Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Securitas förbjuder mig plåta parkeringsvakter

Produkter
(logga in för att koppla)
eatfrog skrev:
Men är alla det då, som fotograferar sådant?
Troligtvis inte.

Antagandet att det är nån slags rånplanering eller liknande är ändå rätt sannolikt, så det är klart det kan kännas obehagligt för vissa yrkesgrupper att bli fotograferade av okända människor.

/Henri

som vanligt går jag emot och säger att sannolikheten för att bilden skall användas till rånförsök är otroligt liten.

Nu bryr jag min inte så mkt om just rånen i sverige så ajg vet itne hur många rån eller rånförsök som skett i sverige under 2005, men vi säger väl 10st totalt. under 2005 så kanske 10 000 väktare eller dyligt har fastnat på film... då kan ju vem so mhelst räkna ut procenten för att det skulle vara risk för rånförsök.
 
Liax skrev:
Är bilderna jag tänker ta verkligen viktiga för mig? Kommer de att ha något värde? Visar de något väsentligt? Och är bilderna värda det obehag som de avbildade personerna eventuellt kan känna? Eller tar jag dessa bilder bara för att jag kan?

stackars alla gatufotografer, affärerna hinner stänga och allt folk gå hem innan man bestämt sig för om man ska ta den där bilden eller ej
 
Kalle_B skrev:
som vanligt går jag emot och säger att sannolikheten för att bilden skall användas till rånförsök är otroligt liten.

Nu bryr jag min inte så mkt om just rånen i sverige så ajg vet itne hur många rån eller rånförsök som skett i sverige under 2005, men vi säger väl 10st totalt. under 2005 så kanske 10 000 väktare eller dyligt har fastnat på film... då kan ju vem so mhelst räkna ut procenten för att det skulle vara risk för rånförsök.

Jovisst, minimal sannolikhet. Men tror du dom tänker så?

Vi som sysslar med fotografi ser juh de mer sannolika möjligheterna, som bildbyråer etc. Men väktarna som knappt vet att det finns bildbyråer, tänker nog inte i samma banor som fotografer.

/Henri
 
Michael f8 skrev:
Rätten att fotografera försvarar du, men den lagliga rätten att agera _mot_ misstänkta brottslingar försvara du inte?

En ordningsvakt har laga befogheter att agera i många situationer och förväntas göra det.

Livsfarliga biljakter är det väl ingen som accepterar, har du någon länk till händelsen?

Sedan undrar jag vad du har för utsikt i Göteborg som kan se detta ovanstående utspela sig _nästan_ varje dag, vi är nog många som vill komma och titta.
Eller försöker du smuttskasta en hel yrkeskår?


/Michael
Välkommen till Nordstan en fredag, där händer det en hel del kan jag meddela.

En privatperson har också laga befogenhet att ingripa om man blir vittne till ett brott. Du får till och med använda det våld "nöden kräver" för att avvärja hot och skadegörelse. Skillnaden är att Svensson i många fall inte vågar ingripa utan ringer farbror Blå som med lite tur kommer inom en timme, många väktare anser det vara deras jobb (och de har rätt i viss mån) att ingripa när Svensson inte vågar.

Tänk på att väktare inte har större befogenhet än du eller jag, om de eller någon annan griper dig som misstänkt för ett brott får de endast hålla kvar dig tills polisen anländer, återigen med det våld nöden kräver (t.ex. handfängsel). Rätten att t.ex. visitera en (misstänkt) brottsling är kraftigt inskränkt, både för väktare och Svensson, som egentligen bara får söka av den misstänkte i självförsvar, dvs för att leta efter vapen. Att söka efter stöldgods är förbehållet polisen och endast polisen.

Sen finns det rötägg bland väktarna också, när jag jobbade i Nordstan gick det rykten om att Securitas platschef var en fd Stockholmspolis som fått sparken för misshandel. På en av mina senare arbetsplatser förekom utgångsvisitation, där de som utförde den bröt konsekvent mot de regler om visitation och ID-kontroll som finns.
 
haha Nordstan är ju ett ställe också.. haha gå in o fotografera på Murveln så får vi se hur länge man överlever...
 
Czon skrev:
stackars alla gatufotografer, affärerna hinner stänga och allt folk gå hem innan man bestämt sig för om man ska ta den där bilden eller ej

Nej inte alls. Det handlar bara om att använda hjärnan och tänka till lite. Märker man att folk känner obehag när man fotograferar så kan man lika gärna låta bli. I alla fall så länge det inte rör sig om bilder som har något slags värde (som jag förklarat innan).

Det handlar enbart om grundläggande respekt och hänsyn gentemot sina medmänniskor. Det är inte svårt alls. Varför ska jag provocera min omgivning bara för att jag kan?

