MiriamÖ
Aktiv medlem
Bländare 1,4 tyder på att du har använt Canon EF 50mm f/1.4 USM. Stämmer det?
Det objektivet är inte så skarpt på full öppning. Upplösningen är väl OK, men kontrasten är dålig.
En slutartid på 1/50 sekund med ett 50mm-objektiv på en APS-C-kamera är dessutom i längsta laget. Det finns risk för skakningsoskärpa.
Jag utgår från att du fotograferar i JPEG och inte i RAW. Om inte är nedanstående ovidkommande.
Frågan som omedelbart inställer sig är vilka bildparametrar du hade inställda på din EOS 750D och vilka du har inställda nu på din EOS 1200D. Om t.ex. kontrast och uppskärpning inte är samma på de båda kamerorna så blir resultatet olika (även om det hade varit frågan om två kameror av samma modell).
Använder du samma objektiv nu som med din förra kamera?
Jag tycker fortfarande att du bör göra ett fokuseringstest som jag beskrev i inlägg #15. Det kommer att ge fler ledtrådar.
Bländare 1,4 tyder på att du har använt Canon EF 50mm f/1.4 USM. Stämmer det?
Det objektivet är inte så skarpt på full öppning. Upplösningen är väl OK, men kontrasten är dålig.
Det stämmer att det är det objektivet jag använder. Jag tycker det gav väldigt fina bilder med 750, men det kanske inte blir lika bra bilder med en sådan objektiv på en äldre kameramodell. Finns det något annat objektiv du kan rekommendera? Det är skärpa + fantastiskt skärpedjup jag är ute efter. Helst i priskass kring 3000:-.
En slutartid på 1/50 sekund med ett 50mm-objektiv på en APS-C-kamera är dessutom i längsta laget. Det finns risk för skakningsoskärpa.
Vilken slutartid skulle du rekommendera? För kvällstid/inomhusfotning med bra belysning (så bra det går att få från lampor då), samt för dagsljus utomhus? Jag brukar såklart inte ha samma slutartid för dessa, men känner ändå att dom inställningarna jag varierar mellan inte är kompletta.
Jag utgår från att du fotograferar i JPEG och inte i RAW. Om inte är nedanstående ovidkommande.
Frågan som omedelbart inställer sig är vilka bildparametrar du hade inställda på din EOS 750D och vilka du har inställda nu på din EOS 1200D. Om t.ex. kontrast och uppskärpning inte är samma på de båda kamerorna så blir resultatet olika (även om det hade varit frågan om två kameror av samma modell).
Använder du samma objektiv nu som med din förra kamera?
Jag fotar i JPEG och använder samma objektiv på denna som 750.
Jag tycker fortfarande att du bör göra ett fokuseringstest som jag beskrev i inlägg #15. Det kommer att ge fler ledtrådar.
Jag har gjort fokuseringstest och slet mig I håret då inget riktigt resulterade I en bättre bild.