Michael f8 skrev:
Rätten att fotografera försvarar du, men den lagliga rätten att agera _mot_ misstänkta brottslingar försvara du inte?
En ordningsvakt har laga befogheter att agera i många situationer och förväntas göra det.
Livsfarliga biljakter är det väl ingen som accepterar, har du någon länk till händelsen?
Sedan undrar jag vad du har för utsikt i Göteborg som kan se detta ovanstående utspela sig _nästan_ varje dag, vi är nog många som vill komma och titta.
Eller försöker du smuttskasta en hel yrkeskår?
/Michael
Rätten att fotografera på allmän plats är inskriven i lagen. Där kan inte vakter agera på nått sätt. Detta är glasklart.
Att vakter får ingripa är en sak, men att dom agerar som poliser är INTE acceptabelt överhuvudtaget. Detta är säkerligen inget specifikt för enbart Göteborg, men som jag skriver så förekommer det så gott som varje dag.
Och hur kan jag veta detta?? Som pressfotograf, ÄR jag ganska välinformerad om vad som händer i Göteborg. Faktiskt mer informerad än någon annan. Det ingår i mitt jobb. Om jag skall ge dig ett exempel, så räcker det med att du inhandlar en polisradio, sätter dig ner och lyssnar på den. Men för att ge dig ett "färskt exempel" så utan att nämna en specifik plats i göteborg, så hade vi ett butiksrån igår (där vaktbolag deltog i sökande efter rånare!?!?), detta trots att vaktbolaget inte hade med butiken att göra (finns som bekant fler än 1 vaktbolag).
Biljakter. jag vi har ett gäng sådana i Göteborg varje dygn. Det är inte helt ovanligt att vaktbolagen agerar ordningspolis, och åker efter i rasande tempo. Med andra ord en rätt vanlig företeelse. Vakters agerande gör polisen fly förbannad (jo, många av de poliser som arbetar i Göteborg är mina personliga vänner), och i höstas för att ta ett exempel till, så bötfällde man en vakt som kört, jag citerar polisman på plats, -"som en tok".
Jag har sett STORA stöddiga vakter agera i grupp mot spensliga småflickor, och bojat dom, tills polisen kommer. Detta trots att det skulle räckt med att 1 person pratat sans och förnuft med personen.
Jag säger INTE att vakter skall göra sitt jobb och agera, för de skall dom - men de skall fanimig inte leka poliser och agera på egen hand. Något som även polisen tröttnat på.