Annons

Sälj er inte hur billigt som helst!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror faktiskt inte att du tar kunder från någon föreläsare.

De som går kursen tror jag i huvudsak är "jätteamatörer" som ändå inte skulle köpt en kurs. Man kan inte ställa samma krav på dina kurser som på en professionell utbildare heller...

Det är uppenbart att inte alla håller med men jag tycker att du kan sova gott om nätterna;)
 
Forslund skrev:
Det står ju ingenstans vem fotografen är? Vet några fotografer på expressen och aftonbladet som jobbar under pseudonym för tidningar i sthlmsområdet.. Detta för att inte förstöra sitt namn!

Nej de förstör inte sitt namn. Men nästa gång Expressen drar ned på fotoavdelningen och de tvingas bli frilans så har de förstört marknaden för sig själva.
 
Hustomten skrev:
Till dig Terje: Jag är naturligtvis medveten om att många till stor del försörjer sig på kurser och jag vill dom skall kunna göra det, men i grunden är jag väldigt idéell. Jag är i en konflikt där. Jag vet det och vill lära mig hantera den.

Jag har genom livet arbetat mycket idéellt och jag brinner för att hjälpa människor. I detta fall med kurserna vill jag hjälpa männiakor att upptäcka foto och se hur mycket det kan tillföra med lite kunskap. Jag tänker på alla nya fotosidanmedlemmar som kanske pluggar och inte har råd att gå på dyra kurser på studiefrämjandet eller andra kursverksamheter.

Jag vet jag "tar marknad" från kursverksamheter, men jag tror det finns marknad kvar. De kurser jag ordnar täcker inte behovet. Dom är redan fulla så långt det gått att boka.

Du kan sova gott Janne! Att jag skrev detta är för att belysa likheterna med bildbyråer som håller låga priser. De fotografer som nappar på dessa erbjudanden har oftast innan ingen bildförsäljning alls och dessa bildbyråer vänder sig i första hand till kunder som inte har råd med kvalitet.

Fast det är en sanning med modifikationer, om man ser till marknaden som helhet. Att den etablerade bildbyråbranschen nästan havererat har säkert koppling till alla royaltyfria bilder på CD-skivor eller nya bildbyråer som erbjuder bilder till en spottstyver.

Det finns fotografer/bildbyråer som säljer sig billigt, kursledare som säljer sig billigt, föreläsare som säljer sig billigt mm.

Hade för ett kort tag sedan en förfrågan om en bildvisning - föreningen var jätteintresserad att få dit mig som föreläsare. Då jag informerade om priset backade föreningen direkt. Mitt arvode låg över föreningens årliga budgett... Slutsats: jag fick inget föredrag och förlorade inkomstmöjligheten, men föreningen tillhörde heller inte min kundkrets så egentligen förlorade jag inget heller...

Det är svåra frågor detta - och några enkla svar finns tyvärr inte!

Terje
(som också är en brinnande entusiast, men som ogillar att bli utnyttjad)
 
Magnus Nyman skrev:
Nej de förstör inte sitt namn. Men nästa gång Expressen drar ned på fotoavdelningen och de tvingas bli frilans så har de förstört marknaden för sig själva.

Håller helt med dig Magnus! Det finns många som förstör marknaden för sig själva. Tyvärr tillhör jag själv den kategorin. Att jag finns med på FS och dessutom har en egen hemsida med över 1100 bilder - har medfört att jag förlorar ungefär 100 000 kronor pr år. Mina bilder kan tittas på gratis, mina artiklar kan läsas gratis och jag delar ut gratis bildkommentarer till andra medlemmar och i svar på kommentarer/frågor till mina egna bilder.

Det finns många nackdelar med att vara FÖR TILLGÄNGLIG - jag förstör för mig själv.

Fast å andra sidan ger det också PR... Fast det jag tjänar i PR via denna verksamheten, täcker inte upp den förlusten jag har.

Terje
(som numera är ytterst professionell, men också entusiast...)
 
larsaz skrev:
Vad kan detta bero på? Trodde att internet underlättat för bildbyråerna, eller är det så att internet ställt till med nåt för dem?

Jag vet inte exakt vad det beror på, annat än vad jag redan spekulerat i.

Internett är den mest överskattade marknadsföringskanalen av alla. Om jag skriver en artikel för lokaltidningen Ljusnan, når jag ut till 800 läsare i Söderhamn. På min påkostade hemsida har jag numera 50-100 besökare dagligen - från hela världen...

En av mina artiklar på FS har lästs över 11 000 gånger, fast det är mindre än Hälsinge Kuriren har i upplaga här i Söderhamn.

Min hemsida har en maxkapacitet på 500 MB, årskostnaden för en sådan hemsida ligger på runt 60 000:- Det är samma kostnad som 600 rullar film inkl framkallning... Vad genererar mest till företaget?

Terje
(som får fler och fler frågor, men inga bra svar...)
 
larsaz skrev:
Trodde att internet underlättat för bildbyråerna, eller är det så att internet ställt till med nåt för dem?

Många reklambyråer använder bilder från CD-skivor med fria bilder.

Det är enkelt och billigare.
De är medvetna om att de skulle få bättre och mer lämpade bilder om de lejde fotograf eller gick via bildbyrå men det blir dyrt i längden.

Nu i år har jag pratat om detta med tre bekanta som jobbar på reklambyrå och de använder ofta sådana bilder från CD trots att de är medvetna om att det egentligen skall ge dem dåligt samvete.

Alla gör det.
 
mipert skrev:
Många reklambyråer använder bilder från CD-skivor med fria bilder.

