Annons

Sällskapet kvinnligt foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

aliceiunderlandet

Aktiv medlem
Eller bättre namn om någon kommer på ett. Men nja vad tycks om idén? Att ha en grupp bara för flickor, tjejer, kvinnor, damer och tanter.

Fotosidan är ju mansdominerat och samhället överlag är ju än så länge långt ifrån jämställt. Jag tycker det är fortvarade lätt att känna att vara kvinna känns som att ha ett handikapp man inte kan göra något åt.

Jag i alla fall skulle tycka att det skulle vara givande med ett litet utrymme som bara var till för kvinnor av allt de åldrar och inriktningar.

Spontant tycker jag det är en dålig idé (för er kvinnor själva) då den ger en känsla av att kvinnor skulle behöva en egen plattform för att komma fram bland alla män, att kvinnor skulle vara sämre.

Kommer inte på en enda manlig medlem som fått någon form av fotografiskt genombrott under sin tid som fs'are. Kan däremot nämna några kvinnliga.

Kanske är det vi gubbar som behöver en egen plattform för att nå framgång? ;)

/Johan

Finns ju redan, min åsikt i ärendet är att det ytterligare stärker känslan av "vi män" och "ni kvinnor". Jag föreslår trots din känsla av en mansdominerat plats (denna), att du tar del av siten oberoende av köntillhörighet.

Vänligen /Christer

Christer, bara en fråga, du skriver att det redan finns, Var?

Annars tycker jag inte att jag behöver kommentera era åsikter, utan jag har sagt min och jag önskar få höra andras, oberoende om det är för eller emot.

Hoppas fler vill säga vad de tycker.

Denna idé förtjänar egentligen ingen kommentar.

Men jag kann inte låta bli.......
En kvinnosaks-tanke som är lika gammal som du.
Jag anntager du vet vad som hände med den .

Alla är välkommna här på FS, i alla sammanhang, om det är Lotta eller Svenne, Ola eller Muhammed. Låt det vara så!
Mvh Erik J

Jo Ulf B, jag har funderat på det. Eller snarare var det så jag kom på tanken att jag läste uppmaningen citat "Har du någon idé om ett nytt sällskap!? Om du har en konkret och hyfsat genomtänkt idé så hör av dig till redaktionen så kan vi diskutera om din idé passar som ett nytt bildsällskap." slut citat

Det var då jag började fundera på det överhuvudtaget. Men tänkte att jag kunde skriva här först, se vad andra kan tänka om förslaget. Om det allmänt ses som något dåligt eller ointressant så är det ju ingen mening med att gå vidare med det.

Varför behövs det egentligen? Jag ser flera tjejer både i forumen och i bloggarna om jag tittar efter vilket jag normalt inte gör eftersom jag inte bryr mig. Tittar jag efter så är dessa tjejer minst lika duktiga som killarna.

Vad ska vi göra med killar (och tjejer) som är 50+? Jo, bilda en speciell intressegrupp eftersom vi är underrepresenterade.

Alla som är muslimer och fotointresserade bör snarast bilda en intressegrupp eftersom dom inte syns.

Vi som är enögda måste förena oss i en grupp så att vi märks ;-)

Risken med tjejgrupper och liknande är att dom stänger in sig i ett eget rum och syns ännu mindre av den stora massan. För sig själva syns dom naturligtvis bättre efter dom alla är i sitt rum där ingen annan går in.

---/Thomas (kille, 50+ och enögd men inte muslim)

Jag vet inte om det är en bra idé eller inte. Men för min egen skull känner jag inget behov av detta..

aliceiunderlandet skrev:
Fotosidan är ju mansdominerat och samhället överlag är ju än så länge långt ifrån jämställt. Jag tycker det är fortvarade lätt att känna att vara kvinna känns som att ha ett handikapp man inte kan göra något åt.

Så, att bilda egna särskilda intressegrupper där bara vissa är välkomna är alltså ditt recept på hur man skapar jämställdhet?

Det är lite som att du gräver en egen grop när du säger att det känns som ett handikapp. Gör något åt den känslan istället då? Vägra acceptera den kanske är en bra start?

Jag håller helt med Erik Johansen - alla ska vara välkomna på Fotosidan och därmed PUNKT.

aliceiunderlandet skrev:
Eller bättre namn om någon kommer på ett. Men nja vad tycks om idén? Att ha en grupp bara för flickor, tjejer, kvinnor, damer och tanter.

Jag i alla fall skulle tycka att det skulle vara givande med ett litet utrymme som bara var till för kvinnor av allt de åldrar och inriktningar.

Som kvinna och hobbyfotograf så kan jag inte annat än säga.. bullshit.. varför skall vi behöva någon speciell plattform bara för att vi är kvinnor.. är inte det ojämlikt så säg..

why not!!!
Jag tycker att i denna djungel av "kvalitetsÄkrings"motiv så skulle en "kvinnlig"
profil på denna site vara välkommen!!!! Jag är övertygad av att det finns ett bildspråk bland
" tjejer - Feminint som behöver och ska lyftas fram" Detta behöver diskuteras och nagelbitas.
Genom åren som fotolärare har jag konfronterats med denna frågeställning. Och JA definitivt för mig har ni icke manliga fotografer visat ett annat bildspråk.Fotosidan är ett sammelsvurium av människor som uttrycker sig i bild och jag tycker det skulle vara givande med en "feministisk utmaning". OJÄMLIKT det är vårt samhälle och många röster behövs!!! för att förändra detta!!!!
Okay jag tycker det är tråkigt att denna diskussion ska behövas. Men trots allt är det så att det behövs, Vi skiljer fortfarande lönemässigt på en kvinnas arbetsinsats mot en manligs varför???????
I de sk kollektivavtalen så finns denna skillnad!!
Ta plats!!! könet väljer vi inte utan föds med!!!!Och den allra finaste fotografin utförs av kvinnor!!!!!

Lasse

Ingen säger emot dig, men frågan är om en "intressegrupp" kvinnor här på fotosidan kan utjämna jämlikheten. De eventuella feminina språkbruken syns väl inte här i forum då utan bara i den gruppen och det har varken vi eller dom någon nytta av.

Min andemening kanske försvann i det resonemanget så jag förtydligar:

Jag anser att genom att skapa en grupp får vi här på forumen och i klubbarna inte tillgång till den mångfald som en blandning av kön utgör.

Vänligen Christer

Manschauvinism??

Nej, inte från mej; tvärt imot!
Jag kan leva sida om sida med homosexuella och lesbiska oxå.
Möjligen har dom oxå ett eget bildspråk som förtjänar ett eget sällskap på Fotosidan???

Och Agnetha. En Varning!!!!
Bullshit kommer från ett hankön; skall det vara så skall det vara koshit :)
//Erik J

Om det skulle finnas några könsmässiga skillnader inskrivna i våra kollektivavtal så får ni gärna redovisa dessa fakta här. Jag väntar med spänning! Däremot finns det ju sådant skit inom t.ex försäkringsbranchen, där bl.a kvinnor kan behandlas olika. På arbetsmarknaden är det väl i så fall endast att det skiljer i löner mellan kvinnodominerade och mansdominerade yrken? Men då är det ju fråga om helt skilda avtal. Och när det sedan kommer till lokala detaljförhandlingar om individuella löner på arbetsplatserna kan det ju vara så att fler enskilda kvinnor får lägre lön av tradition.

Dock tror jag att ett kvinnligt sällskap på fotosidan skulle kunna vara en vitamininjektion där en viss bildsyn (kalla den vad ni vill) skulle kunna få mera utrymme. Inte vet jag om det finns någon speciell kvinnlig bildsyn men kanske är det så att kvinnor (av ren könsrollstradition) ser bilder på ett sätt som en del män inte gör, också av rent traditionellt manliga orsaker och som enbart har med just den traditionella föreställningen om könen att göra? Den bildsynen skulle då kunna komma mera i focus i detta sällskap och få även oss män att inspireras? Själv inspireras jag t.ex väldigt mycket av Sally Mans landskapsbilder, som skiljer sig från vad många manliga landskapsfotografer har gjort. Men egentligen är skillnaden inte biologiskt könsbunden utan snarare traditionsbunden tro jag. SM:s landskap är otroligt känslofyllda och innehåller något som t.ex John Sextons landskapsbilder saknar. Men John Sextons bilder har också något som saknas i Sally Manns bilder. Båda är bra på sitt eget sätt och vi kan lära av dem oavsett kön. Och vad vi föredrar kanske mera är en smaksak än en könssak? Fast smaken präglas nog av könstraditioner och det gör att vi omedvetet dras till det ena eller det andra. Ett kvinnligt fotosällskap skulle därför säkert sätta en viss prägel på bilderna, som annars inte så tydligt kommer fram i rampljuset. Och det tror jag alla kan dra lärdom av, oavsett kön.

Tror nog att det är en bra tanke att ha ett forum där killar inte är tillåtna. Vet att det förekommer på en del andra forum, typ bil-forum.

De få kvinnliga fotografer jag känner tycker ibland att det blir lite för mycket tekno-babbel när killar får vara med och diskutera och det förstår jag.

Själv har jag under 2007 fått mest inspiration av kvinnliga fotografer, framför allt när det gäller min inställning till bilden.

19 inlägg i tråden. 5 kvinnliga. 14 manliga. 3 kvinnor har sagt sin mening. 10 män har gjort detsamma. Säger en del om fotosidan kanske? Kanske behöver vi ett kvinnligt sällskap? Fast när det gäller andra områden kan rollerna vara ombytta.

Har funderat kring den här manliga dominansen i en del andra sammanhang, varit på bilsportmässa i Jönköping några gånger t.ex och där frapperats av den "nästan" totala avsaknaden av kvinnor/tjejer. Och de som varit med har mera varit som bihang till killarna, eller som lockelsevaror för konfekten där.

Bildexempel 1

Bildexempel 2

Bildexempel 3

Fast jag hittade också en tjej som var där för att titta på bilar.

Bilagor

• 4cd5a8711caf7fb43250c1456da75baamini.jpg
    4cd5a8711caf7fb43250c1456da75baamini.jpg
    88.2 KB · Visningar: 340
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto