Annons

Securitas förbjuder mig plåta parkeringsvakter

Produkter
(logga in för att koppla)
FILM) (ulltand skrev:
Jo, så illa var det.

Jag såg från ett fönster hur ett gäng parkeringsvakter från Securitas anföll några bilar, och tyckte det var ett kul fotoobjekt...
...men det skulle jag inte göra. Chefen gick fram till mig och bad mig sluta...
Han tyckte inte alls att jag skulle plåta där...

Polisen som kom undrade dessutom "måste du fotografera dem..."

Med Polis o vakter o skit så kändes det inte alls kul att argumentera, men i efterhand...
JAG ÄR SKITFÖRBANNAD! och jag har nu kontakt med Securitas.

Men Polisen... "Måste du fotografera...". Jaja, hon får väl ha sitt sätt att se på "sina" medborgare...


Sorry om jag stör ert lugn, men jag är sååå skitförbannad över att en del tror de kan bestämma vad som gäller.

Mao så gav mig dagen inga plus för vare sig snutar eller securitasfolk.

Jag tror jag vet hur polisen tänkte.

Securitas ringer och säger att dom blir trackasserade.

polis kallas till platsen och ser att det är en fotograf som securitas anser sig trackasserad av.

polisen i fråga vill frmodligen slippa securitaschefen som är på dom och tar den enkla vägen och frågar fotografen om han verkligen måste fotografera.

Slutar han så är det lugnt från securitas och dom kan återgå till vad dom nu håll på med.

någon rätt att beordra dig att lsuta har dom itne och det har dom med största sannolikhet inte gjort heller utan bara frågat om du måste fotografera vilket underförstått betyder "kan du inte lägga av med det där nu va? Du orsakar merjobb för mig."
 
Michael B Lundberg

Du skriver med en sådan total nonchalans, att jag måste tro att du arbetar som väktare. Och det är precis den nonchalans som man möter hos många väktare idag. I stället för att agera "smidigt", så agerar man ofta i grupp - med vad man kallar stöd av lagen, där varje försök till konversation skall ses ur väktarhandboken som ett hot.

Det absolut mest osmidiga jag sett en väktare agera, var i höstas. Rockgruppen U2 var i stan, och de hade kanske inte fullt stöd i lagen att köra upp på trottoaren (som var avspärrad och INGEN som helst risk förelåg att nån skulle bli skadad). Händelsen utspelare sig vid Hotell Elite Plaza i Göteborg. Rockgruppens säkerhetsvakter kör upp och inväntar Bono som skall komma ut när en vakt från Securitas bara dyker upp. Han påpekar det olämpliga att stå på trottoaren, och vill prompt att säkertsvakterna SKALL flytta på sina bilar. (Ja det finns bildbevis). Ungefär så skulle jag vilja beskriva dagens väktare - osmidiga till tusen !

Väktare och privatpersoner får använda sig av den s.k "envarsrätten" (ja jag känner till den - jag är inte 12år), vilket betyder att man får ingripa mot allvarliga brott - där brottet är av så allvarlig karaktär, att den som blir gripen riskerar lägst 2års fängelse - INTE ANNARS!

Väktare SKALL inte medverka till att hetsa vid biljakter (det gör knappt polisen själva numer), utan avböjer allt oftare biljakter. Väktare skall INTE själva medverka till att gripa folk med kniv eller andra vapen - det ÄR polisens sak. Annars går det som det går, som en annan nämde före dig - det slutar med knivskärning eller allvarligare. Polisen är utbildad för att ta hand om extremt farliga människor - det är INTE väktare.

Läser du inte tidningar, ser på TV? ämnet har tagits upp vid ett otal tillfällen. Där väktare allt oftare ifråsätts utifrån deras agerande vad det gäller "övervåld". Detta ÄR ingen nyhet, och förekommer varenda helg i någon krogkö (för att ta ett exempel) - det finns fler.

Jag är inte nån pressfotograf som sitter och fiser på någon redaktion hela dagarna - jag är ute i verkligheten så gott som varje dag. Med över 20års erfarenhet som pressfotograf, så har jag sett en hel del. Mer än vad någon polis-wannabie-väktare kommer att uppleva under en hel livstid.

Problemet som jag ser det, är att väktare "tagit" sig en större roll, då polismaktens resurser abrupt skärs ner år efter år, och där polisstationer inte längre har öppet dygnet runt, eller helt enkelt fått lägga ner i brist på resurser. Eller där människor har mer än 20mil till närmsta polisstation !

Det bisarra i sammanhanget är, där polisen idag har stor resursbrist, där har då vaktbolagen smart nog? utökat sin verksamhet. Det är uppe på tapeten efter förslag från Securitas om att väktare skall få lov att bära skjutvapen (det hoppas jag aldrig går igenom), därför att hotet mot väktare har ökat. Hotet mot väktare har ökat som ett led av ovan där man överetablerat väktare i vissa områden. Då blir hotet mer påtagligt - ganska logiskt egentligen.

Jag vet inte vilken verklighet du lever i? - jag lever i en utan skygglappar.

PS! En polisradio, den "ser" man inte igenom - den lyssnar man på. Det är verkligheten man ser på. I min verklighet ingår smidig konversation som ett led i möten med personer. Där möter man personer med respekt. Folk som möter mig eller andra med skit, kan inte räkna med att få respekt tillbaka.
 
Senast ändrad:
David G skrev:
Får verkligen vem som helst använda våld och sätta handbojor på någon för att man tror denna har gjort nått brotsligt?

Ja om man tar någon på bar gärning elelr på flyende fot från ett brott där fängelse ingår i straffskalan (tex snatteri, misshandel, skadegörelse osv).

Googla på "envarsgripande" så finns det massor att läsa i ämnet.

Handfängsel får inte väktare utrusta sig med då det i så fall går under "knivlagen".
Ordningsvakter får dock utrustas med handfängsel och expanderbatong (väktare endast den gamla hederliga batongen).

Även väktare kommer att få utrustas med handfängsel samt expanderbatong från halvårsskiftet enligt uppgift.
 
mohei skrev:
Bilder kan tas för att användas för olika syften. T ex hänga ut folk på internet.
Fotografen som plåtar p-vakten kanske hatar dom av hela sitt hjärta och därför vill hänga ut dom på internet.

Skulle jag se någon plåta en värdetransport skulle jag nog anta att det var rånplanering på gång.

Mot att hänga ut folk på nätet finns PUL, däremot kan man ju hävda att det har ett konstnärligt syfte ;-)

Ser du nån plåta en värdetransport planerar de nog inte att råna den. De som planerar sådant fotar nog diskret...

---

Jag har funderat på att göra en bildserie på folk som kommer tillbaka till sin nylappade bil. Reaktionen. Minen. Och då ska förstås gärna själva lappningen ingå.

Klart man ska dokumentera det som händer när man har kameran med sej. Här grips en ökänd efterlyst. Tyvärr hajade jag inte att den bilden hade ett värde, så den har legat i mitt arkiv till nu ;-)
Fotograferad i augusti 2003...
 

Bilagor

  • 1393polisingreppmini.jpg
    1393polisingreppmini.jpg
    21.9 KB · Visningar: 925
Peter.H skrev:
Michael B Lundberg




Väktare och privatpersoner får använda sig av den s.k "envarsrätten" (ja jag känner till den - jag är inte 12år), vilket betyder att man får ingripa mot allvarliga brott - där brottet är av så allvarlig karaktär, att den som blir gripen riskerar lägst 2års fängelse - INTE ANNARS!

Väktare SKALL inte medverka till att hetsa vid biljakter (det gör knappt polisen själva numer), utan avböjer allt oftare biljakter. Väktare skall INTE själva medverka till att gripa folk med kniv eller andra vapen - det ÄR polisens sak. Annars går det som det går, som en annan nämde före dig - det slutar med knivskärning eller allvarligare. Polisen är utbildad för att ta hand om extremt farliga människor - det är INTE väktare.


Det är uppe på tapeten efter förslag från Securitas om att väktare skall få lov att bära skjutvapen (det hoppas jag aldrig går igenom),.


Väktare har fått bära skjutvapen i en massa år...
Inget som behöver godkännas eller algändras för att få igenom. Behovsprövning gäller.

Varför SKALL inte en väktare gripa någon bara för att denna har en kniv?
Gäller det skyddsvakter och ordningsvakter också?

Man kan ju tänka sig att väktaren inte BÖR gripa någon med kniv då väktaren riskerar att skadas om han är själv.

Något krav på 2års fänglese finns inte för ett envarsgripande utan det är rent och slätt fängelse som gäller.
 
Dajo skrev:
Ja om man tar någon på bar gärning elelr på flyende fot från ett brott där fängelse ingår i straffskalan (tex snatteri, misshandel, skadegörelse osv).

Googla på "envarsgripande" så finns det massor att läsa i ämnet.

Handfängsel får inte väktare utrusta sig med då det i så fall går under "knivlagen".
Ordningsvakter får dock utrustas med handfängsel och expanderbatong (väktare endast den gamla hederliga batongen).

Även väktare kommer att få utrustas med handfängsel samt expanderbatong från halvårsskiftet enligt uppgift.


Tror man får gripa nån som är efterlyst också, men hursomhelst är det ju ganska mycket man måste veta, och inte som vissa påstår att det bara är och börja gripa folk som man tror har begått ett brott.
 
David G skrev:
Tror man får gripa nån som är efterlyst också, men hursomhelst är det ju ganska mycket man måste veta, och inte som vissa påstår att det bara är och börja gripa folk som man tror har begått ett brott.

Ja, går man omkring och tror en massa så kan det bli riktigt tokigt om man griper fel person.

Olaga frihetsberövande och misshandel kan nog kännas lite svettigt att åtalas för..
 
Kristofer G skrev:
Hur många sälja-till-kvällstidningarna-bilder har du egentligen? :)

Säkert fler än jag själv vet om, jag har alltid kamera med mej och fotar på allt som ser "spännande" ut. Hittills är det få som reagerat negativt. Ska bli intressant den dag som någon polis/vakt försöker stoppa mej från att fota...
 
Peter.H skrev:
Michael B Lundberg


Jag vet inte hur jag skall bemöta dig, Peter, du svara inte på mina frågor, men fortsätter att slänga ut text som som du försöker låta som faktabaserad och inte som bara dina personliga åsikter.
Detta ger mig ett intryck att du baserar det på en personlig tidigare konflikt med en yrkesgrupp i samhället.

Jag tycker att du har lämnat _saken som sådan_ och diskuterar nu andra ämnen.

Tar jag mig tid att bemöta de faktafelen i ditt senast inlägg, så gissar jag att jag får en "nytt" ämne att reflektera på.

Så jag avstår, för denna natt :)


/Michael
 
HDFS) (KGS skrev:
Jag har funderat på att göra en bildserie på folk som kommer tillbaka till sin nylappade bil. Reaktionen. Minen. Och då ska förstås gärna själva lappningen ingå.

Klart man ska dokumentera det som händer när man har kameran med sej. Här grips en ökänd efterlyst. Tyvärr hajade jag inte att den bilden hade ett värde, så den har legat i mitt arkiv till nu ;-)
Fotograferad i augusti 2003...

Få se nu... Hur skall jag tolka bilden?

Mannen i vit T-shirt är en P-Vakt.
Mercan i bilden, tillhör en kommisaries privata bil.
Och sedan slutar det som vi ser?

;-)


/Michael
 
ha, ha, ja så kan det gå om man lappar till fel bil...

En bild som jag ångrar att jag inte tog var när en riktigt fet BMW med det blygsamma registreringsnumret "BILLY" kör upp på trottoarkanten o parkerar framför två lapplisor. Ut kliver föraren o försvinner ner på Drottninggatan till fots. Minen på lisorna var skön, men de hann samla sej och skriva boten innan han kom tillbaka. En bot som Billy Butt lugnt lät falla ner på gatan innan han drog iväg...
 
Personligen skulle jag välkommna att väktare tar över vissa av polisens uppgifter, men.... MEN... här kommer det som då måste till. En vettig utbildning likt den polishögskolorna har fast kanske aningen kortare samt en bra psykologisk utvärdering på vem som faktiskt lämpar sig att bli väktare. Slutligen måste då också väktarbolagen lyda under samma sorts tillsyn som polisen. Tills dess så ska väktar informeras om sina extremt tunna rättigheter jämfört med poliserna, och dessutom utbildas någorlunda i hur de bör uppträda mot allmänheten.

Lite lagom provokativt, ja, men det är en ide. Och ja, mycket av problemen kommer av hormonsinna bråkstakar som tror att det är legitimerat att bråka bara för att det står väktare på en lapp på bröstet.

Nu är allting inte enbart ris. Jag har ett antal vänner som är väktare, ordningsvakter, etc. Och det finns även väldigt många bra sådana. Det är dock för sällan man faktiskt hör något om dem då de bara sköter sitt jobb till full belåtenhet och som det bör skötas.


Något intressant var ju insider häromdagen, som iofs var rätt bra vinklat, vilket får medges.
 
HDFS) (KGS skrev:
ha, ha, ja så kan det gå om man lappar till fel bil...

En bild som jag ångrar att jag inte tog var när en riktigt fet BMW med det blygsamma registreringsnumret "BILLY" kör upp på trottoarkanten o parkerar framför två lapplisor. Ut kliver föraren o försvinner ner på Drottninggatan till fots. Minen på lisorna var skön, men de hann samla sej och skriva boten innan han kom tillbaka. En bot som Billy Butt lugnt lät falla ner på gatan innan han drog iväg...

Var det inte Jan Giljotin eller vad han heter, som parkerade direkt utanför bolaget, där det redan stod två P-Vakter och _sa_ åt dem att lappa hans bil medans han gick in och handlade?

Skön snubbe i alla fall...


/Michael
 
Kalle_B skrev:
jo rätten har du.

jag kan stå på gatan o fotografera dig när du står naken i duschen. Ingen kan hindra mig. Men som ajg skrev i förra tråden så skulle det aldrig falla mig in. Skulle aldrig drömma om att fotografera något sådant eller liknande saker.
Funderar på om man verkligen har rätten eller om inte det där kan gå som ofredande? Vid en snabb kik i lagboken så skall man då handgripligen antasta någon så ofredande blir det kanske inte. :eek:/ Men i Malmö (tror jag det var) så var det ju någon som monterat upp en videokamera och filmat rakt över gatan in till de som bodde tvärsöver, och det blev ju åtal där om jag inte missminner mig. Skall se om jag hittar det någonstans.
 
Eeros skrev:
Vad säger lagen om att fotografera utryckningspersonal, som exempelvis poliser, när de utför arbete? Med tanke på hur ivrigt det plåtas vid exempelvis trafikolyckor, så borde det inte vara förbjudet. Åtminstone inte i Sverige.

Däremot läste jag för något år sedan en resesklidring från någon västeuropeisk land, där skribenten tog fram kameran när polisen stoppade dem i någon rutintrafikkontroll. Det skulle han inte ha gjort, polisen blev ursinnig. Man fick tydligen inte fota när en myndighetsperson utövade sin myndighet.

Hur det hela slutade, och om det var i Frankrike, Spaninen eller i Italien, kommer jag inte ihåg. Men jag skulle väldigt gärna veta vad det är för bestämmelser som gäller i Sverige. Finns det förutom skyddsobjekt, även personer/yrkeskårer och sammanhang som man inte får fotografera i Sverige? Och kan skyddsobjekt inbegripa annat än byggnader och områden? En människa till exempel? Eller polisens radiobil?

Jag själv vet inte ett dyft om vad det är som gäller, förutom att vi i lumpen inte fick tillåta någon att fotografera skyddsobjekt (byggnader).
Man får lov att fotografera utryckningspersonal hur mycket man vill, finns inga lagar mot det. Däremot så får inte en fotograf (eller någon annan) överträda polisens avspärrningar för att ta foto, så genom avspärrningar kan till viss del begränsning göras (dock så får man fortfarande fotografera in på avspärrningen, det blir inte ett skyddsobjekt eller liknande.
 
David G skrev:
Får verkligen vem som helst använda våld och sätta handbojor på någon för att man tror denna har gjort nått brotsligt?
Nej. Inte om man tror. Men om man vet (dvs i direkt anslutning till brottet. Ser du en väskryckning så får du springa efter gärningsmannen och med våld (det våld som eventuellt behövs) hålla kvar honom tills polis kommer. Rätten att boja honom är jag inte lika säker på, men tror säkert att det skulle gå då det är en form av våldsanvändning.
 
Newman75 skrev:
Man får lov att fotografera utryckningspersonal hur mycket man vill, finns inga lagar mot det. Däremot så får inte en fotograf (eller någon annan) överträda polisens avspärrningar för att ta foto, så genom avspärrningar kan till viss del begränsning göras (dock så får man fortfarande fotografera in på avspärrningen, det blir inte ett skyddsobjekt eller liknande.

Är det inte så att räddningsledaren på en olyksplats har laglig rätt att kommendera personer som är i närheten? Alltså skulle ju räddningsledaren kunna säga åt en att sluta fotografera och du skulle behöva lydda.

Bara en tanke.
 
Newman75 skrev:
...i Malmö (tror jag det var) så var det ju någon som monterat upp en videokamera och filmat rakt över gatan in till de som bodde tvärsöver, och det blev ju åtal där om jag inte missminner mig. Skall se om jag hittar det någonstans.
Åtalad säger inget om att det är förbjudet.
Jag borde minnas men tyvärr kan jag inte helt säkert säga att han blev frikänd...

Några andra länkar om att det inte är lagbrott att filma i smyg:
http://expressen.se/index.jsp?a=189380
http://www.vk.se/senastenyttart.jsp?article=36522&categorylist=10,4,6,32,39&date=2005-11-30
 
Re: Re: Re: Re: Re: Securitas förbjuder mig plåta parkeringsvakter

Michael f8 skrev:
Jag vet inte hur du tolkar in text, men jag började med att läsa rubriken.

Hade det vart polisen så hade det nog stått redan där, eftersomn det skulle vara mer anmärkningsvärt om Polismannen verkligen förbjudit det.

/Michael

Men snälla du? Jag gissar/hoppas att du läste resten av inlägget också, inte *bara* rubriken?

Min poäng förändras inte av att det *först* är Securitas och *sedan* polisen som ifrågasätter fotografens beteende.

Jag tycker du verkar leta desperat efter saker att hugga på..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.