Peter.H skrev:
Att vakter får ingripa är en sak, men att dom agerar som poliser är INTE acceptabelt överhuvudtaget. Detta är säkerligen inget specifikt för enbart Göteborg, men som jag skriver så förekommer det så gott som varje dag.
…
Jag säger INTE att vakter skall göra sitt jobb och agera, för de skall dom - men de skall fanimig inte leka poliser och agera på egen hand. Något som även polisen tröttnat på.
De kan i vissa fall agera som poliser, med stöd av Polislagen tills polisman kommer på plats.
Du vet om att du som privatperson kan också agera en hel del själv?
Peter.H skrev:
Och hur kan jag veta detta?? Som pressfotograf, ÄR jag ganska välinformerad om vad som händer i Göteborg. Faktiskt mer informerad än någon annan. Det ingår i mitt jobb. Om jag skall ge dig ett exempel, så räcker det med att du inhandlar en polisradio, sätter dig ner och lyssnar på den.
Du är mest informerade personen I Göteborg och det räcker att jag inhandlar en polisradio för att “se” olagligheterna, begånga av väktare, i Göteborg?
Är det så jag ska uppfatta det?
Att ingen gör en artikel om denna "kriminalitet" som pågår nästan var dag?
Peter.H skrev:
Men för att ge dig ett "färskt exempel" så utan att nämna en specifik plats i göteborg, så hade vi ett butiksrån igår (där vaktbolag deltog i sökande efter rånare!?!?), detta trots att vaktbolaget inte hade med butiken att göra (finns som bekant fler än 1 vaktbolag).
Det har ingen betydelse om butiken är en kund eller inte.
Även fotografer/reportrar söker i bland efter spår och bilder närgånget.
Som sak tycker jag det inte är konstigt, mer än att de inte har betalt eller utbildning för “närkontakt” med dessa och skulle kunna vara i “vägen” för polisarbetet, men vet vi om de inte agerade I ett sammarbete med polisen?
Peter.H skrev:
Biljakter. jag vi har ett gäng sådana i Göteborg varje dygn. Det är inte helt ovanligt att vaktbolagen agerar ordningspolis, och åker efter i rasande tempo. Med andra ord en rätt vanlig företeelse. Vakters agerande gör polisen fly förbannad (jo, många av de poliser som arbetar i Göteborg är mina personliga vänner), och i höstas för att ta ett exempel till, så bötfällde man en vakt som kört, jag citerar polisman på plats, -"som en tok".
Hur vare det nu, du skrev: “vi har tjaffsande poliser här i göteborg också”
Är de något att lyssna på eller inte?
En (1) bötfälld sedan i höstas och det är beviset att ni har problem i Göteborg fortkörande Vakt/Väktere?
Var personen Vakt eller Väktare?
Peter.H skrev:
Jag har sett STORA stöddiga vakter agera i grupp mot spensliga småflickor, och bojat dom, tills polisen kommer. Detta trots att det skulle räckt med att 1 person pratat sans och förnuft med personen.
Det var ju bra att polisen kom, då kunde de bedömma om användadet av handfängsel var laglig eller ej?
Fick du bilder till tidningarna, för det är väl en story att berätta!?
Vet du om att du som vittne kan polisanmäla händelsen?
Om inte annat för flickornas skull och framtida ingripanden från denna gruppen vakter.
/Michael