortan dagars mellanrum min sensor, och har alltid lyckats blåsa bort detta.
 
Re: Nedan följer en respons på inlägget av Carola Lundmark från Infocare Workshop AB

Infocare Workshop AB skrev:
Vi som företag har utfört en tjänst och väljer man som kund att inte godta förslaget betalar man för det arbete som ledde fram till kostnadsförslaget.
[/QUOTE

Visst vore det spännande att få reda på vilket arbet de gjort.... har de tittat in på sensorn för att se om den var dammig, eller tog de stora mejseln och plockade ner allting först....

900:- för att konstatera att en inlämnad kamera är dammig är ganska "fett"
men det är klart börjar man med att plocka ned kameran i småbitar så finns det ju tid att debitera men hur vettigt verkar det?

Vore det inte bättre att först blåsa, sen tvätta och därefter fråga kunden om de vill gå vidare med "full" rengöring...

Är det verkligen trovärdigt att denna firmas "proffs" kunder väntar medans en tekniker tar ned kameran i småbitar och sedan skruvar ihop den, istället för en vanlig rengöring?? ja menar hur länge vill ett "proffs" vara utan kamera?



Den Canon auktoriserade verkstad vi arbetar med har en "Noll tolerans" policy.

Undrar om det är samma verkstad som skickade min i stort sett fungerade olympus till Portugal där den helrenoverades, (bla byttes alla kåpor som var så snyggt slitna...) kostnad ca 9.500.... det slutade med att jag fick köpa en ny kamera direkt av olympus för 10 500 efter lite telefonerande....

vojne vojne...

Nu vet vi i alla fall var grabbarna jobbar som byter bil när askoppen är full!

/b
 
Ja detta är rent bedrövligt tycker jag...
Hade jag fått veta om en felsökningsavgift på 900 kronor hade jag naturligtvis anat oråd och sökt hjälp på annat håll. Kan man inte lita på det kunden vill ha åtgärdat??!! Låter helt befängt detta.

Kan nu meddela att min kompis som skickade sin kamera till Mölndal i början på denna vecka nu fått veta att den är klar och skickas tillbaka till honom idag. Kostnad 670 kr!!!!

Jag får alltså vänta nästan 6 veckor och betala 1618 kronor.Helt vansinnigt!! Jag är enormt besviken!!!

Får jag hem min kamera så skall aldrig Infocare i Växjö besväras av mig igen.
 
vad jag glömde att skriva vid koll av sensorn
ställ bländaren på 22 innan ni kollar det måste
vara minsta bländaren annars syns det ej.
 
en sak till 900:- i undersökning det är nog värst i Sverige, Rosenbergs i Jönköpíng tar för
systemkamera i undersökning 250:-, okej då
plockar men inte ner hela kameran utan man gör
en noggran undersökning av kameran först samt
testar alla funktioner i den män det går, sedan
kontaktar man kunden för vidare diskution, den
kostnad kunden i förskott betalt drar vi av vid en ev. rep.
 
Undrar fortfarande var summan 2278 kronor kommer ifrån ( detta var alltså den första summan jag fick att godkänna.) Sjuttioåtta kronor var kostnaden för avtryckaren. Men resten????
1618 kronor var sedan ett fast pris för en sensorrengöring. Men en timma senare så var det inte längre ett fast pris utan ett "specialpris" för mig.
Låter det som proffs hantering från en serviceverkstad?? Nää, tjuv och rackarspel !!
 
har man en gång fått ett fast pris så har man, om sedan verkstaden har gjort ett så stort misstag så får man så för sina misstag, ibland kan man lämna ett ca: pris och kontakta kunden
om det skulle bli dyrare, men inte om man har gett kunden ett fast pris, så det så.
 
Nu har Canon svarat följande:

Hej Carola

Canon tog kontakt med den berörda verkstaden för att få reda på vad som hänt i ditt ärende.

Vad gäller priset för sensor-rengöringen så ligger det utanför garanti och i dessa fall är det upp till var och en serviceverkstad att själv sätta priset för servicen. Canon har ingen möjlighet att påverka pris på service utanför garanti- eller reklamationstider. Att du erbjuds ett bättre pris än ursprungligt ser jag inte som något negativt.