Det är enkelt och billigare.
De är medvetna om att de skulle få bättre och mer lämpade bilder om de lejde fotograf eller gick via bildbyrå men det blir dyrt i längden.

Nu i år har jag pratat om detta med tre bekanta som jobbar på reklambyrå och de använder ofta sådana bilder från CD trots att de är medvetna om att det egentligen skall ge dem dåligt samvete.

Alla gör det.

Så är det tyvärr idag... Det finns reklamfotografer i Sverige idag som var rika på 80-talet, men som idag stämplar på AF...

Vilket kvalitetstänkande detta vill skapa i längden och inför framtiden kan vi bara spekulera i.

Terje
 
Naturligtvis kan detta locka till att sälja bilder billigt, men det skulle förstöra för oss fotografer (läs Terje och andra duktiga) själva.

Att stå kvar vid sina priser och sin kvalite tror jag långsiktigt ger möjlighet till en marknad.
 
Magnus Nyman skrev:
Nej de förstör inte sitt namn. Men nästa gång Expressen drar ned på fotoavdelningen och de tvingas bli frilans så har de förstört marknaden för sig själva.


De som jag har pratat med eller hört prata med andra säger att de inte vill att deras namn skall synas i tidningen X och katalogen Y utan att de vill bli sedda i större sammanhang, som ex. de stora kvällstidningarna. Sen kan de du känner givetvis ha andra anledningar!
 
Terje skrev:
(som numera är ytterst professionell, men också entusiast...)

Detta är väl ändå det viktiga för att det ska bli bra!

Jag funderar dock över vilka som köper dina underbara bilder? Jag ser dom aldrig i reklamsammanhang, där ser jag mest likriktad smörja (hoppas ingen tar illa upp, jag underskattar inte denna yrkesgrupp som lever på detta).

Vilka köper dina bilder Terje & var exponeras dom? Jag är så oerhört imponerad över att du kan leva på din fotografi utan att följa med strömmen, samtidigt så har jag förstått att dina bilder bara är en del av ditt levebröd, tänker då på föredrag m.m.
 
Terje skrev:


Min hemsida har en maxkapacitet på 500 MB, årskostnaden för en sådan hemsida ligger på runt 60 000:- Det är samma kostnad som 600 rullar film inkl framkallning... Vad genererar mest till företaget?

Terje
(som får fler och fler frågor, men inga bra svar...)
Off topic
Oj vad dyrt, jag tror jag ska börja hyra ut utrymme på min server, Få se nu... 1TB /500MB x
60.000 kr = 120 milj/år !! Jag tror jag byter branch :)
 
Ett Off Topic till. Vill bara dela med mig av en länk till en sida med länkar till lite mer humant prissatta webbhotell. Själv betalar jag inte fullt 2000:-/år inkl .com-domän och moms för 200MB utrymme, och då har jag ändå inte valt ett billigt webbhotell. (Just nu är min sida ett pinsamt dåligt hastverk, men jag har en ny på gång, jag ska bara.....)

Ha de..
/AnnaKarin
 
Terje skrev:



En av mina artiklar på FS har lästs över 11 000 gånger, fast det är mindre än Hälsinge Kuriren har i upplaga här i Söderhamn.



Den är troligtvis läst av 11 000 personer med ett stort intresse för dina artiklar. Att tidningen trycker en större upplaga behöver ju inte betyda att en artikel läses av lika många och framför allt så är det troligtvis en helt annan målgrupp.

Du når m a o säkert ut till en väldigt stor del amatör/frilans och även yrkesfotografer via FS. Andelen "vanliga" människor är säkert liten.
Motsatsen i Hälsinge kuriren?
 
Senast ändrad:
Till Terje: Några frågor som kanske kan leda till att någon av dina egna frågetecken rättas ut.

Vilka är dina besökare på hemsidan kontra i hälsningland? Är pensionären Agda i Kilafors din målgrupp?

Fortfarande råder att det generellt är högutbildade, lite rikare, västvärldspersoner som använder internet mest. Det räcker väl att en av 1000 besökare är intresserad av dina tjänser för att det skall gå ihop för dig? Hur många unika besökare får du på hemsidan? Målgruppen i ljusnan är väl ganska konstant.

Försöker bara få lite nyans i ditt lite uppgivna digitala cybersatsande.

Sedan verkar 60kkr/år ganska saftigt för din site, måste finnas mer prisvärda alternativ.
 
Jag som då är en nybörjare och inte kan så mycket med det här att sälja sina bilder osv. Vad har ni att rekommendera mig, hur kommer jag in på marknaden?
 
Alexandersson skrev:


Sedan verkar 60kkr/år ganska saftigt för din site, måste finnas mer prisvärda alternativ.

Att sätta upp en egen webserver på en vanlig pc med bredbandsförbindelse kostar betydligt mindre än det. Sen tillkommer el-kostnaden för att maskinen står på dygnet runt. Har för mig att jag läst något om att elförbrukningen kostar ca 3000 kr per år.

/Johan
 
Senast ändrad:
Byt webhotell!

60'/år är rena dot.com-rånet.

B-One har t.ex. ett paket som kostar 144:- i uppstart, och sedan 56:-/månad för 500MB utrymme.

Kanske extremt åt andra hållet, men mer än några tusenlappar ska det inte kosta om du letar lite.

En dedikerad server kostar runt 5-6000 kronor / år.
 
Jag skulle undvika de billigaste då servicen och tillgängligheten på tjänsten brukar vara därefter. Man får vad man betalar för.

Det optimala vore en egen webburk hemma som man har fullständig kontroll över.
Nu har inte alla kunskapen att sätta upp en sådan. Men oftast har man någon i bekantskapskretsen eller någon som känner någon som kan göra det för en billig penning

/Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.