Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får ej till skärpa i Canon 1200D.

Produkter
(logga in för att koppla)
Bländare 1,4 tyder på att du har använt Canon EF 50mm f/1.4 USM. Stämmer det?
Det objektivet är inte så skarpt på full öppning. Upplösningen är väl OK, men kontrasten är dålig.
En slutartid på 1/50 sekund med ett 50mm-objektiv på en APS-C-kamera är dessutom i längsta laget. Det finns risk för skakningsoskärpa.

Jag utgår från att du fotograferar i JPEG och inte i RAW. Om inte är nedanstående ovidkommande.
Frågan som omedelbart inställer sig är vilka bildparametrar du hade inställda på din EOS 750D och vilka du har inställda nu på din EOS 1200D. Om t.ex. kontrast och uppskärpning inte är samma på de båda kamerorna så blir resultatet olika (även om det hade varit frågan om två kameror av samma modell).

Använder du samma objektiv nu som med din förra kamera?

Jag tycker fortfarande att du bör göra ett fokuseringstest som jag beskrev i inlägg #15. Det kommer att ge fler ledtrådar.



Bländare 1,4 tyder på att du har använt Canon EF 50mm f/1.4 USM. Stämmer det?
Det objektivet är inte så skarpt på full öppning. Upplösningen är väl OK, men kontrasten är dålig.


Det stämmer att det är det objektivet jag använder. Jag tycker det gav väldigt fina bilder med 750, men det kanske inte blir lika bra bilder med en sådan objektiv på en äldre kameramodell. Finns det något annat objektiv du kan rekommendera? Det är skärpa + fantastiskt skärpedjup jag är ute efter. Helst i priskass kring 3000:-.

En slutartid på 1/50 sekund med ett 50mm-objektiv på en APS-C-kamera är dessutom i längsta laget. Det finns risk för skakningsoskärpa.

Vilken slutartid skulle du rekommendera? För kvällstid/inomhusfotning med bra belysning (så bra det går att få från lampor då), samt för dagsljus utomhus? Jag brukar såklart inte ha samma slutartid för dessa, men känner ändå att dom inställningarna jag varierar mellan inte är kompletta.

Jag utgår från att du fotograferar i JPEG och inte i RAW. Om inte är nedanstående ovidkommande.
Frågan som omedelbart inställer sig är vilka bildparametrar du hade inställda på din EOS 750D och vilka du har inställda nu på din EOS 1200D. Om t.ex. kontrast och uppskärpning inte är samma på de båda kamerorna så blir resultatet olika (även om det hade varit frågan om två kameror av samma modell).

Använder du samma objektiv nu som med din förra kamera?


Jag fotar i JPEG och använder samma objektiv på denna som 750.

Jag tycker fortfarande att du bör göra ett fokuseringstest som jag beskrev i inlägg #15. Det kommer att ge fler ledtrådar.

Jag har gjort fokuseringstest och slet mig I håret då inget riktigt resulterade I en bättre bild.
 
Det stämmer att det är det objektivet jag använder. Jag tycker det gav väldigt fina bilder med 750, men det kanske inte blir lika bra bilder med en sådan objektiv på en äldre kameramodell.
EOS 1200D är inte jättemycket äldre. Den kom året innan EOS 750D och de båda kamerorna såldes sen paralllellt i något år.
Båda kamerorna är fortfarande moderna. Bildkvaliteten bör vara rätt lika.

Finns det något annat objektiv du kan rekommendera? Det är skärpa + fantastiskt skärpedjup jag är ute efter. Helst i priskass kring 3000:-.

Vad menar du med "fantastiskt skärpedjup"? Mycker kort skärpedjup eller långt skärpedjup? Det förra behöver man ett ljusstarkt objektiv till, som t.ex. ditt 50/1.4. För långt skärpedjup behöver man inte något speciellt objektiv (men helst ett som är skarpt från början). Man behöver bara kunna blända ner mycket.

