Erikhaglund
Aktiv medlem
Jag menar, blir dom kompatibla utan att ha kaliberarats mot varandra? Det behöver inte bli så bra att man måste se skillnaden i laboratoriemiljö, bara så jag inte ser skillnad på bild.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag menar, blir dom kompatibla utan att ha kaliberarats mot varandra? Det behöver inte bli så bra att man måste se skillnaden i laboratoriemiljö, bara så jag inte ser skillnad på bild.
Canon specificerar inte om det är någon skillnad i själv RAW-filen. Jag skulle inte tro det. Men om du sätter den inbyggda skärpningen, som ju nu sedan rätt många modeller tillbaka görs just genom bildstilarna, på mesta möjliga på en kamera i 1D-serien, då motsvarar det ungefär minsta möjliga på en G12 och mitt i på en 600D.Menar du att det är skillnad på RAW-filerna mellan 550D och 7D?
Eller menar du att de inbyggda "bildstilarna" som används vid jpg-direkt-ur-kameran skiljer mellan kamerorna?
Petter ...
Har precis hämtat ut min efterlängtade 7D på posten och tagit lite testbilder. Tyvärr är det nåt galet med skärpan. När jag jämför med bilder tagna med min 550D är bilderna inte lika skarpa. Oavsett vilket objektiv jag sätter på. Har kört på alla möjliga fokusinställningar på 7Dn. Använt stativ och samma bländare/slutartid på båda kamerorna. Någon som vet om jag gör något fel eller kan jag ha fått ett måndagsexemplar av 7D?
Detta är min personliga åsikt men tycker denna microjustering är dålig om man har en zoom, de i youtube klippet säger inget om vilken brännvidd de använder på de optiket "24-105" som de kör med. När du justerar med microjusteringen justerar du bara en parameter t,ex om du använder som mest 85mm men resten kan komma bli oskarp. Bästa med microjusteringen är om du har fasta optik tycker jag! Kommer forsätta lämna in hos något proffs som justerar min saker.
Eh... haha, ja det finns ju såklart inget ansikte. Glömde bort vilken bild jag lagt upp. Fokus ligger på loggan på ryggsäcken.
Här är två bilder med samma objektiv och samma bländaröppning. Utsnitt, ca 100%. 7D överst och 550D under.
Vad menar du med att utsnittet är "ca 100%"?
Utsnitt i motsvarande ca 100% förstoring.
Bilderna som är "utsnittade" är i post #57. Alltså ej rörliga mål med kameran på stativ, MF i live view. Samma sensor på båda kamerorna borde ju inte påverka pixeltätheten, väl?
Bilderna som är "utsnittade" är i post #57. Alltså ej rörliga mål med kameran på stativ, MF i live view. Samma sensor på båda kamerorna borde ju inte påverka pixeltätheten, väl?
Har precis hämtat ut min efterlängtade 7D på posten och tagit lite testbilder. Tyvärr är det nåt galet med skärpan. När jag jämför med bilder tagna med min 550D är bilderna inte lika skarpa. Oavsett vilket objektiv jag sätter på. Har kört på alla möjliga fokusinställningar på 7Dn. Använt stativ och samma bländare/slutartid på båda kamerorna. Någon som vet om jag gör något fel eller kan jag ha fått ett måndagsexemplar av 7D?
Hej Erik
Jag tror att du har haft otur, Jag ser på dina bilder att något inte stämmer,.
Jag har fotat med min 7d i snart ett år, det har varit jättefina och skarpa bilder, fram till den 28 maj, då hände något med kameran, bilderna blev suddiga, när man förstorade upp dem så blev det ett stort brus och något slags pixelfel. ser ut som om det är luddiga, ingen som helst skärpa.
Ringde canon de sa att jag skulle lämna in den.
Vad jag menar så ser man skillnaden oerhört mycket, jag tvivlar inte på att du har haft otur med in kamera.
Hoppas det ordnar sig.
Själv är jag grymt besviken, och hoppas verkligen att Canon fixar min sensor, som det trodde det beror på.
Garantin är ett år, och Expert säger om den är fuktskadad eller stötskadad får jag betala det, jag blev till och med tvungen att skriva på ett papper på expert att jag betalar vid fukt eller stötskada.
Till saken hör att min kamera är pedantskött.
Det är inte alls roligt när en sån dyr kamera inte uppnår det man önskar, jag hade en 350 d förut, som jag fotat nästan 80-tusen bilder med, och den visar fortfarnade knivskarpa bilder, så jag vet vad jag talar om, när de gäller skärpa.
Hoppas du får den hjälp du behöver
Zara