/Joakim
 
Senast ändrad:
Kalle_B skrev:
haha Nordstan är ju ett ställe också.. haha gå in o fotografera på Murveln så får vi se hur länge man överlever...
Javisst, lycka till, men tänk på att åtminstone delar av Nordstan inte räknas som allmän plats och det är fullt tillåtet för fastighetsägaren att sätta de regler han vill (så länge han inte bryter mot lagen). Vill han inte ha folk som fotograferar så får han förbjuda det, vill han inte ha folk med röd slips så får han förbjuda det.
 
:) jag menade inte att jag skulle fotografera där, snarare understryka att det rör sig en del tvivelaktiga människor därinne.
 
FILM) (ulltand skrev:
JAG ÄR SÅÅÅ ARG PÅ POLISEN OCH PÅ SECURITAS!!!

Känner igen det där. Ställ dig med en kamera vid busshållplatsen på garnisonen. Tog inte många minuter innan pliten kom fram och undra vad jag höll på med. Väntar på bussen kanske?

Nej, någon kriminalare hadde sett mig RIKTA kameran mot tingsrätten och skickat en polispatrull. Inse det totalt ologiska i situationen! Man får vänta i timmar man man fått inbrott men är man ute med kameran så räcker det med att man närmar sig tingsrätten så skickar den en patrull.

En eloge till de trevliga herrarna som besökte mig, men den där kriminalaren skulle jag gärna skrika lite på. Har han ingen våldtäkt att klara upp? Nej då, då är det bättre att jaga tonåringar som jobbat ihop pengar till en kamera.

Vi kanske ska ordna stödmöten för utsatta fotografer. FRIS!
 
Kalle_B skrev:
:) jag menade inte att jag skulle fotografera där, snarare understryka att det rör sig en del tvivelaktiga människor därinne.
Har faktiskt inte haft äran att besöka nämnda utskänkningsställe, men det kanske man borde göra? =)
 
Liax skrev:
Det handlar enbart om grundläggande respekt och hänsyn gentemot sina medmänniskor. Det är inte svårt alls. Varför ska jag provocera min omgivning bara för att jag kan?
Inte svårt? Nähä, varför är vi redan inne på fjärde sidan av den här diskussionen då?

Om jag blir jättebesvärad av att hamna på en bild du anser har stort värde för dig, "provocerar du mer än du måste" då? Däri ligger ju svårigheten; att alla har totalt olika referensramar på vad som "är viktigt" att fota, hur mycket man "bör" stå ut med som fotograferad och så vidare i all oändlighet. Man kan inte sätta sig till doms över när andra "bör" tycka att något är oviktigt nog för att avstå bilden.
 
Emil-G skrev:
Har faktiskt inte haft äran att besöka nämnda utskänkningsställe, men det kanske man borde göra? =)

Nja... gör dig inte besvär med det... risken för avrättning/rånmuddrad eller andra otrevligheter är överhängande... jag blev ditlurad en gång som nyinflyttad blåögd dalmas (latis) jag insåg snabbt mitt misstag och avyttrade mig smidigt därifrån.. men en 50 årig finska med leopard pälskappa hann stöta på mig...
 
jorgene skrev:
Inte svårt? Nähä, varför är vi redan inne på fjärde sidan av den här diskussionen då?

Om jag blir jättebesvärad av att hamna på en bild du anser har stort värde för dig, "provocerar du mer än du måste" då? Däri ligger ju svårigheten; att alla har totalt olika referensramar på vad som "är viktigt" att fota, hur mycket man "bör" stå ut med som fotograferad och så vidare i all oändlighet. Man kan inte sätta sig till doms över när andra "bör" tycka att något är oviktigt nog för att avstå bilden.

Självklart finns det inga tydliga gränser eller uttalade riktlijer när det gäller det här. Precis som i alla annan mänsklig samvaro. Det som finns är en bunt gemensamma normer (förutom lagarna då). Men med hjälp av dessa kan man komma mycket långt anser jag.

Så det handlar återigen om att använda sitt sunda förnuft, och att tänka till lite i förväg. Svårare än så är det inte.

/Joakim
 
Jag skulle nog gladeligen tagit upp diskussionen där på plats...

Något som slår mig som mycket anmärkningsvärt är att P-nissarna tydligen ringt efter fjärsman... SOM GÖR SIG BESVÄR ATT KOMMA FÖR ATT NÅGRA P-NISSAR BLIR FOTOGRAFERADE.... Har bestämt för mig att det är ett brott att kalla på polis när inget brottsligt eller hotande föreligger...

Men pågående inbrott, våldtäkter, misshandel m.m. har dom väldigt svårt att hasa sig iväg till allt som oftast... Det är ju en himla tur att dom har prioriteringarna klara för sig...

Sen vad gäller det nödvändiga i att fotografera p-nissarna eller andra vakter, värdetransporter m.m. Blotta tanken på att nån behagar ifrågasätta min rätt att göra det gör det väldigt nödvändigt att göra det helt enkelt!!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.