Annons

Sätt att öka skärpedjupet?

Produkter
(logga in för att koppla)

900V6

Medlem
Jag har meckat lite med att vända på objektivet för att få bra macro bilder. Vilket har lyckats ganska bra, men finns det något sätt att öka skärpedjupet? Med andra hjälpmedel alltså, linser eller liknande.
 
Skärpedjupet styrs av förhållnadet mellan avbildnings skalan och den faktiska bländaröppningen (i mm räknat). Så för att öka skärpedjupet får du antinge minska förstoringen eller blända ned.
 
Räcker inte det så kan man ta till ett dämpande filter som inte förändrar färger utan som enbart gör objektivet mörkare.. Då måste man (för att uppnå normal exponering) använda läääängre slutartider. Kan vara bra i dagsljus då slutartiderna inte blir långa nog.. Om man tex vill få till rörelse i bäckens rinnande vatten..

Mvh Niclas,
 
Niklas, hamnade inlägget i fel tråd? Jag förstår inte hur ett gråfilter skulle öka skärpedjupet :)

Tvärt om så har man ju ofta problem med för långa slutartider när man plåtar mikro/makro, i.o.m. att man tvingas blända ner så förbaskat.
 
Tack för alla förslag. Som jag har nu så har jag max bländare för att få in så mycket ljus som möjligt. Om jag tog halva bländaren så borde jag alltså få längre skärpedjup? Det låter ju logiskt, men jag kommer att tappa mycket värdefullt ljus. Nåja, ska verkligen prova i morgon när solen är uppe. Om det nu inte är molnigt vill säga.
 
Prova också med stativ, trådutlösare och spegeluppfällning, om du har möjlighet. Jag lekte med det här för ett par veckor sen, jag kom till bländare 32 och 4s. Fast skärpedjupet blev inte så värst mycket bättre för det...
 
rudhan skrev:
Prova också med stativ, trådutlösare och spegeluppfällning, om du har möjlighet. Jag lekte med det här för ett par veckor sen, jag kom till bländare 32 och 4s. Fast skärpedjupet blev inte så värst mycket bättre för det...

Ok, såg bilden på blomflugan, där du monterat ett 50mm på ett 70-300. Vad hjälper det att man använder spegeluppfällning? Och hur gör man det? finns det i menyerna?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.