Vilken slutartid skulle du rekommendera? För kvällstid/inomhusfotning med bra belysning (så bra det går att få från lampor då), samt för dagsljus utomhus?
Det finns en gammal tumregel om att det går att handhålla kameran och få en godtagbart skarp bild om man ställer in slutare på 1/brännvidden. Denna regel hänför sig till småbildsformatet (numera gemenligen kalla "fullformat" eller "FF"). Din kamera har dock en något mindre bildsensor än en småbildskamera så alla rörelser som kameran gör under exponeringen märks mer på bilden. Eftersom bildsensorn på din kamera är cirka 1.6 gånger mindre än sensorn på en småbildskamera så bör alltså slutartiden hållas 1.6 gånger kortare. För ett 50mm-objektiv blir det alltså 1/80 sekund. Jag tycker dock att det är en dålig idé att ligga på gränsen så lite mer marginal bör man nog ha. Utgå från att 1/100 sekund är den längsta slutartid du bör använda vid handhållen fotografering, och korta gärna ner slutartiden mer om det går.

Jag har gjort fokuseringstest och slet mig I håret då inget riktigt resulterade I en bättre bild.
Om du inte fick bättre bilder med manuell fokusering i Live View och kameran placerad på ett stadigt stativ så är det något som är knas med din kamera. Exakt vad är dock svårt att säga.
 
Dina testbilder är svåra att bedöma. Bländare 1,4 ger ett väldig kort skärpedjup. 1/50 ger risk för såväl rörelse- om skakningsoskärpa.

Du måste testa mot något enklare motiv. Har du inget stativ så använd ett bord. Lägg en bok under så du kommer upp från bordsskivan, ställ kameran på boken och fotografera t ex en vinflaska som står i andra ändan av bordet. Jag vet inte vad "flexi zone" AF är för något, använd "single point" eller vad det nu heter, använd mittpunkten.

Använd en mindre bländare, t ex 4.0

Ta då några bilder.

Gå sedan över till Live View-läget och ta några bilder till.

Jämför.
 
EOS 1200D är inte jättemycket äldre. Den kom året innan EOS 750D och de båda kamerorna såldes sen paralllellt i något år.
Båda kamerorna är fortfarande moderna. Bildkvaliteten bör vara rätt lika.



Vad menar du med "fantastiskt skärpedjup"? Mycker kort skärpedjup eller långt skärpedjup? Det förra behöver man ett ljusstarkt objektiv till, som t.ex. ditt 50/1.4. För långt skärpedjup behöver man inte något speciellt objektiv (men helst ett som är skarpt från början). Man behöver bara kunna blända ner mycket.


Det finns en gammal tumregel om att det går att handhålla kameran och få en godtagbart skarp bild om man ställer in slutare på 1/brännvidden. Denna regel hänför sig till småbildsformatet (numera gemenligen kalla "fullformat" eller "FF"). Din kamera har dock en något mindre bildsensor än en småbildskamera så alla rörelser som kameran gör under exponeringen märks mer på bilden. Eftersom bildsensorn på din kamera är cirka 1.6 gånger mindre än sensorn på en småbildskamera så bör alltså slutartiden hållas 1.6 gånger kortare. För ett 50mm-objektiv blir det alltså 1/80 sekund. Jag tycker dock att det är en dålig idé att ligga på gränsen så lite mer marginal bör man nog ha. Utgå från att 1/100 sekund är den längsta slutartid du bör använda vid handhållen fotografering, och korta gärna ner slutartiden mer om det går.


Om du inte fick bättre bilder med manuell fokusering i Live View och kameran placerad på ett stadigt stativ så är det något som är knas med din kamera. Exakt vad är dock svårt att säga.

Jag vill ha den typen av objektiv jag har, stor bländare, grym bildkvalité, kort skärpedjup.

Jag har provat fota med live view efter uppdateringen av firmware. Detta i dagsljus och med föreslagen slutartid. Jag _tror_ att det blir bättre bilder då. Däremot tar det så lång tid att fota i live. Den vrider och surrar och knackar på ett jäkla tag innan den slutligen hittar fokus.

Finns det något annat objektiv ni skulle tipsa om, som är samma lika men lite bättre där denna är lite sämre?
 
Var fokuserar kameran egentligen? Förutom lämnade synpunkter att på ett metodiskt sätt kontrollera om kameran fokuserar rätt samt att slutartiden kanske varit väl lång, så är ju frågan var kameran faktiskt försöker fokusera. Det är svårt att se på bilderna här eftersom de är så små, men jag får känslan av att på vissa så har kameran huggit på nosen snarare än ögonen. Du hade väl automatiskt val av fokuspunkt och då tar ju kamerna lite det den känner för, plus att 1200D inte har så många möjliga fokuspunkter.
 
Var fokuserar kameran egentligen? Förutom lämnade synpunkter att på ett metodiskt sätt kontrollera om kameran fokuserar rätt samt att slutartiden kanske varit väl lång, så är ju frågan var kameran faktiskt försöker fokusera. Det är svårt att se på bilderna här eftersom de är så små, men jag får känslan av att på vissa så har kameran huggit på nosen snarare än ögonen. Du hade väl automatiskt val av fokuspunkt och då tar ju kamerna lite det den känner för, plus att 1200D inte har så många möjliga fokuspunkter.

Jag tycker den är väldigt tjurig med att ta fokus på det jag vill, hur jag än försöka hitta fokuspunkten åt den. Därför tror jag att jag har fel inställningar.

Vad innebär metering mode och vad bör jag ha för inställning där? Samt AF method och Aspect ratio? Förklara gärna väldigt förenklat. :)
 
Visst kan du de

Ytterligare kamerainställningar.

Hej

Jodå, går alldeles utmärkt att lämna tillbaka kameran. Läs mer här: https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/koplagen/

Sen tycker jag att "Picture style" ska du kolla inställningarna på. Om din förra kamera hade skärpan inställd på högsta och denna på de lägsta så blir det skillnad så de märks.
I "Picture style" kan man ställa in skärpa, kontrast, färgmättnad och färgton å de påverkar bara jpeg som du fotar med.

ThomasR

PS. Bäst är det om du kan avaktivera den å göra justeringarna i redigeringsprogrammet i datorn.
 
Hej

Jodå, går alldeles utmärkt att lämna tillbaka kameran. Läs mer här: https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/koplagen/

Sen tycker jag att "Picture style" ska du kolla inställningarna på. Om din förra kamera hade skärpan inställd på högsta och denna på de lägsta så blir det skillnad så de märks.
I "Picture style" kan man ställa in skärpa, kontrast, färgmättnad och färgton å de påverkar bara jpeg som du fotar med.

ThomasR

Jag ska kika närmare på det där, men jag tvivlar högst på att säljaren ens skulle ta mig på allvar. Det är liksom en blocketannons..

På Picture style ser inställningarna ut följande - och det säger mig ingenting. Som sagt, jag är en ödmjuk amatör och tar tacksamt emot all er hjälp och alla tips!
 

Bilagor

  • IMG_6886.jpg
    IMG_6886.jpg
    46.7 KB · Visningar: 10
Jag ska kika närmare på det där, men jag tvivlar högst på att säljaren ens skulle ta mig på allvar. Det är liksom en blocketannons..

På Picture style ser inställningarna ut följande - och det säger mig ingenting. Som sagt, jag är en ödmjuk amatör och tar tacksamt emot all er hjälp och alla tips!

Läs manualen ;-)

ThomasR
 
Den typ av Phase detect focus som Canon dSLR använder är mycket känsliga för hur de är kalibrerade från fabriken. Det är inte ovanligt att kamerans alla fokuspunkter inte är helt korrekt injusterade.
Bästa sättet är att kolla hur objektivet och kameran hanterar mittpunktens AF.
Lägg en linjal i 45 graders vinkel och fokusera med mittpunkten på t.ex 20 cm.
Ta sedan några bilder och ändra fokus manuellt mellan varje bild.
Kameran skall sätta skärpan varje gång på 20 cm. Om den inte gör det kan du från bilderna se om det är frontfokus eller bakfokus. Har du konstant front eller bakfokus så behöver kameran en justering hos Canon RCC.

Jag hade ett Canon 300/4 IS som behövde en reperation av IS delen. Canon RCC gjorde jobbet och bad mig om kameran så de kunde justera in objektivet mot kameran. Det var en Canon 5Ds r .
Objektivet presterade inte dåligt innan reprationen fast efter de justerat in den mot kameran var den knivskarp.

Den typ av AF som Canon och NIkon har är väldigt snabb men också känsliga för fel.
Den mäter och talar om hur mycket objektivet skall ändra fokus för att skärpan skall sitta rätt. Som vrid 3/4 dels varv. Fast den gör ingen koll innan bilden tas av att detta är korrekt.
Så har du en kamera som frontfokuserar lite och ett objektiv som gör samma sak kan det tillsammans göra att skärpan sitter dåligt med kort skärpedjup.
När jag ser dina bilder är jag inte säker på att det är ditt problem.
Du verkar köra med zonfokus. Sluta med det. Du skall använda en fokuspunkt och sätt den exakt på ögat av hunden. Din fokuspunkt skall vara så liten som möjligt.
Gå gärna över till tumfokus istället för ha den på avtrycket.
 