Enligt den informationen som vi mottagit här så har du godtagit ett kostnadsförslag på följande:
-- -
Rengöring av CCD
Utbyte av avtryck. (Ingen skillnad på halvt och helt nedtryckt)
Arbetskostnad
Reservdelskostnad
Frakt

Reservdel beställd (leveranstid ca 1v.)

Kund har tackat ja till kostnadsförslaget.
- - -
Desvärre så har Canon som alla andra tillverkare ibland leveranstider på vissa reservdelar.

Canon har som målsättning att erbjuda en god service till alla våra kunder och vi ber om ursäkt om vi eller våra representanter har uttryckt sej oklart i något läge.

Med vänlig hälsning
Canon


*********

Tackade ju ja till kostnadsförslaget eftersom kameran var totalt nerplockad redan och jag befinner mig i en tidspress att få hem kameran.
Well, bara hoppas att den kommer hem i tid nu och sen så har jag iaf lärt mig att man skall skriftligt på allt innan man skickar in. Säger de att det inte blir dyrt så är det inget att lita på...

Trist , tråkigt och känner mig mycket besviken.
Men jag ska ha en härlig resa med kamera!! :)
 
redrosie skrev:
Skickade in min kamera ( Canon 10D ) till verkstaden i Växjö för sensor rengöring. Kameran är vidareskickad från Växjö till Malmö.


Har en polare på Infocare i Växjö, dom skickar alla systemkameror till ett annat Canon-certifierat företag i Malmö (han vet inte vilket, finns troligen flera), dvs det är Inte Infocare i Malmö.
Då tycker jag inte du ska racka ner på Infocare eftersom de endast gjort som de ska.

:)
 
Re: Re: Sensorrengöring på verkstad. Varning!!

ambre skrev:
Har en polare på Infocare i Växjö, dom skickar alla systemkameror till ett annat Canon-certifierat företag i Malmö (han vet inte vilket, finns troligen flera), dvs det är Inte Infocare i Malmö.
Då tycker jag inte du ska racka ner på Infocare eftersom de endast gjort som de ska.

:)

Fick ingen info om felsökningskostnaden.
Fick veta att en sensorrengöring inte blir dyrt.Fick ingen prisuppgift fast jag ville ha det.
Fick ej veta att kameran skulle skickas vidare.

För mig är det INTE att göra "som man ska".
 
Svartlista nu!!

Kan inta alla vara komma överrens om att svartlista klåparna!?
Svartlista Nikon i samma veva. Jag väntar fortfarande på mina objektiv. Över två månader....

Upp till kamp säger jag bara!

Kaj
 
Re: Svartlista nu!!

kajs skrev:
Kan inta alla vara komma överrens om att svartlista klåparna!?
Svartlista Nikon i samma veva. Jag väntar fortfarande på mina objektiv. Över två månader....

Upp till kamp säger jag bara!

Kaj

Ska man svartlista företag när de har leveransproblem så lär det inte bli många kvar du....

Edit, stavfel
 
I ditt utluftade badrum

Bäst är att göra det själv till minimal kostnad. Bästa stället i hemmet (men ej nödvändigt) är i badrummet efter dusch och utluftning. (Inte mycket damm kvar i luften då. Det är ungefär lika svårt att göra det själv som att göra rent ett par glasögon. Kolla trådarna här på FS så får du flera tips på hur du kan göra det billigt.
 
Re: Re: Re: Sensorrengöring på verkstad. Varning!!

redrosie skrev:
Fick ingen info om felsökningskostnaden.
Fick veta att en sensorrengöring inte blir dyrt.Fick ingen prisuppgift fast jag ville ha det.
Fick ej veta att kameran skulle skickas vidare.

För mig är det INTE att göra "som man ska".

Ta och slå en pling till Infocare, man tycker du borde fått veta att de skickat kameran vidare, troligen kan inte Infocare ge dig ett pris då de inte utför jobbet antar jag.

:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.