Annons

Sälja gammalt och köpa nytt!

Produkter
(logga in för att koppla)

HelenaA

Medlem
Här kommer en fråga från en nykomling här på forumet! Riktiga blåbärfrågor :). Jag har hållt på som amatör i rätt många år nu men är fortfarande rätt dålig på rätt termer och uttryck. Så jag får flagga för detta redan här!

Jag har ett antal äldre analoga systemkameror, bland annat en Minolta X-700 och en Minolta X-300. Jag har även mängder av objektiv, filter, stativ etc till dessa.

Dessa kameror har varit (och är ibland fortfarande) fantastiska läromästare. Men nu har jag börjat snegla åt en bra digital kamera istället.

Om jag nu vill sälja dessa, vad kan jag vänta mig för pris? En ägare på båda två (jag själv), helt felfria. Var kan man sälja sådana här kameror och hitta "rätt" köpare? Blocket känns kanske inte så aktuellt ;-). Jag vet ju att många pysslar lite med analogt trots den "digitala revolutionen".

Vad kan jag behålla av den äldre utrustningen? Kan äldre stativ etc användas med nya kameror?

Och till sist (hoppas ni orkat läsa ända hit!): jag tar tacksamt emot tips på bra systemkameror, digitala. Jag är amatörfotare, om än sedan många år tillbaka, och behöver inte ha värsta stridsvagnen.

Tack på förhand!
/Helena
 
Borde inte Minolta otiken passa till Sonys dslr? I så fall kan säkert Alphan vara intressant med ingyggd bildstabilisering. Andra populära kameror över instegsmodellerna är tex Nikon D80 och Pentax K10D, Canon 30D kanske också skall övervägas men då börjar priset dra iväg lite.. Olympus nya E 510 också den med stabilisering och ett annat bildformat 4:3 verkar fin på pappret..
 
Tyvärr är objektiven till Minolta X-700 och X-300 av typen "MD" och är manuellt fokuserade. När Minolta introducerade autofokus i spegelreflexkameror i mitten av 1980-talet så bytte man helt objektivfattning. "Alfa"-fattningen, som alltså fortfarande används av Sony, är en helt annan fattning än MD-fattningen.
 
HelenaA skrev:
Ska kolla upp Sonyn du tipsar om! Tack!

Hoppas på fler svar :)

Tala om vad du vill göra för bilder så blir det lättare att tala om för dig vilka verktyg du skall använd. Din budget är viktig så att förslagen hamnar i "rätt" prisgrupp!

Din gamla utrustning kan du säkert sälja men räkna inte med att få något för den. Tradera är rätt ställe att sälja den typen av utrustning på.

Mitt förslag är en Nikon D80 med ett 50mm/1,8 objektiv att börja med. När du ser vilka begränsningar du eventuellt har med den utrustningen så kan du köpa på dig vidvinkel eller teleobjektiv allt efter behag och ekonomi.

Nikon D40X är en värdig kamera den också men då blir det till att köpa dyrare och "sämre" objektiv, finns bara zoom med inbyggd motor till dem. MEN du kanske nöjer dig med 18-55mm linsen.
 
Om du ska sälja en Minoltautrustning med manuell fokusering, är nog Tradera det bästa stället. Tyvärr så är priserna på äldre Minolta inte speciellt högt. Om du har använt Minolta tidigare är du van vid bra sökare, och då kan du glömma Canon. De kan inte tillverka en D-SLR kamera(bortsett FF) med bra sökare, utan titta på Nikon D80, D200, el Pentax K10D. Minolta Dynax 7D har en bra sökare, fast den har några år på nacken nu, men börjar komma ner i pris. Du får alltså köpa en helt ny kamerautrustning, om du ska börja plåta digitalt
 
HelenaA skrev:
Jag har ett antal äldre analoga systemkameror, bland annat en Minolta X-700 och en Minolta X-300. Jag har även mängder av objektiv, filter, stativ etc till dessa.

.....

Vad kan jag behålla av den äldre utrustningen? Kan äldre stativ etc användas med nya kameror?
Stativen kan du även använda till din nya kamera. Ev även filtren, om de nya objektiven har samma filterdiameter som de gamla. Vilka filterdiametrar dina nya objektiv kommer att ha beror både på vilken tillverkare och vilka typer av objektiv du väljer.

Olle
 
Tack för alla tips! Nu har jag en hel del att fundera på. Bra också att jag kan behålla en del av utrustningen och använda till den nya kameran.
 
Minolta använde ofta filtergänga 55 mm MF optik och om jag inte har helt fel så har många av Minoltas AF samma diameter. Jag tycker dock att man inte ska låsa fast sig vid filterdiameter, när man ska införskaffa ett nytt kamerasystem, utan först känna på de olika kameramodellerna, och bilda sig en egen uppfattning vad just passar mig. Nikon och Canon har det största utbudet av både gammal och ny optik, men numera kan man välja tredjeparttillverkare som håller bra kvalitet. Pentax har färre gluggar att välja mellan och till Sony kan du använda äldre AF Minolta optik. Här finns dock inte några objektiv med ljudlös motor, och Om nu Sony skulle komma med några, så blir priset antagligen högt. Man kan bara jämföra Sonys 300/2,8 för ca 70000 kr och Nikons för omkring 42000 kr
 
Hur mycket pengar ska man lägga på ett bra nybörjarsystem? Jag har kollat runt lite på olika sajter och har sett att man säljer mina gamla kameror för kanske 2500 kr för båda två.

Om jag ska lägga på lika mycket till och har kanske 5000 (plus lite om det behövs!) vad ska man satsa på då? Man får ju köpa till grejor med tiden, som jag gjort med mina gamla förstås.
 
chiyoda skrev:
Minolta använde ofta filtergänga 55 mm MF optik och om jag inte har helt fel så har många av Minoltas AF samma diameter. Jag tycker dock att man inte ska låsa fast sig vid filterdiameter, när man ska införskaffa ett nytt kamerasystem, utan först känna på de olika kameramodellerna, och bilda sig en egen uppfattning vad just passar mig.
Det håller jag med om. Det kan dock vara värt att vänta med att sälja filtren tills man vet vilken filterdiameter de nya objektiven har. Minolta MD-objektiv använder 49 mm, 55 mm eller 72 mm, beroende på objektivets frontdiameter.

Mitt första svar var inte helt komplett. Om du har något polfilter är det kanske av typen linjärt polfilter. Till moderna autofokuskameror skall man ha cirkulära polfilter. Båda är runda. De brukar ofta vara märkta "lin" resp. "circ".

Olle
 
Jag glömde bort Olympus som har en del D-SLR kameror till ganska bra priser. I den prisklssen du nämner blir det Sony A 100, Canon 400D, Nikon D40-x och Pentax K100D. Om du inte är så beroende av orginaloptik, så är Pentax ett bra alternativ, tycker jag. Än fördel med Pentax K100D är att du kan använda äldre manuella pentaxobjektiv, som du kan hitta på ex Tradera till bra priser. Då kommer du undan billigt och dessutom är det roligt att fokusera manuellt med än D-SLR kamera. Ljusmätning fungerar visst bara manuellt, men det spelar inte så stor roll, om man inte hat så bråttom. Jag använder själv Nikon D1 med manuella objektiv och i vissa fall föredrar jag det framför AF optik
 
HelenaA skrev:
Hur mycket pengar ska man lägga på ett bra nybörjarsystem? Jag har kollat runt lite på olika sajter och har sett att man säljer mina gamla kameror för kanske 2500 kr för båda två.

Om jag ska lägga på lika mycket till och har kanske 5000 (plus lite om det behövs!) vad ska man satsa på då? Man får ju köpa till grejor med tiden, som jag gjort med mina gamla förstås.

Canon EOS 350D / 20D.
 
chiyoda skrev:
Jag glömde bort Olympus som har en del D-SLR kameror till ganska bra priser. I den prisklssen du nämner blir det Sony A 100, Canon 400D, Nikon D40-x och Pentax K100D. Om du inte är så beroende av orginaloptik, så är Pentax ett bra alternativ, tycker jag. Än fördel med Pentax K100D är att du kan använda äldre manuella pentaxobjektiv, som du kan hitta på ex Tradera till bra priser. Då kommer du undan billigt och dessutom är det roligt att fokusera manuellt med än D-SLR kamera. Ljusmätning fungerar visst bara manuellt, men det spelar inte så stor roll, om man inte hat så bråttom. Jag använder själv Nikon D1 med manuella objektiv och i vissa fall föredrar jag det framför AF optik

Tusen tack för tips. Det här låter lovande. Särskilt Pentaxtipset! Jag har tvekat ett bra tag att ta steget till digitalt för jag njuter av att ligga och "pilla" med objektiv och testa lite olika tider etc. Sen så har jag ju inte samma krav på resultatet, annat än för mig själv, iom att jag inte livnär mig på det.
 
Jag kan nånstans tycka att du nog ska spara dina anloga grejor ett slag. Du får ändå uselt betalt för dom och det kan kännas surt att vara av med trotjänarna om dom ska gå så billigt. Dessutom är jag rätt säker på att du om ett tag vill plåta analogt igen, för hur det än är så är analogt (och svartvitt) en helt annan grej. Jag själv sysslar just nu mest med analogt, och använder digitalkameran som slaskkamera och som "polaroid" innan jag plåtar analogt. Det går i perioder. Digitalt funkar till vissa saker, analogt till andra. Behåll!

/Richard
 
Bluesman skrev:
Jag kan nånstans tycka att du nog ska spara dina anloga grejor ett slag. Du får ändå uselt betalt för dom och det kan kännas surt att vara av med trotjänarna om dom ska gå så billigt. Dessutom är jag rätt säker på att du om ett tag vill plåta analogt igen, för hur det än är så är analogt (och svartvitt) en helt annan grej. Jag själv sysslar just nu mest med analogt, och använder digitalkameran som slaskkamera och som "polaroid" innan jag plåtar analogt. Det går i perioder. Digitalt funkar till vissa saker, analogt till andra. Behåll!

/Richard

Tack för synpunkten, Richard! Visst har jag tänkt tanken själv. x-300 lär jag inte sakna, den var det några år sen jag använde. Den är inte alls lika skön att hålla i och har en del andra rent praktiska begränsningar som att man måste dra fram manuellt etc. Men 700-an är det en annan sak med, precis som du skriver! Den var ju rätt dyr när jag köpte den (jäkligt dyr tom :) ) någon gång 89/90 och att sälja den för 2000 pistoler är inte kul. Heller...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.