Den typ av Phase detect focus som Canon dSLR använder är mycket känsliga för hur de är kalibrerade från fabriken. Det är inte ovanligt att kamerans alla fokuspunkter inte är helt korrekt injusterade.
Bästa sättet är att kolla hur objektivet och kameran hanterar mittpunktens AF.
Lägg en linjal i 45 graders vinkel och fokusera med mittpunkten på t.ex 20 cm.
Ta sedan några bilder och ändra fokus manuellt mellan varje bild.
Kameran skall sätta skärpan varje gång på 20 cm. Om den inte gör det kan du från bilderna se om det är frontfokus eller bakfokus. Har du konstant front eller bakfokus så behöver kameran en justering hos Canon RCC.

Jag hade ett Canon 300/4 IS som behövde en reperation av IS delen. Canon RCC gjorde jobbet och bad mig om kameran så de kunde justera in objektivet mot kameran. Det var en Canon 5Ds r .
Objektivet presterade inte dåligt innan reprationen fast efter de justerat in den mot kameran var den knivskarp.

Den typ av AF som Canon och NIkon har är väldigt snabb men också känsliga för fel.
Den mäter och talar om hur mycket objektivet skall ändra fokus för att skärpan skall sitta rätt. Som vrid 3/4 dels varv. Fast den gör ingen koll innan bilden tas av att detta är korrekt.
Så har du en kamera som frontfokuserar lite och ett objektiv som gör samma sak kan det tillsammans göra att skärpan sitter dåligt med kort skärpedjup.
När jag ser dina bilder är jag inte säker på att det är ditt problem.
Du verkar köra med zonfokus. Sluta med det. Du skall använda en fokuspunkt och sätt den exakt på ögat av hunden. Din fokuspunkt skall vara så liten som möjligt.
Gå gärna över till tumfokus istället för ha den på avtrycket.


Tack för tipsen!

Det jag vill åstadkomma däremot är att hela jels exempelvis hunden är i fokus (inte bara ett öga eller en nos) och att bakgrunden är helt blurrad. Totalfokus på det jag fotar, knivskarp skärpa mot kort skärpedjup.

Vad bör jag ba av följande? -

One Shot AF / AF-S

Al Servo AF / AF-C

Al Focus AF / AF-A
 
Det viktigaste på både hundporträtt och på människor är att fokus sitter på ögonen.
Har du väldigt lite skärpedjup är det ögonen som bör vara i fokus. (Själens spegel).
Vill du har större skärpedjup måste du använda mindre bländare.
Ofta är bländare runt 4-5,6 bra för att fota både hundar och människor. Kort skärpedjup vid porträtt kan vara effektfullt men mest effektsökeri.
I Sverige har kortskärpedjup blivit någon form av sport. Ju kortare desto bättre. Detta är inte hur man tar bra porträtt.

Det du vill uppnå är moment 22. Du kan inte ha både nos, ögon och öron skarpa och en bra skärpa med öppen bländare på kort avstånd.

Hur bra bokeh då får i bakgrunden beror på avståndet mellan objektet och bakgrunden samt av vad den bakgrunden består av.

Så min rekommendation är att se till du har en lugn bakgrund och tillräcklig avstånd mellan ditt objekt och bakgrunden. Kör sedan inte på 1,4 i bländare utan välj någonstans mellan 4-8. Det är här som de flesta objektiv presterar bäst.

Här några exempel på när utrustning och fotograf gör rätt. Vilket inte allltid är fallet.
 

Bilagor

  • _ALM2235.jpg
    _ALM2235.jpg
    76.5 KB · Visningar: 51
  • _ALM6008 copy.jpg
    _ALM6008 copy.jpg
    163.7 KB · Visningar: 36
  • _ALM5815.jpg
    _ALM5815.jpg
    74.8 KB · Visningar: 40
Tack för tipsen!

Det jag vill åstadkomma däremot är att hela jels exempelvis hunden är i fokus (inte bara ett öga eller en nos) och att bakgrunden är helt blurrad. Totalfokus på det jag fotar, knivskarp skärpa mot kort skärpedjup.

