Annons

Sämre skärpa på min nya 7D än 550D!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Taget med one shot. Men en 1000/s, borde det inte räcka för att fånga billen skarpt? (Bilen åkte inte speciellt snabbt)

Det handlar i detta fall mer om var fokus sitter, inte om rörelseoskärpa
Bilen verkar ha åkt ut ur fokus. Tittar man på vägbanan verkar fokus ligga en bit hitom bilen.
Med bl 5,6 har du inte så särskilt långt skärpedjup, som annars hade kunnat få bilen att verka skarpare.

EDIT: tänk att jag alltid blir tvåa på snabba svar. Jag måste nog öva upp tangentbordstekniken.

Petter ...
 
Taget med one shot. Men en 1000/s, borde det inte räcka för att fånga billen skarpt? (Bilen åkte inte speciellt snabbt)

Det är för den sortens bilder som Servo AF är idealsikt. Då förstår kameran att du vill ha skärpan på det rörliga objektet. Den fokuserar kontinuerligt, och beräknar också objektets rörelse så att den kan ligga lite före med skärpeinställningen.

Petter ...
 
Ansikte?
Menar du nacken på mannen med väskan?
Där verkar ju skärpan sitta på ryggen/botten av väskan.
Kan i så fall också beror på att mannen hunnit ur fokus innan du avfyrade.

Petter ...

Eh... haha, ja det finns ju såklart inget ansikte. Glömde bort vilken bild jag lagt upp. Fokus ligger på loggan på ryggsäcken.
 
Om du kollar väggrenen så ser du att skärpan ligger bakom bilen. Bilen med släpet har antingen lämnat skärpeplanet vid tidpunkt för avtryck (One shot?) eller så felfokuserar Sigman på ditt hus - inte alls ovanligt.

Som sagt...Ta bilder på stillastående motiv under kontrollerade former

Precis vad jag också tänkte, fokus på asfalten. Är ju väldigt svårt att fokusera på ett rörligt motiv och frihand utan att få fel fokus.
Har du kollat var fokus ligger? Man kan ju kolla det i redigeringsprogrammet, åtminstone i DPP, ja, även i kameran.
Kolla det, om du inte gjort det, då ser du ju var fokus hamnar och kan jämföra det med var du tror du la fokus då du tog bilden.
 
Jag har kört den i DPP. Har du något knep mer än att dra på skärpan till 5 och lägga på oskarp mask enligt förinställningarna?

Nä jag har inga knep, jag brukar dra lite i spakarna till det ser bra ut.

Bilder som i grunden är skarpa brukar kunna bli äckligt skarpa genom att dra den översta mer åt höger och den understa mer åt vänster.
Men bilder som inte är skarpa i grunden brukar bara bli fula hur jag än gör.


Petter ..
 
Nä jag har inga knep, jag brukar dra lite i spakarna till det ser bra ut.

Bilder som i grunden är skarpa brukar kunna bli äckligt skarpa genom att dra den översta mer åt höger och den understa mer åt vänster.
Men bilder som inte är skarpa i grunden brukar bara bli fula hur jag än gör.


Petter ..

Jo, det går ju aldrig att efterkonstruera en skarp bild som inte är hyfsat skarp från början. Däremot kan det gå att få "det lilla extra" på en redan skarp bild.
 
Här kommer två bilder. Den ena tagen med 7D och canons 50 mm 1,4 och den andra med 550D och kitzoomen 18-55. Fokus är lagt på handtaget, samma bländaröppniung och samma inställningar i DPP.

7D:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2351142.htm

550D:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2351145.htm?set=mp

hmm, du har ju jämfört med olika objektiv. Då är det svårt att säga något om kamerorna.

Men jag kan säga att jag inte är man att se skillnad på de två bilder du lagt upp. Kan inte avgöra om den ena är skarpare än den andra.

Petter ...
 
hmm, du har ju jämfört med olika objektiv. Då är det svårt att säga något om kamerorna.

Men jag kan säga att jag inte är man att se skillnad på de två bilder du lagt upp. Kan inte avgöra om den ena är skarpare än den andra.

Petter ...

Ja, jag gjorde det enkelt för mig eftersom jag tyckte att med samma sigma-objektiv så blev det lite skarpare med 550an. Så rent logiskt borde ju då 7D producera märkbart skarpare bilder med det bättre objektivet, men jag tycker det är tvärt om. Men jag kan inbilla mig också, jag börjar bli snurrig av alla testbilder. Sen kanske jag har läst för mycket forum också... :) Jag borde läsa mer kommentaren av typen håkanbråkan skrev.
 
Ja, jag gjorde det enkelt för mig eftersom jag tyckte att med samma sigma-objektiv så blev det lite skarpare med 550an. Så rent logiskt borde ju då 7D producera märkbart skarpare bilder med det bättre objektivet, men jag tycker det är tvärt om. Men jag kan inbilla mig också, jag börjar bli snurrig av alla testbilder. Sen kanske jag har läst för mycket forum också... :) Jag borde läsa mer kommentaren av typen håkanbråkan skrev.

Jag har både 550D och 7D hemma. Jag tycker att de fokuserar perfekt båda två, och jag har inte behövt lämna in någon på kalibrering. Jag kan skifta objektiv mellan dem och det blir lika bra.

Petter ...
 
Här är två bilder med samma objektiv och samma bländaröppning. Utsnitt, ca 100%. 7D överst och 550D under.
 

Bilagor

  • 7D.jpg
    7D.jpg
    9.9 KB · Visningar: 890
  • 550D.jpg
    550D.jpg
    11.5 KB · Visningar: 884
Ja, det får väl bli så. Sigmat måste samtidigt också in på kalibrering för det går att få ännu skarpare med manuell fokus. Så jag skickar sigmat till cyberphoto och 7D till scandinavian photo. Funkar det sen tro?
 
Ja, det får väl bli så. Sigmat måste samtidigt också in på kalibrering för det går att få ännu skarpare med manuell fokus. Så jag skickar sigmat till cyberphoto och 7D till scandinavian photo. Funkar det sen tro?

Om dom inte lyckas få det skarpt lär du få ett nytt hus.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.