Annons

Så här stor är skillnaden mellan 30d och 5d

Produkter
(logga in för att koppla)
Men vad är summan av kardemumman i detta fall? Bör man inte köpa en 5D så vida man inte skall göra stora utskrifter? Detta känns relevant för mig som håller på att känna ett sug för uppgradering från 350D, och då skillnaden mellan 350D och 30D är någorlunda små så känns det som att nästa steg upp i skalan är 5D.

Mvh/Andreas...
 
BulletBreath skrev:
Men vad är summan av kardemumman i detta fall? Bör man inte köpa en 5D så vida man inte skall göra stora utskrifter? Detta känns relevant för mig som håller på att känna ett sug för uppgradering från 350D, och då skillnaden mellan 350D och 30D är någorlunda små så känns det som att nästa steg upp i skalan är 5D.

Mvh/Andreas...

Det är en annan sak när man får sin 5D och ser detaljskärpan på riktigt. Jag har 5D och 20D och inte är dom likvärdga inte.
Det är nog fler än jag som har små problem med vinjettering etc med 5D och tycker den är det bästa under 60000:-.
Men visst avslöjar den eventuella brister i optiken i och med att den har sådan upplösning.
 
BugEyes skrev:
Det är en annan sak när man får sin 5D och ser detaljskärpan på riktigt. Jag har 5D och 20D och inte är dom likvärdga inte.
Det är nog fler än jag som har små problem med vinjettering etc med 5D och tycker den är det bästa under 60000:-.
Men visst avslöjar den eventuella brister i optiken i och med att den har sådan upplösning.

Med mina objektiv : EF 17-40/4L, 70-200/4L och Tamron SP 90 Macro, skulle optiken vara bristfällig tror du eller tror du att det skulle funka bra?

/Andreas
 
BulletBreath skrev:
Med mina objektiv : EF 17-40/4L, 70-200/4L och Tamron SP 90 Macro, skulle optiken vara bristfällig tror du eller tror du att det skulle funka bra?

/Andreas

Jag har kört 5D med båda de zoomarna och ett Canon 100mm macro, och det fungerade finfint. Jag tror inte att det blir sämre med Tamronen.

17-40:an vinjetterar lite om man inte bländar ner den, men mig gjorde det i alla fall inget.

Om du tänker fotografera tegelväggar, bör du nog dock leta efter ett annat objektiv ;)
 
Hehe... nej jag har inte vuxit så mycket i mitt fotograferande att jag känner behovet av att fota tegel. Frågan är nu bara om man vuxit så mycket att man uppfyller behovet av en 5D ;/
 
BulletBreath skrev:
Hehe... nej jag har inte vuxit så mycket i mitt fotograferande att jag känner behovet av att fota tegel. Frågan är nu bara om man vuxit så mycket att man uppfyller behovet av en 5D ;/

Om jag bara skaffat grejer jag verkligen behöver hade jag inte ägt mkt :)
5D är ingen dum kamera, 30D funkar säkert me.
Jag har 17-40 & 70-200 till min o de funkar fint.
 
BulletBreath skrev:
Hehe... nej jag har inte vuxit så mycket i mitt fotograferande att jag känner behovet av att fota tegel. Frågan är nu bara om man vuxit så mycket att man uppfyller behovet av en 5D ;/
Glöm tegelväggarna - och en del andra motiv med - med 17-40 på fullformat, om du inte tycker det är OK med lite oskärpa i hörnen. För exempel, se gärna Canons egna promotionbilder på 5D-sajten.
 
macrobild skrev:
Att en bild kräver mer skärpning ser jag inte som något problem, 30d bildfil är mjukare och behöver skärpas lite jmf med 5d.
När jag får lite tid över=snart skall jag köra några bilder 50cm stora eller större för att utröna skillnaderna.
Hur gick det med testerna av de fysiska kopiorna? Är själv i valet om jag ska köpa en 30D, den har allt jag behöver, men jag är fundersam på kopior i storleken över A3...
 
20D versus 5D

Adressen till en mycket intressant sida.
http://www.prime-junta.net/
Det finns både tester av 20D-5D, plus en massa annat intressant material. Väl värt ett besök.
Håller själv på och funderar över om man ska gå över till fullframe, men är tveksam än så länge. Det jag är mest intresserad av är brusnivåerna, tycker att bruset i min 20D är "ok" men hade gärna sett att det varit mindre (gäller väl alla).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.