Vad bör jag ba av följande? -

One Shot AF / AF-S

Al Servo AF / AF-C

Al Focus AF / AF-A

Du behöver långt avstånd mellan hund och bakgrund.

Val av fokusmetod spelar ingen roll för skärpedjupet.


One Shot om hunden är stilla
AI Servo om den rör sig
AI Focus om den mest är stilla men ändå rör sig innan du trycker av.
 
Jag har provat fota med live view efter uppdateringen av firmware. Detta i dagsljus och med föreslagen slutartid. Jag _tror_ att det blir bättre bilder då. Däremot tar det så lång tid att fota i live. Den vrider och surrar och knackar på ett jäkla tag innan den slutligen hittar fokus.

Det är nog ingen som föreslagit att du skall använda Live View för din dagliga fotografering. Det vi talar om är att du skall testa din kamera i en kontrollerad miljö. Genom att jämföra fokusresultatet när du kör med den vanliga AF och den som används i Live View så får du en indikation på om det är något fel på kameran/objektiv eller inte.

Det är meningslöst att fundera över nya objektiv om du inte har lärt dig hur din kamera fungerar. Dagens kameror brukar levereras med en förenklad instruktionsbok som inte ger så mycket information. Ladda ner den fullständiga manualen från Canons hemsida och läs igenom den noga. Speciellt avsnitten som handlar om autofokus. Även om din kamera är en enkel variant så finns det inställningar som är helt avgörande för resultatet.

Gör sedan noggranna och systematiska tester - först då kommer du kunna konstatera om det verkligen är något fel på din utrustning eller ej. Testa inte på din hund, börja med statiska motiv så du kan eliminera så många parametrar som möjligt. Av de testbilder som du lagt ut och det du skrivit hittills är det omöjligt att uttala sig om huruvida din kamera är trasig eller ej.
 
[...]. Det vi talar om är att du skall testa din kamera i en kontrollerad miljö. Genom att jämföra fokusresultatet när du kör med den vanliga AF och den som används i Live View så får du en indikation på om det är något fel på kameran/objektiv eller inte.
[...]

I inlägg nr 2 exempelvis
 
Läs Flash Gordons inlägg ovan en gång till. Där har du nog lösningen på dina problem. Att fotografera med bländare 1,4 är extremt svår enligt min mening. Skärpedjupet för din kamera och 50 mm objektiv är ca 8 cm totalt (4 framför och 4 bakom fokusplanet) vid ett avstånd på ca 2 m. Det betyder att om du lyckas fokusera exakt på ögonen så kommer nosen och allt bakom öronen att vara oskarpt (dina bilder inlägg 17).
Dessutom är 1/50 sek för lång tid om du inte är väldigt stadig på handen. Halvera den tiden, d v s ca 1/100 sek om motivet är stilla. Springer jycken behövs kanske 1/600 sek eller ännu kortare beroende hur den rör sig och avståndet till den.
Jycken nedan är porträtterad med f=5,6, 1/500 sek och ett 300 mm objektiv på småbild (FF).
 

Bilagor

  • Hund-101.jpg
    Hund-101.jpg
    327.3 KB · Visningar: 27
I inlägg nr 2 exempelvis

Precis - varför jag upprepade detta är för att jag tycker det verkar som TS inte riktigt tar till sig av de råd som ges.

Problemet är ju tudelat:

1) Säkerställa att utrustningen fungerar som den skall.

2) Använda rätt inställningar och teknik för att fotografera hundar.

TS har fått många bra tips för att lösa båda dessa uppgifter så nu krävs det lite jobb från TS sida för att komma till rätta med problemen.

När det gäller krånglande AF så har jag själv råkat ut för detta med en av mina Canon-kameror. Det var otroligt frustrerande och krävde noggranna tester innan jag verkligen kunde konstatera att allt inte stod rätt till. Det är lätt att bli "tokig" när man håller på och testar, speciellt om man har många objektiv och många zoom-objektiv. TS har ju en fördel i att det bara tycks vara ett objektiv och det med fast brännvidd som används vilket gör testerna betydligt enklare att genomföra.
 
Kan väl lägga till att en hund sällan är helt still även när den sitter eller står still.
Den rör ofta på huvudet vilket gör att bilder på 1/125 inte blir helt skarpa många gånger.
För en springande eller lekande hund brukar jag köra på 1/1600 - 1/2000.
Längre tider lyckas sällan när det går undan.

Att fota lekande eller springande hundar kräver övning. Hundar skuttar ju fram så det är inte lätt att hålla AF punkten på rätt ställe. Man skall också ha AF inställt så den inte reagerar för känsligt. För rumpan på hunden kommer vara där huvudet var någon 10-del tidigare.
Sedan skall man helst inte ha en svart hund för det gör det ändå svårare.
 

Bilagor

  • _ALM4980.jpg
    _ALM4980.jpg
    135.5 KB · Visningar: 28
Jag har fotat så pass länge så jag har stenkoll på skaknings/rörelse/felfokus och linsoskärpa - däremot är nummer och siffror på inställningar något jag inte kan i sömnen utan ställer in efter hur jag lärt mig att det ger bäst resultat. Förstår någon vad jag menar? Vissa saker kan jag på riktigt medan andra är sådan jag lärt mig efter tusen års pillande och vridande.

Därav är jag rätt osäker på vilken inställning jag bör ha. Min 750D kunde jag i sömnen. Denna är något lik men samtidigt en helt annan typ av kamera. Det jag fotar mest är närbilder, detaljbilder med motiv jag vill ska vara glasskarpa med ett riktigt fint skärpedjup!

Med detta objektiv Bör jag få sådana bilder och fick det utan problem eller minsta ansträning med 750D, så det måste vara inställningarna på denna som bråkar.. Oskärpan är där oavsett om det är dags eller kvällsljus, inomhus eller utomhus, oavsett om jag håller den i handen eller använder självutlösare och stativ. Det är som att även om bilden får någon slags skärpa så är den extremt halvdan och ändå inte knivskarp.

Jag bifogar några bilder och hoppas dom kommer med.

Tror inte dina problem beror på kameran.
Jag tog en ordentlig titt på dina bilder. Så låt oss analysera dem.
Dina bilder på konservburkar med mera visar att objektivet/kameran nog prickar rätt när det får chansen.
Om vi sedan tar dina hundbilder. Nummer 1 har du satt fokus på nosen. Tror du skrev att du använde zon-fokus. Det kan man inte göra utan du måste använda en fokuspunkt du riktar rätt mot det närmaste ögat.
Det finns numera smartfokus som försöker med ansiktsigenkänning och försöker pricka ögat automatiskt. Det fungerar på människor men sällan på hundar
Så liten fokuspunkt och sikta på ögat.
De övriga två bilderna har du definitivt oskärpa på grund av att hunden rör sig. Hundar är sällan stilla. Framför allt rör de på huvudet. Du måste använda kortare slutartid och helst använda det som kallas AFC och fokuspunkten satt på ögonen.

Det tar tid att bli en erfaren fotograf. Det är nog inte din kamera det är fel på. Det är skit bakom spakarna för att vara ärlig. En mer avancerad kamera skulle säkert ställa till det ändå värre för dig. De är ändå svårare att ställa in rätt eftersom du har så många mer komplexa inställningar.
Jag vet att unga idag tror de skall bli mästare på något väldigt fort. Nu är ni varken smartare eller lär er snabbare än vi gjort under många tusen år. Så även ni måste lära er att ha tålamod.
Ta till dig alla de råd du fått i den här tråden och gå ut och skaffa erfarenhet. Det är inte din kamera som behöver bli bättre utan du själv.
När din erfarenheten kommit så långt att den sitter i ryggmärgen så kommer du också få bra bilder mycket oftare.
Kom sedan ihåg att National Geographics fotografer ofta var utsända på ett uppdrag i flera månader. De fotade i snitt 50 rullar a 36 bilder per dag. Av dessa var cirka 5-10 bra nog för publicering i tidningen.
Om vi tar en riktig höjdarbild i månaden så är det ett mycket bra resultat.
 
När det gäller krånglande AF så har jag själv råkat ut för detta med en av mina Canon-kameror. Det var otroligt frustrerande och krävde noggranna tester innan jag verkligen kunde konstatera att allt inte stod rätt till. Det är lätt att bli "tokig" när man håller på och testar, speciellt om man har många objektiv och många zoom-objektiv. TS har ju en fördel i att det bara tycks vara ett objektiv och det med fast brännvidd som används vilket gör testerna betydligt enklare att genomföra.
Ja, man måste vara metodisk och noggrann och göra anteckningar om vad man ändrar på vid varje testbild man tar. Det lönar sig stort.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar