Annons

Scanner hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Sitter här och tittar lite efter en flatbedscanner... Funderar lite på att köpa en... Är intresserad av att kunna scanna in bilder till datorn, behöver inte vara nån värstingscanner...eller rättare sagt, det får inte vara det. Jag är nämligen fattig.. ;)

Alla dessa siffror om upplösning... är en scanner med 1200x2400 dpi okej?? Färgdjup på 48 bitar... vet inte ens till 100% vad allt betyder...

hjälp?,,, nån?

//Malin
 
Ska du skanna in dia/negativ eller vanliga "pappersbilder"?

När det gäller det sistnämnda så finns det hur mycket som helst att välja på. Det borde gå att hitta en del begagnat också. Hade en Agfa SnapScan 1212u som var riktigt bra för att vara en gammal billig flatbäddsscanner. Har en Epson perfection 1250 nu som e bra.

När det gäller inscanning av dia/negativ så blir det lite mer komplicerat.

Det bästa är då antagligen att få tag på en begagnad Minolta scan dual 2. Det finns flatbäddsscannrar som tar både och. En Epson 1660 Photo kan då vara ett bra alternativ om man tvunget vill scanna "pappersbilder" också
 
Hej!
Det är pappersbilder det handlar om... Mitt främsta syfte är väl att kunna ladda upp dem här, få dem bedömda och på så vis kunna utvecklas....
 
Okej. Bara pappersbilder. Då borde du titta på canons "smala" modeller. De är grymt smidiga och du behöver ingen extern strömkälla (tar frå USB-porten). Vad du än gör så akta dig för musteks scannrar.


Lycka till

//Uffe
 
Tack!
Vad tror du om CANON Scanner 676U ?? Jag är ju inte så hemma på det där med upplösning... (än... ) 600x1200 dpi 48 bitar... är det tillräckligt?

har kikat lite på CANON Scanner LIDE 30 också... den har 1200x2400 dpi... 48 bitar...

Tacksam för alla svar... =) //Malin
 
Jag har en Canon med upplösning på 600x1200. Det räcker alldeles utmärkt. Jag får bildfiler som ibland blir 100meg stora.

N676U, det var den scannern jag tänkte på. Den blir nog bra. Tänk bara på att du får en lika bra scanner för några hundralappar mindre men då är den också tre gånger så stor.

//Uffe
 
Om du ska köpa nytt kan jag nog rekomendera Canon CanoScan 3000. Det är mycket scanner för pengarna. Och billig, samt liten och smidig, den föregående modellen(1250) med lägre upplösning har utgått, men denna har högre upplösning.

Canon CanoScan 3000. USB2HS/48Bit/1200x2400dpi.
Kostar under tusenlappen.
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar!
Det blev en canon Canoscan LIDE 30.. Så nu ska bilderna upp på sidan för kritik.. =)

På återseende!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.