Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samma bild i flera pooler

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag provade att publicera en bild, som redan är publicerad i poolen "Subculture", i "Bildkritik" nu, det funkade inte heller. Tråkigt tycker jag då dessa pooler har så olika inriktning. Bilden publicerades i "Subculture" för över ett år sedan så 24-timmarsgränsen har det inte med att göra.

Detta skall vara fixat nu. Begränsningen skall bara gälla flytt/dubbelplacering inom de två "Bildkritik"-poolerna.Man får bestämma sig om man är nybörjare eller en bit på väg.

Makten skrev:
Att det fortfarande inte blir några diskussioner i diskussionspoolen är nog för att den används som kritikpool. Man lägger en bild där bara för att ytterligare exponera den, utan nåt bra diskussionsunderlag.
Med "dåligt diskussionsunderlag" menar jag att fotografen inte på ett bra sätt formulerat en frågeställning, även om bilden kan ha en rad saker som är värda att diskutera.

Håller med i mycket av det du säger, även om jag kanske inte helt vågar skriva under på att den används som kritikpool. Problemet är snarast att inte alla fotografer skriver något, följer diskussionen och fortsätter ställa frågor och skapar debatt.
Och om fotografen skriver något i diskussionspoolen så visar frågorna stora likheter med de frågor som ställs i kritikpoolen. Alltså "vad tycker och tänker du om den här bilden?".
Ibland får fotografen helt enkelt ta i lite mer för att skapa diskussion, våga formulera mer provocerande frågor och påståenden. Även det är en övning.

Ibland har förslag framförts om att skapa en kritikpool där heta kommentarer varit tillåtna, en så kallad flamepool. Bilddiskussionspoolen skulle mycket väl kunna vara en sådan flamepool, så länge deltagarna skiljer mellan sak och person.

Kijana skrev:
Håller med i mycket av det du säger, även om jag kanske inte helt vågar skriva under på att den används som kritikpool. Problemet är snarast att inte alla fotografer skriver något, följer diskussionen och fortsätter ställa frågor och skapar debatt.
Och om fotografen skriver något i diskussionspoolen så visar frågorna stora likheter med de frågor som ställs i kritikpoolen. Alltså "vad tycker och tänker du om den här bilden?".
Ibland får fotografen helt enkelt ta i lite mer för att skapa diskussion, våga formulera mer provocerande frågor och påståenden. Även det är en övning.

Ibland har förslag framförts om att skapa en kritikpool där heta kommentarer varit tillåtna, en så kallad flamepool. Bilddiskussionspoolen skulle mycket väl kunna vara en sådan flamepool, så länge deltagarna skiljer mellan sak och person.
Ja, det är ju bara att titta på hur det ser ut i nuläget. Ett axplock av "diskussionsinledningen" hos några av de senaste bilderna:

"Såga eller hylla skiten! Jag tar det konstruktivt! :)"

"Orkide är en Grehound. Tyckte att bilden var lite rolig =)
Skriv gärna vad ni tycker!"

"Många snabba steg sedan står man där. Betraktar först intet, sedan utifrån det tilltar tankarna i olika former."

"Vilken känsla förmedlar den här bilden er???"

Alla dessa hade passat bättre i bildkritik, då de inte är nåt vidare diskussionsunderlag (Edit: inte bilderna då, utan kommentarerna från fotografen). Bildskaparen måste ju själv tala om vad som ska diskuteras, inte bara uppmana folk att säga vad de ser. Det är ju det man gör i bildkritikpoolen.

En stilla undran, när man väljer att andra ska kunna bbetygsätta bilderna i nybörjar poolen så finns "Fint, dags för Bildkritikpoolen!" med som kriterie, borde det inte ändras nu? då man inte kan lägga bilden i båda?

Min tolkning av det "betyget" är inte att du ska lägga samma bild i Bildkritik, utan att du nu kommit så pass långt i ditt fotograferande att din nästa bild "klarar av" att läggas i Bildkritik.

Som sagt, min tolkning. Och jag hoppas den är rätt för dubbelposteringar är inget jag tycker ska uppmuntras.

Pia

Man kan väl flytta den till bildkritik;-) Inget hindrar ju att man tar bort den ur nybörjarpoolen först, eller hur?

Nej, regeln är att en bild bara kan begäras kritik på en gång - det visade sig vara en hel del som utnyttjade att få sin bild "överst" flera gånger genom att flytta den mellan kritikpoolerna.

Man får bestämma sig om man är nybörjare eller inte.

clindh skrev:
Nej, regeln är att en bild bara kan begäras kritik på en gång - det visade sig vara en hel del som utnyttjade att få sin bild "överst" flera gånger genom att flytta den mellan kritikpoolerna.

Man får bestämma sig om man är nybörjare eller inte.
Ahaaa, ja det var nog bäst det. Som sagt, bara att fota mer istället:)

Man borde ha rätt att välja fel?!

Tycker att det känns trist att man inte kan få ha valt fel nivå på kritikpool. Jag ÄR NYBÖRJARE på så vis att jag aldrig ägt mer än ett objektiv till min manuella kamera och varit för fattig och otålig under alla år för att VERKLIGEN FÖRSTÅ och testa vad olika optik, filmer/ISO, slutartider, filter etc. gör med en bild. Har varit väldigt fyrkantig i tanken tidigare och sträckt mig bara till kunskapen tele=porträtt och vidvinekl=landskap, på ett ungefär, så när jag nu börjar testa lite mera blev jag osäker på var jag skulle lägga mig och la en bild jag gärna ville ha kommentarer på i nybörjare.

Sedan insåg jag nästan genast att kommentarerna jag vill ha, ju är de som är kritiska och vågar tala om vad som kan bli bättre. Alltså bör det väl bli hård kritik med resultatet att jag kanske får lov att fråga om kommentarerna blir för tekniska för mig. Men nu får jag alltså inte flytta min bild??!!

Kan bara konstatera att den på ett dygn setts av dryga tjugotalet mjukstartare, som alla tittat utan att kommentera. Kanske verkligen för att de inte hade något att säga, eller så upptäckte de att jag jobbat med bilder och vågar inte kommentera.Fick meddelande, när jag försökte flytta, att bilden redan legat i en pool

Finns NÅGOT sätt att få en konstruktiv kritk nu eller är det kört för all framtid just i kritikpoolerna för att man fegat med mjukstarten??

.

Undrar Ulrika

Men har du bara ett litet urval bilder, som du vill flytta runt? Du tar väl förhoppningsvis nya bilder allt eftersom, bilder där du applicerat någon teknik eller där du tänkt till extra efter något tips du fått? Lägg nästa bild i den pool där du tror den får mest visningar

Men som jag sa, jag skall fixa så man kan lägga tillbaks en bild - och tom flytta den till annan kritikpool, men den kommer inte lyftas fram igen som nya bilder, då det var just detta som missbrukades.

clindh skrev:
Du tar väl förhoppningsvis nya bilder allt eftersom, bilder där du applicerat någon teknik eller där du tänkt till extra efter något tips du fått?

Men som jag sa, jag skall fixa så man kan lägga tillbaks en bild - och tom flytta den till annan kritikpool, men den kommer inte lyftas fram igen som nya bilder, då det var just detta som missbrukades.

Jo, det är klart att jag har nya bilder, som skall in. Har tagit ett par tusen bilder sen jag fick min nya D70 efter midsommar ;-), men vissa bilder är man ju mer nyfiken på att få kritik på än andra och detta gällde en sådan bild.

Var hamnar nu de bilderna man byter pool på då, om de inte hamnar bland nya bilder? Hur skall andra hitta dem??

Ulrika

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar