Annons

Sällskapet kvinnligt foto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Till Nils B citat: "Fast när det gäller andra områden kan rollerna vara ombytta" sidan Allt för föräldrar är väll ett ganska bra exempel på en sida där det är kvinnodominerat. Där finns det ju speciella områden för Män som vaktas noga om någon tjej av misstag skulle råka skriva där. De tycker att det är ett måste för annars skulle killarna inte få något utrymme alls.

aliceiunderlandet skrev:
Där finns det ju speciella områden för Män som vaktas noga om någon tjej av misstag skulle råka skriva där. De tycker att det är ett måste för annars skulle killarna inte få något utrymme alls.
Nej, så är det väl inte? Det är väl för att pappor ska kunna prata pappsnack (vad det nu är?) och för att mammor ska kunna fråga pappor. Sen finns väl motsvarande för mammsnack och för att pappor ska kunna fråga mammor också.. Så skulle det appliceras på fotosidan borde det då finnas en grupp för kvinnliga och en grupp för manliga också.. Inte bara det ena, och inget jag vill stödja här.

Vidare tycker jag inte att fotografroll går att jämföra med föräldraroll. Det är skillnad på att gå med tjock mage 9 månader mot att gå bredvid den med tjockmagen, men i fotograferandet finns inte de markanta skillnaderna. Dock finns nog skillnader främst i sätt vi bemöts på o.s.v. men det kan vi nog inte påverka genom en grupp på fotosidan?

Vill man sammansluta till nätverk för kvinnliga fotografer finns redan såna med större tankar och de kan jag stödja helhjärtat. Men här, som medlemmar på fotosidan tror jag det måste mycket mer till än bara könet för att det ska ge något bra med gruppering. Jag tror vi kan ha gott utbyte av varandra här utan att stänga varandra ute från olika delar p.g.a. kön, och vill vi sammansluta och arbeta för fotografi tillsammans med andra kvinnor så finns alternativ som nog ger mer.

Jag tror alltså inte idén om kvinnogrupp på fotosidan är tillräcklig för jag tror skillnaderna främst handlar om annat än våra bilder.

Hur är det tänkt att fungera rent praktiskt? Är det bara kvinnor som får vara med och bara (andra) kvinnor som får kommentera?
Eller kan män få se bilderna men kanske inte kommentera dem (för då är det ju risk att vi utgår från något patriarkaliskt synsätt).
Eller får alla vara med som skapar kvinnliga foton (vad det nu är) dvs även män? Det skulle förresten vara jätteintressant att se en sådan definition.
Eller skall det rent av vara helt slutet dvs man måste vara inloggad som kvinna för att alls kunna se och kommentera bilderna och delta i diskussionenerna.

Jag tänker varken säga det ena eller det andra om behovet av kvinnligt nätverk här på fotosidan. Det är väl något kvinnliga medlemmar får ta ställning till och inte jag. Synd om det skulle behövas bara. Den intressanta frågan är vad det är som gör att det ofta är så förbaskat mansdominerat i forumen osv. Uppträder vi män på ett utestängande sätt, eller är det andra faktorer? Jag tycker man kan se att kvinnliga fotografer kommer fram i vissa sammanhang (många intressanta frilansare och pressfolk t ex), men fortfarande är det männen som syns mest lyfts fram i de "stora" sammanhangen (inte minst Årets Bild och liknande). Det är synd, och jag vet inte hur man ska komma tillrätta med det. Jag är väldigt intresserad av en diskussion om hur vi ska kunna samsas om utrymmet.

Det är mycket värdefullt att ibland gå in i en enkönad grupp om man tillhör det underrepresenterade könet i en verksamhet. Jag har varit med på "damträffar" både inom miljörörelsen, budoförbundet och inom foto. Det är otroligt skönt att någon gång då och då få vara bara tjejer. Kan tänka mig att det är samma för grabbar inom t ex vården eller dans.

Dock är jag motståndare till permanenta uppdelningar. Den enkönade gruppen är till för att ge en injektion och hämta kraft. Den löpande verksamheten ska ske i den tvåkönade verkligheten och på så lika villkor det går.

Jag tror inte heller på ett särskilt kvinnligt bildspråk. Eller kanske snarare; jag tror inte på att det ligger något värde i att försöka definiera eller att utveckla ett sådant. Vårt bildspråk ska vi utveckla utan hänsyn till kön.

Att ha ett sällskap med bilder tagna av tjejer som alla kan se vore i mina ögon fullständigt fel. Det vore att påstå att tjejer tar bilder på ett särskilt sätt och att de behöver en egen liten pool för att de inte klarar sig i det stora havet. Bättre att vi tjejer stödjer varandras simmande i havet!

Det jag skulle kunna se som en vettig form här på fs vore ett slutet diskussionsforum för bara tjejer. Kanske ska forumet vara tidsbegränsat och mer fungera som en konferens?

Jag försökte göra en sökning för att se hur många kvinnliga resp. manliga medlemmar det finns på FS, men det funkade inte riktigt. Min känsla är att det är fler män, men så är det kanske inte?

Ibland lutar ju foto åt att bli en ganska grabbig tekniksport, allra helst om man tittar i forumen. Kanske är det därför killarna syns mer här i forumen? Jag har ingenting emot den delen och läser gärna eftersom man kan lära sig en del, men jag är rätt ointresserad av att själv ge mig in i diskussioner där folk slår objektiv i huvudet på varandra. Detta mina tankar om att det kanske känns lite grabbigt här ibland.

När det gäller själva bildpoolerna tycker jag att det har blivit jättebra med intressegrupperna och tror att den indelningen ger väldigt mycket mer än vad en könsuppdelning skulle göra. Jag vet inte heller riktigt hur den var tänkt? Öppen för alla? Eller som en variant av den högre skolan fast för kvinnor? Nej, jag tror att det skulle bli konstigt och ser inget behov av det.

aliceiunderlandet skrev:
Eller bättre namn om någon kommer på ett. Men nja vad tycks om idén? Att ha en grupp bara för flickor, tjejer, kvinnor, damer och tanter.

Fotosidan är ju mansdominerat och samhället överlag är ju än så länge långt ifrån jämställt. Jag tycker det är fortvarade lätt att känna att vara kvinna känns som att ha ett handikapp man inte kan göra något åt.

Jag i alla fall skulle tycka att det skulle vara givande med ett litet utrymme som bara var till för kvinnor av allt de åldrar och inriktningar.

Många och stooora frågetecken.
"Samhället är långt ifrån jämställt" ????
"Känner du dig handikappad på FOTOSIDAN"????
"Litet utrymme till bara kvinnor"????

Ursäkta men det här var nog ett av de dummaste förslag jag har läst.

"Litet utrymme till bara kvinnor"???
Du (och andra females) kan väl ta hur mkt utrymme som helst i anspråk av fotosidan.

Av mina favoritbilder (och favoritbilder) så dominerar fotografer utan snopp totalt.

FS är väl om något helt jämställt. Eller tycker du FS ska kvotera? Kanske ha ett intagningsstopp för män tills vi är lika många?
Eller varför inte att vi får betala medlemsavgift och ni får det gratis?

Det är precis såna här "iniativ" som skapar klyftor mellan könen, Låt oss slippa det här på FS....

Utan att gå in så mycket på de kommentarer som kommit så kan jag berätta lite mer än jag sa i första inlägget.

Jag har varit med i Fotosidan flera år, och inte tänkt den här tanken förut. Nog har jag ibland suckat över grabbigheten, men inte mer än så. Det var typ i går eller något som jag läste frågan om någon hade en idé till ett nytt sällskap/grupp, och så kom den här tanken upp. För mej är det i alla fall så att det är den ända gruppen jag skulle vara intresserad av om det fanns. Annars är jag mer intresserad av bildkritik poolerna och den här idén handlade inte om dem. Utan i så fall något nytt som skulle vara tillskott inte att ta bort eller ändra något befintligt.

Jag påstår inte på något sätt att idén skulle vara genomtänkt eller på något sätt färdig. Utan det skulle ju i så fall utformas efter önskemål och behov. Det här var bara en förfrågan om det fanns någon som gillade idén överhuvudtaget.

Att det inte väckte så mycket intresse och att de tjejer som svarat var negativa till idén, blev jag inte speciellt förvånad över. Har lagt fram idéer förut på andra ställen och vant mej vid att det endast är få gånger man kommer med något som i längden blir något uppskattat.

Däremot måste jag medge att jag blev förvånad över, alla upprörda killar som svarat. Det hade jag inte väntat mej... vist kalla mej naiv om ni vill.

Det hade faktiskt jag väntat mig. Det verkar vara ett känsligt ämne för oss karlar...
Jag är glad över att det blir en diskussion om fotosidans grabbighet. Oavsett vad det konkret leder till, så är jag glad att du tagit upp ämnet och hoppas vi kan komma lite framåt.

Inte för att vara sån men hittat några till din grupp? Går det bra om man har 2 ögon och 30 fast ha diabetes

TA0 skrev:
Varför behövs det egentligen? Jag ser flera tjejer både i forumen och i bloggarna om jag tittar efter vilket jag normalt inte gör eftersom jag inte bryr mig. Tittar jag efter så är dessa tjejer minst lika duktiga som killarna.

Vad ska vi göra med killar (och tjejer) som är 50+? Jo, bilda en speciell intressegrupp eftersom vi är underrepresenterade.

Alla som är muslimer och fotointresserade bör snarast bilda en intressegrupp eftersom dom inte syns.

Vi som är enögda måste förena oss i en grupp så att vi märks ;-)

Risken med tjejgrupper och liknande är att dom stänger in sig i ett eget rum och syns ännu mindre av den stora massan. För sig själva syns dom naturligtvis bättre efter dom alla är i sitt rum där ingen annan går in.

---/Thomas (kille, 50+ och enögd men inte muslim)

Inte för att vara sån men hittat några till din grupp? Går det bra om man har 2 ögon och 30 fast ha diabetes

Ta en titt på forumdeltagandet t ex. Jag gissar att det är fler kvinnor som har foto/bild som sysselsättning/intresse än vad forumdeltagandet visar. Hur fördelningen ser ut bland folk som kommenterar är jag mindre säker på.
Sen kan man ju ha olika teorier om varför det ser ut som den gör.

Hur ska de som är transvestiter göra? Får de vara med i kvinnogruppen? De kanske kan få en egen grupp?

Och vi som ibland blir så frustrerade på fotosidan att vi inte vet vilket kön vi tillhör, kan inte vi få en egen grupp?

Lorry-gänget hade en bra parodi på gruppindelningar. Jag minns inte riktigt hur den var, men det började med att någon tillhörde en grupp som talade i-språket. Någon som minns den?

Jag tycker det är tråkigt att så många känner ett behov av att förlöjliga trådstartaren. Varför inte fundera på varför någon upplever att det kanske skulle behövas en sådan grupp och ta frågan på allvar?

MattiasL skrev:
Jag tycker det är tråkigt att så många känner ett behov av att förlöjliga trådstartaren. Varför inte fundera på varför någon upplever att det kanske skulle behövas en sådan grupp och ta frågan på allvar?

Instämmer helt med dig Mattias!
Jag är själv inte säker på att en sådan grupp skulle vara enbart bra. Liisa har dock framfört ett förslag och dessutom hållit en väldigt god och saklig ton i sina inlägg. Ändå måste hon förlöjligas av en del här. Detta är en klassisk härskarteknik i syfte att förminska/marginalisera någon. Trist att man inte kan hålla sig till en saklig diskussion.

/arne

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto