Annons

Ska vi dra igång ett fotosällskap i Västvärmland?

Produkter
(logga in för att koppla)
19 anmälda till WFS nu! Jättekul! Alla finns inlagda under min profilsida under kategorin "Wermlands Fotografiska Sällskap".

2000 visningar av den här tråden är inte heller så tokigt!

Picture skrev:
Ett mail är skickat till dig, Lotta, angående mailadresser till gruppmaillistan.
Hmm, har inte fått något. Sista kom kl.23.27 i går..

Kul att vi är 19=)
Jag misstänker starkt att jag glömt räkna mig själv förut. Var det så eller har vi ett namn till?

Jag hade inte med Arne Berg förut på min profilsida så han var nog inte medräknad. Mailet kommer nog, det ska igenom jobbets sega server först (skickar hemifrån via jobbet).

:eek:)

Fruckan skrev:
Finns det plats för en till Karlstadbo? Det är lugnt, jag har en snabb bil ;)
Självklart finns plats:) Välkommen!
Fast snabba bilar låter farligt, jag tror det är mest 90väg till Arvika;)

Kan du maila mig så jag får din mailadress till vår lista? [email protected]

Vi är alltså vid denna stunden 20 medlemmar:)
Jag kollar på alternativa platser i K-d, men ska erkänna att jag inte hittat något som slår kaffe+semla för 25:- i priset. Fick dock ett tips nyss av en potentiell medlem;) Alltså en som inte ännu anmält sig men som kanske kommer och det tipset var bra.

Fast än klarar vi nog Arvika. Tror gränsen där var 25 st som kommer.

Förresten kanske vi borde kolla samåkningsmöjligheter till Arvika? Några i gänget saknar bil eller körkort.

Ändrade planer!

Jag vill gärna ha era åsikter i en fråga.
Skriver här ifall inte alla hittat till de andra trådarna.

Vi har ändrat planerna för den 22/1 och kommer att träffas i Karlstad i stället eftersom kommunikationsmöjligheter till Arvika är rätt kassa. Flera i gänget saknar bil eller körkort.
Jag skulle därför vilja att ni kollar denna tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=32963 och meddelar där vad ni anser är en rimlig kostnad för att få sitta och har ni några tips om platser mm så skriv gärna det med.

I kväll/natt lägger jag upp maillistan och skickar då ut lite mer info.

Vi har en ny i gänget också:) Gustaf Karlsson (mrzack)

Nu stänger snart affären, måste rusa..

Vi har en ny medlem till:)

Välkommen Lina Larsdotter Olsson.

Vår medlemslista kan vi ju lägga upp i en tråd under WFS-forumet om ni vill med länkade profiler, men tills vidare har Hans en lista på sin profilsida såg jag.
Där fattas bara Lina och Roger Borgelid just nu. Roger är med på listan och hålls uppdaterad om våra påhitt, men kommer inte in mer i gänget förrän tidigast efter vintern p g a vistelse på annan ort.

Hallååå, jag känner mig ensam här..

..men jag skriver ett fjärde inlägg på raken ändå för att hälsa Kim Rangberg Skanslie Välkommen och talar om att vi nu är 24 stycken på WFS-listan =)

Förresten, hoppas att alla fick gruppmailen jag skickade ut i går. Jag vet att det brukar vara problem att ta emot gruppmail med vissa spamskydd (och ofta de i hotmail) och vill därför att ni som inte fått mailet kontaktar mig. Då kan vi lägga era adresser separat på något vis så ni ändå får infon.

Senast ändrad:
lottae skrev:
Re: Hallååå, jag känner mig ensam här....men jag skriver ett fjärde inlägg på raken ändå..

Jo..det är ju ingen annan som hinner få nån syl i vädret. :D

Hade annars tänkt mig det här som en mer västvärmländsk (utan att mena nåt nedsättande till andra delar av Värmland:) angelägenhet och blev därför intresserad.
Om det nu visar sig att det blir en övervägande del Karlstadbor i föreningen så antar jag att även möten och liknande sker i direkt anslutning av vår residensstad.
Om så blir fallet känns det inte så intressant för min del. Naturligtvis ska man inte tro det värsta men vill ändå lägga in en liten brasklapp så här i början (innan det ens finns en förening).
Det känns som om vi har ganska högt i tak här och lite diskussioner är ju alltid välkommet.
Jag kommer naturligtvis inte att avanmäla mig från föreningen, man måste ju först skåda hästen i munnen innan skinnet är sålt.:)

Vad tycker ni andra?

/Tommy

murdoc skrev:
Om det nu visar sig att det blir en övervägande del Karlstadbor i föreningen så antar jag att även möten och liknande sker i direkt anslutning av vår residensstad.
Om så blir fallet känns det inte så intressant för min del.

Nej, så är det inte alls tänkt. Men vi kan - och vill förstås inte - hindra någon från att vara med i WFS. Det var tänkt som ett västvärmländskt sällskap från början, men vad är väst, öst, nord och syd i Värmland? Var drar man gränsen?

Det heter ju WFS - Wermlands Fotografiska Sällskap. Inte Karlstads Fotografiska Sällskap. Därför är fortfarande grundidén med det här sällskapet att förlägga träffarna till olika kommuner i Värmland. De flesta som anmält sig är från Västvärmland och Karlstad, endast någon enstaka medlem bor öster därom. Vi har, förutom Karlstad, medlemmar från Torsby, Säffle, Göteborg (!), Gräsmark, Årjäng, Arvika, Charlottenberg, Filipstad och Molkom. De flesta av de här kommunerna (jo, jag vet att Molkom inte är en egen kommun) besöker man sällan utan att ha något särskilt ärende dit. Nu har vi chansen att upptäcka en massa "nya" platser i Värmland (och faktiskt till stor del i de västra delarna). Vi har chansen att få tips om fotografiskt intressanta platser. Jag tror att även Karlstadborna har intresse av att se vad som finns utanför stadsgränsen.

Eftersom Värmland är stort till ytan så kommer det säkert att bli så att inte alla kan vara med vid varje tillfälle. Blir det en träff i östra Värmland så kommer säkert jag själv att ha svårt att närvara.

Sen finns det ju inget som hindrar att vem som helst drar ihop till en träff i WFS:s namn. Det här är ett sällskap - ingen förening. Det finns ingen som bestämmer. Ingen sekreterare som skriver ner vad vi har sagt. Ingen kassör. Allas röster är lika mycket värda. Vill någon ha en träff i Årjäng så hojtar man till genom WFS:s gruppmaillista. Eller på en träff. Vill man (fast det här har jag inte diskuterat med Lotta) kan man göra så att varje kommun räknas som en röst om man vid en träff röstar på var nästa träff ska förläggas. Varje kommun - inte varje medlem. Då minskar risken - om den nu finns - att övervägande delen av träffarna hamnar i Karlstad. Alla kommuner väger då lika tungt.

Att första träffen kommer att förläggas till Karlstad beror enbart på att många av de anmälda därifrån saknar körkort och/eller bil. En viktig fråga blir därför att få igång en fungerande samåkning för de som vill med till andra kommuner.

Jag kan förresten erbjuda en plats i min bil till Karlstad om du är intresserad! Hör av dig till mig, i så fall (via mailfunktionen på min profilsida, det är onödigt att skicka svaret som gruppmail, det är inte alla i WFS som vill veta om vi samåker eller inte). :eek:)

Hoppas att du har fått "skåda hästen i munnen", som du sa, och att du funnit att "hästen" verkar fullt frisk. Med andra ord - vi vill ha kvar dig i sällskapet! Jag kan locka med att träff nummer två kommer att förläggas till Arvika (men det är bra att vara med från början, så häng med till Karlstad vet jag)!

Lina, Roger och Kim finns nu med under kategorin "Wermlands Fotografiska Sällskap" på min profilsida. Välkomna!

Picture skrev:
Eller på en träff. Vill man (fast det här har jag inte diskuterat med Lotta) kan man göra så att varje kommun räknas som en röst om man vid en träff röstar på var nästa träff ska förläggas. Varje kommun - inte varje medlem. Då minskar risken - om den nu finns - att övervägande delen av träffarna hamnar i Karlstad. Alla kommuner väger då lika tungt.
Fast det tror jag inte behövs. Jag gissar att vi kan slopa röstningar helt alltså och att den som vill kommer med förslag, ideér och ordnar något kul. Sen kommer de som kan och vill utan att vi alls röstar om det.
Jag tycker att vi pratar om platser och mål för framtiden när vi träffas i Karlstad. Då kan alla vara med och tycka till samt lägga fram ideér om framtiden där. Att det är majoritet Karlstadsbor är inget hinder för att träffas utanför residentstaden andra gånger. Jag antar att det viktigaste för alla är att det känns betydelsefullt och kul att vara med.

Mig är det egentligen inte emot att hitta på något åt Arvikahållet eller Årjäng eller Karlstad eller andra kommuner två gånger på raken heller egentligen om aktiviteterna/vad vi nu gör alltså är intressanta.
Själv bor jag i en "skithåla" och har inget större intresse av att förlägga något just hit, tycker det är viktigare att det vi gör känns kul och lockande än att det är millimeterrättvist fördelat mellan kommunerna.

Annars håller jag med om varenda ord och är övertygad om att vi kan klara att hitta på roliga saker i olika kommuner olika gånger.

I Arvika hade vi på första träffen blivit väldigt få och därför tyckte jag att det var självklart att lägga den i Karlstad i stället, både p g a att kommunikationerna dit är bättre för många och för att antalet medlemmar där var fler. Själv hade jag omöjligt kunnat ta mig till Arvika till kl 12.00 heller, jag saknar också körkort.

Ju fler vi är på första träffen, ju bättre kan vi prata ihop oss om framtiden..

Detta blir så bra vi gör det till tillsammans.

Min första tanke när Hans lade sitt första inlägg var att det skulle bli en lokalt förankrad förening/sällskap. Man skulle då kunna ha både helgträffar som kvällsmöten på vardagarna eftersom det inte var så långt att åka och tiden kunde fokuseras på samkväm och fotografering i stället för transport.
Kände därför till en början att det "drog iväg" lite när intressenter anmälde sig från när och fjärran(vilket i detta fall då var Karlstad även om det trots allt inte är så fjärran).

Men ju mer jag läser Lottas och Hans inlägg på tråden desto mer tror jag att det här kan bli riktigt roligt. Själv så har jag helt tappat inspiration på hemmaplan (har nog fotat varenda sten nere vid hamnen) och kanske behöver en liten spark på rätt ställe för att åka med likasinnade till andra orter.(Och upptäcka andra stenar:)
Så nog har jag skådat skinnet som inte är skjutet än och det verkar vara av bra kvalite.

Vad gäller första mötet så blir det tyvärr inte av för egen del då jag jobbar till 14. Så jag behöver ingen samåkning.(Men tack ändå Hans.Trodde dock att vår samåkning var av allmänt intresse men oj vad jag bedrog mig ..Hehe)

Väntar med spänning på nästa möte (Och ett hederligt gammalt vanligt snöfall så här i mitten av januari)

Kör försiktigt, ha broddar på skorna och bada inte efter att ni har käkat mat!

/Tommy

Jag håller helt och hållet med dig om det du skrev angående röstning, Lotta. Det jag skrev var mer "om uti fall att" det mot förmodan skulle bli så att vi alltid hamnade i Karlstad (vilket jag alltså inte tror).

Jättekul att du tycker det här ska bli jättekul, Tommy! Förresten - nu när du inte kan vara med på första träffen så kanske du ändå har lite idéer om hur vi ska ha det med träffarna och innehållet i dessa framöver? Det finns en tråd som Lotta startade där vi kan ta upp sådant.

Välkommen från mig också, Daniel!

Lotta, om du har skickat några mail till mig så har jag inte kunnat läsa dem hemifrån sedan i fredags. Det verkar som om servern på jobbet har lagt av för jag kommer inte åt dem. Läser av dem i morgon.

Picture skrev:
Förresten - nu när du inte kan vara med på första träffen så kanske du ändå har lite idéer om hur vi ska ha det med träffarna och innehållet i dessa framöver? Det finns en tråd som Lotta startade där vi kan ta upp sådant.
Vart finns den tråden? Under "vår" forumsrubrik finnas bara inlägg om 22 januari?
Jag hoppas att nån tar på sig ansvaret som sekreterare och för lite anteckningar under mötet så vi som tyvärr inte kan närvara får lite info om vad som sägs.

/Tommy

murdoc skrev:
Vart finns den tråden? Under "vår" forumsrubrik finnas bara inlägg om 22 januari?
Jag hoppas att nån tar på sig ansvaret som sekreterare och för lite anteckningar under mötet så vi som tyvärr inte kan närvara får lite info om vad som sägs.

/Tommy
Jo, jag har bara startat om 22 januari och alternativa platser 22 januari.
Det är fritt för vem som helst att starta nya trådar under WFS i andra ämnen också om man vill flytta dem härifrån.

Alla som inte kan delta kommer att få info på något sätt. Jag tänker inte skriva själv, men det gör säkert någon annan och i annat fall lovar jag att sammanfatta ur minnet.

Välkomna Gustaf och Hasse!

Ytterligare två har anmält sitt intresse för WFS. Det är Hasse Knutsson i Kil och Gustaf Bratt i Sunne. Välkomna! Nu är vi 27... inte långt kvar till tresiffrigt (vadå, 30 är väl 3-siffrigt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar