Annons

Får ej till skärpa i Canon 1200D.

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, man måste vara metodisk och noggrann och göra anteckningar om vad man ändrar på vid varje testbild man tar. Det lönar sig stort.

Har nog ägt cirka 10 Canonkameror men aldrig haft stora problem med AF på någon av dem. Sämst var nog en 5DMKII där fokusen inte var konsekvent. Det varierade hela tiden plus minus någon cm med en 85/1,2. På det avståndet hade man ett skärpedjup på några mm. Med 5 DMKIII blev det bättre och mer exakt.
Min sista Canon var 5DS r som ändå mer exakt.
Fast jag behövde fixa en 300/4 IS på grund av IS som slutat fungera korrekt. Den var bra innan men efter RCC lagat den och sedan justerarat in fokusmot min kamera blev den knivskarp.
Det är svagheten hos ett separat AF system att det inte mäter hur skarpt det är mot sensorn.
Här är ännu de spegelösa kamerorna lite sämre än de snabbaste dSLR kamerorna. Fast de är oftast mer exakta.
 
Nummer 1 har du satt fokus på nosen. Tror du skrev att du använde zon-fokus. Det kan man inte göra utan du måste använda en fokuspunkt du riktar rätt mot det närmaste ögat.
Jag är helt övertygad om att det är just detta som är den mycket enkla lösningen på TSs problem. Om man låter kameran välja fokuspunkt blir det väldigt lätt "fel", eftersom kameran inte kan veta var fotografen vill ha fokus.

Alltså: Välj EN enskild fokuspunkt (förslagsvis den i mitten), inte en grupp.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.