Annons

Sämre skärpa på min nya 7D än 550D!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Erik!

Hoppas du får tillbaks prylarna och att de gör som du vill och har rätt att förvänta dig.

Jag har läst tråden med intresse och vill gärna veta hur det gick!!

//Johan
 
På vilket sätt blir det oskarpt? Gör lite tester och se om kameran fokuserar framför eller bakom motivet. Det handlar inte om att 7d är en dålig kamera.

Ett annat misstag som många gör också är att de jämför en 18MP bild på 100% med en säg 8MP bild på 100%. Den större bilden kommer aldrig då verka lika skarp, men blir det när de skrivs ut i samma storlek.

Ursäkta att jag inte svarat tidigare men det har varit mycket det senaste så jag har inte hunnit kolla här i forumet, än mindre har jag hunnit fotografera. Ska tag i detta nu igen. Tack för svaret så länge!
 
Jag meddelar er alla hur det går med mitt serviceärende. Och jag hoppas att ni från svenska Canon (hej Canon!) följer med i trådar som denna och försöker påverka företaget i rätt riktning utifrån vilka erfarenheter era kunder berättar om. För självklart är det så att innan man köper något så läser många på ganska grundligt i diverse forum. Söker man på t ex "felfokusering" i canonforumet på denna sida finns det i skrivande stund 62 träffar. I nikonforumet får man 49 träffar. Sen kanske det speglar det kanske marknadsandelsfördelningen, är inte så insatt i den biten...
 
Nja jag pratade just med Canon RCC

Beträffande Garanti så är det ett år på huset som räknas, även på gluggarna, alltså inte "inte är äldre än 7 år" för det skulle vara en L-glugg. Om huset behöver justeras och garanti finns är det gratis annars kostnadsförslag om det är gluggarna som behöver justeras och garanti ej finns.

Någon UPS fraktsedel skickar de såklart inte heller.

Tid 1-2 veckor ( "Vi har lite som ligger på vänt nu och röda dagar")

Så det är ju bara att glömma att skicka in allt å få det "nollat" gratis.

Alltså stå för frakt tur och retur samt kanske 1500 per glugg....

Har jag missat något? Måste man vara medlem någonstans?

Skumt, vid mitt senaste besök hos Intervision sa dom att det är gratis justering på gamla L-gluggar om jag har garanti kvar på huset.
 
Sök på "felfokus" "front eller bakfokus" här på FS och bli mörkrädd.

Det är mycket vanligt.

Testa själv om du lider av problemet. Sätt kameran på stativ. Fokusera med den mittersta fokuspunkten med AF. Motivet skall vara ett väl belyst (utomhus) och kontrastrikt motiv. Tex ett CD fodral i rätt vinkel mot kameran. Avståndet ca 20 ggr brännvidden. Lägg en linjal brevid som referens. Ta en bild.

Gör om samma sak men med LiveView och manuell fokusering. Obs inte manuell fokus via sökaren för det går inte!! Jämför sedan bilderna. Om det är skillnad och du gjort allt rätt så behöver hus och kamera justeras.

Tänk också på att zoomobjektiv kan fokusera olika fel vid olika brännvidder. Det finns även rapporter om astigmatism. Dvs att kameran fokuserar i olika plan vertikalt resp horisontellt
 
En anledning till att jag föredrar fasta är att det är lättare att se till att det fokuserar rätt. Att få en zoom att fokusera rätt vid olika brännvidder och avstånd är svårare. Helt otroligt att det går så bra som det ändå gör.

Jag tycker mig ha märkt att Canonkameror ogärna vill erkänna att de inte hitter exakt fokus och om de är nära rätt så chansar kameran hellre på att frontfokusera lite och hoppas att då skärpedjupet bakom är störra än framför fokuspunkten att det skall bli OK ändå. Kan förmodligen fungera med flera 3,5-5,6 zoomar. Jag lekte väldigt mycket just avseende detta med en 300/2,8 som jag först trodde frontfokuserade men så var det inte, det var delvis detta tror jag och delvis teknik. Någon annan som gjort samma observation?
 
Jag har inte tänk på att det skulle vara systematiskt, men när du skriver det så kan jag kanske ha råkat ut för det. Jag använder dock nästan aldrig AF One Shot utan nästan uteslutande AF AI Servo. Kontinuerlig AF slutar aldrig att försöka justera om fokus. (Det kan verkar som att den har slutat, men då finns det inte längre något att justera.)
 
