Annons

Sämre skärpa på min nya 7D än 550D!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag menar, blir dom kompatibla utan att ha kaliberarats mot varandra? Det behöver inte bli så bra att man måste se skillnaden i laboratoriemiljö, bara så jag inte ser skillnad på bild.
 
Tack Magnus. Och tack alla ni andra för hjälpen. Resultatet blir att ett kamerahus och ett objektiv åker in på kalibrering.
 
Menar du att det är skillnad på RAW-filerna mellan 550D och 7D?
Eller menar du att de inbyggda "bildstilarna" som används vid jpg-direkt-ur-kameran skiljer mellan kamerorna?

Petter ...
Canon specificerar inte om det är någon skillnad i själv RAW-filen. Jag skulle inte tro det. Men om du sätter den inbyggda skärpningen, som ju nu sedan rätt många modeller tillbaka görs just genom bildstilarna, på mesta möjliga på en kamera i 1D-serien, då motsvarar det ungefär minsta möjliga på en G12 och mitt i på en 600D.
När jag läste detta var det äldre modeller det gällde, men principen var densamma.

Detta då för att det är Canons erfarenhet att de som köper billigare kameror vill ha grällare bilder.
 
AF Mikrojustering

Har precis hämtat ut min efterlängtade 7D på posten och tagit lite testbilder. Tyvärr är det nåt galet med skärpan. När jag jämför med bilder tagna med min 550D är bilderna inte lika skarpa. Oavsett vilket objektiv jag sätter på. Har kört på alla möjliga fokusinställningar på 7Dn. Använt stativ och samma bländare/slutartid på båda kamerorna. Någon som vet om jag gör något fel eller kan jag ha fått ett måndagsexemplar av 7D?

Hej!
Du kan börja med att kolla skärpeinställning på stativ med Livevju förstora 10ggr och justera manuellt, blir det bra skärpa då är kameran OK.
På 7D kan du göra mikrojusteing för upp till 20 objektiv som lagras i kameran. Kameran känner automatiskt av vilket objektiv du har på kameran. Det funkar på alla mina objektiv.
Du hittar funktionen på menusymbol 2:ndra från höger välj C.Fn III: Autofokus/Matning_5 på undermenyn_2:ställ in per objektiv. Tryck på info för att ändra det går att justra +20 till -20 steg.
Det som händer är att sensorn justeras i förhållande till objektivets "brännpunkt".
Det finns ett hjälpverktyg att köpa på Scandinavianphoto som heter SpyderLensCal kosta ca 600kr. Det underlättar.
Gör du dessa justeringar får du "Canonskärpa".
MVH
Bosse
 
Hej!

Det verkar inte som du har front- eller bakfokus. Jag hade själv det med min Nikon D300 och Tamron 17-50, men det är enkelt att ta testbilder och justera i kameran för ett objektiv. Nu är fokusen helt perfekt och skärpan är den bästa jag sett. Hoppas du kan fixa ditt problem.

Mvh Rolf
 
Detta är min personliga åsikt men tycker denna microjustering är dålig om man har en zoom, de i youtube klippet säger inget om vilken brännvidd de använder på de optiket "24-105" som de kör med. När du justerar med microjusteringen justerar du bara en parameter t,ex om du använder som mest 85mm men resten kan komma bli oskarp. Bästa med microjusteringen är om du har fasta optik tycker jag! Kommer forsätta lämna in hos något proffs som justerar min saker.
 
Kommentar på oskarp ryggsäcksbild

Detta är min personliga åsikt men tycker denna microjustering är dålig om man har en zoom, de i youtube klippet säger inget om vilken brännvidd de använder på de optiket "24-105" som de kör med. När du justerar med microjusteringen justerar du bara en parameter t,ex om du använder som mest 85mm men resten kan komma bli oskarp. Bästa med microjusteringen är om du har fasta optik tycker jag! Kommer forsätta lämna in hos något proffs som justerar min saker.

Har läst tråden med intresse. Jag håller med: ryggsäcksbilden är inget vidare. Jag har själv 7D tillsammans med 70-200/4L och tidvis 50/1.8 II - generellt blir det mycket skarpare än nämnda bild. Men det är flera saker som påverkar skärpan enligt min egen åsikt/ringa erfarenhet:

1. Testbildens 1/1000 s är i längsta laget för att få en knivskarp rörelsebild, då krävs det att man panorerar skapligt (vad jag har upptäckt i alla fall), och AF Servo är nödvändigt. Enbensstativ eller att stödja armbågen i en rem gör under för den egna rörelseoskärpan bortsett från objektets rörelse (ett trebensstativ kan vara knöligt att använda vid actionbilder). Till detta kommer också korrekt val av bländare, rör sig objektet i sidled kan man ha kortare skärpedjup, men för att vara på säkra sidan bär man blända ner cirka tre steg, i alla fall för rörelse i djupled.

2. Vid lågkontrastmotiv har jag testat att överexponera en smula för att få en uppfattning av bättre skärpa. Det är möjligt att en professionell uppmätning MTF inte visar någon skillnad, men för egen del brukar jag hålla till i högra delen av histogrammet vid lågkontrast, och sedan vid behov sänka ljusstyrka en smula i DPP - helt ovetenskapligt verkar det som att kontrastteckningen blir bättre då.

3. Det är flera saker som uppfattas som skärpa i datorn: generell skärpa, färgteckning, abberation osv. De (dyra) Sigma jag har provat tyckte jag var rätt tråkiga vad gäller färg, de var smetiga och abberationen var hög. L-objektiv var mycket bättre här, utöver höjningen i generell skärpa.

4. Noise Reduction kan sänka skärpan rejält, enklast är att stänga av denna och justera själv i DPP. High Tone Priority och Auto Light Optimizer kan ge tråkiga effekter avseende brus, dessa kan också stängas av och justeras manuellt i efterhand istället. Sen går det att pyssla med inställningar med Sharpness och Sharpness RGB i DPP, detta då i växelverkan med brus - det syns mer brus ju mer skärpa du applicerar. Jag har också provat att använda olika Sharpness i kameran för att se vad som händer, och återigen helt ovetenskapligt verkar det som att ett lågt värde i kameran på Sharpness ger ett sämre slutresultat då man boostar Sharpness i DPP, jämfört med att ha ett högre Sharpness i kameran från början utan att efterskärpa i DPP. Men detta är förstås bara vad jag har uppfattat subjektivt för egen del, jag har ingen täckning för det.

5. Sist men inte minst så försöker jag själv att sluta med pixel-peeping, det finns en uppenbar risk att man tröttnar på APS-C annars, belånar huset och dumköper en mellanformatkamera istället. Men generellt försöker jag att fylla ut sökaren så mycket det går, dvs. beskära direkt vid fototillfället, exponera helt spikrätt från början, och köra med så snabb slutare som möjligt dvs. höja iso vid lägre ljusstyrka. Jag har i sammanhanget märkt att göra så få justeringar som möjligt i DPP förbättrar kvaliteten avsevärt.

Att få till den där perfekta bilden avseende skärpa, kontrast och färg - för att inte tala om det kanske viktigaste: motivet - tycker jag själv är mycket svårt, jag förstår att det finns en yrkestitel som heter professionell fotograf ... det är höga krav på alla parametrar vid fototillfället. Trots många bilder som glad amatör, så vete hundan om jag fått till en bild som uppfyller alla kriterier som behandlats ovan ...

Men som slutkläm: Ryggsäcksbilden är inte tekniskt bra, det är något grundläggande fel som spökar.
 
Eh... haha, ja det finns ju såklart inget ansikte. Glömde bort vilken bild jag lagt upp. Fokus ligger på loggan på ryggsäcken.

När du säger att fokus ligger på loggan menar du väl att du försökte sätta fokus på loggan? Att fokuspunkten sitter där?
Men om du använt One Shot AF så har skärpan låst sig och mannen kan ha hunnit ta ett steg innan du sköt av.
Jag tycker som sagt att det finns skärpa längst ner vid tassarna på rullväskan.

Petter ...
 
Utsnitt i motsvarande ca 100% förstoring.

Jo, men det där med "ca" gör mig lite förvirrad. Antingen är det 100% (vilket inte är svårt att göra) eller så har någon - eller båda - bilderna storleksförändrats efteråt vilket ger en felaktig jämförelse.

Jag sällar mig till dem i tråden som anser att du fokuserat på fel sätt (One shot när motiven varit i rörelse) och då får du ytterst sällan skärpa på fokuspunkten.

Har du testat att fokusera manuellt i live view, och vad blev i så fall resultatet?

EDIT: Korrigerade en förvirrad och förvillande formulering om sensorernas upplösning.
 
Senast ändrad:
Bilderna som är "utsnittade" är i post #57. Alltså ej rörliga mål med kameran på stativ, MF i live view. Samma sensor på båda kamerorna borde ju inte påverka pixeltätheten, väl?
 
Bilderna som är "utsnittade" är i post #57. Alltså ej rörliga mål med kameran på stativ, MF i live view. Samma sensor på båda kamerorna borde ju inte påverka pixeltätheten, väl?

Olika stora utsnitt påverkar. I det här fallet visar 7D-utsnittet mindre av motivet än 550D-utsnittet. Det blir alltså märkligt att jämföra de två bilderna.
 
Ja, möjligen en inte helt vetenskaplig jämförelse, mer en illustration över hur jag upplevde att skärpan på 7D fick stryk av 550D. Nåväl, nu är 7an inne på service.
 
Bilderna som är "utsnittade" är i post #57. Alltså ej rörliga mål med kameran på stativ, MF i live view. Samma sensor på båda kamerorna borde ju inte påverka pixeltätheten, väl?

Hur har du fokuserat när du tog bilderna i inlägg #57?

Prova att ta en bild med vanlig autofokus och en med kontrastautofokusen i Live View. Om den ena bilden blir skarp och den andra inte, så behöver ett av AF-systemen justeras.
 
Nja jag pratade just med Canon RCC

Beträffande Garanti så är det ett år på huset som räknas, även på gluggarna, alltså inte "inte är äldre än 7 år" för det skulle vara en L-glugg. Om huset behöver justeras och garanti finns är det gratis annars kostnadsförslag om det är gluggarna som behöver justeras och garanti ej finns.

Någon UPS fraktsedel skickar de såklart inte heller.

Tid 1-2 veckor ( "Vi har lite som ligger på vänt nu och röda dagar")

Så det är ju bara att glömma att skicka in allt å få det "nollat" gratis.

Alltså stå för frakt tur och retur samt kanske 1500 per glugg....

Har jag missat något? Måste man vara medlem någonstans?
 
Senast ändrad:
Har precis hämtat ut min efterlängtade 7D på posten och tagit lite testbilder. Tyvärr är det nåt galet med skärpan. När jag jämför med bilder tagna med min 550D är bilderna inte lika skarpa. Oavsett vilket objektiv jag sätter på. Har kört på alla möjliga fokusinställningar på 7Dn. Använt stativ och samma bländare/slutartid på båda kamerorna. Någon som vet om jag gör något fel eller kan jag ha fått ett måndagsexemplar av 7D?

Hej Erik
Jag tror att du har haft otur, Jag ser på dina bilder att något inte stämmer,.
Jag har fotat med min 7d i snart ett år, det har varit jättefina och skarpa bilder, fram till den 28 maj, då hände något med kameran, bilderna blev suddiga, när man förstorade upp dem så blev det ett stort brus och något slags pixelfel. ser ut som om det är luddiga, ingen som helst skärpa.
Ringde canon de sa att jag skulle lämna in den.
Vad jag menar så ser man skillnaden oerhört mycket, jag tvivlar inte på att du har haft otur med in kamera.
Hoppas det ordnar sig.
Själv är jag grymt besviken, och hoppas verkligen att Canon fixar min sensor, som det trodde det beror på.
Garantin är ett år, och Expert säger om den är fuktskadad eller stötskadad får jag betala det, jag blev till och med tvungen att skriva på ett papper på expert att jag betalar vid fukt eller stötskada.
Till saken hör att min kamera är pedantskött.
Det är inte alls roligt när en sån dyr kamera inte uppnår det man önskar, jag hade en 350 d förut, som jag fotat nästan 80-tusen bilder med, och den visar fortfarnade knivskarpa bilder, så jag vet vad jag talar om, när de gäller skärpa.
Hoppas du får den hjälp du behöver
Zara
 
Hej Erik
Jag tror att du har haft otur, Jag ser på dina bilder att något inte stämmer,.
Jag har fotat med min 7d i snart ett år, det har varit jättefina och skarpa bilder, fram till den 28 maj, då hände något med kameran, bilderna blev suddiga, när man förstorade upp dem så blev det ett stort brus och något slags pixelfel. ser ut som om det är luddiga, ingen som helst skärpa.
Ringde canon de sa att jag skulle lämna in den.
Vad jag menar så ser man skillnaden oerhört mycket, jag tvivlar inte på att du har haft otur med in kamera.
Hoppas det ordnar sig.
Själv är jag grymt besviken, och hoppas verkligen att Canon fixar min sensor, som det trodde det beror på.
Garantin är ett år, och Expert säger om den är fuktskadad eller stötskadad får jag betala det, jag blev till och med tvungen att skriva på ett papper på expert att jag betalar vid fukt eller stötskada.
Till saken hör att min kamera är pedantskött.
Det är inte alls roligt när en sån dyr kamera inte uppnår det man önskar, jag hade en 350 d förut, som jag fotat nästan 80-tusen bilder med, och den visar fortfarnade knivskarpa bilder, så jag vet vad jag talar om, när de gäller skärpa.
Hoppas du får den hjälp du behöver
Zara

Tack för dom värmande men skrämmande orden. Just nu hoppas jag att kameran är tillbaka i perfekt skick innan jag går på semester...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.