Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sämre skärpa på min nya 7D än 550D!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Måste tyvärr säja samma sak, jag är inte alls nöjd med mina bilder med min 7D :-(
Har tänkt flera gånger: "Jaha, blir det inte bättre bilder, då kunde jag ju lika gärna behållit vår Panasonic-kompakt" (frugan hade varit betydligt mer nöjd hon också, hon förstår sig inte på detta med nödvändiga investeringar så som en systemkamera)
Har knappt tagit en enda bra bild med min 7:a, tycker bilderna blir oskarpa, min svåger som har en 550 tar ju betydligt bättre bilder :-(
Var lämnar man in kameran? Har närmast till InfoCare i Växjö men verkar som de "flesta" här på forumet pratar om Intervision... är de mycket bättre?!

På vilket sätt blir det oskarpt? Gör lite tester och se om kameran fokuserar framför eller bakom motivet. Det handlar inte om att 7d är en dålig kamera.

Ett annat misstag som många gör också är att de jämför en 18MP bild på 100% med en säg 8MP bild på 100%. Den större bilden kommer aldrig då verka lika skarp, men blir det när de skrivs ut i samma storlek.
 
Jämför i RAW utan efterskärpning. Men eftersom bilderna blir skarpare med 550an än med 7an borde väl ändå inte manuell fokus spela roll?
 
På vilket sätt blir det oskarpt? Gör lite tester och se om kameran fokuserar framför eller bakom motivet. Det handlar inte om att 7d är en dålig kamera.

Ett annat misstag som många gör också är att de jämför en 18MP bild på 100% med en säg 8MP bild på 100%. Den större bilden kommer aldrig då verka lika skarp, men blir det när de skrivs ut i samma storlek.

550D och 7D har ju samma sensor så det kan inte vara problemet. Gjort testbilder i djupled och skärpan är bäst där den ska vara men fortfarande klart underkänt.
 
Om du fokuserar manuellt och sätter skärpan med båda kamerorna så ska bilden vara ungefär lika skarp. Om den är det så är det fel på autofokusen. Om den inte är det så vet jag inte vad det är.

Det andra var inte ett svar till dig. Utan anddar som jämförde 7d med en kompakt.
 
550D och 7D har ju samma sensor så det kan inte vara problemet. Gjort testbilder i djupled och skärpan är bäst där den ska vara men fortfarande klart underkänt.

Det låter ju inte som ett fokusproblem, utan som oskärpa av någon annan anledning.
Då är det väl knappast justering av AF som är lösningen? Bättre att gå tillbaka til butiken.

Petter ...
 
Oskärpan är inte skakningsoskärpa? Kameran på stativ? Bildstablisering på? Stor, liten bländare? Är det fokusproblem du har eller är det linsfel?
 
Har inga L-objektiv. Dessutom är mina objektiv en liten mix av Canon och Sigma. Jag tänker inte köpa ett kamerahus för 14.000 för att sen åka från Gävle till Solna för att det ska funka tillfredsställande.

Det går ju på garantin, lämna in grejjerna där du köpte dom så skickar dom det på justering. Efter canon justerat dina canon objeltiv så kan du be dom skicka kameran med sigma objektiven på justering.

Edit:
Oj, trodde jag svarade på senaste inlägget som skrivits, var lite snurrig där :)
 
Senast ändrad:
Har du batterigrepp på 7D, men inte på 550:n?
Nu vet jag inte hur stadigt batterigreppet är på 7D, men det jag hade på min 30D var riktigt svajigt. Så kameran med ett svajigt batterigrepp på stativ i kombination med lite halvlånga slutartider kan mycket väl skapa en aning rörelseoskärpa, eller? Bara en idé...
Vore intressant med lite bildexempel.
 
http://www.flickr.com/photos/ehaglund/5742272932/in/photostream/
http://www.flickr.com/photos/ehaglund/5741721731/in/photostream/

Ett par bildexempel, tagna med Sigma 70-300 4,0-5,6 DG OD. Bländare 5,6, slutartid 1000/s.

Dom här är tagna på fri hand. När jag har använt stativ har jag inte använt batterigrepp.

Det vore intressant med jämförelsebilder, eftersrom det är i jämförelsen du startar tråden.
Använd samma glugg, samma inställningar, 550D vs 7D.
Fotografera exempelvis en dagstidning uppsatt på väggen i bra ljusförhållanden. Stativ. Ställ in skärpan manuellt på båda kamerorna. Fotografera i LiveView så att inte spegeln orsakar rörelseoskärpa.
Ladda upp två bilder i full upplösning, och med EXIF-informationen.

EDIT: och stäng av bildstabilisatorn på objektivet.

Petter ...
 
Var laddar jag enkelt upp bilder i full upplösning för publik beskådan?

Det finns nog flera alternativ
Jag har möjligheten via min internetleverantör.
Men jag tror att du kan göra det via Canon image gateway om du inte hittar något annat sätt.

Alterantivet är ju att beskära ut en bit ur originalbilden som du laddar upp på Flickr.


Petter ..
 
Skaffar du ett gratiskonto hos Google kan du ladda upp bilder upp til 20 MB (tror jag det är) på Picasaweb.

Blanda inte ihop felaktig fokusering med olika sorters kameror. Ju högre upp i Canons hierarki man kommer, desto mindre skärpning applicerar kameran som standard. Det är för att bilderna ska bli lättare att bearbeta i efterhand.
Fokusera manuellt via live view först, och titta på bilderna sen. Är det inte lika mellan olika kameror så beror det på kamerans egenskaper, och den "framkallning" som kameran gör. Två kameror med samma upplösning och samma inställning (Picture Style) kan ge olika resultat ändå, något som kan exempelvis bero på egenskaperna hos anti-aliasingfiltret i respektive kamera.

7D har sina egenheter, som exempelvis risken för förhållandevis högt brus vid låga ISO, om man inte exponerar bra, men rätt använd ger den mycket bra bildkvalité.
 
http://www.flickr.com/photos/ehaglund/5742272932/in/photostream/
http://www.flickr.com/photos/ehaglund/5741721731/in/photostream/

Ett par bildexempel, tagna med Sigma 70-300 4,0-5,6 DG OD. Bländare 5,6, slutartid 1000/s.

Dom här är tagna på fri hand. När jag har använt stativ har jag inte använt batterigrepp.

Om du kollar väggrenen så ser du att skärpan ligger bakom bilen. Bilen med släpet har antingen lämnat skärpeplanet vid tidpunkt för avtryck (One shot?) eller så felfokuserar Sigman på ditt hus - inte alls ovanligt.

Som sagt...Ta bilder på stillastående motiv under kontrollerade former
 
Taget med one shot. Men en 1000/s, borde det inte räcka för att fånga billen skarpt? (Bilen åkte inte speciellt snabbt)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.