Jag hade samma fel på min 7D trist nog och jämförde bilder med min dåvarande 40D, vilken gav bättre skärpa. Efter snack med Canon lämnade jag in 7D + alla objektiv för kalibrering och då har bildkvaliten klart förbättrats. Allt justerades. Lite trist att en så anavencard kamera skall ha fel från början. Enligt servicekillen så hamnar fokuspunkten fel även om det ser rätt ut i sökaren. Jag lämnade in under garantitiden för kamerahuset, ingen kostnad.
 
Jag har inte tänk på att det skulle vara systematiskt, men när du skriver det så kan jag kanske ha råkat ut för det. Jag använder dock nästan aldrig AF One Shot utan nästan uteslutande AF AI Servo. Kontinuerlig AF slutar aldrig att försöka justera om fokus. (Det kan verkar som att den har slutat, men då finns det inte längre något att justera.)

Singel AF eller C spelar ingen roll. Jo jag har testat. Är systemet feljusterat så blir det fel trots att du valt Servo konstigt nog...

Du kan prova alldeles själv om du har en kamera med AF justering. Fokusera med justeringen maxad åt ena hållet och gör om saken med justeringen åt andra hållet. Välj givetvis Servo i bägge och du kommer att finna att kameran fokuserar i två helt olika plan konstigt nog. I alla fall gör mina Nikons det och den 7D jag testade förra sommaren
 
Senast ändrad:
Det är mycket vanligt att det skrivs om det på Fotosidan, ja ...

Och? Skrev inget annat heller.

Men om vi skall ta mina egna prylar så.
6 DSLR och 14 eller om det är 15 AF-S objektiv och samtliga utom ett enda objektiv har behövts åka till verkstad vid leverans. Är jag repressentativ? Inte en aning. Kanske. Kanske inte

Överpetig? Kanske. Dock är jag av den åsikten att mina prylar skall kunna fokusera korrekt på ett välbelyst, kontrastrikt och stillastående motiv på full öppning med den mittersta fokuspunkten. Det är ytterst irriterande med en 85/1,4 och du försöker lägga fokus på ögat men skärpeplanet hamnar konstant på axeln eller på nästan,

Jag har givetvis testat samtliga prylar före resan till verkstad. Resultatet är blandat. Vissa har varit nästan ok medan andra har lidit av en grav felfokus. 2 meter fel på 4 meters avstånd. En 12-24 som inte kunde fokusera skarpa bilder på 3 meters avstånd fullt öppen. En 70-200 f2,8 som konstant la fokus 2-3 meter framför motivet på korta brännvidder och lika mycket fel fast bakom motivet på 200mm....

Det allra mest irriterande är att det bevisligen går att fixa till. Samtliga mina prylar har blivit 100%iga efter service och när jag pratat off record med teknikerna så säger de att AF justering är den allra vanligaste reparationen de gör på lite finare kameror. Hur vanlig? Inte en aning....

Hur vanligt är det då? Inte en aning men jag brukar säga till mina kompisar att inte börja leta om de inte har några bekymmer. Det kommer bara att ge dem gråa hår. Fö så har samtliga kameror jag kollat hos mina vänner haft felfokus när vi tittat efter lite närmare. ett 20-tal. Glöm inte att felen syns bäst med längre och / eller ljusstarka objektiv. Med en kitzoom skall det mycket till för att du skall märka av ett felfokus

BTW. För enklare kameror så är det sand, vatten och fallskador som är vanligast
 
Senast ändrad:
Singel AF eller C spelar ingen roll. Jo jag har testat. Är systemet feljusterat så blir det fel trots att du valt Servo konstigt nog...
Inte alls konstigt. Om systemet är dåligt kalibrerat så blir det förstås fel hur mycket man än tar i.

Jag syftade på fall där kameran "ger upp" i AF One Shot. Det kan t.ex. bero på att den har hittat fokus, fast kanske inte exakt där man vill ha det. Överensstämmelsen mellan fokuspunktindikering i sökaren och den verkligen fokuspunkten (som inte är en punkt utan ett område) är inte ett-till-ett. Med AF AI Servo så får kameran chansen att justera lite hela tiden och det kan räcka eftersom man oftast rör lite på kameran när man håller i den.
 
Kameran "ger inte upp". Den fokuserar tills dess parametrar för AF har uppfyllts. Om det finns något att fokusera på vill säga. Om en eller fler av dessa ger fel värden så blir det fel. Om felet är acceptabelt beror på dina preferenser och givetvis på hur stort felet är

Du blandar i hop två olika fel. Användarfel och utrustningsfel. Att du som användare gör fel är inte kamerans fel. Fokussensorn är mycket riktigt inte alltid exakt som den som är utmärkt i sökaren. Märks rätt tydligt när man plåtar ansiktsporträtt. Det är lätt hänt att kameran fokuserar på ögonbrynet istället för på ögat. Skillnaden är mycket tydligt om du använder en 85/1,4 fullt öppen. Den har ett skärpedjup på ung 10 mm fullt öppen. Men det är inte samma sak som feljusterad kamera. Hur noga jag än fokuserar med en feljusterad kamera så blir det fel.

Innan jag satte mig in i hur AF fungerar i detlaj så trodde jag i min enfald att AF-C (servo på Nikonspråk) skulle lösa det hela. I amatörteorin så fokuserar ju kameran hela tiden för att maximal kontrast skall finnas och därmed borde fokus alltid hittas. Med Nikon och Canon i AF-S/Single betämmer kameran före fokusering hur långt fokusringen skall vridas. Ingen koll sker efterhand om det var en rätt uppskattning eller inte. Med Servo får ju kameran hela tiden ny information som borde bota eventuella felaktiga antaganden initialt men så är inte fallet

Har du en feljusterad kamera så blir det fel även i servoläget konstigt nog

Sony har om jag minns rätt en (valbar) finess där kameran gör en extra koll efter fokusering om det blev rätt eller inte. Dock på bekostnad av tiden för fokus.
 
Senast ändrad:
Nej, jag skilde uttryckligen på utrustningsfel och handhavandefel (fast handhavandefel kan vara helt oavsiktligt förstås). Läs mitt inlägg igen så ser du det.
 
Senast ändrad:
Sony har om jag minns rätt en (valbar) finess där kameran gör en extra koll efter fokusering om det blev rätt eller inte. Dock på bekostnad av tiden för fokus.

Det där var jag övertygad om också, och påstod att det var så i någon tråd här på FS. När påståendet ifrågasattes så försökte jag hitta stöd för det men misslyckades.

Om du kan hitta en bra referens så blir jag glad. Då slipper jag vara ansvarig för att ha satt igång en myt. :)
 
7D åter från service

Skickad via Scandinavian photo till Assist Workshop i Linköping. Dom hittade inget fel och som jag förstod på Lennart på Scandinavian hade dom letat rätt grundligt. Även i butiken hade dom tagit testbilder och diskuterat vad det eventuella felet skulle kunna vara. Låter som ett digert servicearbete vilket jag lyfter på hatten för.

Nu är jag precis hemkommen från en liten fotorunda och har tagit lite handhållna naturtestbilder. Ser väl helt okej ut, men eftersom jag har sålt 550Dn så har jag inget att jämföra med. Jag har nu bestämt mig för att sluta grotta ner mig i testbilder och koncentrera mig på fotokonsten istället. Förstorar jag upp till 50% ser det riktigt bra ut, men i 100% går det säkert alltid att hitta brister. Och tur är väl det, att inte mitt sigmaobjektiv för fyra tusen ger superperfekta bilder, för då fanns det ju ingen anledning att köpa ett L-objektiv för 20.000....
 
Skickad via Scandinavian photo till Assist Workshop i Linköping. Dom hittade inget fel och som jag förstod på Lennart på Scandinavian hade dom letat rätt grundligt. Även i butiken hade dom tagit testbilder och diskuterat vad det eventuella felet skulle kunna vara. Låter som ett digert servicearbete vilket jag lyfter på hatten för.

Nu är jag precis hemkommen från en liten fotorunda och har tagit lite handhållna naturtestbilder. Ser väl helt okej ut, men eftersom jag har sålt 550Dn så har jag inget att jämföra med. Jag har nu bestämt mig för att sluta grotta ner mig i testbilder och koncentrera mig på fotokonsten istället. Förstorar jag upp till 50% ser det riktigt bra ut, men i 100% går det säkert alltid att hitta brister. Och tur är väl det, att inte mitt sigmaobjektiv för fyra tusen ger superperfekta bilder, för då fanns det ju ingen anledning att köpa ett L-objektiv för 20.000....

Fick du med några testbilder tagna i testbänken på verkstan?


Petter ...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.