Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Så här stor är skillnaden mellan 30d och 5d
- Trådstartare macrobild
- Start datum
Slowfinger
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Jag hoppas att det har varit till nytta för någon
Mikael
Absolut Mikael! Alltid lika intressant att läsa dina trådar. Mvh / Bosse
macrobild
Avslutat medlemskap
mange78 skrev:
Jag tycker bruset är betydligt mer förstörande på 350d än på min 5d, framför allt över ISO 800. Dessutom tycker jag 350d ger mer och fulare färgbrus än 5d på ISO 400 och mer. Men det är inget jag testat vetenskapligt, bara en känsla jag fick när jag testade 350d förut.
En medlem från Fotosidan var här och hälsade på från Stockholm, vi körde 350, 30d och 5d mot varandra i raw och 1600iso, lät samma rawkonverterare räkna upp bilderna identiskt lika,dvs linjärt,ingen påverkan av brusreducering. Vad det gäller brus var det ingen synbar skillnad i bilderna från kamerorna och vårt testmotiv.
Mikael
macrobild
Avslutat medlemskap
leffep
Aktiv medlem
macrobild skrev:
En medlem från Fotosidan var här och hälsade på från Stockholm, vi körde 350, 30d och 5d mot varandra i raw och 1600iso, lät samma rawkonverterare räkna upp bilderna identiskt lika,dvs linjärt,ingen påverkan av brusreducering. Vad det gäller brus var det ingen synbar skillnad i bilderna från kamerorna och vårt testmotiv.
Mikael
Det var bra att höra, så jag slipper längta efter 30D. Faktum är att jag blev lite besviken på brusnivåerna hos 350D. Jag trodde skillnaden skulle vara större mot mina förra Nikon kameror.
/Leif
macrobild
Avslutat medlemskap
leffep skrev:
Det var bra att höra, så jag slipper längta efter 30D. Faktum är att jag blev lite besviken på brusnivåerna hos 350D. Jag trodde skillnaden skulle vara större mot mina förra Nikon kameror.
/Leif
Jag har testat alla SLR Nikonkameror , ingen Nikonkamera kan ge det låga brus som din kamera ger och samma detaljnivå i lågdager från 400iso och uppåt och när det gäller raw. Ett undantag är Nikons senaste 4milj pixlar sportkamera vilken jag inte har provat.
Ola_H
Aktiv medlem
Mikael, det vore rätt intressant att se var dina jämförelser skulle ge för reaktioner på t ex Fred Mirandas Canonforum. Jämför t ex med tråden: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/404029
Om du har tid och lust tycker jag du skall posta din jämförelse där.
Om du har tid och lust tycker jag du skall posta din jämförelse där.
Oscar
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Om du fotograferar med en kamera som har en mindre sensor exv digital kompaktkamera och samma motiv så erhåller du betydligt större skärpedjup med denna kamera vid bl4 än om du fotograferar med en slr digitalkamera och bl4. Likaså är det att gå från APS storlek som 30d till 5d. För att erhålla samma skärpedjup så får jag blända ner 5d till 11.
Mikael
Detta har ingenting att göra med storleken på sensorerna. Enbart med brännvidden att göra. För att få samma utsnitt med digital kompaktkamera krävs en mkt kortare brännvidd.. därav det längre skärpedjupet.
Fotograferar man med samma brännvidd och bländare blir skörpedjupet detsamma oavsett vilken sensor som sitter i kameran.
Slowfinger
Aktiv medlem
Mikael: om du har 24-105/4L till din 5D vore det riktigt kul att se en shootout mot 30D med 17-55 2,8. Med kantskärpeanalys också ;-)
Slowfinger
Aktiv medlem
Ja, även Photozone anser att CA är väl kontrollerat på 17-55/2.8:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_1755_28/index.htm
Chromatic aberrations (color shadows at harsh contrast transitions) tend to be a weak spot of most zooms in this range. However, the EF-S 17-55mm f/2.8 USM IS exhibited an unusually moderate degree of border CAs well below the 1 pixel barrier even at the 17mm setting.
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_1755_28/index.htm
Chromatic aberrations (color shadows at harsh contrast transitions) tend to be a weak spot of most zooms in this range. However, the EF-S 17-55mm f/2.8 USM IS exhibited an unusually moderate degree of border CAs well below the 1 pixel barrier even at the 17mm setting.
macrobild
Avslutat medlemskap
Slowfinger
Aktiv medlem
Tack för det!
macrobild
Avslutat medlemskap
Slowfinger skrev:
Mikael: om du har 24-105/4L till din 5D vore det riktigt kul att se en shootout mot 30D med 17-55 2,8. Med kantskärpeanalys också ;-)
Bo
Jag tror inte jag skall ge mig på det objektivet, dels för du antagligen redan vet vad jag tycker om det samt en sådan test tar tid.
Jag blir lite förvånad över att 17-55 är så befriad från CA.
mikael